Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Plan D sluitverlichting vraagje

Gestart door Aliebengalie donderdag 19 januari 2012, 12:31:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Plan D sluitverlichting vraagje
Ik heb nu 4 rijtuigen van Roco plan D (de blauwe) voor achter de blauwe 1100 loc.

Ik ga die rijtuigen ombouwen met passagiers en verlichting...(ga ze niet schilderen aan de binnen zijde voor de juiste kleur)... :D

Want dan kan ik weer een nieuwe set gaan halen.... :D

Nu loop ik wel tegen 2 problemen op,en ik hoop dat iemand mij wat raad kan geven.

Wat is de juiste volgorde zo'n beetje , of is die er niet?

En waar komt bv de bagage wagen voor of juist achterin. (dit ivm de sluit verlichting).

En dan ja begrijp ik het goed , dat de sluit verlichting op het dak zit???

Kan hier niet zo heel veel over vinden,maar wil het uiteraard zo mooi mogelijk maken.

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Hoi Alex,

De positie van de rijtuigen was een beetje verdeeld over de stam, de pakwagen kon overal zitten.
De sluitseinen zaten inderdaad boven in.
Toevallig heb ik ook de "oude serie" van Roco van verlichting voorzien en van stroomdoorvoerende koppelingen, hierdoor wordt het allemaal wat strakker. Voor de sluitseinen ben ik nog aan het kijken.
Ik ga je draadje volgen, er zal zeker een mooi geheel uitkomen.

Groet Kees
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Alex,
voor de samenstelling van een Plan D  zou je HIER kunnen kijken.

Hier zie je waar de sluitverlichting hoort te zitten.


Grt, Ronald.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Het schijnt dat alleen Belgen weleens hebben geprobeerd bij zo'n verkeersbord de grond in te duiken.  :P

Sluitlichten zijn overigens keurig aangegeven op het dakje van het model. Uitboren en dan een rode led met een stukje lichtgeleider erachter zetten. Het geheel in krimpkous, zodat er alleen een puntje lichtgeleider uitsteekt. Daarna plak je de boel tegen het dak. Eenvoudig eigenlijk.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Klopt inderdaad op het dak zijn ze afgebeeld,alleen staan ze daar zo scheef/schuin dat alles wel heeeeel erg klein er uit komt.
Een rode lichtgeleider heb ik er nog wel een van .... ga wel kijken wat het gaat worden....daar wacht ik nog wel even mee tot ik ergens een voorbeeld zie.
Ga natuurlijk niet het wiel uitvinden dus heb ik daar nog wel even geduld mee.

In ieder geval dank voor de adviezen....hopelijk straks ook nog enkele met een plaatje....die het al klaar gestoomd heeft.... :D

Ook met de 2 aderige stroom voerende koppeling van Viessman zit ik even hoe ik het best de bedrading kan laten lopen.
Door het gaat je van de hulp koppeling was niet zo'n suc6...

Misschien dat daar ook iemand een plaatje van heeft graag.
Hoef ik misschien ook hier het wiel niet uit te vinden.

Bvd.
Mvg: Alex en nogmaals bedankt voor de adviezen en door verwijzing.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Lucien.
Normaal is sluitverlichting geen probleem,maar als je straks hier een foto van het dak zie, waar ze moeten / behoren te komen dan word het pas duidelijk.

En ja , ik ga geen sluit verlichting maken Lucien op een plek waar ze totaal niet horen.
Nee, ik denk dat het rode sluit sein minilampjes gaan worden die men in model autootjes propt....
Maar dat is toch voor latere zorg Lucien.

Ga er ff een foto van schieten....moment komt hier zo onder.








Mvg: Alex

Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 19 januari 2012, 14:49:46

In ieder geval dank voor de adviezen....hopelijk straks ook nog enkele met een plaatje....die het al klaar gestoomd heeft.... :D


Ik heb het zelf gedaan en wil best een foto maken, maar dat moet de boel weer open. Ter verduidelijking wat ik bedoel een verwijzing naar BNLS. Kijk hier maar eens hoe de rode sluitseinen van een Lima Koploper worden verlicht. Zo bedoel ik het, alleen kun je de led in de plan d gewoon tegen het dak monteren.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,31610.msg482422.html#msg482422
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Henk.

Ja ik snap hem nu een beetje.
Je kan met bv stukje krimpkous om het ledje heen een soort kokertje (wel kort maken).
Want de gaatjes komen er goed schuin op het te schuine dak.
Maar dan met een boortje proberen in de gelijke richting van de boven kant van het dak te draaien (uiteraard alles met de hand).

