Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Cam-Crane zelfbouw - net echt !

Gestart door dani dinsdag 20 maart 2012, 00:05:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Ik heb me al vaak ge-ergerd aan schokkende overgangen in filmbeelden die ik zelf maak.
En toen ik onlangs een filmpje van een mede-forumlid zag, waarbij de camera zo mooi langzaam van onderen naar boven bewoog, kreeg ik een ideetje...  Een Cam-Crane  (camera-kraan, ook wel  "Boom" genoemd) gaan namaken om op de treinbaan te kunnen filmen met vloeiende bewegingen.

Even het web afschuimen, een beetje "ingenieurtje spelen" en wat goeie moed leidde tot volgend boodschappenlijstje :

1) een  goedkoop "tripod" statiefje van Hama, (6 euro)
2) een goedkope bureaulamp van Ikea (9,95 euro)
3) een stukje oude "meccano" : plat latje met 3 gaatjes (0,2 euro)

En dan begin je alles te ontmantelen, te puzzelen en weer in elkaar te steken.
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Als dan de puzzel in mekaar zit, heb je stukjes over maar is er ook meteen een draad met schakelaar die tot aan de camera loopt, en waar je bvb verlichting kan bij zetten om je onderwerp te belichten met bvb een LED spotje (komt later nog wel )

Nog even een paar fotootjes van het resultaat.  En ik kan verzekeren , na wat oefenen levert deze camera-boom mooi vloeiende opnames af, en je kan 'm ook gewoon gebruiken om de camera ergens boven je baan te laten zweven en zo spectaculaire helikopteropnames te maken !

Als je 't mij vraagt, is dit een goeie investering (van nog geen 20 euro) geweest, die ik even wilde delen met de filmliefhebbers onder jullie.

Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
en het resultaat is hier te zien... eerste filmpje is hoe het geheel beweegt, tweede is hoe het er dan nadien uit ziet als je je filmpje bekijkt
Let wel even op dat ik nog een drupje olie moet doen aan de scharnierpuntjes, en ik nog moet oefenen met de bewegingen.





Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Nice :cool:

Dennis
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Heel handig gedaan, krijg je mooie vloeiende beelden :thumbup:

Mvg Gert
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
bedankt, mannen.  Ik heb er vannacht nog even over liggen doordenken, en misschien zou een extra "handvat" handig zijn, om niet de camera zelf te moeten vast nemen en bewegen....   vanavond of morgen eens proberen of dat lukt  ;-)
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
net echt?? gewoon echt :thumbup:

Citaat van: dani op dinsdag 20 maart 2012, 00:20:18
Let wel even op dat ik nog een drupje olie moet doen aan de scharnierpuntjes, en ik nog moet oefenen met de bewegingen.
drupje olie zeker tegen het kraken?
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Tegen het kraken, maar ook voor het nog vlotter bewegen, Eric-Paul.
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Trouwens erg goed en eenvoudig idee Dani, je moet er maar op komen.

Zal zeker navolging vinden en gaat binnenkort vast de prijs omhoog van die mini-statiefjes. B)
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Mooi gedaan en ook simpel gehouden. Je moet maar op het idee komen, zeer inventief. Mooie vloeiende beelden.
Verwacht binnenkort zeer mooie filmpjes. Dan is het kraken ook zo over want dan is het nieuwe er af en loopt het allemaal veel soepeler.

Mvgr,
Fransspoor
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Hoi Dani,

knap bedacht B)

De volgende stap is een automatisch beweegbare robotarm?

Groetjes, John
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
@John :   breng me niet op zotte ideetjes......
Helaas zijn standaard servootjes een beetje te zwak om dit ding aan te drijven, anders was het al zo ver.
Ik zal es op zoek moeten gaan naar steviger aandrijvingen.  Maar dan mist het wel een beetje zijn primair doel :  goedkoop en simpel  :-)
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
potjandorie....  dat ik daar niet aan heb gedacht.    Ik heb nog ergens een hele set Mindstorm liggen !  LIgt denk ik al een jaar of 4 in de kast van toen we op het werk es een robot demo hebben gedaan op een "IT opendeurdag".      Of die krachtig genoeg is, moet ik testen !   LEUKE TIP, Dennis      (maar echt zo goedkoop zou ik het niet noemen)
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
 :thumbup: Goed bedacht en mooi gemaakt!
Ziet er goed uit.

En hier nog een mindstorm advertentie, mischien niet duur, maar tis ook niet voor niks  :D

Dirk-Jan
Re:Cam-Crane zelfbouw - net echt !
Je kan trouwens de oude versie van Mindstorms gebruiken die zijn goedkoper :)


groeten Dylan