Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Bouw Virgental "Bouw activiteiten 2021"

Gestart door dezee zondag 04 maart 2012, 19:15:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bouw Virgental
Ik kan me alleen maar bij John aansluiten.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: janstuif op vrijdag 15 november 2013, 18:09:02
Heel fraai vormgegeven.  Grote klasse

Bedank Jan. En ik hoop dat de bovenleiding die je van mij hebt overgenomen een mooie plek op je baan heeftgekregen.

gr
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: h0_miessie op vrijdag 15 november 2013, 18:12:15
De sfeer die hier vanaf straalt komt bijna door me beeldscherm heen.
Schitterend gedaan Wim. :thumbup:

Bedankt Michel.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: addietje op zaterdag 16 november 2013, 14:00:34
Wauw, ik ben net nieuw op dit forum en beschouw me als een herintreder, maar als ik dit zie.......pffff ik heb nog een lange weg te gaan. Wat een super mooie baan.

Groet Ad

HAllo Ad,

Ik hoop dat je veel informatie van het forum kunt halen en dat je kunt leren van wat anderen maken, dat is de bedoeling van dit forum. Veel succes  met de bouw van jou baan.

mvg
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: Tilly op zaterdag 16 november 2013, 14:04:56
Hoi Wim,

ben je een beetje uit het oog verloren maar het is opnieuw prachtig wat je aan het maken bent. Om de één of de andere manier straalt alles wat je maakt sfeer uit.

Toppie dus :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Groetjes en ga zo door, John

Hallo John,

Dat jij een compliment maakt wordt ik echt stil van. Wat jij aan het maken bent vind ik ook echt super, ik heb al gezien dat jij Luft ook hebt ontdekt. Ik heb nog een paar modellen van Luft aangeschaft waarvan ik nog verslag zal uitbrengen. Ik zag dat jij voor de Gastendag ook op de lijst staat, dan spreken we elkaar vast weer.

mvg
Wim
Bouw Virgental "Aanleg berg met fasade muur"
De volgende update ben ik ca 6 weken mee aan het bouwen geweest,

Rechts achter de BW is een lastige hoek geweest waar ik al meerdere ideeën voor heb gehad. Het oorspronkelijke plan was om een fabrieksterrein aan te gaan leggen. Hiervoor heb ik een aantal keren een opstelling gemaakt en regelmatig de nodige aanpassingen gemaakt. Uiteindelijk zag ik bij de firma Luft een bierkelder (H321) die in een bergwand gebouwd moet worden. Bij de bierkelder kan ook een uitbreiding ?Alter Stollen? (322) worden aangeschaft. In Dortmund bij de stand van Luft heb ik beide modellen kunnen bekijken en uiteindelijk beide aangeschaft. Samen met arcademuren van de firma Busch ( 2880 / 2881 / 2882) ben ik aan het bouwen gegaan. In de arcademuren zitten winkeltjes een kolenboer en een garage. Alles is voorzien van verlichting en aan de muur heb ik wandlampen van Busch (5356) aangebracht. Ook hier alvast de straatnaam aangebracht en de huisnummers.
Bouw Virgental "Aanleg berg met fasade muur"
De hele berg staat los op de baan omdat de achterwandplaat nog moet worden aangebracht, maar het is redelijk gelukt. Op de berg is alvast groen aangebracht, de bomen en struiken komen later.

Veel kijkplezier, mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental
Het is al een tijdje geleden dat ik bij je ben wezen kijken, toen had je het idee al voor een bierkelder.
Je hebt het mooi verwerkt in de berg. Het gedeelte bij de bekolingsinstallatie ziet er ook mooi uit, goed idee met dat draadje.
Ik spreek je wel op de gastendag.

Bert
Re: Bouw Virgental
keeszondag
gast

Re: Bouw Virgental
Dat is een heel mooi hoekje geworden!  Is die bierkelder een kroeg of een opslagplaats?
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo Kees,

Bedankt voor je reactie. De bierkelder is een opslagplaats de eigenlijke kroeg ligt in de onderliggende straat. Ik heb er een trap naartoe gemaakt, maar moet nog even bedenken hoe ik biervaten naar bove/beneden kan krijgen. Hiervoor zit ik te denken aan een draaibokkraan en ben hiervoor nog zoekende. Mochten er forumleden zijn die hiervoor nog een leuk idee/leverancier hebben, dan zijn jullie van harte uitgenodigd.

mvg
Wim


Edit Gerard: Citaat verwijderd. Wij hebben besloten om citaten van het gehele voorgaande bericht niet meer toe te staan. We denken daarmee draadjes leesbaarder te houden.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Citaat van: kroko op woensdag 20 november 2013, 21:36:53
Het is al een tijdje geleden dat ik bij je ben wezen kijken, toen had je het idee al voor een bierkelder.
Je hebt het mooi verwerkt in de berg. Het gedeelte bij de bekolingsinstallatie ziet er ook mooi uit, goed idee met dat draadje.
Ik spreek je wel op de gastendag.

Bert

Hallo Bert,

Bedankt voor je reactie. Het draadje heb ik ook afgekeken hier de link: http://www.ralf-bueker.de/xy_BW_im_Detail.htm, het werkt perfect. Ik zie je zondag.

mvg,
Wim
Bouw Virgental Aanleg Dal
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental Aanleg Dal
Om van het laagste niveau naar het derde en vierde niveau te komen maak ik bij de bouw van  Virgental gebruik van een zelfgebouwde klimspiraal. De bouw is gedaan op de bekende bouwtechniek van draadeinden en het rond uitzagen van plaatwerk.
Bouw Virgental Aanleg Dal
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental Aanleg Dal
Hallo allemaal,

Omdat het zonde is om de totale wendel verborgen te houden, heb ik ervoor gekozen om hiervan een deel open te laten. Nu kun je voor de invulling hiervan verschillende oplossingen bedenken, voor Virgental is gekozen om een kombinatie te maken van bos en rotsen en aan de voorkant een stutmuur te plaatsen. Voor de opslag van materiaal van de spoorwerkers is alvast een schuurtje geplaatst, de bomen en struiken worden later, vanwege de kwetsbaarheid, geplaatst.  Van de verdere bouw hier de volgende foto?s.

Veel kijkplezier, mvg
Wim
Bouw Virgental Aanleg Dal
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental Aanleg Dal
Hier nog 2 foto's zoals het nu is en later verder word afgemaakt.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw Virgental
 :) Mooi bedacht, deze oplossing voor de spiraal. Ziet er gelikt uit.  :thumbup:

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2013

offline
Re: Bouw Virgental
Ik vind dat je een prachtige baan hebt!

mvg Frans
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo Frans,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nu ca 6 jaar aan het plannen en bouwen en denk nog zeker 4 jaar nodig te hebben.

Gr
Wim

Hallo Dirk Jan,

De baan heb ik in wintrack ontworpen en daar heb ik bedacht om de spiraal open te maken. Ik heb dan ook vooraf in 3D al kunnen bekijken hoe dit er ongeveer uit zou moeten komen te zien, in werkelijkheid is het aardig gelukt.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
keeszondag
gast

Re: Bouw Virgental
Dat is een hele leuke oplossing! Ziet er uit als een traject met keertunnels. Aankleding vind ik erg goed geslaagd!
Re: Bouw Virgental
treinfanaat23
gast

Re: Bouw Virgental
wat een mooie baan :D
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw Virgental
Hoi Wim,

weer goed bezig geweest :thumbup:

Ik kan het niet goed zien maar wat heb je gebruikt om het paadje te maken naar het schuurtje?

Groetjes, John
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental
Hallo John,

Het paadje naar het schuurtje is gemaakt van een beige kleur strooisel van Anita Decor, gekocht in Houten (helaas staat er geen nummer op). Het is bijna stof zo fijn is het, maar er zitten hier en daar ook wat kleine steentjes in. Deze heb ik eruit gezeefd met de theezeef en heb beide bewaard. Het fijne stof gebruik ik voor de paadjes en de iets grovere heb ik nog geen bestemming voor, mogelijk iets voor onder bij de rotsen.

PS je hebt een leuk setje wagons gekregen.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2007

offline
Re: Bouw Virgental
Mercy Wim :thumbup:

Groetjes, John
Re: Bouw Virgental
treinfanaat23
gast

Re: Bouw Virgental
super mooi gemaakt :)
Bouw Virgental december 2013
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental december 2013
Hallo allen,

Ik ben de afgelopen weken wat extra dagen vrij geweest die ik gebruikt heb om straat en huis verlichting aan de brengen. De lantaarspalen zijn allemaal van Viessmann. Mn de huizen was erg veel werk omdat die hier en daar nog wel eens wat licht door de muren en kieren kwam. Door het aanbrengen van zilverfolie, zwart papier en zelfs zwarte verf en daarna de oorspronkelijke kleur van het pand er weer op is dit uiteindelijk allemaal opgelost.  De gehele tafel is opgedeeld in 15 lichtgroepen die allemaal apart zijn te schakelen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld de straatverlichting apart aanzetten van de huizen. Verder heb ik een klein stadsparkje aangelegd en hier en daar wat plaatselijke bewoners een plaatsje gegeven. Op de slot "Virgental" is al een trouwpartijtje gaande waarvoor de bakker al zijn taarten aan het afleveren is.

De straten hebben eindelijk een kleurtje gekregen waarvoor ik de wegen heb voorzien van erg dunne donker grijze kleur en de stoepen heb ik een afwijkende kleur van Anita decor gegeven "Lava" kleur. Alle putten zijn voorzein van een combinatie zwart en pigment poeder licht en donker bruin en tot slot wat "betonkleur" van Anita Decor white wash erop. Hier en daar wat hekwerk voor gesoldeerd en alvast de brandslang aansluitpunten (Weinert 3372)  geplaatst.

Hierbij wat allerhande foto's.

Vanuit Virgental allemaal prettige feestdagen toewenst, mvg
Wim
Bouw Virgental december 2013
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental december 2013
Vervolg

Bouw Virgental december 2013
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental december 2013
tot slot de laatste 2.

gr,
Wim

Re: Bouw Virgental
nobody
gast

Re: Bouw Virgental
Rustieke platen van een zeer fraaie modelstad. :thumbup:
Re: Bouw Virgental
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

online
Re: Bouw Virgental
 :thumbup: B) Het ziet er geweldig uit, en dat is zacht uitgedrukt!
Dit is zo een spoorbaan waar je van zegt: WAAAUUUUWWWWWWWWWWWW!!

Dirk-Jan
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2023

offline
Re: Bouw Virgental
Hoi Wim.

Prachtige fotos maar nu willen we natuurlijk ook wat plaatjes in het donker met brandende verlichting zien  ;)

Harald & Alex
Re: Bouw Virgental
keeszondag
gast

Re: Bouw Virgental
Bijzonder fraai! Liefde voor detail blijkt uit alle foto's!
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bouw Virgental
Het stadje is hartstikke mooi geworden, veel leuke details. Ik haal er veel inspiratie uit!

Groetjes
Maarten
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

offline
Re: Bouw Virgental
Hi Wim - Erg leuk en mooi topic. Had je nog niet eerder gespot maar blijf je nu graag volgen.

Groeten,
Marc
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
Re: Bouw Virgental
Mooie plaatjes! Erg mooi gedaan.
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental
Zo'n mooi stukje stad, daar ga je toch voor.

Erg leuk gedaan en idd graag wat foto's bij nacht met verlichting.
Ik denk dat dat er gelikt uit zal zien.
Re: Bouw Virgental
Opazwitserland
gast

Re: Bouw Virgental
Wim,

Zeer mooi.  Voor mij de moeite om je te volgen.  Schitterende dingen in vele details
Re: Bouw Virgental
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: Bouw Virgental
Hoi Wim,  je baan begint al aardig gestalte aan te nemen. Ik herken veel van de door mij gebruikte materialen, maar jij gaat zo te zien nog verder qua detaillering. Prachtige hoogteverschillen pas je moeiteloosin. Ik ben fan ;), vrgr Arie
Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental bij nacht
Hallo allen,
De (kerst) visite is weer weg die natuurlijk de bouwactiviteiten van Virgental ook graag wilden zien. Hen heb ik het reeds aangelegde gedeelte ook bij avond laten zien en ik moet eerlijk bekennen, het is best leuk om te zien al die lampjes. Ik heb een poging ondernomen om voor jullie wat foto?s te maken die ik hierbij plaats.

Ook nu weer veel kijkplezier, mvg
Wim
Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental bij nacht
Vervolg
Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Bouw Virgental bij nacht
De laatste foto's,

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

Station Brummen 1925

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Mooie sfeer foto's! Prachtige stad, de wegen vind ik ook erg realistisch.

Groet,
Maarten
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hoi Wim.

Prachtige fotos  :thumbup: Op de eerste paar zie je de straat en daar lijkt het net of het geregend heeft en je naar een nat straatwerk zit te kijken.Day zal een onbedoeld effect zijn maar geeft het wel iets extras  ;)

Die fotos kan je die ook in het formaat 800x600 plaatsen de volgende keer?Dan komt dat moois nog beter tot zijn recht.

Harald & Alex
Re: Bouw Virgental bij nacht
Prachtig!
Die nachtfoto's zetten een leuke sfeer neer.
Re: Bouw Virgental bij nacht
Fraaie foto's. :thumbup:
Probeer óók eens foto's "in de schemering" te maken. Al of niet met hulp van een bewerkingsprogramma.
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Wim,

Ik weet hoe moeilijk het is om foto's in het donker te maken,
kijk maar eens in mijn topic, kost wel een heleboel foto's en soms een bewerking van die foto's.

De lampjes van de huizen en lantaarns zijn apart regelbaar met 2 regelbare trafo's.
Dat samen met belichting correctie kom je een heel eind.

Gr Einte
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Wim,

de foto's geven een warme sfeer weer. Ze zijn zeker goed gelukt.
Ik lees hierboven nog een paar tips en truuks, dus worden de foto's straks nog beter.

Succes
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo Cees, Einte, Wim, Harald en Alex,

Bedankt voor jullie reactie en tips. Het was voor mij de eerste keer om bij donker de fotograferen en zal jullie tips, bij een volgende poging, ter harte nemen en kijken hoe ik de avondfoto's nog beter/mooier kan krijgen.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Hallo allen,

Ik heb 1 van de foto's even aangepast en bewerkt met de mogelijkheden die mij met een foto bewerkingsprogramma geboden worden en iets groter van formaat geplaatst.

mvg,
Wim
Re: Bouw Virgental bij nacht
 :thumbup: :thumbup: Schitterende foto!
Re: Bouw Virgental bij nacht
Afgelopen week was ik bij Wim op visite voor wat technische aangelegenheden en heb het geheel weer eens mogen aanschouwen.

Het wordt/is een fraaie baan met veel oog voor de details. Goed bezig. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Bouw Virgental bij nacht
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bouw Virgental bij nacht
Prachtige foto Wim moest me vriendin ervan overtuigen dat deze foto modelbouw was. :P