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Ja, en niet in één keer het gaatje proberen te maken. Eerst met een 0,3 mm boortje bijna loodrecht op het sluitsein boren. Daarna met 0,5 al wat schuiner en ten slotte met 1 mm een eerder horizontaal gaatje maken. "Met beleid" zou mijn vader hebben gezegd.

Ik ben niet dol op die Tams/Viessmann koppelingen. Niet helemaal betrouwbaar electrisch contact en de draden zijn veel te stug voor deze truc. Ik heb ze gebruikt op mijn Sprinter en daarbij in de hoeken een gat geboord, hier dus naast de opstaptreden. Geen klein gaatje, maar ruim genoeg om de draden te laten bewegen.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: henkv op donderdag 19 januari 2012, 15:22:46
Ja, en niet in één keer het gaatje proberen te maken. Eerst met een 0,3 mm boortje bijna loodrecht op het sluitsein boren. Daarna met 0,5 al wat schuiner en ten slotte met 1 mm een eerder horizontaal gaatje maken. "Met beleid" zou mijn vader hebben gezegd.

Als ik het aan durf Henk (en dat gaat vast gebeuren) zie je het resultaat vanzelf hier verschijnen....
Maak zo ie zo een verslag van alles...makkelijk voor de volgende keer (en hoef jij je rijtuig niet te slopen...)

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Geweldig Alex dat je me voor bent. Hier staan ook nog 4 D's te wachten op sluitseinen aan beide zeiden. Er zitten digirails ledstrips in, met functiedecoder op de ledstrip. Kun je mooi TL-Effect mee maken :lol: Kost wel wat.

Zelf gebruik ik zelfgemaakte 1 pollige koppelingen, hoef alleen de + door te geven, de - haal ik van de spoorstaven. In elke wagon zit een aparte functiedecoder (op de ledstrip).

Voor een 4 delige stam, 1e klas restauratie, 2e klas, 2e klas
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Wijbe.

Mooi toch,ik dacht nog aan je en toen ja...das waar moet nog een topicje starten voor Wijbe en mij. :D

Ik ben bekend met die lichtstrips Wijbe,maar hou het wel bij me 5 euries strippie die morgen weer binnenkomen..... :D
Maar het is zeker een schitterend gezicht Wijbe die strips van jou.



Lucien.

Dat gaat wel lukken hoor,en de rest zwart maken aan de binnen kant.

Maar ben ook uiteraard benieuwd wat anderen er van gebakken hebben.

En uiteraard zijn alle tips toch welkom.

Mvg: Alex

Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Ik zat er weer even naar te kijken en bedacht dat er nog wat mee was. De sluitlichtaanduidingen zitten te hoog op de dakjes van de Roco plan d. Vergelijk maar met deze foto, gejat van de site van Martijn Haman. De sluitlichten zitten ter hoogte van de bovenste rand van de vouwbalgophanging.



Dat is eigenlijk een gelukkie, want achter de aanduidingen kom je alleen maar kunststof tegen. Net wat lager kan je wel gaatjes boren. Om het netjes te doen moet je eigenlijk de aanduidingen wegschuren en dus het dak overspuiten, maar ja.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
He bedankt voor de  mooie foto.

Dat was me inderdaad zo opgevallen Henk dat het bij die roco daken zo scheef zit.

Maar orginal is het dak ook hoger,maar ik moet het toch een keer gaan proberen,maar wel via die sluit licht vorm hoor , dan maar heel scheef,want schuren das geen probeem,maar het spuiten wel.

Niemand verder die dit al achter de rug heeft?? :D

Ik denk dat het met die koppeling wel gaat lukken. ja en de betrouwbaarheid ja,dat gaan we beleven.
In de winkel waren ze er nog al lovend over....maar das meestal he als je betaald he ....
Heb deze set niet bij mijn dealert gekocht hoor,maar ergens anders in Rotterdam.... :D

Mvg: Alex

Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Alex,

Ik heb de bedrading van de koppelingen direkt door de gaten laten lopen, dat gaat prima.
ik wacht nog even hoe de ontwikkelingen van de sluitseinen gaat.
Overigens heb ik een maar aan een wagen een sleep contact zitten met constant ingeschakelde verlichting, het is maar waar je voor kiest.

Groet Kees
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Gaat bij mij ook gebeuren hoor Kees,constant aan,1 sleper alleen 2 massa veren.

Ook me sluit lichten zitten er in....

Maar eerst weer met een ander spoed klusje bezig,morgen weer verder aan plan D

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Morgenochtend om 5:00 uur zal ik kijken hoe het is geworden...... :D

Groet Kees
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: lokje 23 op donderdag 19 januari 2012, 15:34:52

led.



