Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Prachtig resultaat,   :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Schitterend. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Het ziet er heel mooi uit, alleen heb ik het idee dat de lamp een H0 lamp is, als dat zo is zoek dan een N lamp op.

Groet, Anne W
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Heel mooi gedaan, die H0 lamp is net iets te groot. heb ook N schaal lampje gelijmd op mijn seinhuis staat veel mooier.  :P
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dag Wim.

Citaat van: peterke33 op zondag 08 november 2015, 22:39:58
... die H0 lamp is net iets te groot.

Inderdaad! Als je het goed bekijkt kan de deur niet
eens open indien deze naar buiten open draait ... :eek:
Een kleinere buitenlamp zal wel realistischer staan!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hi

Ik heb voor dit soort toepassingen N (straat) lantaarns aangepast (korter gemaakt).

groet
Harald
Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental
Heren,
Jullie hebben gelijk. De buitenlamp wordt vervangen door een N exemplaar, dit is geen juiste combinatie, bedankt voor de opmerkingen. Alleen heb ik deze niet meer liggen, dus zal ik dit op een later moment gaan oppakken wanneer ik een nieuwe bestelling plaats.

mvg,
Wim

Bijgevoegd nu nog een aantal foto's hier en daar geschoten.
Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental
Vervolg
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
-Wim:
Je schotelt ons weer snoepplaatjes voor,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Prachtig

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dag Wim.

Hele mooie foto's  :thumbup: bedankt voor het maken en plaatsen!
Op de een na laatste twee foto's is een heel fijn hekwerk langs de stoep te zien.
Is dat een eigen bouwsel en zo ja waarmee heb je dat gedaan?

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"

Hoi Wim,

Heb weer zitten smullen van je updates  :thumbup:
Een rijke inspiratiebron van hoog modelbaanbouwniveau (3xwoordwaarde) !
Petje af  :P

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Prachtige plaatjes. :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een mooi begin van de dag  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Prachtige baan, mooie foto's !!!!

Mvg René
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Wat een prachtige plaatjes! Het is echt genieten. Komt er nog wat leven op straat? Het is nu net een beetje een vroege zondagmorgen, als ik een kritische opmerking zou mogen maken bij de eerste plaatjes.....
Later komt er meer leven in de brouwerij.
Groeten,
Roel
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Citaat van: Nieuwenhuis op maandag 09 november 2015, 21:42:03
Dag Wim.

Op de een na laatste twee foto's is een heel fijn hekwerk langs de stoep te zien.
Is dat een eigen bouwsel en zo ja waarmee heb je dat gedaan?

Groeten,

Erik.
Hallo Erik,
Dit hekwerk is zelf gesoldeerd van koperdraad van het merk Sommerfeldt NR088.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dag Wim.

Ok: 0,35mm verkoperd ijzerdraad dus!
Bedankt voor deze informatie :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Citaat van: RoelMarklin op dinsdag 10 november 2015, 19:40:21
Wat een prachtige plaatjes! Het is echt genieten. Komt er nog wat leven op straat? Het is nu net een beetje een vroege zondagmorgen, als ik een kritische opmerking zou mogen maken bij de eerste plaatjes.....

Beste Roel,

Zeker komt er straks meer beweging op straat. Maar ik bouw van achter naar voren, zodoende is een groot deel nog niet voorzien van bemensing, voertuigen en bomen e.d. Dit komt vanzelf nog wel in de loop der tijd.

gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Beste Wim,

Dan heb ik niets gezegd  B). Ik wacht rustig af....

Succes verder!
Groeten,
Roel
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim,

met open mond heb ik nu uw hele topic eens goed bekeken.
ik begrijp nu wat u bedoeld met tot op elk detail....
in 1 woord....geweldig.
leuk om u ontmoet te hebben gisteren in Apeldoorn.
:thumbup:

groet Winno
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Winno,

Voor mij hetzelfde leuk jullie gister gesproken te hebben, mocht je in de buurt zijn laat het maar weten je mag altijd aan komen. Dan kan ik uitleggen hoe je het e.e.a. maakt.

Veel succes met jullie bouw en de groeten aan je zoon en vrouw, gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim,

Zeer prachtig gemaakt allemaal, echt top  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dit is topniveau hoor! Heb je hele draadje nog maar eens bekeken. Super om te zien.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Schitterend gemaakt allemaal, heel veel mooie details.
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Citaat van: BR61-Ben op zaterdag 06 augustus 2016, 10:38:51
Hoi Wim,

Ik heb al langere tijd geen update meer gezien van je baan. Omdat jouw topic een grote inspiratie is voor me hoop ik dat je er snel weer aan toe bent om wat foto's met ons te delen.

