Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Ha Wim,
Geweldig mooi en zeer goede details. :P
Ik heb je hele draadje vlug gescand, maar ik zie nergens de afmetingen, behalve onleesbaar in de baanplannen.
Wat zijn de afmetingen, of heb ik die over het hoofd gezien?

groet, Gertjan
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Citaat van: Gertjan H op woensdag 03 december 2014, 00:26:36
Ha Wim,
Geweldig mooi en zeer goede details. :P
Ik heb je hele draadje vlug gescand, maar ik zie nergens de afmetingen, behalve onleesbaar in de baanplannen.
Wat zijn de afmetingen, of heb ik die over het hoofd gezien?

groet, Gertjan

Hallo Gertjan,

De baan heeft een afmeting van 5,50 x 2,50 en de kleine poot 3,50.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Wat een prachtige updates! Samen met mijn vrouw een half uur achter de pc gezeten om alle details eens goed te bekijken. Het viel ons op dat we er samen stil van werden  :) Wat een vakwerk, onze complimenten en ik blijf je volgen.

Groet,
Henk163
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Prachtig baan! ben benieuwd naar de vorderingen, respect voor het oog voor detail en de mooie afwerking,
Groet'n uut drenthe, Arend
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hi Wim,

Kom toevallig op je "Virgental" terrecht.
Ziet er goed uit, ik ga je volgen.

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Harald,
Bedankt voor je complimenten, jij bent  overigens met je droomproject  ?BW Karbrücken ? ook voornemens een interessant project op te starten. Alvast veel succes toegewenst.

Hallo Arend, Henk en Edward,
Ook jullie bedankt voor de complimenten en  veel succes met jullie vorderingen.

Mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim,

Ik vind net je draadje over je baan. Prachtig!
Ik heb in je draadje wel geen .TRA bestand kunnen vinden om in Wintrack de baanlayout eens wat beter te bekijken.
Zou je zo vriendelijk willen zijn deze beschikbaar te stellen in je draadje? of eventueel via een PB?

Alvast dank, Andre
Bouw Virgental ?Verdere bouw BW? Dasklei
Het is alweer een jaar geleden dat er iets gepost is over de bouw van ?Virgental?, zodat het weer tijd wordt voor een update over de afgelopen tijd.

De bestrating van de BW is aangelegd met dasklei. De klei wordt hiervoor dun met een deegroller uitgerold en uiteindelijk op maat gesneden. Wanneer het deel past wordt de onderkant ingesmeerd met houtlijm en op zijn plaats gelegd. Direct daarna kan begonnen worden met het stempelen van de steentjes en kunnen de stoepen en straatputten worden aangebracht. Het is een geduldig werkje en na een aantal dagen kun je geen steen meer zien, maar het is na het kleuren een aardig resultaat. Rondom de loods zijn verder nog een toilet, fietsenstalling, kleine kraan en een zware kraan voor onderhoudswerkzaamheden aan de locs geplaatst. Aan de achterkant is een opslagloods gemaakt met laad/los perron. Veel kijkplezier.
Bouw Virgental ?Fasade fabriek en inrichting locloods?
Achter de loods is nog maar weinig ruimte overgebleven. Uiteindelijk heb ik hier een aantal fabrieksgebouwen van Kibri, die ik al gebouwd had gehalveerd. De achterkant is dichtgemaakt en voorzien van interieur en verlichting.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Het BW-terrein is voorzien van hekwerk en een muur. De muur is eerst ingesmeerd met witte verf en na droging is deze beschadigd en verf eraf gekrabd. Hierna zijn wat reclames aangebracht en vervuld met poeders. Achter de houten schutting is opslag terrein gemaakt van de naastgelegene autogarage, dus zie je hier oude auto?s, autobanden en andere onderdelen. Om op het terrein te komen moet je door een hek of een deur. Via het sloop / opslagterrein loopt ook het pad naar het seinhuis.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Jéémig, mooi zèg... :important: :thumbup:
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Om op het BW-terrein te komen moet je door een poort waar men zich eerst moet melden bij het kantoor er is alvast een boom gepland en straatverlichting is ook aangelegd.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
In de ringlokloods zijn verschillende items geplaatst als inrichting, waaronder hefbokken voor het grote onderhoudswerk aan locs. Deze hefbokken zijn op kleur gespoten en vervuilt met poeders. Aan de achterzijde is een stukje bijgebouwd, afkomstig van een ?kibri? bouwdoos, hierin is een smederij gemaakt waar het vuur ook brand. Uiteindelijk is aan de achterzijde een schoorsteen geplaatst, zodat de rook ook netjes kan worden afgevoerd. De werkbanken zijn van karton gemaakt. Hierbij een aantal foto?s.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Je schrijft dat je een boom gepland hebt, maar volgens mij(n bescheiden mening) heb je de boom reeds geplant... ;)
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dag Wim.

Prachtig wat je allemaal laat zien, ik kom ogen tekort zoveel details! En het is nog niet eens af :eek:
Een dankbaar onderwerp om je zo uit te kunnen leven in industriële scenery :thumbup: :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,
Wat een geweldige update met een grote hoeveelheid aan details.
Bedankt voor het plaatsen en sucsez verder. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
-Wim:
Dank voor deze prachtige en uitgebreide update, heel knap gedaan, en wat een overvloed aan details,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Heren bedankt voor de leuke reacties.

Ik heb van het geheel ook nog wat sfeer foto?s gemaakt. Omdat dit natuurlijk het mooist is met locs, heb ik hiervoor een aantal in en bij de loods gezet.

Veel kijkplezier, gr
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een prachtige foto's van een prachtig BW, daar ga ik inspiratie uit putten.

Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim, wat een geweldig mooie baan en scenery ben je aan het bouwen. Een genot voor het oog  :P :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een geweldige sfeer, je ruikt de stoom en kolen er gewoon vanaf.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Fraai Wim, en laminaat op de draaischijf met een nieuw huisje.  :) :thumbup:

Met groet,
Ben.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim,

Net weer even de laatste 3 pagina's doorgelezen en bekeken wouw wat schitterend zeg.
De locloods wat een sfeer zit erin prachtig mooi gedaan. :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim,

Ik lees voor het eerst je draadje, en ja jongens wat een knappe baan die details niet normaal meer. das een echte droombaan dacht even heb alles gezien maar dit hoort bij de top gewoon, hoop beetje jou te kunnen nadoen maar jou kunnen is beetje te hoog voor mij vrees ik.
:thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
 B) B) B) Indrukwekkende BW heb je weten te bouwen.
Heel erg mooi en veel leuke details. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Het een een Profi BW. B)

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hi Wim,

Heel mooi gedaan, zeker ook die nacht foto, mooi sfeertje.
Ook ik ruik hier al de stoom en de olie, heb n.m.l. iets met reuk. (Zie mijn draadje).

groet
Harald
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Schitterend!!!!!
Bouw Virgental "Verdere invulling E-loods"
Voor de E-locs is een tweesporige loods gemaakt, hiervan is al eerder een bouwverslag geplaatst. In de loods is nu ook de vaste inrichting aangebracht en is de omgeving aangelegd, waarvan ik een aantal foto?s laat zien.

Op de werkbanken wil ik nog graag wat gereedschappen en andere zaken waarvoor ik in Houten maar eens op zoek moet gaan.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
-Wim:
Prachtige loods, de binneninrichting geeft altijd iets extra aan een gebouw evenals de verlichting van de inspectie putten.
Ga je de deuren nog open en toe laten gaan van op afstand door servo's?
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Ik weet even je naam niet maar het openen en sluiten van de deuren van deze loods zijn vastgezet. Al met al vond ik de constructie van deze deuren hiervoor erg lastig. Uiteindelijk ben ik ook nog bezig geweest met een andere loods, maar vond uiteindelijk deze het mooist passen. Mogelijk dat ik later nog eens een oplossing tegenkomt en ik het alsnog doe, de loods staat los en het dak ligt er ook los op, dus kan ik deze werkzaamheden later redelijk eenvoudig uitvoeren. Voorlopig laat ik het nog even voor wat het is.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
-Wim:
Mijn naam staat boven mijn avatar,  >:-D >:-D >:-D >:-D.
Zelfs al blijven de deuren open staan, toch is het een mooi bouwwerk,  :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Beste Wim,

:O 8o :O 8o :O 8o :O 8o :O

Een verborgen pareltje op het forum! Ik ga thuis dit draadje eens heel goed doornemen.

Grt JP
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Het is weer geweldig om een update te lezen! Het ziet er weer mooi uit.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een prachtige loods voor de E loc's. :thumbup: :thumbup:
Mooie details je ziet iedere keer wat anders. :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
gewoon prachtig gemaakt allemaal, om jaloers op te worden zo mooi.  :D  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hoi Wim,

We hebben een jaar op moeten wachten, het resultaat is er ook naar.
In een woord SCHITTEREND.

Gr Bert
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2015

Hobby weer aan het oppakken

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een pracht van een baan zeg.
ik ben erg onder de indruk van de scenery die je hebt gemaakt.
Geeft me veel inspiratie voor m'n eigen ontwerp en verdere invullen.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Die E-locloods is een juweeltje geworden. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
prachtige foto's van een mooie baan! en zoals een ander ook al zei: wat een details  :thumbup:
je schrijft dat je de deuren nu vastgezet hebt. maar op eerdere foto's zijn nog wel servo's te zien. toch maar niet gebruikt dus?

Succes met de verdere bouw!
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hoi Wim,

Wat een geweldig mooi gedetailleerde hoek is dat geworden, ik krijg weer helemaal zin om te gaan bouwen ;)

vr gr Arie
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Erg mooi allemaal
Goede inspiratie om zelf weer te beginnen
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wat een leuke reacties, bedankt allemaal. Maar dat door deze foto?s mensen (weer) geïnspireerd worden om zelf aan de slag te gaan, is fantastisch om te lezen. Ook ik heb en doe nog steeds bij velen van jullie inspiratie op en heb de laatste jaren het nodige aan ideeën opgedaan. Wat een prachtige hobby hebben we toch die we ook nog eens op deze wijze met elkaar kunnen delen?

We gaan weer verder met wat er het afgelopen jaar is bijgebouwd.

Om de diesels te voorzien van brandstof is een kleine dieseloverslag gemaakt. Omdat ik voor het lossen van de tankwagen te weinig ruimte heb. Heb ik ervoor gekozen om de tankwagen via de draaischijf naar de overslag te brengen. De overslag is helemaal gemaakt van karton, het kantoortje is een overblijfsel van een bouwdoos en het hekwerk komt bij Langmesser vandaan. De aansluitpunten voor het lossen van de olie heb ik van wat restanten uit bouwpakketten gemaakt.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
-Wim:
Bijzonder mooie diesel overslag plaats,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dag Wim.

Strak stukje Scratch Built :thumbup: Ja, dat grijze karton is dankbaar
bouwmateriaal voor onze hobby, weet ik uit eigen ervaring :wink:
Leuk bedacht en zeker zo leuk uitgevoerd!

Groeten,

Erik.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim, heel mooi opgelost in dat hoekje. :arrow: :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

Al vaker gekeken, maar volgens mij nog nooit op jouw baan gereageerd. In één woord: vakwerk! Echt heel erg mooi om naar te kijken. Ben heel erg benieuwd naar het totaal plaatje van jouw BW als het klaar is.

Zelf ben ik helaas nog niet zover maar gelukkig kan ik er hier dan van genieten.

Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Schitterend mooi gedaan. :thumbup:
Met deze mooie foto's is het lekker wakker worden op zondagochtend. :thumbup:
Bedankt voor het kijkplezier Wim. :)
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Dat is weer een mooie aanvulling, Wim.
Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental
Seinhuis I
Ik had al enige jaren een seinhuis waar geen verlichting en interieur in zat. Voorzichtig aan de slag om het uit elkaar te halen, wat prima ging. De delen die afbraken waren achteraf weer enigszins te herstellen. Er is uiteindelijk een vloer aangebracht en interieur met de aangebrachte verlichting is het een leuk seinhuis geworden wat de naam ?Virgental I? heeft gekregen.
Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental
Seinhuis II
Aan het spoor richting het BW is het Artitec seinhuis ?Frederiksberg? (no:50.107) geplaatst, die bij mij ?Virgental II? gaat heten. Het bouwwerk heb ik in steenrood gespoten en uiteindelijk vervuild met de nodige poeders. Aan de voorzijde ligt het hout voor de kachel klaar en hangt er een ladder. Ook dit seinhuis is voorzien van interieur en is verlichting aangebracht. Het gebouw is rondom bestraat (met dasklei) en er zijn afvoer putten aangebracht, het overpad is alvast gestraat.