Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Pilentum was hier ooit toch ook "lid"?
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2020

Er is altijd een oplossing. Koffie staat klaar.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wat een heerlijk sfeertje. Enorme complimenten voor de mooie kleurstellingen, de verouderde items en details :thumbup: :thumbup:
Ik blijf dit graag volgen.
mvgrts Eeg
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Genoten van je baan. Daar kan ik mooie tips uithalen.

Wel een vraag: hoe heb je die draaischijf zo stil en vloeiend aan het draaien gekregen?

Met vriendelijke groet,

Frank
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 09 november 2021, 20:03:55
@citaat Als ik de site van Pilentum eens doorlees is er maar een persoon. Dus geen hele filmploeg :D

Klopt. Pilentum is een éénmansbedrijf.  Maar wel met hele professionele apparatuur. Hij had meerdere camera's bij zich en een hele kleine camera die lijkt op een elektrische tandenborstel. Deze camera kan 360 graden ronddraaien en kan ook verticaal draaien die werd gebruikt voor het rijden met een wagentje over de baan.  Verder zette hij deze camera her en der ook op de baan op punten waarvandaan ik geen zicht heb op de baan heb.

Het was een bijzondere ervaring, gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: zeeland op woensdag 10 november 2021, 18:32:53
Wel een vraag: hoe heb je die draaischijf zo stil en vloeiend aan het draaien gekregen?

Hallo Frank,

Dit is een Sven Brandt decoder, die een collega forumlid voor mij heeft ingebouwd. Deze loopt inderdaad heel stil en heeft een hele mooie snelheid.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: dezee op woensdag 10 november 2021, 19:49:09
Pilentum is een éénmansbedrijf.  Maar wel met hele professionele apparatuur.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten ;)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Trainspotter op zondag 07 november 2021, 12:09:22
Citaat van: dezee op zondag 07 november 2021, 11:16:08
Virgental op Youtube

Er zijn dit jaar ook filmopnames gemaakt van de baan Virgental. Dit is gedaan door Pilentum.

Toevallig deze film vanochtend bekeken en bij sommige scènes (de geparkeerde tractor) kwam het  "huh waar ken ik dit van" naar boven.
Even niet-aanvalsverdragen dit forum gedacht. >:-D

Hallo Wilco,

Er waren op dit forum inderdaad al meerdere verzoeken om iets op film te laten zien. Dat Pilentum mij benaderde, kwam dan ook goed uit omdat ik mijzelf nog niet zag filmen en plaatsen op Youtube.

Gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Edwin1962 op zondag 07 november 2021, 12:42:36
Zou de baan graag eens in het echt willen bekijken, maar dat zullen er wel meer zijn.
Misschien een 3Railforum dagje... :D
Hallo Edwin,

Geen probleem, je mag altijd een keer komen wanneer je in de buurt bent. Stuur dan maar een PM voor het maken van een afspraak.  Er zijn er al meer geweest.

mvg,
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hier heb ik nog wat kijkplaatjes.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"


Hallo Frank,

Dit is een Sven Brandt decoder, die een collega forumlid voor mij heeft ingebouwd. Deze loopt inderdaad heel stil en heeft een hele mooie snelheid.

mvg,
Wim
[/quote]

Ik heb even gekeken op de website (https://www.digital-bahn.de/bau_ds/ds_umbau.htm), maar dat is nog een beste klus zeg. Daar moet ik nog eens goed over nadenken om dat te doen.

Mvg,
Frank
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hi Frank,

Inbouwen is wel werk maar als je het rustig doet is het goed te doen.
Ik heb hem ook:
Zie hier .
ff scrollen.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
 @citaat Wim heeft de oude volgens de link van Frank, ik weet dat want ik heb 'm destijds omgebouwd. Goed te zien dat het allemaal nog netjes loopt.

Gr, Ben.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Eer van je werk Ben :D :D
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo Wim,

Ik heb de avondvullende film van jouw baan bekeken. Wat mooi! :thumbup:

Dit is gewoon top, ik begrijp volkomen dat door het bezoek van Pilentum jouw ego een geweldige boost heeft gehad, maar Jij hebt dit wel allemaal zelf mogelijk gemaakt!  :P

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo Wim,

Opnames's van Virgental staan nu ook op YT bij Pennula, deze maand gemaakt zeggen ze.
Gaaf als er zoveel belangstelling is.



Vrgr,
Wilko
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 11 november 2021, 08:28:56
ik weet dat want ik heb 'm destijds omgebouwd. Goed te zien dat het allemaal nog netjes loopt.

Gr, Ben.
Hallo Ben,

Zeker de draaischijf draait nog steeds prima. Bedankt dat je dit voor mij hebt willen doen.  Ik heb de draaischijf daarna verfraaid, de loopbrug voorzien van planken en een ander huisje erop gezet en bewerkt met poeders, waardoor het er wat aantrekkelijker uitziet.

Mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo allen

Ik wil een ieder bedanken die de moeite hebben genomen om te reageren en complimenten te geven.

Het mag duidelijk zijn dat ik wel een beetje trots op ben dat er zo'n mooie film is gemaakt. Ik heb de film nu al een aantal malen gezien en ook ik kan er best van genieten met dit mooie resultaat. Ondanks dat ik de baan zelf heb gebouwd zie ik zaken voorbij komen waarvan ik denk: "O ja dat is er ook". Omdat ik de baan altijd vanuit bepaalde posities zie, is het  verassend om deze nu ook vanuit andere hoeken te zien wat mogelijk is geworden door gebruik te maken van kleine camera's. Een dergelijke film zelf te maken was mij nooit gelukt, als je ziet wat daar allemaal bij komt kijken.  Het aantal kijkers staat nu inmiddels op meer dan 70k en de reacties zijn overwegend positief.

Nogmaals dank en op naar de volgende update.

mvg,
Wim




Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Dat zijn wederom hele fraaie plaatjes en een overweldigend mooie Pennula-video van een schitterende modelbaan. Complimenten :thumbup: !!!

De video van jouw modelbaan wordt deze week ook getoond op Modeltreinen TV: klik.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo Wim,
Ik ben geboeid door je prachtige baan. Dat levert zo veel inspiratie op en ideeën om op voort te borduren.
Ik heb een opmerking: In de film van Pennula zie ik op 13.20 een BR 144 groene e-loc (volgens mij) langs het perron rijden en een heel klein tikje van het perrondak krijgen. Zie ik dat goed? Het kan natuurlijk ook aan de rails liggen. Misschien goed om eens naar te kijken.
Graag wens ik je nog vele jaren spoorplezier.
Je stelt een prachtig voorbeeld waaraan we ons kunnen optrekken.
Hartelijke groeten, Peter
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Beste Wim,

Wat een prachtige beelden van een prachtige baan. Ik kan zelf alleen maar hopen dat mijn baan er ooit ook zo mooi uit ziet!
Ik vroeg me af of je ergens al een overzicht foto van de hele baan hebt gepost. Ik ben namelijk benieuwd hoe het er in z'n geheel uit ziet en hoe het in de kamer past!

Groetjes
Tom
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Peter Alex op maandag 15 november 2021, 21:44:34
Ik heb een opmerking: In de film van Pennula zie ik op 13.20 een BR 144 groene e-loc (volgens mij) langs het perron rijden en een heel klein tikje van het perrondak krijgen.
Hallo Peter,
Dit had ook ik gezien, maar dan ook niet eerder dan op de film. Tijdens de bouw was mij wel opgevallen dat het daar wat krap was. Met een aantal testen en het dak aangepast te hebben, dacht ik dat het was opgelost. Als je goed kijkt dan zie je dat het alleen de loc is die het dak even aantikt, de wagons lopen er vrij onderdoor.

Ik zal er nog een keer naar kijken, wordt vast opgelost.

Bedankt voor je opmerking, gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: ~TomM op dinsdag 16 november 2021, 12:35:31
Ik vroeg me af of je ergens al een overzicht foto van de hele baan hebt gepost. Ik ben namelijk benieuwd hoe het er in z'n geheel uit ziet en hoe het in de kamer past!

Hallo Tom,

Op de 1ste foto zie je een paar mannen op een bankje zitten die genieten van het mooie weer. Deze mannen hebben een prachtig uitzicht over de gehele baan Virgental en de kamer wat je kunt zien op de 2e foto.

De 3e foto is gemaakt bij binnenkomst van de kamer.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Prachtige overzichtsfoto's Wim. :) :thumbup:
Een genot om naar te kijken.

Groet Michel
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
 8) Zojuist je film ontdekt, even snel doorheen gekeken, zal er vanavond voor gaan zitten en op de tv afspelen met een hapje en een drankje. :)
Van wat ik al zag is dit een hele erge mooie baan, dit overstijgt zelf een Profi baan, alles ziet er gelikt uit. B) :thumbup:
En erg gaaf dat Pilentum opnames heeft gemaakt, dat is toch wel een hele eer, je behoort tot de elite. O:-D

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wim,
Hier zijn geen woorden voor... het is meer dan top. Waanzinnig mooi. Ik hoop ooit de kennis en de kunde te vergaren om aan jou "knoesels" te komen, Virgental is om jaloers op te zijn.
Mijn project ligt al eventjes stil maar eind december vlieg ik er weer tegen aan, ondertussen kijk ik links en rechts wat ik zou kunnen gebruiken en trachten te evenaren. Ik had een vraag. Hoe is jou overbrugging tussen de K-wissels en de servo's of motoren die je onder de tafel hebt geplaatst. Kan ik die beschrijving ergens terugvinden. Alvast bedankt. Groetjes.
Patrick
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: PatcheTrain op zaterdag 27 november 2021, 18:11:12
Hoe is jou overbrugging tussen de K-wissels en de servo's of motoren die je onder de tafel hebt geplaatst. Kan ik die beschrijving ergens terugvinden. Alvast bedankt. Groetjes.
Patrick
Beste Patrick

Bedankt voor je complimenten. Door veel te lezen, abonnementen op vakbladen te nemen en veel kijken naar andermans banen en bouwsels heb ik de kennis vergaard, maar ik denk dat de meesten van ons dat op deze wijze doen. Uiteraard is dit niet de eerste baan die ik gebouwd heb en zijn mijn eerste banen qua kwaliteit ook niet te vergelijken met de deze baan Virgental. Maar al doende leert men, waarbij er bij mij ook wel eens wat fout gaat. Maar gewoon afbreken en opnieuw beginnen tot je tevreden bent. Maar terugkomend op jou vraag, hier het antwoord.

K-wissels
Ik bedien de wissels op 2 manieren en gebruik alleen K-wissels. Voor het onzichtbare deel  heb ik ervoor gekozen om deze aan te sturen met de bijbehorende Marklin aandrijving. Deze aandrijving kan ik dan bij problemen verwisselen, ik maak geen gebruik van de oude type wissels waar deze aan de wissel vast zitten.

Servo
Voor het zichtbare deel worden alle wissels bedient met servomotoren. Hoe je deze kunt aanbrengen zijn op dit forum verschillende manieren voor uitgewerkt. Ook voor de bediening van de loodsdeuren heb ik dezelfde servomotoren gebruikt, hoe die zijn aangebracht kun je zien op pagina 5.

Esu
Voor Virgental heb ik ervoor gekozen om alleen gebruik te maken van de servomotoren van ESU nummer: 51804. Deze motoren zijn pal onder wissel aangebracht, waarbij ik ook gebruik heb gemaakt van de bijgeleverde ophang behuizing en verenstaal. De bediening van de servomotoren doe ik met de ESU Switschpilot servo  51832.  Voor het eenmalig  instellen van de servomotoren heb ik gebruik gemaakt van de  ESU LokProgrammer 53451.

Marklin 7548
Aan het zichtdeel van de wissel heb ik gebruik gemaakt van de Marklin 7548 ondervloerset.  Hiervan heb ik alleen de ombouw gebruikt om het gat, wat nodig is voor de doorvoer van het verenstaal, weg te werken.

Ik voeg ook nog een aantal foto's toe.

Mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Bedankt Wim voor de uitgebreide uitleg. Ik was al tot deze zelfde conclusies gekomen, nl. Marklin aandrijving gebruiken in schaduwstations en andere niet zichtbare delen. Voor de zichtbare delen ging ik gebruik maken van motoren die ik onder de wissel ga monteren. Echter zag ik het niet zitten om een klein gaatje te boren in de aandrijving van de wissel en dat gaatje moet dan passen met het staafje van de motor die dan van onder de wissel komt. Lijkt mij om problemen vragen. In jou geval is het gat groter en heeft het staafje ruimte. Enkel ken ik de Marklin ombouwset niet waarmee je het staafje verbindt. Ik denk te begrijpen hoe het eruit ziet. Ik ga er zo eentje bestellen en kijken of dit is wat ik zoek. Nogmaals bedankt voor de uitleg en de foto's. Eind december ga ik hiermee aan de slag. Prettige zondag verder.
Mvg,
Patrick
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wim, wat een geweldige baan heb je. Ik zit op dit moment op mn tv te genieten van de Pilentum opnames ;)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Vince op zaterdag 25 december 2021, 16:52:03
Wim, wat een geweldige baan heb je. Ik zit op dit moment op mn tv te genieten van de Pilentum opnames ;)

Bedankt Vince. Op een tv scherm zal het ook mooi zijn om te zien. Fijne kerst nog.

Gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Leuk ook die fiets Jan. :)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wat een prachtige baan is dit toch. Heerlijk  :P
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Het is werkelijk een hele mooie treintafel die tot in detail netjes is afgewerkt. Petje af! En trouwens ook erg mooi op video gezet met professionele apparatuur volgens mij.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2008

Service to many leads to greatness

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: dezee op zondag 07 november 2021, 11:16:08
Virgental op Youtube

Door de eigenaar van Pilentum is er ook stukje tekst bij gezet, die je kunt openen.

Hieronder de link naar de baan veel kijkplezier:


Wat een prachtige baan heb je gebouwd Wim! Zoveel mooie details. Heel erg mooi :thumbup:

Aart-Jan
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Trainspotter op zaterdag 13 november 2021, 13:47:13
Opnames's van Virgental staan nu ook op YT bij Pennula, deze maand gemaakt zeggen ze.
Gaaf als er zoveel belangstelling is.

Pilentum en Pennula zijn van dezelfde eigenaar: Markus Lenz uit Frankfurt am Main
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Vince op zondag 30 januari 2022, 15:57:02
Citaat van: Trainspotter op zaterdag 13 november 2021, 13:47:13
Opnames's van Virgental staan nu ook op YT bij Pennula, deze maand gemaakt zeggen ze.
Gaaf als er zoveel belangstelling is.

Pilentum en Pennula zijn van dezelfde eigenaar: Markus Lenz uit Frankfurt am Main

Klopt Pilentum en Pennula is van dezelfde eigenaar.
Wel bijzonder om te zien dat er nu al ruim 153k keer het filmpje bekeken is, die op 11 november 2021 op Youtube geplaatst is.

Bedankt allemaal voor de complimenten.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Beste Wim.
Ik ben zwaar onder de indruk, enorm inspirerend.
Ben zelf met het begin van een baan begonnen.

Alvast een vraag:
Een 6 voudige ringlocloods en zelfbouw draaischijf gaat een belangrijk deel van de baan worden.
Ik zie bij jou aan het begin en eind van de brug een "paal met leds" kom niet op een betere benaming.
Zie ik goed dat je horizontaal 2 oranje leds hebt die normaal altijd aan zijn en bij beweging ze uit gaan waarop dan 2 rode ledjes onder een hoek van 45 graden gaan knipperen?
Heb je er details van?
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo Bert,

Het gaat hier om een rangeersein van Viessmann nummer 4017 waarvan het seinbeeld is:
Sh0 (2x rood horizontaal) verbod tot rijden / rangeren. En het seinbeeld Sh1 (2x wit diagonaal) dit geeft toestemming tot rijden / rangeren.

In de Wiki staat verder ook het nodige uitgelegd: https://wiki.3rail.nl/index.php?title=M%C3%A4rklin_76372
Hier zie je een foto van de seinen en ook in de uitvoering als dwergsein die dezelfde functie heeft .

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Bedankt Wim, erg hulpvol.
Er is zoveel informatie beschikbaar op dit forum:)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wat ik na enig zoeken niet kan vinden: leds zijn aan of uit, niet knipperen? Meen dat ik op de Virgental geknipper heb gezien, kan me vergissen
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: Bert1955 op zondag 13 februari 2022, 22:01:53
Wat ik na enig zoeken niet kan vinden: leds zijn aan of uit, niet knipperen?

HAllo Bert,
De leds knipperen niet die schakelen naar verbod tot rijden / rangeren leds op rood en weer te rijden leds op wit.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Via een verwijzing vanuit een andere draad op dit forum ben ik hier terecht gekomen.
Met veel belangstelling heb ik alles doorgenomen. Heel mooi gebouwd ! Veel tips gezien.
Hier en daar wordt gebruik gemaakt van roosters van weinert die tevens als middenleider dienen. Oa post 378.
Vraag: hoe is het met het risico op sluiting tussen wielflenzen en het rooster waar de middenleider-spanning op staat ?
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: robkop op zaterdag 19 februari 2022, 19:55:29
Hier en daar wordt gebruik gemaakt van roosters van weinert die tevens als middenleider dienen. Oa post 378.
Vraag: hoe is het met het risico op sluiting tussen wielflenzen en het rooster waar de middenleider-spanning op staat ?
Hallo Rob,
Hier heb ik geen problemen mee. Duidelijk mag zijn dat je het wel heel vlak moet bevestigen en rekening houden met voldoende afstand voor de wielen. Maar het kan dus prima. Wel heb ik aan de roosters een draadje gesoldeerd om zeker te zijn van spanning op de roosters. Verder heb is deze vastgeplakt op de bielzen.

Succes, gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Vandaag heb de baan even kort mogen bekijken, werkelijk een juweel van een baan. Ook jammer dat jijzelf niet thuis was, had beter even kunnen bellen voor een geschikter moment. Via PB kunnen we denk ik dit wel gaan regelen.

Grt, Ronald.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Ik hoop dat we spoedig weer een update mogen zien van deze prachtige baan. Normaal was dat elk najaar toch dat Wim ons zijn vorderingen laat zien?

Olle
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wat een prachtige baan is dit toch.  :thumbup:
Super. Mijn complimenten.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hoi Wim,
Al lange tijd geen post gezien :-( , zijn er nog ontwikkelingen?