Nieuws: De 12,5 jaar 3railforum jubileum set is nog verkrijgbaar!! Lees alles erover in het Info Topic en bestel gelijk in onze webshop!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Modelbaanbouw
| | |-+  KNed's baan | Bouw van de baan gestart
Pagina's: 1 [2]   Omlaag

Auteur Topic: KNed's baan | Bouw van de baan gestart  (gelezen 3831 keer)

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
Re: KNed's baan | Ontwerp in C-rail
« Reactie #50 Gepost op: woensdag 29 januari 2020, 13:02:45 »

Ondertussen ben ik nog bezig met wat voorbereidend werk, gaat niet snel maar wel vooruit  :)

M'n zoontje heeft nog een dringende wens voor het baanplan: een derde stationsspoor. Zodat je daar ook een trein kan laten stoppen terwijl andere door blijven rijden. Kan inhalen, enzovoort.

Ik heb het baanplan nog eens bekeken en dat bleek verrassend makkelijk mogelijk.

Zie de plaatjes hieronder. Het eerste plaatje toont het extra spoor (de onderste van de drie bovenin). Daar kan ik dus mooie een perron tussenin leggen.
Qua rechte sporen past het nog niet helemaal maar dat moet ik nog even door m'n rechte-sporen-calculator heen halen. En ik moet ook nog ff het eiland perron opzoeken om de breedte exact op te meten. Dan weet ik zeker dat ik genoeg ruimte heb.
@Rob: voor de bocht links-midden heb ik jouw trucje herhaald maar dan 1 R-waarde minder. Net zoals jij voor de twee buitenste hebt gedaan.
De aansluting op het wissel rechtsboven ging ook makkelijk met een halve R3, 2x 24064 en een 24206. Mocht jij nog betere oplossingen in je trucendoos hebben dan hoor ik het graag

Het tweede plaatje toont de hele baan.

Koen
H0: Periode: 1980-nu, vooral NL, 3-rail digitaal | LGB
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch

ronxp

• Toffe Gast
« Reactie #51 Gepost op: woensdag 29 januari 2020, 19:12:29 »

Flinke baan.
Benieuwd naar de bouw.
---------------------------------

Groeten Ron

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #52 Gepost op: woensdag 29 januari 2020, 20:14:46 »

Maar 2,5 bij 2,5 meter hoor, valt wel mee :)

Koen

speeltmettreintjes

• Stamgast
  • Thema Duitsland, tijdperk IIIb
    • Diesel DHG 500 trekt Shell ketelwagens
« Reactie #53 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 00:33:19 »

Wat jij hebt gedaan met de bochten, klopt. Het levert een relatief kleine parallelafstand op, maar als je iets anders wilt, kun je dat eenvoudig aanpassen door iets anders te nemen dan de twee 064's.

Als je op korte afstand van de wissel al een flinke afstand tussen de sporen wilt, kan het ook met een bochtje van 15º en dan een 224 de andere kant op. Hieronder heb ik een voorbeeld uitgewerkt. Het middelste spoor heb ik ook een klein beetje veranderd, met parallelafstanden vanrespectievelijk 74 en 127 mm als resultaat.

Een alternatief is om het station niet op een hoek van 15º te leggen, maar bijna 18º. Dat kan door in elk van de sporen een bocht van 5,7º  en 12,1º te leggen, ofwel een 206 en een 912. Aan de linkerkant van het station leg je dan nogmaals een bocht van 12,1º  en tenslotte twee van 30º, zo kom je weer op 90º. Eén van de voordelen van deze hoeken is dat je het derde stationsspoor kunt aftakken met een slanke wissel en dan heb je geen slinger meer nodig om het spoor weer parallel te krijgen aan de andere. Het tweede plaatje laat zien wat ik bedoel. Het is maar een idee, ik heb het niet verder uitgewerkt. De parallelafstanden zijn 64 en 107 mm. Die laatste kun je groter of kleiner maken door het passtukje 064 te vervangen door iets anders.

Een tweede, misschien wel groter voordeel van het alternatief is dat het middelste stationsspoor aan de rechterkant ook verbonden is met het buitenste spoor.
« Laatst bewerkt op: donderdag 30 januari 2020, 00:37:12 door speeltmettreintjes »
Groeten, Rob                              Mijn baan

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 30 januari 2020, 22:15:12 »

Bedankt voor de uitgebreide analyse en tips Rob!

