Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim

Ik heb even je laatste updates bekeken, man wat is dat schitterend allemaal.  :thumbup: :thumbup:
Dat jij het in je vingers hebt moet ik niet meer vertellen, want je foto's laten het meer dan zien.  8)
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo allemaal,

Ook ik heb een aantal dagen extra vrij, zo aan het einde van het jaar. Deze dagen worden nuttig besteed door natuurlijk, onder het genot van kerstnummers, aan de baan "Virgental" verder te bouwen.

Ik heb van MBZ een aantal bouwkits besteld waarvan de watertoren nu in elkaar is gezet.

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Mooie watertoren Wim. :)
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Bedank. Ik ben lang aan het zoeken geweest naar een passend model van een watertoren en uiteindelijk gevonden bij MBZ. Hier nog een foto vanuit een ander hoek.


Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim,

Sfeervol plaatje en de watertoren past perfect bij de locloods. :)
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Een tijd geleden dat ik je baanactiviteiten gevolgd heb. Ik heb direct de notificaties maar aangezet.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Wim,

Je was voor mij helaas even uit het zicht: man wat maak je het weer mooi! Geweldige plaatjes. Ik ga er binnenkort maar weer eens even voor zitten om jouw vorderingen rustig te bekijken!
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hier zijn de volgende 3 gebouwtjes van MBZ te zien. De eerste is een houten schuurtje die ik heb voorzien van een elektrakast en een compressor. Dit schuurtje staat bij de houtoverslag waar straks een wagen / tractor in gestald gaan worden.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hieronder is een foto van nog 2 gebouwtjes te zien, die straks dienst gaan doen als kantoor, toiletgebouw en opslag van gereedschap, de omgeving en groenvoorziening moet nog worden aangelegd.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
MBZ heeft mooie "spul". Morgen maar eens uitgebreid de catalogus doorbladeren.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Klopt Bas.
Die hebben hele mooie gebouwen. Je moet het wel zelf op kleur brengen, maar dan heb je wel een mooi gebouw.  Ze zijn ook hof leverancier van nagenoeg alle gebouwen geweest, die op een baan staan en gemaakt is door Josef Brandl. Van deze baan is door `Eisenbahn Journal` nummer 1  2017 een volledige reportage gemaakt.

mvg,
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Uitbreiding brandweerkazerne
De afgelopen dagen zijn ook nuttig besteed om de kleine brandweerkazerne te voorzien van voertuigen en is er een buitenverkoop bij het antiekhuis gecreëerd. Onder de dennenboom, achter het antiekhuis, is een schroothoop gemaakt waartussen de varens weelderig groeien.

Voor de brandweer kazerne moeten alleen nog de brandweermannen worden aangeschaft, dit komt later wel.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Prachtige doorkijkjes Wim, zeer geslaagd! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim dat ziet er schitterend uit.  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hoi Wim,

Ik had blijkbaar al een tijd jou updates niet gelezen  8o maar wat een schitterende baan.
Dat er al 10 jaar aan gebouwd wordt zie je er ook aan af, je zet de het puntje op de i.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
 :) Wim, dat zijn prachtige foto's, vooral de laatste is erg mooi. B) :thumbup:
Het ziet er allemaal bijzonder realistisch uit, je kan zien dat het met liefde is gemaakt.

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Prachtige foto's Wim. Wat een prachtig en levensecht geheel heb je gemaakt.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Ook van mij een lovend berichtje over de sfeervolle foto's van een schitterende baan. :)
De laatste foto is een hele mooie foto. :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Weer een mooie serie foto's met veel sfeer.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Dag Wim,

Ik kan me enkel aansluiten bij het voorgaande... het ziet er allemaal meer dan netjes uit.  Prachtig gewoon :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim
Wat een mooi gedetaileerde baan, ik blijf dit natuurlijk wel volgen

Fine scale !

Groeten, Gert Jan
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Zeer mooi gedaan, mooi gefotografeerd ook.
Fijn zicht al die Magirus brandweerwagens.

