Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

KNed's baan | Bouw van het station

Gestart door KNed maandag 05 maart 2012, 23:31:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Ondertussen ben ik nog bezig met wat voorbereidend werk, gaat niet snel maar wel vooruit  :)

M'n zoontje heeft nog een dringende wens voor het baanplan: een derde stationsspoor. Zodat je daar ook een trein kan laten stoppen terwijl andere door blijven rijden. Kan inhalen, enzovoort.

Ik heb het baanplan nog eens bekeken en dat bleek verrassend makkelijk mogelijk.

Zie de plaatjes hieronder. Het eerste plaatje toont het extra spoor (de onderste van de drie bovenin). Daar kan ik dus mooie een perron tussenin leggen.
Qua rechte sporen past het nog niet helemaal maar dat moet ik nog even door m'n rechte-sporen-calculator heen halen. En ik moet ook nog ff het eiland perron opzoeken om de breedte exact op te meten. Dan weet ik zeker dat ik genoeg ruimte heb.
@Rob: voor de bocht links-midden heb ik jouw trucje herhaald maar dan 1 R-waarde minder. Net zoals jij voor de twee buitenste hebt gedaan.
De aansluting op het wissel rechtsboven ging ook makkelijk met een halve R3, 2x 24064 en een 24206. Mocht jij nog betere oplossingen in je trucendoos hebben dan hoor ik het graag

Het tweede plaatje toont de hele baan.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Flinke baan.
Benieuwd naar de bouw.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Maar 2,5 bij 2,5 meter hoor, valt wel mee :)

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Wat jij hebt gedaan met de bochten, klopt. Het levert een relatief kleine parallelafstand op, maar als je iets anders wilt, kun je dat eenvoudig aanpassen door iets anders te nemen dan de twee 064's.

Als je op korte afstand van de wissel al een flinke afstand tussen de sporen wilt, kan het ook met een bochtje van 15º en dan een 224 de andere kant op. Hieronder heb ik een voorbeeld uitgewerkt. Het middelste spoor heb ik ook een klein beetje veranderd, met parallelafstanden vanrespectievelijk 74 en 127 mm als resultaat.


Een alternatief is om het station niet op een hoek van 15º te leggen, maar bijna 18º. Dat kan door in elk van de sporen een bocht van 5,7º  en 12,1º te leggen, ofwel een 206 en een 912. Aan de linkerkant van het station leg je dan nogmaals een bocht van 12,1º  en tenslotte twee van 30º, zo kom je weer op 90º. Eén van de voordelen van deze hoeken is dat je het derde stationsspoor kunt aftakken met een slanke wissel en dan heb je geen slinger meer nodig om het spoor weer parallel te krijgen aan de andere. Het tweede plaatje laat zien wat ik bedoel. Het is maar een idee, ik heb het niet verder uitgewerkt. De parallelafstanden zijn 64 en 107 mm. Die laatste kun je groter of kleiner maken door het passtukje 064 te vervangen door iets anders.

Een tweede, misschien wel groter voordeel van het alternatief is dat het middelste stationsspoor aan de rechterkant ook verbonden is met het buitenste spoor.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bedankt voor de uitgebreide analyse en tips Rob!

Ik heb vanavond m'n perron opgezocht, is al een oud Faller-beestje. Die is maar 53 mm breed. Eigenlijk wel erg smal voor een perron maar omdat dat perron van m'n vader geweest is wil het toch graag gebruiken. Dus daarom ga ik toch voor een smalle strook ertussen. Dat perron ga ik natuurlijk in de lengte wel flink uitbreiden, inclusief een bocht erin.
Zie >hier< voor het bijgewerkte baanplan in pdf formaat.

Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.
Om het duidelijk te maken heb ik onderstaand plaatje toegevoegd:

  • Rood is de buitenste ring. Aan de linkerkant van de baan kan er naar andere sporen overgelopen worden. Het spoor is bereikbaar via de wissels aan de onderkant en rechtsboven net voor het station
  • Blauw is de tweede ring. Kan bereikt worden via de wissels aan de linkerkant. En verlaten worden via de groene en paarse route
  • Groen is de methode om het "nieuwe" derde spoor te bereiken. Ook kan hier het rangeerterrein bereikt worden. En de andere kant op rijdend ook de locloods en opstelsporen
  • Via paars kan het rangeerterrein vanaf de andere kant bereikt worden. De andere kant op om het rangeerterrein te verlaten richting rood

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: KNed op donderdag 30 januari 2020, 22:15:12Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.

Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet. Als dat echter het enige bezwaar is tegen de tweede oplossing, is dat met een simpele aanpassing te bereiken. En aangezien je inmiddels hebt opgemeten hoe breed het perron moet worden, heb ik dat ook meteen maar meegenomen: de parallelafstand tussen de twee achterste sporen is 91 mm, ik denk dat het daar goed past. Voor het geval je het toch breder of smaller wilt maken, kun je een andere rechte gebruiken dan de 094. Omwisselen van de 912 en de 206 van het achterste spoor kan ook, dat maakt het perron 14 mm breder. Welke perronbreedtje je ook wilt, dat valt altijd wel te realiseren.

Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
En anders gewoon de zaag in de rails en met een paar raillasjes, beetje lijm en een paar stukjes draad weer verbinden.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 31 januari 2020, 00:29:30
Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet.
Inderdaad, helemaal logisch.

Ik ga nog eens goed naar jouw oplossing kijken. Ik zit allemaal wat krap qua ruimte. Het station wil ik wel ik deze volgorde. Dus grote stationsgebouw langs spoor 1, en tussen spoor 2 en 3 een perron. Zoals in mijn tekening staat.
Als ik dat met een slanke wissel rechts de boel ga oplossen ben ik bang dat ik wat perronlengte ga missen, of het perron links in de bocht nog langer moet maken. Dat is niet helemaal ideaal. Eigenlijk is het op mijn tekening al niet heel handig maar ik wil persé mijn vijfdelige ICE-3 kwijt kunnen. Dan heb je gewoon 150 centimeter nodig.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bijna iedereen die een modelbaan wil zit krap qua ruimte. Ook al heb je tientallen vierkante meters, voor dat ene extra'tje is nét te weinig plaats. Een station voor een trein van anderhalve meter in een treinkamer van 2,5 bij 2,5 is echter geen probleem. Je geeft zelf de oplossing al: een stukje van de bocht gebruiken.

Met die slanke wissel heb je wel een punt, dat gaat inderdaad ten koste van de opstelruimte van de stationssporen. Met die 12,1º is echter méér mogelijk, ook zonder een slanke wissel te gebruiken. Een perron van 53 mm komt daarbij toevallig heel goed uit, zie het eerste plaatje. Ik heb één van de bochten 24912 geel gemarkeerd om aan te geven dat de aansluiting aan één kant van die bocht 0,1º extra gebogen moet worden. Dat laat de rails gemakkelijk toe.

Aan de onderkant is C-rails 40 mm breed, dus bljjft er 49 mm over voor het perron van 53 mm. Dat lijkt misschien te weinig, maar de zijkant van de bedding is schuin waardoor de bovenkant wat smaller is. Daardoor zou het wel eens heel mooi kunnen passen. Dat is sowieso iets om uit te proberen als je een gegeven perron wilt gebruiken.

Met dit idee kun je nog meerdere kanten op. Ik heb het toegepast in een station op een hoek van 17,9º. Ook links in de bocht heb ik een wat grotere parallelafstand tussen de voorste sporen gelaten.

N.B: De wisselstraat en de bocht rechtsachter zijn nét iets anders dan in het vorige ontwerp. Dat was nodig omdat bij de oorspronkelijk wisselstraat de parallelafstand tussen de achterste stationssporen óók nogal groot zou worden.
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Bedankt weer voor je aanpassingen en duidelijke beschrijving!
Ik zal gaan meten voor de breedte van het perron, ik ben benieuwd of het past.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Hoi Koen,

Ik heb net jou baanplan bekeken en het viel mij op dat je maar een keer kunt wisselen van rijrichting, dus eenmaal gedraaid zal de trein altijd ( met de klok mee ) rijden.

Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid is dat je ook weer tegen de klok in kan rijden.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Als er een baan is waar je voortdurend van rijrichting kunt keren dan is het deze baan wel.  :)

MvG,

Timaximus
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Citaat van: Hanzi op maandag 03 februari 2020, 10:54:54
Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?

Je hebt gelijk Hans, ik heb niet goed gekeken  :?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
Geen probleem Peter.
Kunnen keren was een van m'n speerpunten bij het maken van dit ontwerp.  :)

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
De afgelopen paar weken vooral tijd besteedt om de nodige zaken op de treinkamer op te ruimen (niet full-time  :D ).
Vandaag weer een belangrijke stap gezet op weg naar de treinbaan: het eerste deel van de ondergrond van de rails geverfd. Op de baanplann-plaatjes in dit topic is dit het onderste deel.

