Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welk merk is beter Piko of Roco?

Gestart door gerrie maandag 05 maart 2012, 19:59:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk merk is beter Piko of Roco?
Welk merk is beter Piko of Roco?
Waar rijden we lever mee, en welk merk is volgens jullie beter.
Ik vind dat ze aan elkaar gewaagt zijn, maar wat is jullie mening?
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik heb niet erg veel ervaring met piko. Ik heb alleen de hondekop en die rijdt prima.
Ik heb drie roco loc's.
De roco's hebben weinig trekkracht. Een 2200 krijgt geen dummy met een plan E rijtuig omhoog daar waar elk ander model (behalve de 1100 van roco) geen problemen heeft.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Remie,

Ik heb zelf een 2200 + een dummy en die trekken met z'n gemak 4 Plan E's door mijn spiraal omhoog.
Volgens mij is jouw hellingspercentage te groot.

Grt, Ronald.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Simpel gezegd: Hangt per loc af, en in die vergelijking kun je alle fabrikanten mee nemen, inclusief Marklin.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Hoi Remie net even getest met bruine 2200 van roco trekt met gemak 10 kalkwagons van roco en 3 plan E rijtuigen een helling
omhoog.
Hier kunnen nog zeker 3 plan E wagons bij gekoppeld  worden.
Op helling gestart, op halve kracht trok ze gewoon omhoog.
Helling is bij mij 8 cm hoog tegenover de vlakke baan.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Elk merk, ook M* !, maakt locs met resp. 1 , 2 , 4 slipbandjes, ja en M* presteert het zelfs om op een 4 assige loc 5 slipbandjes te monteren :D

Ook maakt elk merk locs met verschillende motoren!.

Ik denk dat ze niet voor elkaar onder doen, Piko en Roco.

Mvg Gert
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik heb locs van roco en piko , vind ze beide goed. kwa trekkracht vind ik de roco's beter , maar dat verschilt per model. ik heb de 186 captrain van piko, die trekt alles mee uit m'n schaduw station. de G1206 van piko is lang niet zo sterk. Bij roco is de 2400 weer niet zo sterk als de 2200, bij elk merk is wel wat.
Groet Robert
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik vind er niet veel verschil in.
Ik heb loks van bij de merken,Ik heb 1 hippel van roco die rijd niet zo mooi.
Ik vind piko erg verbeterd met vroeger het is volgens mij net zo goed als roco.

Tony :D ;)
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
ik heb hier ook beiden rondrijden.Wat ik wel weet is dat Roco (3rail) meestal beter is afgewerkt dan de Piko.Daar zit dan meestal ook het prijsverschil in.Qua trekkracht zijn ze meestal vergelijkbaar.Wat ik tegenwoordig meer begin te kopen is Ls models of Hobbytrade.Die zijn zelfs beter dan beide andere merken tesamen.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Grappig die discussies die telkens weer terugkomen. Hier kom je niet uit. De één wil het detail van Roco, dan ander de prijs van Piko, de volgende de metalen kap van Märklin. Iedereen op dit forum heeft er wel een mening over en velen zijn het niet met elkaar eens. Voor de één volstaat het detail van Piko, dus staat er voor "weinig geld" een Piko op de baan, terwijl de ander bereid is veel meer te betalen voor hetzelfde model van Märklin vanwege de degelijkheid of de trekkracht. Roco is in mijn beleving een mooie gulden middenweg. Al dat detail kan afbreken, maar vaak levert Roco die los bij, zodat je kunt overwegen ze niet te monteren en zo als het ware de degelijkheid te vergroten.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
En wat vind je dan van Brawa en Guetzold?
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: staal op dinsdag 06 maart 2012, 18:17:43
En wat vind je dan van Brawa en Guetzold?

Ah, die zijn nieuw in de discussie :mrgreen:
Mocht je mij persoonlijk aanspreken: ik heb er geen mening over, omdat ik er nooit mee gereden heb. Iemand anders misschien?
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ja zo kan je wel aan de gang blijven met alle merken.

Tony
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: gerrie op maandag 05 maart 2012, 19:59:14
Welk merk is beter Piko of Roco?

Ik zeg Roco en dat is puur gebaseerd op het feit dat ik Piko's in veel gevallen te weinig trekkracht vind hebben en dat ze er vaak wat plastic-achtig uitzien. Roco's zien er in de meeste gevallen prima uit. Ze zijn minder zwaar dan de metalen Märklin-modellen, maar rijden over het algemeen prima.

Wat betreft stoomlocomotieven zou ik eerder Märklin aanraden, in verband met de motor in de ketel (= betere rijeigenschappen).


