Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Ik kan enorm genieten van dit topic. Wat een prachtige modelbaan is dit toch. Mijn complimenten :thumbup: :thumbup: :thumbup: !!!


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Hallo allemaal,

Bedankt voor deze mooie complimenten, lovende woorden en dikke duimen.  Ik heb het al eerder aangegeven, maar door het delen van de bouwwerkzaamheden aan Virgental, hoop ik dat er meer hobbyisten zijn die hier inspiratie uit kunnen halen.  Je moet wel het geduld hebben om dit allemaal te maken en zeker niet gehaast werken. Natuurlijk gaat er bij mij ook wel eens iets mis, maar opnieuw proberen en kijken hoe anderen het maken, een proefstukje maken voordat je aan de slag gaat, maakt het resultaat zeker beter.

Soms heb je het gevoel dat je niet opschiet, door foto?s te maken en deze per half jaar op te slaan helpt je echt om te zien dat je voortgang boekt.  Waar ik ook veel tijd aan besteed heb is het op papier uitwerken van hoe ik alles heb aangelegd, zoals bekabeling, kleurgebruik, inrichting blokken, seinen enz. Waar veel tijd in is gaan zitten is het bedenken van de bereikbaarheid op de baan door delen van de baan te kunnen verwijderen/uitnemen. Ieder uitneembaar deel is uniek en omdat je soms bomen en huizen op een bepaalde volgorde moet wegnemen, heb ik dit allemaal netjes in stappen op papier uitgewerkt en ondersteund met foto?s.

Natuurlijk heb ook ik de nodige banen gebouwd en ja ook ik ben begonnen met een ovaaltje in de jaren 60 en de bekende startset. Maar zover ik nu met Virgental ben, ben ik nog nooit geweest er was altijd wel een reden om eerder te moeten afbreken. Ik heb mij voorgenomen om deze baan af te maken en er dan heerlijk mee te rijden en gestaag meer details toe te voegen en de baan verder te verfraaien.

Ooghoogte en zichtlijnen
Marcel ?Narwal? gaf aan ?dat het een enorm genot moet zijn om in de baan te zitten?.  En dat klopt. Wanneer ik op een stoel zit in de U-vorm , dan kan ik echt genieten door om mij heen te kijken en laat in gedachte de treinen al lopen. Maar ik moet nog even geduld hebben.  Vanuit iedere hoek kun je goed op de baan kijken,  zo ook op het station en heb je straks mooi zicht op het komen en gaan van de treinen.
 
Tot de volgende update, m.v.g.
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Beste Wim,

Na het bekijken van jou Topic, werd het stil....heel stil.
Man wat een geweldig mooie baan, op de plaatjes, laat staan als je dit met je eigen ogen mag aanschouwen.
Soms heb je mensen die een mooi baanplan maken en rijden, andere maken de baan iets simpeler en maken hele mooie scenery, maar jij...... een kunstenaar !
Als ik ook maar een klein beetje in de buurt kan komen van dit moois, dan ben ik al super tevreden.

En straks lekker het rijdend materieel bekijken, dat moet een lust voor het oog zijn.

Dus hopelijk de volgende update een filmpje van dit kunstwerk met dampende loks  ;)

Succes met de afbouw,

Groet, Edwin.

PS. wanneer is de opening van deze tentoonstelling gepland ?  :P
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Beste allen,

De voorbereidingen voor het kerstdiner staan er weer aan te komen, en de Engelse kerstcake staat alweer een paar weken ?te rijpen? en wordt tot de kerst met enige regelmaat besprenkeld met rum. Het is ook weer de tijd voor de jaarlijkse update over de werkzaamheden aan de baan Virgental.
Ook in 2019 hebben weer de nodige werkzaamheden aan de baan plaatsgevonden en heeft een neefje van mij een testtafel gemaakt, die ik heb ingericht met een ijk- en testspoor.

Verouderen van de draaischijf
De draaischijf had nog steeds de bekende plastic look. Ik had wel het huisje vervangen en hout aangebracht op het loop gedeelte, maar daar was het bij gebleven. Begin dit jaar kwam ik op internet een filmpje tegen met een duidelijke uitleg hoe je de ?put? kunt voorzien van een betonlook.

Youtube link:


Aan de slag. Alle kleuren zijn gehaald die hiervoor nodig zijn en de draaibrug is eraf gehaald. De rails op kleur brengen, de eerste betonstroken op kleur brengen en daarna stempelen met een donkerder kleur grijs. Met een dunne viltstif de betonstroken aanbrengen en wat scheuren in het beton aangebracht. Tot slot met wat poeders het geheel vervuilen, zie hier het resultaat.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hierna met een satéstokje hier en daar een dun strookje lijm aanbrengen en wat gras erop schieten. Daarna de brug er weer op zetten en we hebben een prima oplossing voor de plastic look. Met alle eer aan de man die dit heeft bedacht en op youtube hiervan een filmpje heeft gezet.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Operationeel maken van de seinen met de OC32
Op Virgental worden de ca 40 seinen aangestuurd met 5 x OC32NG die apart worden gevoed en door Koploper aangestuurd. De seinen bestaan grotendeels uit lichtseinen en een paar armseinen.

Voor de bekabeling van de seinen heb ik alles eerst in een spreadsheet uitgewerkt. Vervolgens de seinen op de baan geplaatst en de bijbehorende bundel aan kabels, bij de oc32ng, voorzien van een gekleurde label. Op de label staat het nummer en type sein, zodat ik later bij problemen eenvoudiger kan gaan zoeken.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Beste Wim,
Het ziet er weer fantastisch mooi uit.

Groeten,
Albert.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Voor het aansluiten van de seinen heb ik januari hier op het forum een hulpvraag uitgezet. Hierbij heb ik prima hulp gehad van een aantal forumleden en in het bijzonder van Ben maar ook de leverancier. Een uitgebreide beschrijving, met foto?s hoe ik dit alles uiteindelijk voor elkaar heb gekregen kun je hier lezen:
Uitleg aansluiten seinen

Tafel op kleur
Ik heb lang  nagedacht over wat nu een geschikte kleur zou zijn voor de voorkant van de tafel. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om de tafel in een donker grijze kleur te zetten, wat in de buurt komt van de basis kleur wat ook is aangebracht op de bergen. Zie hier het resultaat.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Testtafel
Door een neefje van mij is een testtafel gemaakt. De tafel is te gebruiken om locs op te testen maar ook als ijkspoor te gebruiken. Tussen de baan en de testtafel heb ik de aansluiting gemaakt met een 25 polige verlengsnoer aangesloten met inbouwstekkers
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Defecte wissel
Tijdens wat korte proefritjes was er een kruiswissel die het niet goed deed. Van alles geprobeerd, maar niets wat ervoor zorgde dat de tongen bij het omzetten ook netjes gingen liggen, met tot gevolg dat een loc de verkeerde kant reed. Ik heb er lang over nagedacht hoe dit nu op te lossen, maar uiteindelijk het besluit genomen om deze wissel eruit te halen.

Geen idee hoe ik dit zou gaan doen, maar eerst maar eens de basalt nat maken en er tussen uitsteken en opzuigen. Dit ging redelijk eenvoudig. Daarna de servo?s er uithalen, de  raillassen openvouwen en daarna proberen de wissel eruit te halen, met een tang de rail ombuigen en eraf trekken.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Daarna alles schoonmaken en de wissel er weer inzetten. Hiervoor heb ik de ruimte onder de rails en de bielzen ter hoogte van de raillas vrijgemaakt, zodat de schoen kan schuiven. Dit is dezelfde techniek die je moet toepassen wanneer je flexrail hebt ingekort. Daarna de wissel er weer tussen gezet en de raillassen weer op hun plaats geschoven. Testritje gedaan en de wissel doet het weer. Daarna weer het basalt aangebracht en op kleur gebracht, hier is uiteindelijk niets meer van te zien.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Bovenleiding
Ik ben een aantal maanden bezig geweest om de bovenleiding aan te leggen. Dit is een aardige puzzel waar veel tijd in is gaan zitten en de meeste rijdraden op lengte moesten worden gemaakt. Daarnaast zijn er de nodige spanmasten aangebracht en is voor het paradespoor een deel voorzien van dubbele rijdraden om de afstand naar de spanmasten te overbruggen.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Omdat de bovenleiding onbehandeld best wel opvalt, heb ik deze geschilderd waarvan je hieronder het verschil kunt zien.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Uitneembare delen
Tijdens de bouw zijn de nodige luiken aangebracht en uitnemende stadsdelen gemaakt. Voor ieder luik is beschreven welke procedure, met foto?s, hiervoor gehanteerd moet worden om zonder beschadigingen de delen uit te kunnen nemen. Voor het schoonmaken van de baan zijn alle uitneembare delen verwijderd. Hier de foto?s van de baan zonder de luiken.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Schoonmaken baan
Inmiddels ben ik begonnen met het schoonmaken van de baan, zodat we langzaam maar zeker het geheel weer operationeel kunnen maken. Dit is een geduldig werkje wat je ook niet teveel uren achter elkaar moet doen en je de moed soms ook in de ?schoenen? zakt. Happeren, stotteren en stilstaan zijn hierbij bekende verschijnselen. Maar na iedere keer, hebben we weer een paar meter te pakken wat beter gaat. Langzaam maar zeker komen we er wel.

Voor het testrijden maak ik gebruik van een V60 en een drietal schoonmaakwagens, daarna heb ik de lux combinatie ingezet. Hierbij de foto?s van de huidige schoonmaakploegen.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Bielzen
Voor de aankleding van de baan heb ik van Rocoline een stuk rechte rails aangeschaft en de sporen hier vanaf getrokken. De bielzen zijn na het lossnijden op een stuk schilders tape geplakt, zodat bij het inspuiten met zwarte verf deze niet alle kanten op vliegen. De bevestigingsdelen voor de spoorstaven heb ik met poeders ingesmeerd en het geheel met blanke lak ingespoten. Tot slot heb ik de bielzen licht geweaterd met witte verf. Hieronder het resultaat.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Ik vind dit echt heel erg mooi.  :P :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hallo Wim,

Hier kijk ik altijd het hele jaar naar uit en nu is het dan eindelijk zo ver: Jouw jaarlijkse update!

Zijn weer hele mooie leerzame plaatjes van een modelspoor hoogstandje. Wat een geweldige baan en een enorm mooie landschappelijke invulling. Ik ga dit zeker nog vaak tot in detail bestuderen. (misschien nog een toegift...?)

Bedankt! :thumbup:

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
 :favorite: mooie update van jouw baan,


mvg,
Michel
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Het is een mooi meubelstuk geworden, je tafel!

MvG,

Timaximus
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wederom indrukwekkend!
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wat is dit toch een schitterende modelspoorbaan. Ik doe er veel inspiratie op en geniet iedere keer van de bijdragen! Super.
Ga vooral zo door.

Vriendelijke groet,

Henk163
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Phew..... ik ben steeds verbaasd en sta met grote  8o te kijken naar wat jij allemaal creëert  :thumbup: zou zo in boekjes terecht kunnen, zo mooi gemaakt  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wim,

Het was het (lange) wachten weer waard deze prachtige update van één van de mooiste banen op het forum. :)
Jammer dat de wissel zijn werk niet meer goed deed maar het is weer mooi opgelost en je ziet er weer niks meer van.
Ook de bovenleiding ziet er straks en mooi uit en geeft je prachtige baan net dat beetje extra zeker nu de rijdraden mooi geschilderd zijn.

Heel veel bedankt voor het kijkplezier en de inspiratie die ik uit je prachtige baan haal.

Groet Michel
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Dag Wim.

Bedankt voor de jaarlijkse traktatie op heerlijke plaatjes van jouw modelbaan :thumbup:
Ook goed om vernemen dat er ook bij zo een net gemaakte baan schoonmaak perikelen en vastgelopen wissels zijn.
Van de plastic kuip van de draaischijf heb je een overtuigende betonbak gemaakt, die er nu uitziet alsof het jaren oud is!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wat een prachtige update van een prachtige modelbaan! Ik heb met veel plezier je topic doorgelezen en val bijna om van de bewondering en verbazing.
Inderdaad als je niet zo vaak een update post, zie je pas dat alle werkzaamheden die soms eeuwig lijken te duren na verloop echt wel zoden aan de dijk zetten.
Bedankt voor het leesplezier en de plaatjes en veel plezier toegewenst met deze modelbaan.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hi Wim,

Je laatste update eens goed gelezen, mooi en handig gedaan die elektra met lijst, de bielzen en al helemaal je draaischijf "renovatie".
Dat heb ik ook met mijn draaischijf gedaan, ben er trots op, kostte wel veel tijd om het heel netjes te doen maar dat vind ik niet erg. Zie mijn draadje / droom.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Ook ik heb deze baan bekeken: werkelijk een heel erg mooie scenery!

mvg pinkf
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wow, hele mooie update van je werkzaamheden van het afgelopen jaar.
Echt prachtig wat je hebt gebouwd en hoe je de de kruiswissel hebt vervangen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Het is weer van grote schoonheid Wim.

Bovenleiding gaat veel tijd in zitten, maar staat wel heel mooi op de baan.
De draaischijf is prachtig geworden. Ik heb dat ooit wel eens met een metalen M schijf van Marklin gedaan, toen lag ook de buitenrand in de latjes.

Tot volgend jaar weer ;)

vr gr Arie
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
 @citaat
Bedankt Arie.  Ik ben ook best tevreden over de draaischijf, het is een hele verbetering. Zelf loop je te denken op welke wijze je dit kunt verbeteren en dan kom je zo?n mooi voorbeeld op youtube tegen. De bovenleiding was een puist werk, maar als je het verschil ziet dan is ook dat veel beter zo.

mvg
Wim


Edit Frenkievee: citaat van gehele voorgaande bericht verwijderd

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: Jowa1969 op vrijdag 20 december 2019, 21:29:18
Wow, hele mooie update van je werkzaamheden van het afgelopen jaar.
Echt prachtig wat je hebt gebouwd en hoe je de de kruiswissel hebt vervangen.  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Hallo Joost,