Ik heb vanavond m'n perron opgezocht, is al een oud Faller-beestje. Die is maar 53 mm breed. Eigenlijk wel erg smal voor een perron maar omdat dat perron van m'n vader geweest is wil het toch graag gebruiken. Dus daarom ga ik toch voor een smalle strook ertussen. Dat perron ga ik natuurlijk in de lengte wel flink uitbreiden, inclusief een bocht erin.
Zie >hier< voor het bijgewerkte baanplan in pdf formaat.

Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.
Om het duidelijk te maken heb ik onderstaand plaatje toegevoegd:
  • Rood is de buitenste ring. Aan de linkerkant van de baan kan er naar andere sporen overgelopen worden. Het spoor is bereikbaar via de wissels aan de onderkant en rechtsboven net voor het station
  • Blauw is de tweede ring. Kan bereikt worden via de wissels aan de linkerkant. En verlaten worden via de groene en paarse route
  • Groen is de methode om het "nieuwe" derde spoor te bereiken. Ook kan hier het rangeerterrein bereikt worden. En de andere kant op rijdend ook de locloods en opstelsporen
  • Via paars kan het rangeerterrein vanaf de andere kant bereikt worden. De andere kant op om het rangeerterrein te verlaten richting rood

Koen

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #55 Gepost op: vrijdag 31 januari 2020, 00:29:30 »

Over je tweede oplossing met die slanke wissel: knap bedacht zo!
Alleen zie ik persoonlijk 1 belangrijk nadeel: ik wil graag op perron 2 door kunnen rijden over het rechterspoor. Dat kan niet meer met jouw oplossing.

Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet. Als dat echter het enige bezwaar is tegen de tweede oplossing, is dat met een simpele aanpassing te bereiken. En aangezien je inmiddels hebt opgemeten hoe breed het perron moet worden, heb ik dat ook meteen maar meegenomen: de parallelafstand tussen de twee achterste sporen is 91 mm, ik denk dat het daar goed past. Voor het geval je het toch breder of smaller wilt maken, kun je een andere rechte gebruiken dan de 094. Omwisselen van de 912 en de 206 van het achterste spoor kan ook, dat maakt het perron 14 mm breder. Welke perronbreedtje je ook wilt, dat valt altijd wel te realiseren.

Laurent

• Speciale Gast
  • Treinen rijden op rails, niet op tijd!
    • Sporingerdam
« Reactie #56 Gepost op: vrijdag 31 januari 2020, 00:49:13 »

En anders gewoon de zaag in de rails en met een paar raillasjes, beetje lijm en een paar stukjes draad weer verbinden.
Kent u mijn topic al? Kijk hier eens: Klikje doen
Ook mijn Youtube kanaal is een bezoekje waard!
railion6513

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #57 Gepost op: vrijdag 31 januari 2020, 13:16:41 »

Tsja, dat wist ik natuurlijk nog niet.
Inderdaad, helemaal logisch.

Ik ga nog eens goed naar jouw oplossing kijken. Ik zit allemaal wat krap qua ruimte. Het station wil ik wel ik deze volgorde. Dus grote stationsgebouw langs spoor 1, en tussen spoor 2 en 3 een perron. Zoals in mijn tekening staat.
Als ik dat met een slanke wissel rechts de boel ga oplossen ben ik bang dat ik wat perronlengte ga missen, of het perron links in de bocht nog langer moet maken. Dat is niet helemaal ideaal. Eigenlijk is het op mijn tekening al niet heel handig maar ik wil persé mijn vijfdelige ICE-3 kwijt kunnen. Dan heb je gewoon 150 centimeter nodig.

Koen

speeltmettreintjes

• Stamgast
« Reactie #58 Gepost op: zondag 02 februari 2020, 00:52:59 »

Bijna iedereen die een modelbaan wil zit krap qua ruimte. Ook al heb je tientallen vierkante meters, voor dat ene extra'tje is nét te weinig plaats. Een station voor een trein van anderhalve meter in een treinkamer van 2,5 bij 2,5 is echter geen probleem. Je geeft zelf de oplossing al: een stukje van de bocht gebruiken.

Met die slanke wissel heb je wel een punt, dat gaat inderdaad ten koste van de opstelruimte van de stationssporen. Met die 12,1º is echter méér mogelijk, ook zonder een slanke wissel te gebruiken. Een perron van 53 mm komt daarbij toevallig heel goed uit, zie het eerste plaatje. Ik heb één van de bochten 24912 geel gemarkeerd om aan te geven dat de aansluiting aan één kant van die bocht 0,1º extra gebogen moet worden. Dat laat de rails gemakkelijk toe.