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Hoi Maikel

Ben ik met je eens.
Maar er zit wel een prijskaartje aan.

Tony
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: gerrie op maandag 05 maart 2012, 19:59:14

Welk merk is beter Piko of Roco?


Mee eens. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Uuh Ben, waar ben je het mee eens? Grtn, Herman
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik ben het met Ben eens.

H la P
Fred
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik ben het met ben eens.

Tony
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
We hebben 1 Piko en 1 Roco tot nu toe.De Roco is terug gegaan naar de leverancier vanwege over elkaar draaiende tandwielen bij een "te zware sleep" op een helling De marklin locs en de Piko trekken deze zelfde sleep wel omhoog.Dit viel ons echt tegen van Roco.We willen hopen dat er een constructiefout in de loc zit.Qua detaillering zijn het heel mooie locs.Wordt het echter niet goed opgelost dan zal het denken we bij de volgende wel geen Roco worden  :?

Harald & Alex
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Als echte Piko fan heb er meer dan 10... :D eh 20 eh ???
En ik heb ook veel Roco.
Beiden doen echt niet veel voor elkaar onder.
Alleen wel vaak kwa prijs.
Maar is geheel afhankelijk wat voor model je zoekt , en in welke prijs klasse.
Dus ja het word moeilijk voor je.... :D

Mvg: Alex
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: blauweengel op dinsdag 06 maart 2012, 19:21:33
Ik ben het met ben eens.

Tony

Ik denk dat je bedoelt dat je het met Fred eens bent. Persoonlijk Ben ik het meer met Herman eens.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik ben het met Ben eens!   :thumbup:
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Op zijn tijd moet ik marklin loks een beetje smeren daar ze moeizamer gaan rijden.
Dit is bij roco en piko naar mijn inzien niet zo snel nodig.
Rijd  mooi en bijna geluidloos stil .
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
ik heb eigenlijk tot dusver enkel Marklin in mijn "stal" staan, met uitzondering van 1 enkele Piko .  Over Roco kan ik dus maar weinig zinnigs zeggen, maar om het even anders te bekijken wil ik kwijt dat je toch telkens appelen met appelen moet vergelijken.  Daarom dat ik een Piko Hobby lok ook enkel vergelijk met een M* Hobby lok en dan "ben ik het eens met Alex"...   ze zijn evenwaardig en liggen enkel iets goedkoper.  (de Piko dan).
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik ben het sowieso overal mee eens
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Ja dat valt mij ook op gerrie de marklin loks moet je regelmatig olien.
Bij de roco s heb ik dat bijna nooit.

Tony
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Een Roco 2400 met 8 bakken ICR moeiteloos de klimspiraal op. Dat zal een vergelijkbare Piko lok niet lukken denk ik? Een echt vergelijk heb ik niet, heb van Piko alleen maar Hondekoppen.



Het is wel een 2railer: 4 aangedreven assen. ;)

Gr, Ben.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Hallo,

De Piko locs die ik heb "nemen" in hun eentje mijn "zeven keer in de rondte" klimspiralen (stijging 30 ?) zonder problemen met een achttal kortgekoppelde 303mm lange D-wagens. Wel merk ik op dat de trekkracht in stijgingen minder is dan op een vlakke baan, maar is dat verwonderlijk?. Laten we niet vergeten dat Zwitserse en Duitse locomotieven die de Gotthard of de Lötschbergbaan opgaan daar bijna altijd   een hulpje bij nodig hebben in de vorm van een extra loc willen ze althans op een min of meer accepabele snelheid de (slechts  :?)26? stijgingen de baas worden. Mijn conclusie: die speelgoedlocomotieven zijn eigenlijk relatief sterker dan hun voorbeelden  :P

Zo zie je maar weer.

Rob
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
ik heb FL piko en roco
de nieuwere modellen van piko zijn een stuk zwaarder(stomers) als de oude
en deze nieuwere trekken net zo goed als een fl of roco
en in de nieuwe piko zit de zelfde motorern als fl en ro
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2007

Warnsveld (GLD)

offline
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Piko Loks heb ik geen ervaring mee.
Roco loks zijn naar mijn mening veel beter gedetaileerd dan Piko.
Daar is de prijs ook naar....
Ik heb wel Piko goederenwagens van de nieuwe generatie.
Deze zijn zeer mooi, bijvoorbeeld de staalwagens zijn van Piko het mooist ze hebben als enige
op de kopsekant de aangezette stangen voor bediening van de huif dit is bij de andere merken aangegoten.
Ook heb ik enkele piko schuifwandwagens, deze zijn ook echt zeer mooi.

groet,

Erik
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Analoge märklin locs zijn in principe zwakker, wisselstroom is zwakker dan gelijkstroom en märklin heeft vanwege de wisselspanning een seriemotor nodig, dan gaat de helft van je juice naar de veldmagneet terwijl gelijkstroom motoren een perm. magneet gebruiken.
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: bask185 op zondag 06 mei 2012, 19:44:15
Analoge märklin locs zijn in principe zwakker, wisselstroom is zwakker dan gelijkstroom en märklin heeft vanwege de wisselspanning een seriemotor nodig, dan gaat de helft van je juice naar de veldmagneet terwijl gelijkstroom motoren een perm. magneet gebruiken.

Ik weet even niet waar je het over hebt....lees is de kop text.....verschil tussen Piko en Roco.....

Mvg: Alex
Re:Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: bask185 op zondag 06 mei 2012, 19:44:15
Analoge märklin locs zijn in principe zwakker, wisselstroom is zwakker dan gelijkstroom en märklin heeft vanwege de wisselspanning een seriemotor nodig, dan gaat de helft van je juice naar de veldmagneet terwijl gelijkstroom motoren een perm. magneet gebruiken.
Het is maar net hoeveel ampèrewindingen er zijn gebruikt. Het komt er op neer dat het windingenaantal en het stroomgebruik de bepalende factoren zijn. Daarbij ga ik er van uit dat de spanning voor wisselstroom en gelijkstroom ongeveer gelijk zijn.

Martin
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik heb Roco en Piko rijden maar rijd beide super. Ik heb ook Marklin rijden maar daar ben ik beetje vanaf gestapt tenzij er een speciaal model uitkomt zoals de Jim van eurailscout
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
De Roco BLS is weer terug en het probleem bleef hetzelfde.Ondertussen is de cardan al een keer uit elkaar gelopen.Het schuifstuk op de as van de motor los.We hebben de loc moeten verzwaren om genoeg tractie te krijgen om de spiraal door te komen.

De Piko BLS doet het nog steeds zonder dat we er iets aan hebben moeten doen.

In onze ogen is Piko dus het betere model als je specifiek naar deze twee locs kijkt.

Harald & Alex
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Citaat van: harald en alex op dinsdag 25 september 2012, 21:19:17
In onze ogen is Piko dus het betere model als je specifiek naar deze twee locs kijkt.

Kwa rijeigenschappen dus. Maar ook kwa details? :mrgreen:
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Het is uiteraard ook het verschil in prijs en model.
Kwa details doet Piko het zeker niet slecht.
En als je bij Roco het zakje bedoel met de details , dan is het nee hier doet Roco het beter .
Maar of het een verbetering is??? Al dat losse spul???

De decals zijn ook bij Piko ruim schoots voorzien hoor.
En zelfs bij sommige modellen weer iets beter dan bij Roco.
En zal sterk afhangen kwa model.

Jij voelt je niet zo blij met Piko .... prima toch.
Ik voel me blij met alle modellen ongeacht het merk die ik mooi vind.
Heb daarom ook Piko - Roco - Brawa - Fleischmann - en ja zelfs heel veel Marklin ..... :D
Maar dit zijn modellen die ik mooi vind , en ook zijn er modellen bij die ik dubbel heb.
En dan dubbel ivm 2 merken die het zelfde model uitgebracht hebben.
Hier kan ik dan mooi de verschillen in prijs - uiterlijk - details - en rijeigenschappen testen.
En echt kwa prestatie's licht het vaak niet zo heel veel uit elkaar.
Wel kwa prijs.
En dat is soms echt wel is hier de doorslaggevende factoor. :D

Mvg: Alex
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Als we een nieuwe loc kopen dan hoeven we er geen los zakje bij en dat je dat er allemaal nog op moet zetten.Je wil rijden toch?Tenmiinste dat is ons idee.Iedereen denkt daar anders over uiteraard.

Harald & Alex
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Ja daar ben ik het mee eens ik hou hellemaal niet zoi van die losse onderdeeltjes.
Vaak breken ze er weer af bij een ontsporing of zo.
Losse onderdeeltjes zijn goed voor in de vitrine.

Tony
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik beschik over meerdere locs van piko en roco (weliswaar 2-rail!)

Van roco heb ik zowel enkele "professional" locs en enkele "gewone" locs.
Zo heb ik 3 bolle neuzen, 2 59'ers, 1 20'er en enkele traxx.

Van piko heb ik ook de "expert" en de "hobby" varianten van locomotieven.
Zo heb ik 2 traxx en 2 67400'en van SNCF

Qua techniek staan beide merken wel sterk! Natuurlijk zijn de hobby-locs wel wat minder zwaar en beschikken ze over minder uitgebreide techniek.
De hobbylocs van piko vind ik net wat minder, maar bon, voor 60? moet je geen al te top-techniek verwachten.. De roco's zijn daar wel wat beter in.
De prof/expert-locs van beide merken zijn dan weer prachtig! Lekker zwaar uitgevoerd en kunnen zeker wat werk verrichten!

Qua afwerking vind ik de hobby-locs van piko wat magertjes. Hier spreek ik nu wel over de locs met het artikelnummer 57*** (2-Rail).
En na de aankoop van die 2 67400'en zullen er geen hobbylocs van Piko meer bijkomen.. Heb die 2 gekocht omdat ik ze nodig had voor de clubbaan bij ons, en piko was de enige die deze locs op een degelijke manier heeft uitgebracht.
De hobby-locs (≠ playtime) van Roco zijn dan weer wat beter uitgerust. En zeker hun weinige geld waard..

Wat de prof-locs van roco betreft, ben ik lovend. Er rijden er enkele reeds jaren rond bij ons in de vereniging en doen dit nog steeds als nieuw. Jammer genoeg merk ik wel dat de prijzen stilaan stijgen van de modellen. 8 jaar terug had je voor 150? al een mooi en deftige loc. Heden is dit al opgetrokken naar 200?.. Wel heb je meer detaillering..

De expert-locs (artikelnr 59*** in 2-rail) van piko zijn voor hun prijs zeer knap en sommige modellen (zoals mijn 2 traxx), moeten zeker niet onderdoen met de roco's! Je ziet wel dat details minder afgewerkt zijn..
De leidingen op het dak zijn bvb iets dikker uitgevoerd dan bvb de roco of LSM, maar voor die 80 a 90? kun je hierover zeker niet klagen! En ik durf mijn 2 piko traxx gerust naast mijn 3 roco traxx zetten!

Even mijn mening resumeren..

Roco maakt uitstekende locs, dit geldt zeker en vast voor hun professional-uitvoeringen. Hun hobbylocs zijn zeker niet slecht!
Piko maakt in hun expert-afdeling heel wat moois voor een deftige en eerlijke prijs! Afwerkingen zijn net wat minder dan van roco, maar het is geen reden om het te laten liggen. Hun hobby-locs zijn (bij manier van spreken) eerder voor de jongeren gemaakt, die met de hobby willen starten voor een deftige prijs, maar iets minder geschikt voor detailfreak..

Mattias
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik heb modellen van zowel roco als piko.
Heb 3 hondekoppen van piko ben er zeeeeeeeeeeeeeer tevreden over.
Kwa rijgedrag doen ze niet onder voor mijn roco s

Tony
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Ik heb een aantal Nederlandse loc's van Roco met fluistersleper. Daarover ben ik zeer tevreden, zowel over de rijeigenschappen als over de vormgeving van Roco. Piko daarintegen rijden wat rumoeriger en de detaillering is minder verfijnd als die van Roco. De prijs van Piko is over het algemeen lager dus het is maar waar je voorkeur aan geeft.

Gerrit
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Gerrit.
Ben het niet met je eens Gerrit , en dat mag gelukkig hier.
De details van de loks van de afgelopen jaren zijn van piko echt  :thumbup:
En het geluid is ook prima te noemen , alleen de slepers , ja das 9 v/d 10 keer zo dat je die moet bij stellen door hol / bol te stellen.
Want die maken over het algemeen de herrie , en zeker niet de locs.

Mvg: Alex
Re: Welk merk is beter Piko of Roco?
Sinds kort heb ik een Roco BR186(Husa) aangeschaft en dat ziet er kwa detaillering knap uit het nadeel is dat het allemaal van plastic is dus erg kwetsbaar een Marklin model kan wat dat betreft wel wat hebben
Onder de kap ziet het er ook verrassend goed uit mooi zwaar chassis waar de motor in ligt en een cardan aandrijving wat mij opviel dat hij bijna geluidloos rijd en erg sterk is .
Nou was hij niet echt 'goedkoop'we praten over 254 Euries en dan moet je zelf de (lastige)  details aanbrengen wat niet eenvoudig is
Ik heb ook een 1206 Mak (Husa) van Piko die is goedkoper(125 euries)op het eerste gezicht wel een aardige loc (voordat geld) ook de detaillering is goed, ook plastic (behalve het raillingwerk) maar rijd niet zo soepeltjes als een Marklin Mak maar daar is de prijs ook naar
Ja als je mij vraagt wat beter is dan moet ik het antwoord schuldig blijven  in dit geval eigenlijk hoe duurder hoe beter ........
Groet Wimpy Trein