Mvg, Luc
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"

Ik heb weer gesmuld van de plaatjes, Wim  :P

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
wow Wat mooi gemaakt Wim, en dat zo dicht bij mijn in de buurt.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Ziet er fantastisch uit!
Heb je de bestrating en trottoirs ook van MBZ?

groeten
Robert
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Citaat van: Jaco op donderdag 04 januari 2018, 22:12:32
wow Wat mooi gemaakt Wim, en dat zo dicht bij mijn in de buurt.
Halllo Jaco,

Bedankt en mocht je het in het echt willen zien, stuur dan maar een pb dan maken we een afspraak.

Gr,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim

Wauw wat een prachtig en praal heb je daar gemaakt, allemaal erg mooi gemaakt en op detail gebracht.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Citaat van: Robert op donderdag 04 januari 2018, 22:36:38
Ziet er fantastisch uit!
Heb je de bestrating en trottoirs ook van MBZ?

groeten
Robert
Hallo robert,
Alle straten zijn gemaakt van gips. Dit gips giet je in een mal die je na het hard worden eruit kunt halen. Daarna kun je straten uitleggen en op kleur brengen. De mallen heb ik aangeschaft van het merk Sporle.

Mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Dank voor de info!
WAT voor 'setje'heb jij van Spörle aangeschaft (2000)?

groeten
Rob
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Wim


Hoe boor jij de gaatjes in de gips, van klein naar groter ?
Heb deze mallen ook liggen hier, en ik heb hier houten ronde stokjes liggen van 6MMø en wil deze dan lijmen met NOCH lijm en daarna uitboren zachtjes.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Citaat van: dezee op vrijdag 05 januari 2018, 19:33:09
Citaat van: Jaco op donderdag 04 januari 2018, 22:12:32
wow Wat mooi gemaakt Wim, en dat zo dicht bij mijn in de buurt.
Halllo Jaco,

Bedankt en mocht je het in het echt willen zien, stuur dan maar een pb dan maken we een afspraak.

Gr,
Wim
Is goed, ik denk dat na de 13de van deze maand word. pb volgt nog.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Citaat van: Robert op vrijdag 05 januari 2018, 19:47:34
Dank voor de info!
WAT voor 'setje'heb jij van Spörle aangeschaft (2000)?

groeten
Rob

Hallo Rob,
Klopt de set voor de wegen was nummer 2000

mvg
Wim

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Citaat van: peterke33 op vrijdag 05 januari 2018, 19:52:07
Wim


Hoe boor jij de gaatjes in de gips, van klein naar groter ?
Hallo Peter,

De gaten boor ik met een ijzerboortje, gelijk op de juiste maat. Het vastlijmen in de straat doe ik met simpele houtlijm. Echter de lantaarnpalen staan bij mij allemaal los waarvoor deze exact moet passen in het boorgat. Voordeel is dat je de lantaarnpalen bij werkzaamheden kunt neerleggen. Figuren zet ik vast met UHU-lijm en hekwerken met een druppel seconden lijm.

Veel succes met je werkzaamheden, mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
THX

Staat op de ?wishlist?.

Nu alleen nog even kijken hoe dit op een spoorwegovergang ga laten aansluiten.
Suggesties / ervaringen?

Groeten
Rob
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Mijn compliment!
Prachtige scenery.

Frans
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hoi Wim,

Met bewondering naar uw bouwactiviteiten gekeken maar werkelijk sprakeloos schitterend. :thumbup: Ook de snelheid van de baanbouw mag er zijn.
Veel succes met de verdere bouwkunsten en blijft dit op de voet volgen. :thumbup:

Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hoi Wim,
had ik toch bijna deze prachtige update gemist. Ik ben sprakeloos, zo mooi vind ik het. Ik kom binnenkort maar weer eens kijken.

Albert.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Bedankt allemaal voor de leuke reacties.

@ Albert, je bent altijd welkom.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
ik heb in mijn leven al heel wat spoorbanen gezien, in het echt of op het internet , maar de laatste afbeeldingen van de brandweerkazerne zijn in woord enorm mooi.
de sfeer die het geeft, de detaillering...je ziet geen grondplaten, kieren o.i.d. ...de samenhang, alles valt op z'n plaats ....in 1 woord ...chapeau  :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Wim. Ik kwam bij toeval in je topic terecht. Wat een fantastische baan wordt het. Prachtige details overal. Helaas is Zwolle iets te ver weg voor mij, anders was ik zeker eens komen kijken. Ik ben zelf sinds kort weer begonnen met de voorbereidingen van een nieuwe baan, na 40 jaar opslag van mijn treinen, en het bereiken van mijn pensioen. Als ik je baan zo zie krijg ik er nog meer zin in. Bij het bestuderen van je banenplan viel het me op dat je in de klimspiraal, afgaande op de pijltjes (driehoekjes) die er in staan, afdaalt op het buitenspoor, en klimt in de binnenbocht. Is het niet te stijl in de binnenbocht. Ik zou denk ik zelf eerder aan de buitenkant klimmen, dan heb je meer rijlengte. Je bent echt een bron van inspiratie en zal je zeker blijven volgen.
gr. Rich
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Rich,

Bedankt voor de complimenten.  Ik woon in Nieuwleusen bij Zwolle, maar mocht je ooit  buurt zijn, dan ben je welkom. Leuk om te horen dat je deze hobby weer hebt herontdekt als vrijetijds besteding en dan gecombineerd met je pensionering, heerlijk . Ik hoop, wanneer ik stop met werken,  zeker van de baan te kunnen genieten en mij verder met details en verfraaien  kan bezig houden, maar natuurlijk ook te rijden.

Maar goed nu jou vraag over de klimspiraal, die inderdaad bij mij op het binnenste spoor moet klimmen. Het is niet te stijl, althans bij het testrijden ging alles goed. Maar je hebt wel een punt dat het klimmen op het buitenste spoor je meer rijlengte hebt. Ik heb er überhaupt niet bij stilgestaan om dit anders te maken. Maar als ik er over nadenk dan zou ik het  ook niet hebben gedaan. Dit vanwege het zo ongestoord mogelijk laten lopen van treinen op de niet zichtbare delen. Ik hou er nl  niet van om buiten beeld van spoorrichting te wisselen. Uitzondering hierop is dan een lokaallijntje voor bijvoorbeeld een pendeltrein die ik zelfs in twee richtingen  rij. En om dit op te lossen met een S-bocht moet je wel de ruimte voor hebben.

Mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Wim. Al even niets meer van je gezien. Ik heb , ondanks het warme weer bij de airco, me nog eens verdiept in je  baanplan. Ik vind hem nog steeds erg mooi. Waar ik alleen nog niet helemaal uitkom is wat er op het blauwe niveau gebeurt in de klimspiraal. Binnen en buitenspoor lijken elkaar te kruisen hoewel ik me dit niet kan voorstellen. Ik zie 2 sporen uit en 4 sporen uit de klimspiraal komen. Als ik je tekening uitvergroot wordt het er helaas niet duidelijker op. Kun je dit misschien verduidelijken met een schetsje of i.d. gr. Rich
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Rich,
Ik geef meestal 1 x per jaar een update van mijn bouwactiviteiten, wat ik einde het jaar doe.

Om jou vraag te beantwoorden hoe bij mij de klimspiraal in elkaar zit, heb ik in de archieven een aantal foto?s gevonden die het zo nodig verduidelijken. Met de volgende toelichting.

Op de 1e foto zie je de start van de spiraal (2 sporen) met hiervoor een overgangswissel. De reden hiervan is dat halverwege de spiraal een enkel lokaal spoor erin komt die van beide kanten bereden wordt. Op dit overgangspoor kan ik ervoor zorgen dat de trein voor het lokale lijntje, komend vanuit het schaduwstation, op het juiste spoor kan komen.
Op de 2e foto zie je halverwege de spiraal achterin een wissel liggen wat van en naar het lokale spoor loopt.