Volgende stap is hier rails op leggen en dan stap voor stap verder met verven en rails leggen.

Koen
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
En de eerste rails ligt inmiddels ook!

Zie de foto hieronder, ook nog een plaatje erbij gedaan om aan te geven welk stuk van het baanplan dit nu betreft.

Ik heb ook besloten onder de baan de bedrading die er al zat te vervangen. Dat had ik nu met wat dikker flexibel draad gedaan maar de kleuren waren niet helemaal naar m'n zin.

Ik wil nu 5 stugge koperdraden onder de hele baan leggen en daar dan vanaf aftakken.
De volgende vijf draden ga ik leggen:

  • Bruin: gemeenschappelijke massa (rail, wisseldecoders)
  • Rood: baanvoeding
  • Blauw: wisseldecoder voeding
  • Geel/Groen: voeding lampjes wissels
  • Zwart: massa lampjes wissels.
Eventueel kan ik dan nog in de toekomst grijs en groen erbij doen voor andere zaken.
Ik heb bij een recente verbouw klus in de familie een flinke hoeveelheid elektra draad in oude kleuren meegenomen. Komt nu wel van pas :)
De aftakkingen maak ik met behulp van lasklemmen en kroonsteentjes.

Ik twijfel nog of die zwarte nodig is. Dat kan ook aan de gemeenschappelijke massa als ik die op de trafo ook doorverbind. Maar ik heb het idee dat het flexibeler is als ik het apart aansluit. Wat denken jullie?

Daarnaast wil ik verder met rails leggen. Sowieso ga ik als eerste (tijdelijk) de buitenste baan helemaal rondom neerleggen. Ik wil voorkomen dat als ik uiteindelijk bij de brug uit kom dat er toch ergens een meetfoutje oid zit waardoor het niet goed past.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt.
Ik ben verder gegaan om de hele buitenste ring neer te leggen. Met het idee dat als de buitenring goed ligt alles daarbinnen ook wel goed komt. Ook was ik benieuwd of de rails op de brug wel helemaal goed uit zou komen. Daarom heb ik even een tijdelijke brug geplaatst.

Die hele ring ligt inmiddels en ik heb zelfs al even rond gereden, dat ging perfect!

Hieronder nog wat foto materiaal (sorry voor de rommel).
Foto 1: Het deel wat ik vorige keer al liet zien, als je goed kijkt zie je dat ik achteraan verder gegaan ben met de rails en de wissels richting het station. Ik heb even wat losse scenery en gereedschap op dit deel van de baan geparkeerd  :)
Foto 2: Verder naar rechts gedraaid, hier zie het het buitenste spoor. Het grootste deel van het spoor wat je hier ziet wordt het station. Als je goed kijkt zie je bovenaan in het midden nog net een stukje van de schuine balk waar ik het eerder over had. Ik heb ruimte zat hieronder.
Foto 3: weer verder naar rechts gedraaid. Rechtsachter zie je de koof waar ik het ook eerder over had. Hier gaat de rails best dicht langs. Ik heb alvast een stukje eruit gezaagd. Dat maak ik later nog wel netjes.
Foto 4: hier zie je de tijdelijke brug. Het past allemaal heel netjes. Maar dat kan eigenlijk ook niet anders omdat het exact op schaal getekend is.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Je bent lekker bezig Koen  :thumbup: :thumbup:
Ik zie bij jou die container kraan en dat zet mij weer aan het denken voor mijn eigen baan  :D


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Ik zie er mogelijk zelfs 2 (reactie op Peter), of is die blauwe geen containerkraan?
Dat levert voor mij gelijk een vraag op: vanaf wanneer (ongeveer) zijn containerkranen in gebruik? Is er nog overlap geweest met containerkranen en het einde van het stoomtijdperk?

gr. Gertjan
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bedankt! Gaat inderdaad lekker.
M'n oudste zoon (13 jaar) dacht alleen dat de bouw in een paar dagen klaar zou zijn. Al ziet hij ook wel dat het allemaal zorgvuldig moet gebeuren :)

