Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten voorjaar 2020"
Hallo allemaal,

Er zijn enkelen van jullie die weten dat ik in een zkh werk, niet in de directe patiëntenzorg, maar doe wel werkzaamheden waardoor de artsen en verpleging hun werk goed kunnen uitoefenen. Om het risico binnen het ziekenhuis te beperken zijn we inmiddels naar een calamiteiten ziekenhuis getransformeerd, zodoende werk ook ik nu voor een deel vanuit huis.

Omdat velen van ons nu aan huis gekluisterd zijn en evenals ik nu meer tijd hebben om aan de hobby te besteden. Wil ik, in tegenstelling tot een jaarlijkse update, jullie nu alvast laten zien waar ik de afgelopen dagen mee bezig ben geweest.

Op de bokken
In de grote BW- loods waar de stoomlocs gestald staan, zijn bij de bouw in één van de loodsen ook bokken geplaatst. Op deze bokken moet natuurlijk ook een locomotief voor onderhoud komen te staan. Hiervoor heb ik van Revell de bouwdoos 02158  aangeschaft. In deze bouwdoos zitten 2 locs de BR01 en BR02.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten voorjaar 2020"
Na deze loc in elkaar gezet te hebben en van de nodige kleurtjes te hebben voorzien, is de locomotief vervuild met pigmentpoeders, daarna is deze op de bokken gehesen.  De aandrijving / koppelstangen  liggen gedemonteerd op de werkvloer en de wielen staan voor en achter de loc op de rails. Voor de intree van de loods is het draaistel met voorloopassen gereden.

Voor de nostalgische sferen heb ik de foto's omgezet naar zwart wit, wat het volgende resultaat oplevert. Veel kijkplezier.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Nog twee
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
 @citaat Zwart/wit is "it". :thumbup:
Bouw Virgental "Bouw activiteiten voorjaar 2020"
Door een Kof II is de Br01 zonder tender in de loods gereden. De tender is op een rangeerspoor naast de loods gereden waar 2e loc ook klaar staat voor onderhoud, voorlopig werk genoeg voor de monteurs.

Tot de volgende update, m.v.g.
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
De Revell bouwdozen leveren leuke {statische) modellen
Ik heb deze gebouwd: De BR 43 ===> klik
                        en de "Big Boy" ===> klak
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hallo Wim,

Ook dat zijn  zeker mooie modellen. Strak in elkaar gezet en mooi op de foto vastgelegd.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Dag Wim.

Bedankt voor een prachtige zwart/wit fotoreportage :thumbup:
De statische modellen zijn een aanwinst voor jouw BW!
Bijzonder fraaie scene's aan de hand van deze modellen.

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
In zwart/wit is het helemaal net of we naar echte 1:1 foto's zitten te kijken Wim, geweldig  :).

vr gr Arie
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wim,

Wat een heerlijke foto sessies laat je ons zien.
Mede door de schitterende genomen (zwart/wit) foto's waan je je helemaal in / en / om de locloods.

Groet Michel
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Prachtige tussentijdse update is dit  :thumbup:
De zwart/wit beelden doen denken aan foto's van jaren terug toen dit nog dagelijkse werkelijkheid was. Mooie beelden om bij weg te dromen  :)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wim,

Zondermeer een prachtige fotorapportage en heel mooi hoe je de stomers in beeld hebt gebracht. Alleen aan de puko's kun je (soms) zien dat dit geen grootspoor is. Dit smaakt naar meer. Chapeau :thumbup:.

Groeten,
Wico
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Dat is smullen, Wim   :P

Alsof je in een oud fotoboek bladert  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Schitterend! Hoe heb je dat gedaan met die bokken? Zijn die zelf gemaakt?
Een baan om jaloers op te worden!
Marco
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: pn235 op zondag 05 april 2020, 12:34:00
Schitterend! Hoe heb je dat gedaan met die bokken? Zijn die zelf gemaakt?
Een baan om jaloers op te worden!
Marco
Hallo Marco,

Bedankt voor het compliment. De bokken zijn van de firma Faller nummer 120278. Ik heb de bokken geel gespoten en bewerkt met poeders. Op pagina 6 kun je ook zien hoe ik dit in kleur heb gedaan: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35606.250

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Heerlijke treinbaan met prachtige scenery.

Zijn er nog updates te melden?

mvg Hans
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
In één woord: ge-wel-dig!!
Wacht een prachtige modelbaan. Ik kijk mijn ogen uit en doe hier zoveel inspiratie op :)
Dank voor het plaatsen van al dat moois.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: Henk163 op donderdag 17 december 2020, 13:37:18
In één woord: ge-wel-dig!!
Wacht een prachtige modelbaan. Ik kijk mijn ogen uit en doe hier zoveel inspiratie op :)
Dank voor het plaatsen van al dat moois.

Vriendelijke groet,

Henk163
Ik ben het hier helemaal mee eens!

mvg Hans
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hi Wim,

Het is alweer ff geleden dat je je foto's hebt geplaatst maar ze zijn geweldig.
Al is mijn voorkeur in kleur.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
het idee van die revell loks en hun toepassing in jouw BW vind ik geweldig. :thumbup:
Voorlopig is mijn baan afgebroken i.v.m. een komende verhuizing maar heb nu al zo'n bouwdoos nog kunnen scoren op internet en pik jouw idee  ;) qua BW op m'n volgende baan

mvg,

Ruud
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hallo Heren,

Nog even geduld, aan een update 2020 wordt op dit moment gewerkt. Maar hier alvast de zwart/ witte foto's in kleur, omdat Harald kleur mooier vind.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hallo Wim,

Ook ik vind de kleuren foto's mooier. :D Dan is het meer alsof ik er bij sta in plaats van naar plaatjes uit het verleden te kijken. Om de laatste reden zijn de zwart-wit foto's natuurlijk ook mooi!

Eindelijk! Ik wacht altijd het hele jaar ongeduldig af op jouw jaarlijkse update! Nog maar heel even geduld..... :P

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hallo allemaal,

Het bijzondere jaar 2020 is alweer bijna voorbij. Ook dit jaar hebben er weer werkzaamheden plaatsgevonden aan Virgental. In het voorjaar heb ik jullie alvast laten zien hoe ik onder de titel "Op de bokken" in de grote BW- loods een dummy loc op de bokken in de werkplaats heb gemaakt. In deze update van 2020 heb ik wat kleine werkzaamheden gedaan en alles berijdbaar gemaakt en Koploper verder ingericht. Ook heb ik mij gewaagd aan een totale verbouwing van een bekende goederenloods.


Brawa Stettin met slechte rijeigenschappen

In 2014 heb ik van Brawa het treinstel Stettin met nummer 44193 (wisselstroom) gekocht. Omdat de bouw van Virgental nog in volle gang was, heeft dit treinstel een aantal jaren in de vitrine gestaan.

Eind vorig jaar had ik Virgental zover afgebouwd dat de baan kon worden schoongemaakt om bereden te worden, waarbij ik de Stettin als pendel wilde laten rijden. Op zich loopt het treinstel prima, maar over de wissels is het werkelijk een drama en loopt er ieder keer uit. Al snel kwam ik tot de conclusie dat het probleem zat in het scharniergewricht tussen de beide wagens. In overleg met mijn leverancier is de Stettin naar Brawa opgestuurd. Eenmaal terug met het bericht dat Brawa het e.e.a. heeft afgesteld, was ik vol verwachting dat de set nu prima zal lopen, echter blijkt dat er niets is veranderd. Over de wissels loopt deze set nog steeds niet goed en ontspoort voortdurend. Uiteindelijk heb ik in overleg met de leverancier de Stettin ingeruild voor een Elektrische Motorwagen ET 87 DB 37487 van Marklin die wel prima loopt.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Beschermroosters

Boven een aantal tunnelportalen zijn beschermroosters gemaakt. Een voorbeeld van hoe je dit kunt maken komt van de bouwer van de baan "Manternach" waarover een artikel heeft gestaan in het blad "Modelspoor" no: 203. Dit artikel gaat over de bouw van een tunnel met omgeving, wat werkelijk schitterend is gedaan. Hierbij is ook een beschermrooster boven de tunnel gemaakt, die ook ik heb gemaakt.

Het frame, met een afmeting van 8x3 cm,  is gemaakt van verschillende L en U-styreenprofielen. Op dit frame heb ik als metaalgaas gebruik gemaakt van restanten van een hekwerk die ik nog had liggen. Ik had eerst gebruik gemaakt van modelbouwgaas voor bergen, maar dit was veel te grof en heb ik dus vervangen.

Hierna heb ik het geheel lichtgrijs gespoten en bewerkt met poeders. Hieronder een aantal foto's van de werkzaamheden.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Nu een aantal foto's hoe deze zijn toegepast op de baan "Virgental"
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Schroothandel
Bij de draaischijf heb ik een klein hoekje gecreëerd waar een schroothandelaar actief is. Hiervoor heb ik een goederenwagen gevuld met sloopmaterialen. Omdat de wagen wel gebruikssporen moest hebben, heb ik er hier en daar de soldeerbout erbij gehouden zodat het plastic ging vervormen. Hieronder de resultaten.
Schroothandel 1 en 2
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Wat een genot is het om weer eens iets te zien uit Virgental!

Groet,

Peter
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2014

Niets laat meer sporen na dan een trein.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Ziet er weer fantastisch uit, kun je zo bij wegdromen :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hallo Wim,

Bedankt! Ziet er weer geweldig mooi uit! :thumbup:

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hallo Wim,

:thumbup: Wat een prachtige BW heb jij gebouwd . Zeer fraai en overtuigend.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Werkelijk super om te zien. :P
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Bedankt voor de complimenten.

