Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Bouw Virgental
Lid sinds: 2010

offline
Re:Bouw Virgental
Citaat van: dezee op dinsdag 06 maart 2012, 21:39:14
Citaat van: martinh0 op dinsdag 06 maart 2012, 20:34:32
Hallo Wim,

GEWELDIG!!! Niet alleen je sporenplan maar ook de opbouw van je scenery zien er zeer doordacht uit.

Ik heb geprobeerd je sporenplan na te maken in WinTrack maar dat lukt niet helemaal omdat ik niet helemaal uit je schaduwstation kom. Zou je dit plan in je draadje willen publiceren (kunnen wij amateurs  ;)
nog een hoop van leren!!!)?

Bedankt!

Martin

Hallo MArtin en andere forumleden,

Ik wil graag de opbouw van alle sporen uit wintrack overzetten naar een JPEG bestand, maar dit is al enige tijd geleden dat ik dit voor het laatst heb gedaan. Weet iemand van jullie hoe ik dit moet doen, zodat ik dit op het forum kan plaatsen.

Alvast bedankt,
Wim

Jpeg maak je door linksboven de Data/Datei kolom te openen en dan export te kiezen.
Dan even Jpeg selecteren en klaar.

Robin
Re:Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bouw Virgental
Citaat van: Tilly op dinsdag 06 maart 2012, 22:09:47
Hoi Wim,

dat spul wat jij gebruikt lijkt inderdaad op datgene wat hier ligt. Ook eerst één laag uit één potje aanbrengen, 12 uur laten drogen en dan behandelen met het andere potje?
Zou het wat zijn om mij Hack-brug daarmee te behandelen?

Een baanplan plaats ik mbv Snagit maar dat kan ook met de "printscreen" functie.

Groetjes, John
Beste John,

Ik weet niet of je eerder mee gewerkt hebt, maar mijn ervaring is wel om eerst een proef stukje te doen voordat je met de Hack brug aan de slag gaat.  De dikte van de eerste laag (het falcon met de dikke pasta) bepaald uiteindelijk hoe dik jou roestuitslag gaat worden. De tweede falcon kun je wel een paar keer opbrengen het uiteindelijke resultaat kan wel een paar dagen op zich laten wachten.

Succes gr
Wim
Re:Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bouw Virgental
Citaat van: martjo op dinsdag 06 maart 2012, 22:19:17
Hallo Wim,

allereerst mijn complimenten voor je schitterende baan. Dat ziet echt goed uit!!

Ik wilde eens vragen of je een website hebt van een winkel of van de firma Luft zelf want als ik google krijg ik allerlei wartmewisselaarinstalateurs en een duitse vliegmaatschappij. Ik ben al enige tijd op zoek naar ( eventueel voorbeelden van) bruggen welke ik op mijn baan kan toepassen. Vandaar mijn vraag.

alvast bedankt.

groeten Martin

Hallo Martin,

Deze firma heeft echt prachtige stukken die werkelijk de baan zeer aantrekkelijk maken. De link staat ook op pagina 1 geplaatst door John, maar hier dan nogmaals.

http://www.modellbauluft.de
succes,
Mvg
Wim
Re:Bouw Virgental
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Bouw Virgental
Wat ziet dat er geweldig uit! Een topbaan hoor.
Re:Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bouw Virgental
Hallo allen,

Hier de railplannen op volgorde van de :
Laag 0 (grijs)
Laag 1 (oranje)
Laag 2 (Blauw)
Laag 3 (Rood en groen)
Re:Bouw Virgental met volledig railplan
Hallo Wim,

:oops: :oops: Sorry, die heb ik dan toch gemist. Maar wel bedankt voor de link. Ik heb even snel zitten neuzen en het ziet er goed uit. Wellicht ga ik hier slagen.

groeten Martin
Re:Bouw Virgental met volledig railplan
Indrukwekkend baanplan
En zoon draaischijf lijkt me heel mooi
Gr mark
Re:Bouw Virgental met volledig railplan
Citaat van: mark99 op donderdag 08 maart 2012, 18:17:48
Indrukwekkend baanplan
En zoon draaischijf lijkt me heel mooi
Gr mark

die draaischijf lijkt mij ook heel erg mooi
aan je bouwkunsten tot nu toe te zien lijkt word dat ook een heel mooi stukje
Re:Bouw Virgental bouw station
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bouw Virgental bouw station
Bouw Station Virgental,

Om een mooi passend station te vinden was een lastige klus,  ik had er nog een van mijn vorige baan het Vollmer model Baden-Baden (3560) maar vond deze voor deze baan te groot en qua model er ook niet bij passen. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op het station van Vollmer 3502. Deze was wel erg groen, zodat ik van een aantal onderdelen er eerst maar even een andere kleur van heb gemaakt.  