Over de kranen: Die portaalkraan rechts op de tafel is een Brawa kraan. Volledig functioneel, erg leuk ding. Niet zo modern als de Heljan maar de Brawa is tenminste te betalen...
Die aan de linkerkant achter de locomotiefloods staat is een Kibri bouwpakket. Statisch. Officieel om hout te hijsen en niet containers. Maar het hijs gedeelte heb ik nog niet af gemaakt, ik weet nog niet of ik toch iets van (nep) container hijs mechaniek eraan wil fabrieken of iets anders. Hij is er ook in een container variant, maar deze vond ik een keer ergens in een hoekje op een beurs voor weinig.
Welke containerkraan in welk tijdstip past weet ik echt niet. Die Brawa is qua model wel wat ouderwetser.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Leuk bezig Koen, ik zie dit draadje nu pas. Blijf vooral foto's posten van de ontwikkelingen. En zeker een keer tot kijk!  :)

Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Weer wat voortgang: aan de linkerkant ligt de keerlus. Dus stap voor stap steeds meer rij mogelijkheden.
M'n twee zoontjes kunnen lekker hun gang gaan in de vakantie :)

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Mooi bezig. Leuk ontwerp in een kamer zoals die van jouw.
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Het is prima weer voor jou zonen om lekker binnen met de treinen bezig te zijn Koen, dat zouden veel meer jongens moeten doen.



Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bedankt Tony

Peter: inderdaad :) , zeker de oudste (13 jaar) is er helemaal gek van.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Ik zie de scanner op tafel liggen, ik heb mijn Uniden ook nog steeds. Weet je of er spoorgerelateerde frequenties nog analoog gebruikt worden? Ik heb laatst wat frequenties gescand maar het bleef aardig stil.

Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Scherp gezien!

Ik heb volgens mij nooit spoorgerelateerde zaken geluisterd. Als je daar meer info over wil dan moet je daar een apart topic voor openen, wel interessant.
Vroeger veel hulpdiensten geluisterd maar dat kan tegenwoordig niet meer. Ik gebruikte deze alleen nog om mee te luisteren met de kerk maar dat kan tegenwoordig via internet. Hij ligt nu weer in het zicht omdat ik hem pas gerepareerd heb, binnenkort maar op Marktplaats zetten denk ik.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Hey je baan ziet er al leuk uit ben benieuwd naar meer resultaten ga je draadje in de gaten houden
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bedankt Hans,

Inmiddels is het rangeergebied en station weer een stapje verder, zie de foto hieronder.

Naar aanleiding van de eerdere tips over het derde perronspoor: ik heb getest, maar het werdt toch erg krap met het idee van Rob. Daarom heb ik maar vastgehouden aan het m'n eigen idee, daar heb  ik eigenlijk wat teveel ruimte tussen  de sporen maar dat valt niet heel erg op omdat het station toch vrij achteraan op m'n baan zit.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Vandaag een dagje vrij, met de nodige verplichtingen maar tussendoor nog even tijd gehad om te hobby-en.
Het bruggenhoofd van de brug begint steeds verder vorm te krijgen, zie de foto hieronder.
Inmiddels heb ik er ook nog een laagje grijze verf op gesmeerd.

Als je dit vergelijkt met de foto's uit een paar berichten terug dan zie je duidelijk verschil.
Voorheen was dit gewoon een rechthoekige plaat multiplex, leuk om te zien hoe je met wat stukjes hout eraan en wat eraf een hele andere vorm krijgt.
Zie bijvoorbeeld de laatste foto bij dit bericht.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Je hebt de vaart er lekker inzitten Koen, het wordt met de dag mooier en mooier  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Het gaat inderdaad lekker. Dat komt ook doordat de hele onderbouw al stond. Buiten wat aanpassingen is het vooral ondergrond verven en rails leggen.
Maar alle wissels en bijna alle aansluitdraden moet ik nog aansluiten. Dus ik ben voorlopig nog even bezig  :)

Inmiddels ben ik weer wat verder gevorderd. Ik zal wat foto's maken.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Hier weer wat foto's.

De eerste is het station, de perrons moeten natuurlijk nog komen maar de rails ligt nu wel zoals de bedoeling is.

De tweede is de wisselstraat rechts van het station. De twee rechter sporen gaan naar de brug. Het linkerspoor gaat naar het rangeerterrein.

De laatste foto is het rangeerterrein zelf. De drie doorgaande sporen zijn in principe klaar. De sporen naar en over de containerterminal moeten nog verder afgemaakt worden.

