Hallo,
In "Houten" heb ik de hand kunnen leggen op een "containerwagen" (Taschenwagen T4.1) van Kombimodell. Het is het model met de twee "Bertschi" tankcontainers dat je normaal alleen in combinatie met een tweede doos kunt kopen (waarin een trekker met oplegger met nog zo'n container zit). Omdat ik voor zo'n trekker geen belangstelling heb was het aanbod dus een buitenkans.
Het was me overigens al langer (van horen zeggen) bekend dat het aanbrengen van vervangende wisselstroomwielen bij deze wagen geen eenvoudige zaak zou zijn. De oorspronkelijke gelijkstroomwielstellen zijn finescale 10,6mm en die leken me nu niet bepaald geschikt om probleemloos over de M-,K- en C-rails en - met name - wissels te kunnen rollen. Gelukkig had ik nog een viertal iets kleinere (9 mm) wisselstroom wielstellen 40195 van Roco liggen. Die hebben ongeveer dezelfde aslengte 24,75mm. Wat dat betreft pasten ze dus en de rolweerstand is niet noemenswaard veel kleiner geworden. De kleinere wielen raken ondanks hun grotere flenzen ook niet de bodemonderzijde van de wagen. Het model staat nu dus wel 0,8 mm lager dan oorspronkelijk op de wielen. De vraag was of de wagen in die toestand zonder problemen over de baan zou rijden en met name of de nu ook lager hangende koppelingen niet tegen de puntcontacten van de wissels zouden stoten. Dat bleek niet het geval, in feite loopt de wagen probleemloos. De aangebrachte Märklin kortkoppelingen koppelen goed aan met een "gewone" beugelkoppeling van een ander rijtuig. Of dat ook het geval zou zijn als het andere rijtuig ook een Märklin kortkoppeling zou hebben ben ik niet nagegaan.
Hopelijk heb ik met deze uitleg duidelijk gemaakt dat aanpassing van deze mooie containerwagen aan de rauwe werkelijkheid van een Märklinbaan dus mogelijk is. Ook optisch (verschil in bufferhoogte!) kan het ermee door.
Wel ben ik benieuwd te vernemen hoe anderen eventueel te werk zijn gegaan bij de "ombouw" van deze Taschenwagen. Dat hoor ik dus graag.
Gegroet,
Rob