Op de 3e foto zie je diezelfde wissel iets duidelijker. Maar zie daarboven ook dat de spiraal overgaat, met ook een kruising, naar 4 sporen.  Hiermee kan ik van 2x2 kanten de spiraal in en uitrijden. Dit alles is verdekt maar uiteindelijk komen 2 sporen uit op het paradespoor en lopen 2 sporen naar het station.

Dit alles lijkt complex maar is in Koploper prima te realiseren en te beveiligen en geeft een boeiend treinenverloop.

Ik hoop dat ik het hiermee iets heb kunnen verduidelijken.

Mvg
Wim

Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Hallo Wim.
Helemaal super.  Onder in de spiraal kon ik het nog wel een beetje volgen, maar boven was het een beetje onduidelijk. Met name foto3 maakt alles duidelijk. Inderdaad schept het kruispunt bovenin veel rijmogelijkheden.
Heel erg bedankt, ik kijk uit naar je volgende update.
mvrgr. Rich
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2017"
Zo te zien op foto klimspiraal2 is dat een 2257 met twee slanke wissels op de bovenste verdieping?
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Hallo allen,

Nog een paar weken en ook 2018 ligt weer achter ons. Zoals gebruikelijk post ik aan het einde van het jaar een update over de bouwwerkzaamheden aan Virgental.

Bij deze update wil ik jullie laten zien op welke wijze ik het landschap heb aangelegd, zoals het ballast maar ook de aanleg van de groenvoorziening. Het afgelopen jaar ben ik vooral bezig geweest met de aanleg van deze groenvoorziening en een kleine sloperij bij de draaischijf.

Sloperij op de BW
Bij de draaischijf was een klein stukje niemandsland, waar ik een kleine sloperij heb aangelegd met een kantoortje en een kraan. Het kantoortje is gemaakt van een wagon, gescoord in Houten waar ik ook de kraan heb gekocht. Van deze kraan weet ik het merk niet meer. De kraan heb ik op een sokkeltje geplaatst, zodat deze wat hoger komt te staan. Hier een aantal foto?s van de eerste resultaten.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Het resultaat
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Vogelzand
Op de baan zijn alle sporen geschilderd met een roestkleur. Na het schilderen heb ik de kabelgoten aangebracht om daarna een laag vogelzand aan te brengen.
Vogelzand kun je gewoon in de dierenzaak of supermarkt kopen. Dit heb ik gezeefd om er fijn zand zonder schelpen van te maken, ik heb 6 kilo gebruikt waarvan ongeveer 5 kilo is overgebleven.
Hierna heb ik alles in een grote emmer gedaan en op kleur gebracht met 2 kleuren: Raw Amber (C1221) en Concrete (C1217). Om alles goed gemend te krijgen, is er een beetje water bij gedaan en met de hand gemend. Daarna is alles op een paar kranten uitgestrooid en zeker 3 dagen laten drogen. Daarna alles terug doen in de emmer en met handen doorknijpen. Hierna ga je alles nog een keer door de zeef halen en het is klaar voor gebruik.

Instrooien
Na het instrooien van het zand op de baan, tussen de sporen (niet tussen de bielzen) de aanleg van het landschap en zandwegen, ga je alles stempelen waarvoor ik kleine stempels heb gemaakt van stukjes karton. Na het stempelen ga je het met een spuit in nevelen met water met daarin een drupje afwasmiddel. Hierna ga je het indruppelen met verdunde boekbinderslijm.
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Vooraf heb ik eerst een paar testen gedaan om te kijken hoe dit eruit komt te zien. Hierna heb ik ook een test gedaan om het zand en het ballast na te kleuren, wat je naar eigen inzicht kunt doen. Op de foto is ook te zien dat ik gebruik heb gemaakt van ASOA als ballast: 1 KG Kalksteinschotter (1111) gemengd met 200 gram Basaltschotter (1501).
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2018"
Hier een paar foto?s hoe het na het instrooien er dan uit komt te zien.