Aan de onderkant is C-rails 40 mm breed, dus bljjft er 49 mm over voor het perron van 53 mm. Dat lijkt misschien te weinig, maar de zijkant van de bedding is schuin waardoor de bovenkant wat smaller is. Daardoor zou het wel eens heel mooi kunnen passen. Dat is sowieso iets om uit te proberen als je een gegeven perron wilt gebruiken.

Met dit idee kun je nog meerdere kanten op. Ik heb het toegepast in een station op een hoek van 17,9º. Ook links in de bocht heb ik een wat grotere parallelafstand tussen de voorste sporen gelaten.

N.B: De wisselstraat en de bocht rechtsachter zijn nét iets anders dan in het vorige ontwerp. Dat was nodig omdat bij de oorspronkelijk wisselstraat de parallelafstand tussen de achterste stationssporen óók nogal groot zou worden.
« Laatst bewerkt op: zondag 02 februari 2020, 22:14:08 door speeltmettreintjes »

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #59 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 08:07:16 »

Bedankt weer voor je aanpassingen en duidelijke beschrijving!
Ik zal gaan meten voor de breedte van het perron, ik ben benieuwd of het past.

Koen

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #60 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 09:08:54 »

Hoi Koen,

Ik heb net jou baanplan bekeken en het viel mij op dat je maar een keer kunt wisselen van rijrichting, dus eenmaal gedraaid zal de trein altijd ( met de klok mee ) rijden.

Het zou mooi zijn als er een mogelijkheid is dat je ook weer tegen de klok in kan rijden.

Mvg,

Peter Degeluidsman

Hanzi

• Stamgast
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
« Reactie #61 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 10:54:54 »

Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Timaximus

• Vaste Gast
« Reactie #62 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 11:38:00 »

Als er een baan is waar je voortdurend van rijrichting kunt keren dan is het deze baan wel.  :)

MvG,

Timaximus
Märklin | C Rail | Digitaal | I-II-III-IV-V | Power and Control by Uhlenbrock | LocoNet only | Win-Digipet

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #63 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 12:06:59 »

Hoezo Peter? Er zijn toch gewoon keerlussen beide kanten op?!?

Je hebt gelijk Hans, ik heb niet goed gekeken  :?

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: dinsdag 04 februari 2020, 11:52:44 door Degeluidsman »

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #64 Gepost op: maandag 03 februari 2020, 15:26:14 »

Geen probleem Peter.
Kunnen keren was een van m'n speerpunten bij het maken van dit ontwerp.  :)

Koen

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #65 Gepost op: zaterdag 08 februari 2020, 23:42:36 »

De afgelopen paar weken vooral tijd besteedt om de nodige zaken op de treinkamer op te ruimen (niet full-time  :D ).
Vandaag weer een belangrijke stap gezet op weg naar de treinbaan: het eerste deel van de ondergrond van de rails geverfd. Op de baanplann-plaatjes in dit topic is dit het onderste deel.

Volgende stap is hier rails op leggen en dan stap voor stap verder met verven en rails leggen.

Koen

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #66 Gepost op: maandag 10 februari 2020, 14:30:44 »

En de eerste rails ligt inmiddels ook!

Zie de foto hieronder, ook nog een plaatje erbij gedaan om aan te geven welk stuk van het baanplan dit nu betreft.

Ik heb ook besloten onder de baan de bedrading die er al zat te vervangen. Dat had ik nu met wat dikker flexibel draad gedaan maar de kleuren waren niet helemaal naar m'n zin.

Ik wil nu 5 stugge koperdraden onder de hele baan leggen en daar dan vanaf aftakken.
De volgende vijf draden ga ik leggen:
  • Bruin: gemeenschappelijke massa (rail, wisseldecoders)
  • Rood: baanvoeding
  • Blauw: wisseldecoder voeding
  • Geel/Groen: voeding lampjes wissels
  • Zwart: massa lampjes wissels.
Eventueel kan ik dan nog in de toekomst grijs en groen erbij doen voor andere zaken.
Ik heb bij een recente verbouw klus in de familie een flinke hoeveelheid elektra draad in oude kleuren meegenomen. Komt nu wel van pas :)
De aftakkingen maak ik met behulp van lasklemmen en kroonsteentjes.

Ik twijfel nog of die zwarte nodig is. Dat kan ook aan de gemeenschappelijke massa als ik die op de trafo ook doorverbind. Maar ik heb het idee dat het flexibeler is als ik het apart aansluit. Wat denken jullie?

Daarnaast wil ik verder met rails leggen. Sowieso ga ik als eerste (tijdelijk) de buitenste baan helemaal rondom neerleggen. Ik wil voorkomen dat als ik uiteindelijk bij de brug uit kom dat er toch ergens een meetfoutje oid zit waardoor het niet goed past.

Koen

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
Re: KNed's baan | Bouw van de baan gestart
« Reactie #67 Gepost op: donderdag 13 februari 2020, 00:06:13 »

Inmiddels weer wat vorderingen gemaakt.
Ik ben verder gegaan om de hele buitenste ring neer te leggen. Met het idee dat als de buitenring goed ligt alles daarbinnen ook wel goed komt. Ook was ik benieuwd of de rails op de brug wel helemaal goed uit zou komen. Daarom heb ik even een tijdelijke brug geplaatst.

Die hele ring ligt inmiddels en ik heb zelfs al even rond gereden, dat ging perfect!

Hieronder nog wat foto materiaal (sorry voor de rommel).
Foto 1: Het deel wat ik vorige keer al liet zien, als je goed kijkt zie je dat ik achteraan verder gegaan ben met de rails en de wissels richting het station. Ik heb even wat losse scenery en gereedschap op dit deel van de baan geparkeerd  :)
Foto 2: Verder naar rechts gedraaid, hier zie het het buitenste spoor. Het grootste deel van het spoor wat je hier ziet wordt het station. Als je goed kijkt zie je bovenaan in het midden nog net een stukje van de schuine balk waar ik het eerder over had. Ik heb ruimte zat hieronder.
Foto 3: weer verder naar rechts gedraaid. Rechtsachter zie je de koof waar ik het ook eerder over had. Hier gaat de rails best dicht langs. Ik heb alvast een stukje eruit gezaagd. Dat maak ik later nog wel netjes.
Foto 4: hier zie je de tijdelijke brug. Het past allemaal heel netjes. Maar dat kan eigenlijk ook niet anders omdat het exact op schaal getekend is.

Koen
« Laatst bewerkt op: donderdag 13 februari 2020, 00:08:27 door KNed »

Degeluidsman

• 3rail Events team
« Reactie #68 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 10:44:00 »

Je bent lekker bezig Koen  :thumbup: :thumbup:
Ik zie bij jou die container kraan en dat zet mij weer aan het denken voor mijn eigen baan  :D

Mvg,

Peter Degeluidsman
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 februari 2020, 13:06:25 door Degeluidsman »

Gertjan H

• Vaste Gast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #69 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 11:19:38 »

Ik zie er mogelijk zelfs 2 (reactie op Peter), of is die blauwe geen containerkraan?
Dat levert voor mij gelijk een vraag op: vanaf wanneer (ongeveer) zijn containerkranen in gebruik? Is er nog overlap geweest met containerkranen en het einde van het stoomtijdperk?

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

KNed

• Stamgast
    • www.nederlof.net
« Reactie #70 Gepost op: vrijdag 14 februari 2020, 12:38:21 »

Bedankt! Gaat inderdaad lekker.
M'n oudste zoon (13 jaar) dacht alleen dat de bouw in een paar dagen klaar zou zijn. Al ziet hij ook wel dat het allemaal zorgvuldig moet gebeuren :)

Over de kranen: Die portaalkraan rechts op de tafel is een Brawa kraan. Volledig functioneel, erg leuk ding. Niet zo modern als de Heljan maar de Brawa is tenminste te betalen...
Die aan de linkerkant achter de locomotiefloods staat is een Kibri bouwpakket. Statisch. Officieel om hout te hijsen en niet containers. Maar het hijs gedeelte heb ik nog niet af gemaakt, ik weet nog niet of ik toch iets van (nep) container hijs mechaniek eraan wil fabrieken of iets anders. Hij is er ook in een container variant, maar deze vond ik een keer ergens in een hoekje op een beurs voor weinig.
Welke containerkraan in welk tijdstip past weet ik echt niet. Die Brawa is qua model wel wat ouderwetser.

Koen
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 februari 2020, 13:09:22 door KNed »

chitanv

• Nieuwe Gast
« Reactie #71 Gepost op: dinsdag 18 februari 2020, 17:18:00 »

Leuk bezig Koen, ik zie dit draadje nu pas. Blijf vooral foto's posten van de ontwikkelingen. En zeker een keer tot kijk!  :)