Dank je wel voor al je prachtige foto's tot dusverre.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Mvg

Ben
Hallo Ben en andere volgers,

Ik maak 1 x per jaar, meestal aan het einde van het jaar, een update van alles wat ik het afgelopen jaar heb gemaakt, dus nog even geduld.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hoi Wim.

Buiten dat de scerrery tot de puntjes is uitgevoerd, vallen me ook de foto's op. Op deze manier gemaakt, waan je jezelf in de straatjes. Echt geweldig.

vr gr Arie

Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Ik sluit me helemaal aan bij de anderen! Geweldige baan, detaillering en prachtige foto's! Nu maar wachten op de update!
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Hallo allemaal,

Ik ga straks in 2017 alweer het 9e jaar in van de bouw van Virgental. Ik ben in 2008 daadwerkelijk begonnen met de bouw van deze baan, door eerst de onderbouw te maken de rails en de bedrading aan te leggen. Daarvoor heb ik de tijd gebruikt om het ontwerp te maken en het bepalen van de bekabeling, s88 aansluitpunten en seinen. Voor de lezer die meer willen weten zou ik adviseren te starten op pagina 1.

Het is niet de eerste baan die ik aan het bouwen ben maar zover als ik nu met het bouwen ben, ben ik nog nooit geweest. Ook ik ben gestart op een onderstel van een tafel met daarop een spaanplaat en het allereerste baantje lag ook bij mij op de grond, met 2 wissels, waar ik samen met mijn vader mee speelde.

Voortgang
Ik wist dat de bouw minimaal 10 jaar zou gaan duren en maak dan ook regelmatig foto?s van de baan die ik per ½ jaar opsla. Voordeel hiervan is dat ik terug kan kijken om te zien wat ik allemaal heb gedaan. Ook ik heb nl soms het gevoel dat het niet opschiet, door even terug te kijken kun je zien wat al is gedaan..

Aan de bouw van Virgental beleef ik veel plezier en is voor mij, naast mijn full time drukke baan een fijne afleiding. De bouw vind plaatst op een heerlijke zolder die voorzien is van zonnewering maar ook van een goede verwarming. De mooiste bouwperiode vindt ik de herfst en de winter, maar de overige periode van het jaar gaat de bouw ook gewoon verder.

Bouwperiode 2016
Zoals gebruikelijk neem ik jullie weer mee in de bouwactiviteiten op Virgental over het afgelopen jaar.

Goederenoverslag
Van de firma MBZ is een goederoverslag (10036) aangeschaft. Het betreft hier een lasercut model gemaakt van karton. De deuren heb ik opengesneden verder is ook dit gebouw voorzien van interieur en verlichting en de nodige vervuilingen. De omgeving van het gebouw moet nog worden aangelegd, waarvoor ik inmiddels al het nodige binnen heb, maar hierover later een update.
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Markt
Inmiddels is de weekmarkt ook aangekleed waarvoor ik de diverse marktkraampjes van Faller, Busch en Woodland Scenics heb geplaatst. De plaatselijke muziekkapel zorgt er weer voor dat het een sfeervol geheel moet gaan worden.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Héél fraai :exclaim: :thumbup:
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Aankleding perron

Het perron is gemaakt van een triplexplaatje van 8 mm met daarop een extra triplexplaatje van 2 mm die iets oversteekt. Het geheel is bedekt met een laagje gips en vervolgens ingekrast en op kleur gebracht. Op het perron zijn van de firma Woytnik zijn wachtlokaal en een kiosk aangeschaft. Deze zijn voorzien van interieur, verlichting en passend gemaakt onder de perron overkapping.  De perronoverkapping is gemaakt van een eerdere baan en zijn van het merk Pola.
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Perronbanken
Voor de aankleding op het perron zijn banken aangeschaft van de firma Weinert (3256 en 3228). Deze zijn in kleur gespoten en voorzien van reclame.
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Goederenoverslag klein
Bij het goederenspoor bij station Virgental is een kleine goederenoverslag gemaakt. Dit was een bestaand bouwwerkje waar ik de zaag in heb moeten zetten om het passend te krijgen. Deze overslag is bedoelt om kleine goederen tijdelijk op te slaan.
Bouw Virgental "Bouwactiviteiten 2016"
Voetgangersbrug
Voor het station is ook een voetgangersbrug gemaakt. Deze is van het merk Faller (120198) en is geschikt voor een overbrugging van 4 sporen. Omdat deze bij mij maar over 3 sporen hoeft, moest deze dus worden ingekort en heb ik gelijk alles maar van nieuwe kleuren voorzien en verweerd. Omdat de trappen op het perron moesten komen zijn deze ingekort.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Het is iedere keer weer een genot om de updates te volgen.
De K-rail ligt mooi straks alleen zie ik nog geen ballast maar dat zal nog wel komen denk ik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
 :) Heel erg mooi allemaal, een echte Profi baan. :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Gewoon PRACHTIG  :thumbup: :thumbup:

Mvg Ivan
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Citaat van: iTom op vrijdag 04 november 2016, 14:58:12
De K-rail ligt mooi straks alleen zie ik nog geen ballast maar dat zal nog wel komen denk ik.

Beste Tom,

Klopt de ballast moet nog.
Voor jou nog veel succes met de ideeen voor je nieuwe baan en sterke met je schouder.

gr,
Wim
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"

Hoi Wim,

Je laat niet vaak wat zien, maar als het zover is, dan is het smullen  :thumbup:
Die halve loods zo tussen de sporen is erg leuk bedacht !

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Hoi Wim


Dat is echt allemaal prachtig gedaan, daar mag je best trots op zijn.  :P  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Prachtig de updates zijn weer begonnen. Die loodsen zien er goed uit. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Dag Wim.

Erg mooi samengesteld en bijzonder fraai aangelegd allemaal :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Wat een sfeer en wat ontzettend mooi gemaakt. Krijg weer allerlei ideeën :)

Vriendelijke groet,
Henk163
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Seinhuis IV

Bij het station is een 4e seinhuis op de baan geplaatst om de wissels en seinen te bedienen voor de goederensporen. Hiervoor is het seinhuis ?Sigmaringen? onderhanden genomen. Dit is een lasercut model die ik al enige tijd in huis had en zelfs overwogen heb om het weer te verkopen. Maar ik ben hiermee toch aan de slag gegaan en met wat plamuur en poedertjes ben ik best tevreden met het resultaat en denk dat het prima in het plaatje past.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Wim

Dat is heel mooi gedaan zo, en geen last van het vocht in je plamuur.  :help:
Verder heb je de muren heel mooi verweerd, lijkt of het er al jaren staat  :)  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Citaat van: peterke33 op zaterdag 05 november 2016, 19:05:03
Wim

Dat is heel mooi gedaan zo, en geen last van het vocht in je plamuur.  :help:
Verder heb je de muren heel mooi verweerd, lijkt of het er al jaren staat  :)  :thumbup: :thumbup:

Bedankt Peter,
Het werken met plamuur uit een tube werkt voor dit soort gebouwen perfect. Je kunt nl snel doorwerken.

gr
Wim
Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Bovenleiding en seinen
Inmiddels ben ik ook begonnen met het aanleggen van de bovenleiding en seinen. De bovenleiding is van de firma Viessmann evenals de seinen. De seinen hebben geen functie en zijn dan ook decoratief en worden vanuit Koploper aangestuurd met de OC32.
Om bovenleiding een beetje mooi aan te leggen kom je wel eens voor de nodige puzzels te staan, maar ook het plaatsen van de masten kan op het perron een aardige uitdaging zijn.

Op het perron heb ik een paar masten moet inkorten, deze wilde ik nl niet laten verzinken. Om de mast weer goed vast te krijgen op de ondergrond/tafel heb ik de mast na het inkorten opnieuw vast gesoldeerd op een plaatje koper. Hierbij de foto?s van hoe dit is gedaan.
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
-Wim:
Mooie plaatjes,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Heb je de masten dan ingekort, om de pantografen de rijdraad te laten raken?
Re: Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2016"
Citaat van: Jørg op zondag 06 november 2016, 12:24:24
-Wim:
Mooie plaatjes,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: Heb je de masten dan ingekort, om de pantografen de rijdraad te laten raken?

Hallo Jørg,

De masten zijn ingekort omdat deze op het perron staan, die ca 1 cm hoger ligt. Had ik de masten zo op het perron gezet dan staan deze masten hoger t.o.v. de overige masten en hangt de bovenleiding dus scheef wat niet mooi is. De pantografen komen hier dan inderdaad netje tegen aan.

mvg,
Wim