Hallo,

Als -bijna- nieuweling op dit forum ben ik bezig alle "draadjes" na te vlooien op voor mij interessante zaken. Zo stuitte ik ook op het probleem hoe sluitlichten bij de Plan D aan te brengen. Hoewel ik met veel succes bij tientallen rijtuigen en wagens al sluitlichten heb aangebracht (en daar zaten soms héél lastige knaapjes tussen) zat ik tegen die Plan D wel een beetje aan te hikken.

Maar nu mijn vraag: heeft de hierboven afgebeelde rode led inderdaad een doorsnede van 1,8 mm?. Zo ja, dan zou dat een vondst zijn. Vandaag de dag is de minimum doorsnede van verkrijgbare leds - althans met een dergelijk uiterlijk - 3mm. Ik weet, dat er ooit dunnere moeten zijn gefabriceerd aangezien ik daarvan een stel in mijn rommeldoos heb zitten (maar die zijn kapot  :() . Ik heb inmiddels stad en land afgelopen (lees: beurzen en het internet) maar het is me nooit gelukt die "dunnere" exemplaren te vinden. Kan iemand mij een tip geven

Uiteraard ken ik de 1,8 mm leds (die met het staafje) en die zijn in de meeste gevallen zeer goed bruikbaar (zeker nu er ook  soft white/rode Duo-Leds in die vorm verkrijgbaar zijn, die het heel goed doen in Duitse, Franse en Zwitserse locomotiefneuzen). 

IK wacht even een reactie af op deze bijdrage, en dan ga ik eens kijken of het me lukt ook in de Plan D sluitlichten aan te brengen.

Allen gegroet,

Rob
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Mijn doel is om er een smd led voor te zetten, en afwerken met crystal clear.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Conrad.
zoek op LED Rood 1,8 krijg je  -  LED 1,8mm rood L2060ID te zien.

Gegevens van Conrad:
Kleur:Rood
Uitvoering:Rood
Reflectiehoek:70 °
Type:L-2060ID
Golflengte:625 nm
IF:20 mA
UF:2 V
Behuizing:1.8 mm
Lichtsterkte lv:15 mcd
Conform RoHS:Ja

Deze 1,8 of 2mm rode leds zijn er in verschillende uitvoeringen.
Ik heb ze gebruikt met een lange ronde stift eraan (weet de benaming helaas niet).
Maar heb ze gekocht bij een forumlid.
Daar koop ik al mijn lichtstrips en sluitverlichting.

Ziet er prima uit.(zie mijn onderschrift voor de plaatjes).


Dat crystal clear gebruikt Romar ook en nog veel meer forum leden.
Heb daar totaal geen ervaring mee.
Maar schijnt goed te werken.
Mot me maar is aanmelden voor een cursus.... :D

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Alex

Kijk ook eens bij conrad voor een led smd rood Bestelnummer 156611-89 misschien heb daar wat aan.

Groeten

Ruud
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 22 februari 2012, 16:15:28
Conrad.
zoek op LED Rood 1,8 krijg je  -  LED 1,8mm rood L2060ID te zien.

Deze 1,8 of 2mm rode leds zijn er in verschillende uitvoeringen.
Ik heb ze gebruikt met een lange ronde stift eraan (weet de benaming helaas niet).
Maar heb ze gekocht bij een forumlid.
Daar koop ik al mijn lichtstrips en sluitverlichting.

Ziet er prima uit.(zie mijn onderschrift voor de plaatjes).


Dat crystal clear gebruikt Romar ook en nog veel meer forum leden.
Heb daar totaal geen ervaring mee.
Maar schijnt goed te werken.
Mot me maar is aanmelden voor een cursus.... :D

Mvg: Alex

Hoi Alex,

Jij bedoelt die winkel in Schiebroek?

Groet Kees
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: ribliek op woensdag 22 februari 2012, 18:53:39
Alex

Kijk ook eens bij conrad voor een led smd rood Bestelnummer 156611-89 misschien heb daar wat aan.

Groeten

Ruud

Dank je Ruud,inmiddels allang voorzien,maar heb het nummer wel even genoteerd ,je weet maar nooit he...bedankt.

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: Cees op woensdag 22 februari 2012, 20:00:36
Citaat van: Aliebengalie op woensdag 22 februari 2012, 16:15:28
Conrad.
zoek op LED Rood 1,8 krijg je  -  LED 1,8mm rood L2060ID te zien.

Deze 1,8 of 2mm rode leds zijn er in verschillende uitvoeringen.
Ik heb ze gebruikt met een lange ronde stift eraan (weet de benaming helaas niet).
Maar heb ze gekocht bij een forumlid.
Daar koop ik al mijn lichtstrips en sluitverlichting.

Ziet er prima uit.(zie mijn onderschrift voor de plaatjes).


Dat crystal clear gebruikt Romar ook en nog veel meer forum leden.
Heb daar totaal geen ervaring mee.
Maar schijnt goed te werken.
Mot me maar is aanmelden voor een cursus.... :D

Mvg: Alex

Hoi Alex,

Jij bedoelt die winkel in Schiebroek?

Groet Kees

Nee Kees,ik bedoelde me eigen grote topic , en dan naar verlichting plan D Kees.

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.0

Of gelijk naar:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=29198.msg632095#msg632095

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: rovanko op woensdag 22 februari 2012, 14:58:51Maar nu mijn vraag: heeft de hierboven afgebeelde rode led inderdaad een doorsnede van 1,8 mm?.

Nee, dat is overduidelijk een 3 mm led. Kun je prima gebruiken voor je sluitlichten in de plan d, maar dan met een stukje lichtgeleider van 1 mm doorsnede eraan gezet. Wordt altijd beter dan welke poging om een led direct achter het gaatje te krijgen dan ook.
Het spijt me Alex, maar ik vind de sluitlichten in jouw plan d veel te groot en ze zitten bovendien te hoog.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Henk,het gaatje is nog geen 2 mm , maar het vergroot allemaal tijdens het maken van de foto.
Het binnenste gedeelte zie je toch niet ,want zit onder de kap.
De plek voor de sluitverlichting kun je niet op een andere plek zetten Henk,want die plek is al voor gestempeld.

Anders moet je weer gaan schuren,want die voor gepontste rondjes steken nog naar buiten ook.
Maar de foto laat echt een overdreven beeld zien....in werkelijkheid ziet het er mooi uit hoor.

Je hebt gelijk dat ze orginal wat lager horen te zitten,maar dan zal er een hoger dak op moeten Henk.

Mvg: Alex (ben er voor als nog dik tevree mee).
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: henkv op woensdag 22 februari 2012, 21:14:18
Citaat van: rovanko op woensdag 22 februari 2012, 14:58:51Maar nu mijn vraag: heeft de hierboven afgebeelde rode led inderdaad een doorsnede van 1,8 mm?.

Nee, dat is overduidelijk een 3 mm led. Kun je prima gebruiken voor je sluitlichten in de plan d, maar dan met een stukje lichtgeleider van 1 mm doorsnede eraan gezet.

Dag Henk,

Ja, van die afgebeelde led dacht ik ook al meteen dat het een 3mm ø exemplaar was, maar het eerdere bericht in dit draadje (waaruit ik de foto in mijn bericht copiëerde) had me even op het verkeerde spoor gezet!

Er blijven in feite maar twee mogelijkheden over om werkende sluitlichten in het Plan D dak te plaatsen:

a) door twee (± 1,9mm ø) gaatjes in het dak te boren en daar dan de cylindervormige uitsteeksels ( ø 1,8mm) van de welbekende rode led's in te steken en dan - wat in het interieur van het rijtuig van de led's nog zichtbaar is - roetzwart te verven. Maar zoals al eerder werd opgemerkt zijn die sluitlichten in het dak dan optisch wel wat groot uitgevallen, en zeker niet conform de werkelijkheid.

b) door twee (± 1mm ø) gaatjes in het dak te boren en daar passende lichtgeleidertjes in te zetten, die het licht vanuit onder het rijtuigdak aangebrachte rode led's doorgeleiden.

Bij de methode sub b) komt dan meteen de vraag op hoe de led's stevig (onbewegelijk) achter de lichtgeleiders aan te brengen. Eerdere pogingen mijnerzijds lichtgeleiders aan led's vast te lijmen/plakken zijn tot heden toe mislukt. Of de lijm hecht niet, òf ander plaksel (helder bisonkit bijvoorbeeld) laat het rode licht slecht door. Bovendien moet die combinatie van led en lichtgeleider ook nog eens goed afgeschermd worden om geen licht op ongewenste plaatsen in het interieur te laten doorschijnen. Als je het gedeelte van de combinatie led/lichtgeleider dat binnen het interieur uit het dak steekt roetzwart verft heb je overigens grote kans dat een deel van de verf zich ook tussen lichtgeleider en led nestelt, en dan wordt de lichtdoorlaat ook al gehinderd (zo niet verhinderd!)

Ik zit ook nog wel te denken de cylindervormige uitsteeksels van de led's die onder a) beschreven zijn met de lichtgeleidertjes (die dan wel wat verder onder het dak naar buiten moeten steken) met krimpkous zo nauw mogelijk met elkaar te verbinden en daarna - als de boel op zijn plaats zit - die eerst met bisonkit aan het rijtuigdak vastplakken en daarna zwart verven.

Overigens een vraag: hoe kom ik aan 1mm ø lichtgeleider? Perspex staafjes met die doorsnede? Zo ja, waaar vind ik die?

Zo blijven we maar bezig,

Gegroet,

Rob




   
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: rovanko op donderdag 23 februari 2012, 16:08:55
Overigens een vraag: hoe kom ik aan 1mm ø lichtgeleider?

Bij Conrad hebben ze dat spul:

Glasvezelkabel, lengte 1 meter, diameter 1 mm, prijs ? 1,12, Bestnr.: 198439 - 89
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Heeft ook maar heel weinig verlichting nodig...zo zwak mogelijk is het mooier lijkt mij.

Mvg: Alex
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Alex en Huub,

Hartelijk bedankt voor de adviezen.

Ik ben het met Alex eens dat sluitlichten beslist niet te fel mogen zijn. Dat probeer ik dan ook altijd te bereiken.

Ik ga op pad en laat over enige tijd weten of e.e.a. naar mijn oordeel gelukt is.

Gegroet,

Rob
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
Citaat van: rovanko op donderdag 23 februari 2012, 16:08:55


b) door twee (± 1mm ø) gaatjes in het dak te boren en daar passende lichtgeleidertjes in te zetten, die het licht vanuit onder het rijtuigdak aangebrachte rode led's doorgeleiden.

Bij de methode sub b) komt dan meteen de vraag op hoe de led's stevig (onbewegelijk) achter de lichtgeleiders aan te brengen.
   

Sorry, even niet opgelet.
Door met een handboortje een ondiep gaatje in de kop van de led te boren. Vastzetten met een druppie superlijm.
Afschermen bijvoorbeeld door de led van te voren helemaal zwart te verven en de lichtgeleider afschermen met een stukkie krimpkous, zodat alleen het puntje van de lichtgeleider naar buiten piept. Je kunt ook led plus lichtgeleider in krimpkous vatten.
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
''Eerdere pogingen mijnerzijds lichtgeleiders aan led's vast te lijmen/plakken zijn tot heden toe mislukt.
   Of de lijm hecht niet, òf ander plaksel (helder bisonkit bijvoorbeeld) laat het rode licht slecht door.''

Ik gebruik daar heldere 2 componenten  lijm voor. Ik lijm een SMD ledje op een 1 mm lichtgeleider.
De 2 componenten lijm is lekker kleverig, een beetje aan de lichtgeleider, en je pakt de SMD led er zo mee op.
Als alles na een paar uur uitgehard is, soldeer ik er decoderdraad aan en gaat er een krimpkousje overheen.

De gaten in de kap bewerk ik met een mooi dun naaldvijltje totdat de lichtgeleider er precies klemmend in past.

Er ontstaat inderdaad wel zo'n 30% lichtverlies in de lijmverbinding, maar die moderne SMD leds hebben zo'n enorm
hoge lichtopbrengst dat ik er meestal een weerstand van 1K - 2K2 voor moet zetten.

Cor
Re:Plan D sluitverlichting vraagje
henkv en Cor,

bedankt voor de gewaardeerde adviezen; zo raak ik langzaam op weg naar mijn voornemen een Plan D van sluitlichten te voorzien! Nu nog de daad bij het woord voegen!

Gegroet,

Rob

Re:Plan D sluitverlichting vraagje

Met een heel dun boortje precies een klein gaatje in het midden met DE HAND geboord.
Later met een groter boortje het gaatje precies op maat gemaakt.


Beide gaatjes geboord.



Het setje nu ingebouwd.
Als er te veel licht aan de binnenzijde uit straald,dan beetje zwarte verf aan binnenzijde.
Maar de verlichting is juist lekker zwak,daar hou ik namelijk van ....zo is ie prima.

Let niet op de vergrote foto's , alles lijkt hier veel erger dan het werkelijk is.
De binnen zijde van de led heb ik niet zwart geverfd,daar er nu voldoende licht uitstraalt.
En het rode licht in het rijtuig totaal niet zichtbaar is binnen is.

Een aardig klusje weer geklaard met behulp van het forum....super geslaagde tips.

Mvg: Alex