Er komt ook nog een toiletgebouw van Busch (1469) of het Artitec model (10.266) op te staan op de plek waar de tegels bruin zijn gemaakt.  Mogelijk dat jullie een voorkeur hebben, zelf lijkt mij die van Artitec het beste passen maar ja het is een wel Frans toiletgebouw.

Voor het perron heb ik een triplexplaatje van 8 mm op maat gemaakt met daarop een een triplexplaatje van 2 mm. Het geheel is bedekt met een laagje gips en vervolgens ingekrast en op kleur gebracht. De kleur is nog wat donker, die ik later wel iets zal aanpassen.

Bijgaand foto?s van de bouw.

Re:Bouw Virgental bouw station
ron van den broek
gast

Re:Bouw Virgental bouw station
Hallo Wim,

Compliment voor je baan opbouw. Ziet er heel verzorgd uit allemaal met mooie rustige kleuren en afwerkingen en ook zelf maak.
Je station is een goeie keus, Baden is mooi maar gauw te groot. Je toilet Frans..... ach als je dat niet zou opnoemen dan valt het niet gauw op en wat dan nog, uiteindelijk mag een beetje fantasie toch. Overigens wel een mooi gebouwtje van Artitec.
We gaan het graag verder zien Wim, succes.

Mvg Ron :)
Re:Bouw Virgental bouw station
Hoi  Wim

Een erg mooi station heb je daar.

Tony
Re:Bouw Virgental bouw station
Lid sinds: 2007

offline
Re:Bouw Virgental bouw station
Hoi Wim,

dat station past perfect bij "het achterland", heel mooi :thumbup:

Ook het perron ziet er mooi uit. Hoe en met welke verf heb je dit op kleur gebracht? Ik ben hier wat aan het testen om een grijze beton-kleur te krijgen op m'n brug maar dat wil niet echt lukken :?

Groetjes, John
Re:Bouw Virgental bouw station
Hallo Wim,

Ik heb vanmorgen pas je topic ondekt, man wat ben jij een prachtige baan aan het bouwen.

Je hebt er goed over nagedacht, alles ziet er kloppend uit.

Blijf je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Bouw Virgental bouw station
Lid sinds: 2009

offline
Re:Bouw Virgental bouw station
Citaat van: Tilly op zaterdag 10 maart 2012, 01:58:24
Hoi Wim,

dat station past perfect bij "het achterland", heel mooi :thumbup:

Ook het perron ziet er mooi uit. Hoe en met welke verf heb je dit op kleur gebracht? Ik ben hier wat aan het testen om een grijze beton-kleur te krijgen op m'n brug maar dat wil niet echt lukken :?

Groetjes, John

Hallo John en de rest van de lezers,
De basiskleur is hetzelfde als wat er op de bergen is gedaan Histor S.7502 B en daarna van Anita Decor de kleur Betongrijs (heeft geen nummer).  Persoonlijk vind ik het nog te donker en overweeg om de kleur "dust"van Anita decor als wash erop te doen.

Wat ik nog wel aan alle forummers als tip mee kan geven is dat ik regelmatig foto's maak en vanaf de foto nog weleens een beoordeling doe hoe ik het definitief ga maken. Verder zie ik vaak vanaf foto weer zaken/details die ik wel / niet mooi vind.

mvg,
Wim
Re:Bouw Virgental aanleg weg "slot Virgental"
Toegangsweg slot Virgental
Op een van de bergen heb ik van Faller  (B-385) een landhuis met ophaalbrug geplaatst. Dit landhuis wil ik graag in een bosrijke omgeving plaatsen en voorzien van passend groen. Er staan nog niet voldoende bomen en struiken, dat  komt later nog wel. Detail: Er loopt al een beetje wild rond in de bossen, die al gespot  zijn door jagers.