Wanneer je alles hebt geballast en op kleur is gebracht en hierbij er goed om hebt gedacht dat de wissel een vrije loop houd, dan is het wel een tegenvaller. Maar het viel mij best mee hoe eenvoudig de wissel eruit was te halen. Het ballast nat druppelen en met een kleine schroevendraaier steken en gelijk wegzuigen ging prima. Daarna gewoon de verbindingen ombuigen door een kleine schroevendraaier ertussen te drukken en vervolgens met een tang de rails ombuigen. Het ging prima.
Ook de inbouw was eenvoudig en zo klaar en bij het terugplaatsen van de servo's hoefde ik deze niet aan te passen, ook dat was zo klaar.
Natuurlijk je wil niet teveel van dit soort problemen natuurlijk.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: Haradigi op vrijdag 20 december 2019, 11:38:29
Hi Wim,

Je laatste update eens goed gelezen, mooi en handig gedaan die elektra met lijst, de bielzen en al helemaal je draaischijf "renovatie".
Dat heb ik ook met mijn draaischijf gedaan, ben er trots op, kostte wel veel tijd om het heel netjes te doen maar dat vind ik niet erg. Zie mijn draadje / droom.

groet
Harald
Hallo Harald,

Het uitwerken van de seinen a.d.h.v. een lijst was achteraf erg handig. Het doen van achteraf aanpassingen en deze eerst vooraf op papier te doen, werkt op deze wijze prima.
Ik heb een dergelijk lijst ook gemaakt om het automatisch naar binnen rijden in de loods voor elkaar te krijgen en dan de deuren op verschillende tijden dicht te laten gaan, maar ook de locs voor de loods te laten stoppen i.p.v naar binnen te rijden. Het inregelen hiervan heb ik overgenomen van tips die Ben "Spoorman" hierover had geplaatst.

Ook jij veel succes met de bouw van jou baan / BW. Ook dit is een mooi project.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: AlbertG op donderdag 19 december 2019, 18:55:21
Beste Wim,
Het ziet er weer fantastisch mooi uit.

Groeten,
Albert.
Ha die Albert,

Daar was je rap bij met je reactie, bedankt. Virgental is wel een hele andere baan dan die van jou, maar qua techniek heb jij er wel wat moois van gemaakt. Heel veel succes met je verdere bouw en fijne feestdagen toegewenst.
Mvg,
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Voor alle overige forumleden bedankt voor de complimenten. Het is leuk om te lezen dat jullie dit op prijs stellen. In ieder geval ga ik verder met het inregelen van Koploper en de baan verder schoonmaken.

Hierbij nog een paar foto's hier en daar geschoten, soms met wat kleine items die dan zijn aangeschaft.

mvg,
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Nog een paar foto's
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
En hier de laatste foto's.

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Alles bij elkaar weer een schitterende update, we kunnen er weer een tijdje tegen er zal vast wel hier en daar wat inspiratie zijn opgedaan.
Fijne feestdagen en een voorspoedig 2020.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hoi Wim,

Het is al vaker gezegd, maar wat een schitterende update  :thumbup: :thumbup: :thumbup:


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Citaat van: dezee op zaterdag 21 december 2019, 14:28:46
En hier de laatste foto's.
Bijzonder mooi :important: Compliment(en).
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Indrukwekkend. Fraaie foto's van de mooie details op je baan.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Wow!!!
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Hallo Wim,

Bedankt voor de toegift! :thumbup: Nu moeten we het er weer een jaar mee doen... :-(

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Dit overtreft het woord hobby... dit is perfectie!!!   Geweldig mooi en inspirerend!
Hopelijk mogen we volgend jaar met kleinere tussenstops van je modelbaan genieten  ;)

Al het goede voor 2020 toegewenst en nog heel veel modelbaan-inspiratie!
Jan
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Dat is weer smullen in het kwadraat, Wim  :P

Modelbouw van de bovenste plank  :thumbup:
Mag je met recht trots op zijn !

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2010

RMW - Sinds 1963

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Ik heb wederom genoten van de update :thumbup:.


M.v.g.

Maikel (RMW)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Weer prachtig allemaal.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Heerlijk dat er de laatste tijd topics omhoog komen drijven van spectaculaire banen die ik nog niet heb gezien. Prachtige en inspirerende bouw.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Je draaischijf is echt super geweatherd.  :thumbup:

Daar ben ik best jaloers op.

MvG,

Timaximus

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2019"
Goedemiddag wim.
Ik wil even tot uitdrukking brengen wat een mooie middag ik gister bij je heb beleefd met het observereren van je geweldige baan, alles is tot in de kleinste details uitgedacht en uitgewerkt.
Fantastisch in 1 woord.
Ben ook blij met de artikelen die ik van je heb overgenomen.
V.G. Franklin Almere.