Metamorfose goederenloods Faller 120154

Op internet kwam ik op een site terecht van Marc Heckmann Modellbahnbau. Ook dit is weer zo'n modelbouwer met gouden handjes. Op zijn  site heeft hij de bekende goederenloods van Faller  120154 stevig onderhanden genomen en breder, langer en hoger gemaakt. Uiteindelijk is er bijna niets meer van de oorspronkelijke bouwkit te herkennen. Maar wat hiervan is gemaakt is werkelijk fantastisch. Zie en oordeel zelf: http://www.heckmann-modellbahn.de/html/body_aus_alt_mach_neu_i.html

Omdat er een prima beschrijving bij zit ondersteund met de nodige foto's heb ik de stoute schoenen ook maar eens aangetrokken, maar eerst moest er op Virgental een plekje worden gevonden. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de goederenloods "Braunsdorf" (Busch 1421) hiervoor te ruimen. De nieuwe loods zal op exact dezelfde plaats komen, maar dan een heel ander gebouw. Dit betekend wel veel passen en meten maar we gaan de uitdaging aan.

Hier een foto van de huidige goederenloods die dus moet plaatsmaken voor de nieuwe.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
De bouwmaterialen zijn inmiddels ook geleverd. Dit bestaat als basis uit de Faller bouwdoos en verschillende profielen en kunststof platen en dakplaten van Kibri
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Na een een paar weken van zagen, verlengen, verhogen en verbreden met kunststof platen en het opnieuw maken van raamopeningen begint het er al een beetje op te lijken en ziet de ruwbouw er zo uit.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Tussendoor heb ik nog de perronranden van gips gegoten met een gietvorm van Sporle no: 1050
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Zie en oordeel zelf: verbouwing Faller 120154

Er zit niets achter het linkje....
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Link werkt nu wel bedankt voor de tip.

gr
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Met kant en klare muurvuller uit een tube heb ik de muren voorzien van een pleisterlaag. Voordat dit erop werd gesmeerd heb ik eerst kleine stukjes schilderstape erop geplakt die je er weer af peutert nadat je muurvuller erop hebt gesmeerd.  Hiermee kun je afbladderend stuc nabootsen. Om het geheel wat vlakker te maken kun je dit met fijn schuurpapier bewerken.

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Het laadperron is gemaakt van gegoten sporle muurdelen en de bovenkant is een styreenplaatje op maat gemaakt. Het geheel is op kleur gebracht en vervuild met poeder. Nu even kijken hoe dit er in het landschap uit komt te zien.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Nu gaan we met de deuren aan de slag. Ook deze zijn gemaakt van styreen en voor het nabootsen van de planken is het kuststof ingekrast. Het handvat is gemaakt van dun koperdraad en zijn de deuren op kleur gebracht.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
De omgeving van de goederenloods heb ik ook alvast voorzien van wat groen, wat naast en onder het gebouw groeit.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
En dan nu nog even kijken hoe het geheel er ongeveer uit komt te zien.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hier nog het verschil met hoe het was
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
... Ook dit is weer zo'n modelbouwer met gouden handjes...

Als ik zo naar de foto's van jouw bouwsels kijk zou ik zeggen dat je zelf ook gouden handjes hebt.

MvG,

Timaximus
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Dag Wim.

Een prachtig bouwverslag van een ingrijpende kit-bashing, die geweldig geslaagd is, proficiat!   :thumbup:
Zonder die 'varens' zou je niet zeggen van de laatste foto's, dat het modelbouw betreft.

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Wim,

Een schitterende ombouw. Die gepleisterde muren zijn een vondst en uitstekend uitgewerkt.
De link van Heckmann-modelbahn heb ik gelijk opgeslagen. Dit was precies wat ik zocht voor een te starten projectje.
Top:  :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Goedemorgen Wim,

Wat een mooie update met een geweldig goed gelukte ombouw van dit goederenloodsje. Ik had deze ook op de baan staan maar stond mij niets aan. Eigenlijk zijn bij dit loodsje alle verhoudingen weg. Zoals die er nu bij jou bijstaat klopt het wel! Ik krijg meteen zin om mijn versie ook te slopen en er mee aan de slag te gaan. Helaas nog genoeg andere prioriteiten voor de korte termijn maar deze blijft wel in gedachten; link is opgeslagen!

Bedankt! :thumbup:

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Die Köf, is dat er eentje met Telex koppeling ?
Zoja, heb je eventueel een artikel-nummer voor mij ?
(ik heb nogsteeds te weinig rangeerlocs met telex-koppeling)



groeten,
Kris
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Hallo Kris,

Deze  Köf is inderdaad met een telex koppeling het Marklin nummer 36814

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2020"
Top, die vernieuwbouwde loods.

Ik keek even naar het stootblok. Ik heb er heel wat gefotografeerd ...

Die van jou, behoorlijk realistisch:


En die in het Délémont draadje: