Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Bedankt voor het compliment, alleen kun je op deze fiets nog wel rijden  ;)
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hier nog een paar kijkplaatjes.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Het zijn geen kijkplaatjes Wim maar smulplaatjes. :P

Groet Michel
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hier nog een paar
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Nog een paar
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hoi Wim,

Ik heb genoten van al het moois dat jij ons laat zien  :thumbup: :thumbup:
Wat een geweldige baan.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Och, och, och... Een heel jaar van stilte en nu haast een overdosis!
Man, wat mooi gebouwd en op de foto gezet
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
 @citaat Moet er 112 gebeld worden? >:-D
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Wat een fantastisch mooie foto's van een fantastisch mooie baan!!!  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Foto 76 is wat mij betreft de winnaar!
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hallo Wim,

Het plaatsen van zulke foto's is altijd een enorm genot! Ik vraag me wel af wat jij aan jouw baan nog kunt verbeteren, het lijkt wel helemaal klaar! 8o

Jij zult vast nog wel mooie dingen op jouw baan doen die je met ons wil delen..............hoop ik!

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Heel mooi allemaal. Ook de afgebroken loods ziet er heel mooi uit.

Super gemaakt allemaal.

Meine
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Dit is weer zwaar genieten deze super update  :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Schitterend mooie update! Ben het helemaal eens met Hans:"Wat een fantastisch mooie foto's van een fantastisch mooie baan!!! 
Foto 76 is wat mij betreft de winnaar!"
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Inderdaad, foto 76 is ook mijn favoriet.

MvG,

Timaximus
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Maar helaas, té mooi en té realistisch voor de WOSA-kalender vrees ik...
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hi Wim,

Dat zijn weer mooie foto's zeker dat sfeertje op het BW.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Iedere keer wanneer ik in dit topic kijk, kan ik genieten van een stukje prachtige modelbouwkunst. Complimenten voor de prachtige modelbaan met prachtige details :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Gewoonweg prachtig! Ik ben fan en blijf dit volgen.
Gr - Niek -
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Citaat van: dezee op zondag 20 december 2020, 13:54:08
Hallo allemaal,

Brawa Stettin met slechte rijeigenschappen
... ....Uiteindelijk heb ik in overleg met de leverancier de Stettin ingeruild voor een Elektrische Motorwagen ET 87 DB 37487 van Marklin die wel prima loopt.
Ikzelf heb ook de ET87 van Märklin. Met de rij-eigenschappen had ik wel problemen. Meestal was het probleem dat de middelste wagon in de voorste (die geduwd wordt) bij bochtenwerk haakte. Bij vervolgens rechtuit gaan werd deze wagon uit de rails gedrukt.
De wagons komen te dicht op elkaar bij opdrukken.
Ik heb hier een lapmiddel toegepast: 2 stukjes schuimplastic, met een viltstift zwart gemaakt, ertussen geplakt.
Het probleem is hiermee opgelost. Het treinstel rijdt random over de baan. Op èèn zig-zag wissel geeft hij problemen. Daarvoor heeft hij daar een rijverbod. En de stokjes schuimplastic, sponsjes, vallen mij niet meer op.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hartelijk dank voor het delen van opnieuw schitterende foto's!

Groet,
Henk163
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Bedankt dat jullie het delen van soms alleen maar kijkplaatjes ook op prijs stellen.

De baan is grotendeels af, maar er blijven altijd zaken over die ik wil verbeteren. De inspiratie voor verbeteren / vernieuwen haal ik uit de modelspoorbladen of van internet, zoals het voorbeeld van het verbouwproject van de Faller goederenloods.  Deze loods is nog niet klaar omdat ik nog zit te wachten op onderdelen voor aankleding.

Dat er zelfs gestemd wordt voor een mooie foto, is prachtig. Al zijn de foto's  met zorg gemaakt en geplaatst, het maken hiervan wordt gedaan door iemand die absoluut geen verstand heeft van fotografie zodat de geluksfactor bij het maken hiervan dan ook erg groot is.

Mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"

Beste Jos,
Ik heb helemaal geen problemen met de ET87 van Märklin. De rij eigenschappen zijn prima.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Elk voorjaar bekijk ik je update met plezier. Zoveel details, zoveel moois.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Echt fantastisch Wim.  :P  Poeh hé   :-)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Zijn er nog updates?

mvg Hans
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Ja, ik ben ook wel nieuwsgierig  :)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
...en ik ook. :-)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Nog een paar dagen dan is het november, de maand voor updates die het afgelopen jaar hebben plaatsgevonden,

Vrgr,
Wilko
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo allemaal,

Het afgelopen jaar 2021 heeft in het teken gestaan om de goederenloods van faller, die volledig verbouwd is, aan te aankleden. Maar de afgelopen periode is ook gebruikt om een aantal wagons te voorzien van lading en is er een extra verdekt opstelspoor aangelegd.

Aankleding goederenloods Braunsdorf
Op de baan Virgental is de goederenloods Braunsdorf vervangen door een volledig eigen verbouwd exemplaar van faller en heb ik dezelfde naam gegeven. Een verslag over hoe deze verbouwing heeft plaatsgevonden staat vermeld op pagina 12.  Voor de aanleg van het laadperron is gebruik gemaakt van perronranden die gemaakt zijn van gips, waarvoor een gietvorm van Sporle no: 1050 gebruikt is.

De aankleding en laadgoederen zijn hoofdzakelijk afkomstig van de firma KOTOL, die hele mooie laadgoederen heeft en bestaat hoofdzakelijk uit kisten en balen die gevuld zijn met katoen.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Laadgoederen transportwagens
Voor het beladen van 2 zwarelastwagens van Roco met nummer 76080 heb ik van Artitec een buldozer 387.339 en een rupstractor 387.400 aangeschaft. Bij de rupstractor heb ik ook de helft van laadgoed HO1250 van de firma Bauer erbij geplaatst. Voor het vastzetten van de laadgoederen is gebruik van kettingen van de firma Artitec 387.349.  Uiteindelijk is alles bewerkt met poeders. Hieronder het resultaat van de werkzaamheden.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hierna nog een foto van hoe dit als setje in een sleep eruit ziet.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wagons beladen met basalt
Voor de samenstelling van een trein met wagons die gevuld zijn met basalt heb ik 5 Talbot Schotterwagens van Roco met nummer 56245 aangeschaft. Deze wagens zijn af fabriek voorzien van basalt waarover ik een nieuwe laag heb geplakt. Uiteindelijk zijn de wagens licht geweatherd.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Van Roco nummer 76045 had ik nog vier erstwagens liggen die ook beladen zijn met basalt en vervuild zijn.  Verder zijn de wielen vervangen voor wisselstroom wielen. Zo heb ik een aardige set kunnen samenstellen van wagons die beladen zijn met het balast die ik ook gebruikt heb op Virgental
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Uitbreiding pendeltreinen
Op de baan heb ik een 2-tal pendeltreinen lopen die van 2 schaduwsporen lopen naar een kopspoor bij het perron. Een dubbele railbus BR 798/998 en een Elektrische motorwagen ET 87.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Onlangs heb ik hier een 3e pendeltrein aan toegevoegd een accuwagen van Roco 78083 BR 515 + BR 815.  Een mooie set met prima rijeigenschappen.

Deze moest natuurlijk wel een eigen opstelplaats hebben, waarvoor dus een uitbreiding moest gaan plaatsvinden. Even rommelen in wat oude dozen en er was zowaar nog een wissel en wat rails en zie daar, na een middagje werk een extra opstelspoor aangelegd.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Na wat zaken ik koploper aangevuld en ingesteld te hebben en van de accuwagen de snelheid geijkt te hebben, kan ook deze set meelopen in het pendelverkeer. De wagen heeft een hele eigen vaste route gekregen.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hallo Wim,

Het is weer geweldig mooi en realistisch gemaakt. Ik hoop dat ik ooit ergens daarvan in de buurt kom, al is het maar een klein beetje!  :thumbup:

Bedankt voor de mooie foto's!

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hoi Wim,

Dit is zo'n update waar je eens lekker voor gaat zitten en dan al die mooie details in je opnemen. Complimenten weer voor de kwaliteit van je werk!

Groeten,
Wico
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Schitterend Wim wat je weer hebt gefabriceerd, brilliant ,

Gr. Jan
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Virgental op Youtube

Er zijn dit jaar ook filmopnames gemaakt van de baan Virgental. Dit is gedaan door Pilentum, die de baan had gespot op internet en dit graag wilde vastleggen op film. Hiervoor zijn in september een hele dag met diverse camera's opnames gemaakt. Gedurende de opnames heeft de baan zich prima gehouden, door uren achter elkaar te lopen zonder verstoringen. 

Na de montage van ca 12 uur aan opnames, is er een film van overgebleven van 40 minuten. De film is zaterdag 6 november op Youtube geplaatst en was binnen 14 uur al door 5200 mensen bekeken. Ik heb mij nooit gerealiseerd dat dit zo snel kan gaan.

Door de eigenaar van Pilentum is er ook stukje tekst bij gezet, die je kunt openen.

Hieronder de link naar de baan veel kijkplezier:

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Citaat van: dezee op zondag 07 november 2021, 11:16:08
Virgental op Youtube

Er zijn dit jaar ook filmopnames gemaakt van de baan Virgental. Dit is gedaan door Pilentum.

Toevallig deze film vanochtend bekeken en bij sommige scènes (de geparkeerde tractor) kwam het  "huh waar ken ik dit van" naar boven.
Even niet-aanvalsverdragen dit forum gedacht. >:-D

Ziet er mooi uit man :thumbup:

Vrgr,
Wilko
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Prachtige baan en mooi gefilmd  :thumbup:

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Tsjonge Wim,

Wat is dit toch een genot om naar te kijken...
Soms denk je dat je naar echte beelden aan het kijken bent, zo mooi !
Niet voor niks dat Pilentum naar jou toe is afgereisd  ;)
Zou de baan graag eens in het echt willen bekijken, maar dat zullen er wel meer zijn.
Misschien een 3Railforum dagje... :D
Bedankt voor de mooie beelden  :thumbup: :thumbup:

Groet, Edwin.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Wim, wat heb jij toch een prachtige baan met veel details. Pilentum heeft het schitterend in beeld gebracht, het is een genot om naar de film (had nog wel langer mogen duren) van deze baan te kijken :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Hulde! Je modelbaan is echt een parel. Alle foto-updates hebben dat al laten zien en deze film voegt daar nog het nodige aan toe.
Mooi om naar te kijken!


Groet,

Peter
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Dat zijn weer hele fraaie updates van een ontzettend fraaie modelbaan. Complimenten :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Ik kwam de Pilentum film vandaag tegen op youtube en dacht, van die baan wil ik meer weten!

En jawel, dit draadje snel gevonden.
Prachtige baan heb je gemaakt met veel rijmogelijkheden  :thumbup:

Groeten,
Jelmer
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Schitterende baan heb je. Heb gauw eens door je foto's heen gebladerd maar dat is echt smullen wat je ons laat zien. Ik houd hier wel van.  :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
Dat is toch wel een soort van erkenning, als het Pilentum-team voor de deur staat en een dag komt filmen!
Prettig ook dat alles goed bleef rijden, want juist als je bezoek hebt gaat t altijd mis; laat staan een complete filmploeg....
Mooie baan :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"
 @citaat Als ik de site van Pilentum eens doorlees is er maar een persoon. Dus geen hele filmploeg :D