De opgaande weg heb ik voorzien van een steunmuur met daarop standbeelden. Toegang naar het slot en bovengelegen stadsdeel kan via een weg, maar ook lopend met een stenen trap worden bereikt. Dit hele deel is uitneembaar (luik) gemaakt, zodat ik eenvoudig op de achterliggende delen kan komen. Op dit deel is ook de brandweerkazerne van Vollmer (3767) geplaatst en er komt ,denk ik , tzt nog een vakwerk winkel bij te staan. Rechts naast de brandweerkazerne staat een winkel met antiekverkoop van Faller (130327).
Re:Bouw Virgental aanleg weg "slot Virgental"
Hier nog de foto's van het slot met jagers die op wild schieten.
Re:Bouw Virgental aanleg weg "slot Virgental"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Bouw Virgental aanleg weg "slot Virgental"
Hallo Wim,

Ik heb net je draadje pas ondekt en ben erg onder de indruk van je baan, en de manier waarop hij gebouwd wordt.

Hier kan ik nog veel van leren.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Hallo allen hier weer een bericht in de bouw van Virgental.

"Bouw lokaal goederenloods"
Op het rechterdeel van de baan is de ingang gelegen, via drie tunnels, de berg in. Op de berg is de burcht van de firma Luft geplaatst aan de voet van de berg ben ik aan de slag gegaan met een kleine goederenoverslag met bijgebouw op papier te schetsen.

Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Het straatwerk is gemaakt van ingekrast gips en ter hoogte van de goederenoverlsag is een goot aangelegt voor de afvoer van water, mogelijk dat hier later nog een put in gaat komen. Voor de lantaarnpalen heb ik gekozen voor Busch 4154, maar vanwege de kwetsbaarheid nog niet aangebracht.
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Van de firma Busch ( 1421 ) heb ik een goederenloods aangeschaft, wat tijdens de bouw alvast is voorzien van personeel. De loods was iets tekort dus heb ik in dezelfde stijl verlegd, moet verder nog op kleur gebracht worden Het bijgebouw is ook van Busch ( 1401 ). Tijdens de bouw zijn de gebouwen verweerd en voorzien van verlichting. Op het laadperron is een kleine kraan (Faller 5284) geplaatst en voor de goederenloods een bokkraan van faller (  5283 )
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Om te kijken hoe het plaatje er een beetje compleet uit moet komen te zien heb ik alvast de (voor) seinen geplaatst, die voor de ingang van tunnel op een minder kwetsbare plaats staan.

Dit was het weer voor deze keer en mochten er nog tips zijn, daar hoor ik het graag. Veel succes met de aanleg van jullie baan.

Wim

Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Het ziet er gezellig uit in die hoek.

Ik vind alleen de Bokkraan wat te dicht tegen de loods aan staan.Lijkt me wat lastig voor de preisers om grote dingen te hijsen zo dicht bij de muur.

Maar ik begrijp ook dat je moet vechten met de ruimte in die hoek.Als je zou schuiven zit je bijna boven de wissel dus dat wordt het ook niet. :(

Verder succes met de bouw.Het ziet er weer goed uit.

Robin
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Citaat van: Hero op maandag 09 april 2012, 18:33:17
Het ziet er gezellig uit in die hoek.

Ik vind alleen de Bokkraan wat te dicht tegen de loods aan staan.Lijkt me wat lastig voor de preisers om grote dingen te hijsen zo dicht bij de muur.

Maar ik begrijp ook dat je moet vechten met de ruimte in die hoek.Als je zou schuiven zit je bijna boven de wissel dus dat wordt het ook niet. :(

Verder succes met de bouw.Het ziet er weer goed uit.

Robin
Beste Robin,
Bedankt voor je reactie. Dat de bokkraan daar staat is gedaan om zware goederen over te kunnen zetten op een vrachtwagen,
het was inderdaad even stoeien met de ruimte, mocht het later niet uitkomen of staan dan pas ik het wel aan, daar is het  een hobby voor.

Mvg,
Wim
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Zware stukken zijn meestal ook groot. ;)

Ik wilde je hier even op wijzen nu de boel nog niet af is.Zou zonde zijn als je straks als je klaar bent hier achterkomt/ het pas opvalt.En je de hele boel weer moet slopen,ook al is het een hobby.
Als we breekwerk kunnen voorkomen....

Robin
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Hoi Wim,

welke burgt heb je nu precies gekocht en zou je me hiervan een close-up kunnen plaatsen? Misschien dat ik de mijne nog iets groter ga maken ;)

Groetjes, John
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Citaat van: Tilly op woensdag 11 april 2012, 11:31:08
Hoi Wim,

welke burgt heb je nu precies gekocht en zou je me hiervan een close-up kunnen plaatsen? Misschien dat ik de mijne nog iets groter ga maken ;)

Groetjes, John

Hallo Johan,

Het gaat om 3 apart te bestellen onderdelen tw: 
- H530  Burgruine ?Rabeneck? - Burg 3
- H518 Felssockel
- H536 Tretkran
Foto zie: http://www.modellbauluft.de/H530.pdf

mvg,
Wim
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Mercy Wim :thumbup:

Groetjes, John
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Wow Wim,

Echt een mooie baan. Een lust voor het oog en daar mag je best trots op zijn!

Ik zag dat je een aantal bovenleidingsmasten hebt staan. Wordt je hele baan geëlektrificeerd of gedeltelijk?
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 12 april 2012, 15:01:21
Wow Wim,

Echt een mooie baan. Een lust voor het oog en daar mag je best trots op zijn!

Ik zag dat je een aantal bovenleidingsmasten hebt staan. Wordt je hele baan geëlektrificeerd of gedeltelijk?
Hallo Bas,

Bedankt voor je complimenten. De hele baan muv het BW wordt voorzien van bovenleiding. Gezien de kwetsbaarheid van de bovenleiding, evenals de seinen, straatverlichting en bomen plaats ik deze pas wanneer ik in de (werk)omgeving weinig tot niet meer aan de slag hoef. Zodoende zie je voor de tunnelingangen een bovenleidingsmast staan, omdat bij bouw de bovenleiding tijdens de bouw in de tunnel geplaatst is en is aangelegd zover je met het "oog" in de tunnel kan zien. Ik heb dus geen functionele bovenleiding maar puur is voor de sier.

mvg,
Wim
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Graag gedaan :). Het blijft een mooi draadje om te volgen.

Zo zou ik de bovenleiding ook doen, puur functioneel. Met het digitale rijden is een functionele bovenleiding overbodig geworden.

Gebruik je hiervoor de Märklin bovenleiding of van een andere fabrikant? Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van Sommerfeldt.
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
mooie update

ik blijf dit draadje volgen er komen steeds zulke mooie en creatieve dingen bij  ;)

mvg oetbeem
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Dag Wim.

Complimenten voor jouw erg mooie modelbaan. :thumbup:
Ik ben zeer onder de indruk en jouw bouwstijl bevalt me wel!

Groeten,

Erik.
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Hallo Wim,

ik heb genoten van je draadje! Je hebt een schitterende baan in opbouw!  :thumbup:

groetjes Michel
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Sluit me helemaal aan bij alle complimenten.
Heb heerlijk zitten genieten en de tijd gewoon vergeten.
Blijf dit zeker volgen.
Re:Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Citaat van: basjuh1981 op donderdag 12 april 2012, 18:39:58
Graag gedaan :). Het blijft een mooi draadje om te volgen.

Zo zou ik de bovenleiding ook doen, puur functioneel. Met het digitale rijden is een functionele bovenleiding overbodig geworden.

Gebruik je hiervoor de Märklin bovenleiding of van een andere fabrikant? Persoonlijk ben ik nogal gecharmeerd van Sommerfeldt.

HAllo Bas,

Sommerfeldt is erg mooi maar soms ook lastig te krijgen een zeer goed alternatief vindt ik is Viessmann, evenals de seinen die zijn ook van Viessmann.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Hallo Wim.
Leuk je op Gastendag weer gesproken te hebben en te horen dat de bouw van Virgental gewoon doorgaat.
Hopelijk krijgen we binnenkort weer een update van je vorderingen op deze prachtige baan in aanbouw.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Beste AlberJAn,

Bedankt voor je reactie. Ik zal zoals toegezegd binnenkort weer een update van de baan geven, er is natuurlijk het afgelopen jaar vollop (door) gebouwd.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental aanleg "Winkelstraat"
Hallo allemaal het afgelopen jaar zijn er weer diverse werkzaamheden uitgevoerd aan de bouw van de baan. Zo liep Ik al geruime tijd met de gedachte om het achterste deel van de huizen te vervangen voor een winkelstraat waarbij de huizen iets hoger zijn dan nu het geval is. Ik heb uiteindelijk mij oog laten vallen op de panden van Faller waarvoor ik eerst a.d.h.v. foto's, vanaf het internet, een opstelling heb gemaakt vervolgens alles bestelt en de bouw kon beginnen.  Eerst zien jullie een foto van de oude situatie, daarna de foto van de bouwdozen en het resultaat. Het pand van de bloemenhandel heb ik van een hele andere gevelkleur voorzien, het verschil is te zien op de 4e foto met de daarachter geplaatste doos  waarop de oorspronkelijke kleuren te zien zijn.
Re: Bouw Virgental aanleg "Winkelstraat"
Voor op het marktplein, die straks de naam "Wilhemplatz" zal krijgen heb ik ook nog een kiosk gebouwd en natuurlijk verweerd en heeft  het locale café dezelfde naam als het toekomstige plein gekregen. De stamgasten hebben alvast hun vaste plaatsen ingenomen en het geheel is voorzien van verlichting.
Re: Bouw Virgental aanleg "Machine fabriek"
Aan de voorkant van de stad komt een machinefabriek te staan, die ik nog van een eerdere baan had staan.
Re: Bouw Virgental aanleg "Machinefabriek"
Het fabrieksterrein is  straks te bereiken, vanaf de doorgaande weg, door een steeg te rijden van een veroudere  woning (Pola) met  winkel. De bijbehorende muur van de woning heb ik op maat, naast het huis, gemaakt met de bedoeling om hier later een opslagterrein van oud ijzer te maken.
Re: Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental aanleg "lokaal goederenloods"
Hoi Wim,

ik heb je draadje nog nooit opgemerkt, maar wat is het mooi wat je aan t maken bent.
Ik vind het baanplan ook erg mooi. Succes met de verdere bouw  :thumbup:
Re: Bouw Virgental aanleg "Machinefabriek"
Het fabrieksterrein is voorzien van eigengemaakte betonplaten, die zijn gemaakt van ingekraste gips op kleur gebracht, later komen de details van gras tussen de platen wel evenals het goed laten aansluiten van het laadperron op de straat
Re: Bouw Virgental
ron van den broek
gast

Re: Bouw Virgental
Wim ziet er mooi en verzorgd uit in deze fase. Maar mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar de reden in je gedachte om de panden achteraan te vervangen voor winkels-hogere panden.

Mvg Ron
Re: Bouw Virgental
Günther
gast

Re: Bouw Virgental
Hallo Wim,

Ik had je draadje nog nooit op gemerkt wat een fantastiesch ontwerp en je bent al heel ver.
Ga je ook met koploper rijden op dat je niet zoveel problemen krijgt als ik met je K-rails.
Ben van armoe over gestapt naar C-rails.

Succes met de afbouw van je mooie baan. :thumbup: :thumbup:

vr.gr. Günther.
Re: Bouw Virgental
ykram
gast

Re: Bouw Virgental
Wat een geweldig mooie baan zeg! :thumbup:
Echt super die scenery! Heb met genot zitten kijken!!

Ga dit maar eens volgen!! ;)

Groetjes Mark
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo Wim,

Het ziet er prachtig uit! Zeker zo'n winkelstraat maakt me jaloers. Ben bang dat ik er geen ruimte voor heb. Het is een mooi duits stadje met die achtergrond erbij.

groet,
Michiel
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental
Dat ziet er goed uit :thumbup: :thumbup: :thumbup:. Die stadhuizen heb ik zelf ook maar wat jij er van maakt is geweldig!!
Ben erg benieuwd naar de winkelstraat. Wordt het zo druk als een zaterdagmiddag straat of als een lege maandagochtend straat?

groeten Martin
Re: Bouw Virgental
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo Wim.
Je hebt helemaal niets teveel toegezegd, de bouwplannen en de al gebouwde winkels beloven een prachtig sfeertje.
Het lijkt mij, aan het aantal mensen op het terras te zien, dat jij ons een lekker druk stadstafereel gaat voorschotelen.

Veel plezier en succes met de verdere bouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: ron van den broek op zaterdag 17 november 2012, 19:23:22
Wim ziet er mooi en verzorgd uit in deze fase. Maar mijn nieuwsgierigheid gaat uit naar de reden in je gedachte om de panden achteraan te vervangen voor winkels-hogere panden.

Mvg Ron
Hallo ROn,

Er waren diverse reden om de panden te vervangen. De vorige panden heb ik in een ver verleden al eens gemaakt. Doordat ik in de loop der jaren wat kritischer ben geworden op het bouwen en deze tegenwoordig gelijk ook verweer en voorzie van bezoekers, maakt dat ik de panden graag wilde veranderen. In de nieuwe winkelstraat is alles beter op elkaar afgestemd en tel hierbij de nu hogere gebouwen en de inbouw van de verlichting bij op, dan ben ik dik tevreden ten opzichte van hoe het hiervoor was.

Wim