De twee laatste grote zaken zijn de locloods en opstelsporen links en natuurlijk de brug. Met beide ben ik al bezig, binnenkort zijn die ook zover klaar dat ze in gebruik genomen kunnen worden! Daarna volgt de afwerking, dat gaat nog wel heel wat tijd kosten :) Maar dan kunnen m'n zoon(tje)s intussen lekker rijden. En ikzelf natuurlijk ook  ;)

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
En de brug begint inmiddels ook vorm te krijgen.

Zoals ik eerder al aangaf ga ik een vrije vertaling van de Dintelhavenspoorbrug maken. Deze brug heeft vrij hoge zijkanten. Dat is bij mij in ieder geval ook gelukt  :)

De brug is gemaakt van 9mm multiplex. De binnenkant hebt ik donkergrijs geverfd. De buitenkant en de bogen worden lichter van kleur.
De ondergrond van de brug ligt iets "bol" 1 tot 2 mm. Het is te zien als treinen eroverheen rijden.
Tussen de bogen en de brug komen natuurlijk de "kabels" waar de brug in het echt aan hangt. Ik ga de zijkant van de brug nog iets verfraaien.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lekker bezig 👍. Overigens zal de brug in model ook nog enige extra stijfheid kunnen verkrijgen door de bogen en kabels. Leuk project!
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
De cirkel is rond  :) . Erg mooi gedaan met die brug. Die Brawa containerkraan en oldskool Marklin kraan zijn ook heel erg leuk, dat zal een hoop speelplezier opleveren. Je zonen zullen trots op je zijn  :thumbup:
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: Hanzi op vrijdag 06 maart 2020, 06:27:45
Lekker bezig 👍. Overigens zal de brug in model ook nog enige extra stijfheid kunnen verkrijgen door de bogen en kabels. Leuk project!

Bedankt. Die extra stijfheid zal wel meevallen denk ik. Met 9 mm multiplex is het nu al erg stijf. De bogen ga ik maken van pvc of andere kunststof buis. De kabels worden iets van fietsspaken of andere metalen dingen die ik er tussen zet. Ik boor gaatjes in de rand van de brug en in de buis en dan zet ik ze ertussen, het gaat er verder niet echt aan hangen ofzo.
Lijkt me erg leuk om te doen maar eerst de laatste rails afmaken, nog een hele hoop wissels en andere zaken aansluiten. En dan (pas) aandacht aan de scenery.

Voordeel van de Dintelhavenspoorbrug is dat de rails echt in ballast ligt, dus de c-rail is lekker natuurgetrouw :)

Citaat van: Wimdouwe op vrijdag 06 maart 2020, 08:32:51
De cirkel is rond  :) . Erg mooi gedaan met die brug. Die Brawa containerkraan en oldskool Marklin kraan zijn ook heel erg leuk, dat zal een hoop speelplezier opleveren. Je zonen zullen trots op je zijn  :thumbup:
Inderdaad; bedankt. De baan heeft de afgelopen tijd al meer uren gemaakt dan het hele afgelopen jaar geloof ik  :)

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Het is al even stil hier maar dat betekent niet dat er niets gedaan wordt!
Praktisch alle rails ligt inmiddels zoals gepland. Er wordt (met name door de kinderen) al veel gereden.
De eerste wissels zijn inmiddels ook aangesloten, bedieningspaneel opnieuw bedraad, etc, etc.
Ik zal binnenkort wat nieuwe foto's maken.

Ik heb zelfs nog kans gezien om het rangeerterrein nog van een extra spoor te voorzien. Net zoals het derde perronspoor een idee van m'n zoontje...
Zie het rode spoor in het plaatje hieronder. Ligt wel erg dicht tegen het spoor ernaast maar het gaat net.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Leuk dat jou kinderen al lekker aan het rijden zijn Koen, dat derde spoor is niet weg en geeft nog meer mogelijkheden  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: KNed op zaterdag 04 april 2020, 23:17:17Ik heb zelfs nog kans gezien om het rangeerterrein nog van een extra spoor te voorzien. Net zoals het derde perronspoor een idee van m'n zoontje...
Zie het rode spoor in het plaatje hieronder. Ligt wel erg dicht tegen het spoor ernaast maar het gaat net.

Voor het geval je dat extra spoor toch liever een iets veiliger afstand wilt geven:
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Bedankt voor de reacties.

@Rob: ik had inderaad al zitten spelen met meer afstand. Het probleem is dat de tafel ook breder moet gaan maken, en het is eigenlijk al krap zat.
Ik moet nog een wissel 24612 aanschaffen om het compleet te maken volgens mijn plan, ik ga nog wat testrondjes doen om te zien of de krappe afstand werkbaar is of niet voordat ik de laatste rail aanschaf.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: KNed op maandag 06 april 2020, 08:34:35ik ga nog wat testrondjes doen om te zien of de krappe afstand werkbaar is of niet.

Voor wat betreft de rechte sporen verwacht ik geen probleem. Met 47 mm is het weliswaar een fractie kleiner dan de morop norm aanbeveelt, maar er zit wel een beetje marge in die normen. Het kritieke punt is waar het extra spoor overgaat in de bocht, daar is 47 mm wel érg krap.

Voor de test hoef je niet te gaan rijden. Je kunt één van je langste rijtuigen op het (groene) parallelspoor zetten, een heel klein stukje op de wissel, zodanig dat het rijtuig een beetje naast de rails hangt naast het punt waar het rode spoor overgaat in de bocht. Vervolgens pak je nog zo'n lang rijtuig en dat duw je over het rode spoor. Als het makkelijk past langs het stilstaande rijtuig, zit je goed, maar dat is niet wat ik verwacht. Als het krap is, loop je het risico op een botsing als de treinen tijdens het rijden een beetje extra bewegen. Ik denk dat dat bij 47 mm het geval zal zijn. Maar misschien past het sowieso al niet, dan heb je meteen een antwoord.
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Dat is inderdaad de kritieke plek. De bocht die daar zit is in het nieuwe stukje is een R4, dat kan mogelijk nog schelen.

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Ook bij het grote spoor is er soms sprake van sporen die te dicht bij elkaar liggen. In vaktaal heet het dat het Profiel van Vrije Ruimte (PVR) overlapt.

Dat deed zich bijvoorbeeld voor toen de koplopers kwamen (perronkappen vielen binnen PVR), maar ook de VIRM gaf problemen, o.a. in Utrecht.

Jouw probleem is op 2 manieren op te lossen:
1) een spoorverlegging
2) een inzetbeperking door te zorgen dat er geen treinen gelijktijdig op het kritieke punt kunnen komen.

Succes,
Groet,
Roel
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Op mijn baan heb ik genoeg van die punten waar het nog maar net goed gaat , maar ik denk dat dit bij jou wel mee valt Koen , met R4 moet het toch eigenlijk wel goed komen.

Het enigste is uitproberen zou ik zeggen . zeker als je veel overhangend materiaal hebt.....

Mvg: Alex

Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: RoelMarklin op maandag 06 april 2020, 20:17:08
Jouw probleem is op 2 manieren op te lossen:
1) een spoorverlegging
2) een inzetbeperking door te zorgen dat er geen treinen gelijktijdig op het kritieke punt kunnen komen.

De eerste is het enige haalbare denk ik  :) Mijn modelmachinisten zullen vast zich vast niet altijd aan nummer twee houden  :D

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Citaat van: Aliebengalie op maandag 06 april 2020, 20:25:43
Op mijn baan heb ik genoeg van die punten waar het nog maar net goed gaat , maar ik denk dat dit bij jou wel mee valt Koen , met R4 moet het toch eigenlijk wel goed komen.

Het enigste is uitproberen zou ik zeggen . zeker als je veel overhangend materiaal hebt.....

Mvg: Alex

Ondanks die ene R4 bocht is het wel krap heb ik al gezien, misschien kan ik nog een paar millimeter sjoemelen door de rails een beetje op te schuiven en vast te zetten. Maar er zijn natuurlijk wel grenzen aan de flexibiliteit van de C-rail  :)

Koen
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Voor die paar milimeter is C-rails flexibel genoeg, dat zal wel gaan. Maar als je het extra spoor dan toch wat verder van het bestaande legt, waarom dan sjoemelen? Dat kun je dan net zo goed over de hele lengte doen en niet alleen bij het kritieke punt.

Ik heb er nog een andere variant bedacht. De parallelafstand van het rechte spoor is 55 mm, daarmee heb je ook op het kritieke punt genoeg ruimte. En de bocht loopt heel mooi langs het bestaande spoor, vind ik. Voor zover ik het zie, is het enige nadeel dat je een linkerwissel over houdt, maar daar weet je zoontje vast wel een bestemming voor.
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Ik heb nog wat gepuzzeld. Zo hou je geen wissel over: