Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental bij nacht
Wim.

:thumbup: :thumbup: :thumbup:

Komt toch veel beter tot zijn recht zo?

Harald & Alex
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hoi Wim,

prachtig, modelbouw op z'n best :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes, John
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Wim,

Prachtige foto's, vooral bij nacht is het een plaatje om van te genieten :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Die laatste foto was een opname ergens in een straat. Waar?
Voortaan on topic blijven en alleen foto's plaatsen van je modelbaan.

Geweldige sfeer zo, top gedaan. :arrow: :thumbup:
Re: Bouw Virgental bij nacht
Ik dacht ik ga een na je verwelkoming op mijn voorstel topic een kijken hoe je baan in "aanbouw" er uit zien... categorie  8o

Ziet er zeer goed uit, vooral de details en het werk aan de huizen, station etc, erg mooi!!
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Wim,

Ik heb net eens je hele draadje doorgenomen en ben er stil van. Schitterend zoals je oog hebt voor sfeer en detail! Je vorderingen ga ik zeker volgen en pak wellicht in de toekomst een ideetje mee :)
Deze laatste foto lijkt gewoon echt, alsof het net heeft geregend. Klasse :thumbup:

Vriendelijke groet,
Henk163
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Prachtige foto's van een prachtige baan zeg! En de sfeer is erg goed van die laatste foto, misschien een tikkeltje te wit (of blauw), maar met het glimmende oppervlak ruik je bijna de regen.   :thumbup:
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Wat een prachtig stuk werk. Je bent een Kunstenaar.

mvg Harry
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Wim,

Nog vorderingen op de baan? Het is stil...

Groet,
Henk163
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht

Hoi Wim !

Ik ontdek jouw draadje nu pas ( met dank aan Henk163).
Meteen bij de eerste foto's van de brug met watermolen was het al raak. super gemaakt zeg :thumbup:
Ik kreeg direct het Efteling diorama-gevoel.

Wanneer je ook weer verder gaat, volger erbij !!!

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental bij nacht
Ook ik zi dit draadje vandaag voor het eerst en heb met bewondering zitten kijken.
Ga dit dus ook blijven volgen.
Mijn complimenten hoor.................
Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental
Hallo Henk163, Tony en Gino,

Klopt, mijn bijdrage was de afgelopen tijd wat rustig. Maar ik ben al bezig met de voorbereiding voor plaatsing op het forum, alleen kan ik het niet eerder plaatsen dan november. Ik ga nl donderdag 4 weken op vakantie, maar daarna komt er weer de jaarlijkse update van alles wat ik het afgelopen gebouwd heb.  Dus nog even geduld.
Tipje van de sluier: update  van de verdere de aanleg straten, bouw ringlokloods met servo-deuren en verlichting.

groet,
Wim
Bouw Virgental "Centrale bediening verlichting"
Beste forumleden,

Zoals belooft hier een update van de werkzaamheden in Virgental over het afgelopen jaar 2014, er zijn weer van allerhande bouwwerkzaamheden verricht waarover ik jullie de komende tijd mee al nemen.

Centrale bediening verlichting
In de laatste berichtgeving heb ik jullie laten zien hoe Virgental er bij nacht uitziet. Hiervoor heb ik vooraf een verlichtingsplan gemaakt en alles onderverdeeld in 15 groepen. Hierdoor kan ik de straatverlichting van verschillende stad- en industriegedeeltes maar ook groepen huizen en spots, die gericht staan op diverse ruïnes apart aan en uitschakelen. Maar kan ik zoals de laslichten, looplicht bioscoop en feestverlichting e.d. ook apart schakelen. Hiermee hoop ik naast het lopende treinverkeer  en het eenvoudiger opsporen van storingen, straks ook diversiteit in de verlichting aan te kunnen brengen.

Bouw Virgental "Centrale bediening verlichting"
Voor iedere groep heb ik een plankje gemaakt met daarop een massa kabel en aangegeven waarvoor deze groep dient. Het plankje heb ik op een strategische plek onder de tafel bevestigd.
Bouw Virgental "Centrale bediening verlichting"
Voor de spanning had ik nog 9 trafo?s van een oude PTT centrale liggen die ik ooit een keer op de kop heb kunnen tikken.
Bouw Virgental "Centrale bediening verlichting"
Omdat in de tafel ook een aantal luiken zitten heb ik hiervoor de toevoer ook demontabel moeten maken.
Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Op pagina 4 kunnen jullie zien hoe ik een losse berg met fasade muur gebouwd heb. In deze muur zijn een aantal bedrijfjes gevestigd waarover nu wat meer.

Meest recht is een kolenhandel gevestigd. Hier kun je zien dat de kolenboer de zakken met kolen aan het vullen is. Hiervoor heb ik van de firma Weinert een bouwpakketje gekocht.
Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Naast de kolenboer is een garagebedrijf gevestigd waarvoor buiten een ouderwetse benzinepomp en oliekabinet is geplaatst. In de garage is men druk aan het sleutelen.
Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Verder is er ook een antiekhandel gevestigd waarvoor de handel ook op straat plaatsvind en een aangepaste stationsklok nu dienst doet als straatklok.
Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Verder voeg ik nog een kiekje toe van wat straatmeubilair wat ik op een beurs gekocht heb en nog op kleur moest brengen. Hierbij gaat het dan om straatnaamborden, brandmelders, brievenbussen, watrepomp en postzegelautomaten
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"


Hoi Wim !


Eerst was het een poos stil hier...........alleen maar kijken en lezen.........tot er een heel zacht Tjezus...klonk.....
Klasse-modelbouw op de vierkante milimeter en met een heel mooie sfeer   :thumbup:

Grtz Tony
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Wauw, mooie details zeg! En mooi schakelpaneel voor de verlichting.
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Er zijn een aantal banen die voor mij als voorbeeld gelden. Jouw baan is daar een van Wim. Ik ben net vanaf pagina 1 hierheen gescrold en alleen de tijd genomen om de plaatjes te bekijken. Echt schitterend hoe jij te werk gaat.
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Eerst vielen men ogen op deze baan... en kort daarna viel men mond los op open op men toetsenbord...
Dit is modelbouw op een hoog niveau...en een inspiratie voor men stoutste dromen...
Ik hoop dat ik ook zo iets uit men mouw kon schudden als ik er eenmaal aan begin...
Volhouden deze...!
:thumbup: :thumbup: :thumbup: 8o
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Hoi Wim

Zit hier met open mond te kijken dit is toch wel hele grote klassen model bouw  :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Hey Wim,

Wat een meesterwerk! Ik ga jouw foto's nog vaker bestuderen denk ik.
Groetjes, Christian
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
Mooi werk allemaal!

Blijf het volgen.
Re: Bouw Virgental "Bedrijvigheid in de berg"
super weer  :D
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Beste heren,
Bedankt voor de complimenten. Ik hoop in ieder geval dat door mijn bijdrage ?Virgental? een inspiratiebron kan zijn voor andere leden, net zoals vele andere banen ook voor mij zijn geweest.

Lokloods (met servo motoren)

Het afgelopen jaar 2014 ben ik ook bezig geweest om het BW verder uit te breiden met een 12-delige lokloods. De loods bestaat uit 4 x de Fleischmann loods. Na lang nadenken van hoe ik deze aan elkaar wilde bouwen heb ik er uiteindelijk voor gekozen om de onderlinge kunststof plakstrippen van de grondplaten weg te snijden waardoor ik een grotere vlakkere vloer heb gekregen. De muren zijn enigszins vervuild en alle onderdelen zijn opnieuw in kleur gespoten. In één van de muren heb ik een extra deur voor grote lokomotief onderdelen gemaakt met daarnaast ook een toegangsdeur voor personeel.



Voor het sluiten en openen van de deuren zat er een ?ram? constructie bij, die ik maar achterwege heb gelaten. Hiervoor heb ik van verenstaal 24 beugels op maat gemaakt en per deur een servomotor geplaatst.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Vervolg
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
De (beton) vloer heb ik opgebouwd van verschillende lagen karton om het zo op juiste hoogte te krijgen. Uiteindelijk in het karton de betonplaten gekrast met hier en daar wat breuklijnen en het geheel van kleur voorzien. Achterin de 2e loods is een raam eruit gehaald en is een smederij aangebracht
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Super strak allemaal.
Betonvloeren zijn zeer geslaagd.
Succes met de vedere bouw.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Voor de leiding heb ik een kantoorgebouw (met interieur) in elkaar gezet, vanwege de beperkte ruimte heb ik deze gedeeltelijk in de loods van de E-locomotieven ingebouwd, waardoor het volgens mij wel een aardig geheel is geworden.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Voor de aansluiting van de sporen op de loods heb ik ervoor gekozen om een stuk spoor af te zagen en dan alleen de 1e 2 bielzen te gebruiken. Hiermee heb ik een mooie aansluiting kunnen maken op de onderzoeksputten. Omdat foto?s meer zeggen dan woorden hier per stap een fotoreportage.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
vervolg
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Zo net even de laatste updates van je baan doorgenomen.
Het blijft een genot om dit te volgen.
Enne, ik heb diezelfde onderzoeksputten en nu dus de gouden tip, hoe deze netjes aan te sluiten op de rails. Bedankt.  :arrow: :thumbup:
Suc6 verder
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Indrukwekkende BW. :thumbup:
Blijf met grote belangstelling je draadje volgen
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Citaat van: dezee op woensdag 29 oktober 2014, 17:38:09
Beste heren,
Bedankt voor de complimenten. Ik hoop in ieder geval dat door mijn bijdrage ?Virgental? een inspiratiebron kan zijn voor andere leden, net zoals vele andere banen ook voor mij zijn geweest.
Een inspiratiebron is jouw baan zeker.

Mooie update weer over je BW. Interessant om te volgen.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
 :) Weer veel moois te zien  :thumbup: Het kantoor ingebouwd in de loods is meer dan een aardig geheel, ziet er erg goed uit.  B)

Dirk-Jan
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW" deuren met servo motoren
De deuren worden bediend met een servomotor waarbij jullie ook het verenstaal kunnen zien wat hiervoor op maat is gemaakt. Over de onderzoekskuil is een stalen draadje gespannen met hier en daar een Weinert-rooster (3225)  om het draadje, bij het rijden, niet te ver te laten doorbuigen wat perfect functioneert. De kuilen zijn al vervuild omdat ik daar later wat lastig bij kan komen.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Fraai allemaal weer Wim. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Wim
Ziet er zeer knap uit.
Blijf je topic met aandacht volgen.
Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW" aanbrengen verlichting
Hallo Jorg en Ben,

Bedankt voor de complimenten. Ik heb jullie banen ook bekeken en die mogen er zeker ook zijn. Goed uitgedacht en strak werk, veel succes met jullie bouwwerkzaamheden.

We gaan verder met de loods.
In de loods zijn per spant, na het testen om te bepalen hoeveel voor voldoende licht zorgen, 2 hanglampen aangebracht die besteld zijn bij de firma www.khk-modellbahn.de Aan de linker en rechter buitenmuur zullen per wand ook 2 (wand)lampen worden aangebracht maar die zijn nog niet binnen.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hoi Wim,

Ziet er schitterend uit, het is een half jaartje stil geweest, maar daar krijgen we wel wat voor terug.
Het wordt weer eens tijd dat we komen kijken.
Ik stuur wel een pb-tje.

Bert
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Ziet er goed uit de binnenkant van de loods.

Doet mij aan dit topic denken op Stummi.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Bert,

Zeker, natuurlijk kan een ieder komen kijken in Nieuwleusen (bij Zwolle), maar er staat nog geen materiaal op de baan dus kan ik niets laten rijden. De reden dat het allemaal van de baan is laat zich raden, maar ik hoop nog ca 2-3 jaar nodig te hebben voordat de treinen daadwerkelijk weer gaan rijden. Natuurlijk laat ik voor het testrijden zo nu en dan wel een lokje rijden. Maar komen kan altijd, altijd leuk en de koffie staat klaar!.

Hallo Bas,

Natuurlijk kijk ik naast 3rail ook op andere fora waarbij de Stummi zeker tot één van mijn favorieten hoort.  De baan die jij aangeeft ken ik dan ook.  Ideeën die ik uitwerk in Virgental is een melange van 3rail, Stummi, BeneluxSpoor en Meisterschule voor de Modelleisenbahn te verkrijgen bij GeraMond. Kijk maar eens op de site: www.geramond.de en dan even zoeken op Meisterschule. Eenmaal lid krijg je ca 1x per maand een aantal bladen die je verzameld in een boek. Hier staan prachtige dingen in. Al deze informatie probeer ik voor mijzelf op Virgental, met natuurlijk een grote mate van eigen fantasie en oplossingen, tot een geheel te brengen.

In mijn planning hou ik er rekening mee dat ik ca 10 jaar nodig zal hebben om de baan gebruiksklaar te hebben en ben, na 1 jaar van plannen en tekenen, in 2008 met de bouw begonnen. Echt klaar zal de baan wel nooit worden omdat ik verwacht geïnspireerd te worden door alles  wat je elders ziet toch ook wil proberen om iets op Virgental mee te doen. Maar dan kan er in ieder geval wel worden gereden en kan ik mij proberen te bekwamen in het vervuilen van wagens en wellicht ook de loks.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Citaat van: dezee op vrijdag 31 oktober 2014, 11:47:41
Natuurlijk kijk ik naast 3rail ook op andere fora waarbij de Stummi zeker tot één van mijn favorieten hoort.  De baan die jij aangeeft ken ik dan ook.  Ideeën die ik uitwerk in Virgental is een melange van 3rail, Stummi, BeneluxSpoor en Meisterschule voor de Modelleisenbahn te verkrijgen bij GeraMond. Kijk maar eens op de site: www.geramond.de en dan even zoeken op Meisterschule. Eenmaal lid krijg je ca 1x per maand een aantal bladen die je verzameld in een boek. Hier staan prachtige dingen in. Al deze informatie probeer ik voor mijzelf op Virgental, met natuurlijk een grote mate van eigen fantasie en oplossingen, tot een geheel te brengen.
Wim,

Ik heb er een aantal in mijn favorieten staan, dus ook de link die ik eerder gaf. Ik ben ook bekend met Geramond. Ik heb hier een aantal boeken van liggen. Wat nieuw voor mij is dat je als lid zijnde bladen kan verzamelen.

Ik ga straks even kijken. Bedankt voor de tip.
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim, even een vraagje over de site Veramon en "Meisterschule Modelleisenbahn"

Ik begrijp van de site (met mijn steenkolen duits) dat je je kunt abonneren tegen betaling, terwijl jij en Bas het hebben over "verzamelen".

Suc6 met je baan.

Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Cees,

Klopt je kunt een abonnement nemen op de serie Meisterschule Modelleiserbahn" wat ik ook heb gedaan. Dit is een zeer waardevol naslagwerk met veel oog voor details men geeft aan wat je allemaal nodig bent voor het betreffende item wat je wil maken en legt stap voor stap uit hoe je het moet doen. Alles wat te maken heeft met de bouw van een modelbaan laat men hierin voorbij komen.  Ook dit soort naslagwerken horen in mijn optiek bij de verzameling om te komen tot de bouw van een modelbaan. Je moet je kennis toch ergens vandaan halen en dit is één van mijn bronnen.

gr,
Wim
Re: Bouw Virgental "Uitbreiding op de BW"
Hallo Wim,

prachtig vakwerk, zeg, zowel de modelbouw als het fotowerk! Ik geniet er van.
:thumbup:

groeten,
Roel