Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"

Gestart door rovanko dinsdag 28 februari 2012, 00:34:01

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"
Hallo,

In "Houten" heb ik de hand kunnen leggen op een "containerwagen" (Taschenwagen T4.1) van Kombimodell. Het is het model met de twee "Bertschi" tankcontainers dat je normaal alleen in combinatie met een tweede doos kunt kopen (waarin een trekker met oplegger met nog zo'n container zit). Omdat ik voor zo'n trekker geen belangstelling heb was het aanbod dus een buitenkans.

Het was me overigens al langer (van horen zeggen) bekend dat het aanbrengen van vervangende wisselstroomwielen bij deze wagen geen eenvoudige zaak zou zijn. De oorspronkelijke gelijkstroomwielstellen zijn finescale 10,6mm en die leken me nu niet bepaald geschikt om probleemloos over de M-,K- en C-rails en - met name - wissels te kunnen rollen. Gelukkig had ik nog een viertal iets kleinere (9 mm) wisselstroom wielstellen 40195 van Roco liggen. Die hebben ongeveer dezelfde aslengte 24,75mm. Wat dat betreft pasten ze dus en de rolweerstand is niet noemenswaard veel kleiner geworden. De kleinere wielen raken ondanks hun grotere flenzen ook niet de bodemonderzijde  van de wagen. Het model staat nu dus wel 0,8 mm lager dan oorspronkelijk op de wielen. De vraag was of de wagen in die toestand zonder problemen over de baan zou rijden en met name of de nu ook lager hangende koppelingen niet tegen de puntcontacten van de wissels zouden stoten. Dat bleek niet het geval, in feite loopt de wagen  probleemloos. De aangebrachte Märklin kortkoppelingen  koppelen goed aan met een "gewone" beugelkoppeling van een ander rijtuig. Of dat ook het geval zou zijn als het andere rijtuig ook een Märklin kortkoppeling zou hebben ben ik niet nagegaan.

Hopelijk heb ik met deze uitleg duidelijk gemaakt dat aanpassing van deze mooie containerwagen aan de rauwe werkelijkheid van een Märklinbaan dus mogelijk is. Ook optisch (verschil in bufferhoogte!) kan het ermee door.

Wel ben ik benieuwd te vernemen hoe anderen eventueel te werk zijn gegaan bij de "ombouw" van deze Taschenwagen. Dat hoor ik dus graag.

Gegroet,

Rob   
Re:Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"
Rob, er is een heel topic over Kombimodell. Er is een verschil tussen de eerste uitgeleverde en de later uitgeleverde modellen.
Hier val je er midden in.
Hier rijdt een trein van 16 Kombimodell wagons met Liliput 3-rail/2-rail wielen en Fleischmann Profi koppelingen probleemloos. Klik

Mvg, Johan
Re:Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"
Citaat van: Blausee-Mitholz op dinsdag 28 februari 2012, 00:48:07
er is een heel topic over Kombimodell.

Dag Johan,

Dat is me ook wat! Het is mijn gewoonte eerst onder de zoekfunctie in een forum na te gaan of er al wat over geschreven is. Dat heb ik in dit geval ook gedaan door het begrip "Kombimodell" in te typen. Dat leverde niets op. Toen heb ik het begrip "containerwagen" er aan toegevoegd. Wéér niets. Ook heb ik zonder succes nog andere definities zoals bijvoorbeeld  "T4.1" , "wisselstroomwielen voor Kombimodell" en "ombouw Kombimodell naar 3-rail" geprobeerd, maar nul op het request. Toen heb ik de moed maar opgegeven, en mijn "stukje" geschreven.....

Dank voor de informatie aangezien ik nu eens ga loeren of ik de juiste Liliputwielen kan vinden.

Gegroet,

Rob.

P.S. De reden van de (tamelijk impulsieve) aankoop van deze wagen was niet zozeer de wagen op zich maar die twee bijgeleverde Bertschi containers. Ik had de baas van Kombimodell (Sven H.) al eens eerder gevraagd waarom hij dergelijke containers ook niet los op de markt bracht , maar het bleek dat hij deze - althans toen- van  een toeleverancier betrok. Ik meen begrepen te hebben dat in de toekomst Kombimodell zijn eigen containers zou (willen) gaan vervaardigen. Dat lijkt me een goed signaal. Op containergebied is nog een heleboel te winnen als deze er nog veel exacter zouden uitzien en het liefst door de fabrikant een beetje "vervuild" zouden worden. Wat vandaag de dag verkrijgbaar is vind ik persoonlijk véél te "schoon" en ook nog véél te "gladjes" (ondanks de ribbels en/of het bij sommige modellen wat gebobbelde zeildoek). Containers hebben in de werkelijkheid nogal  doffe en tamelijk onmodieuze kleuren zoals bijvoorbeeld vaalbruin, licht zeegroen en grauw grijs. Ook de belettering kan mijns inziens nog veel beter. Of zijn dergelijke exemplaren al op de markt? Dan hoor ik dat graag.
Re: Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wisselstroomwielen voor Kombimodell "containerwagen"
Hi allemaal,

Zag dit draadje en hierbij de site waar ik bijna al mijn wielen bestel.
http://www.modellbahn-radsatz.de/

groet
Harald