Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm

Gestart door veldkamp maandag 27 februari 2012, 22:02:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Ik heb de bovenstaande ruimte. En ben op zoek naar een  C rail ontwerp waarin de volgende punten samen komen.
Ik vind banen langs een wand altijd iets hebben, tevens heb ik iets met kopstations en weinig met niveau's. Al begrijp ik dat je er soms niet aan ontkom.
Ik heb het baanplan van Roderick gezien en ben wel erg onder de indruk van de ontwerpen zoals Franky ze voorstelt.
Vandaar dat ik een draadje open om te  kijken of er voor mij ook mogelijkheden zijn :D

gr erik
Re:Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte 280 bij 240 cm
Dag Eric,

Alvast een aanzet, een L, met een stukje er bij komen we wel aan een U :-)
Wordt vervolgd dus.


Groeten,

Franky

Re:Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte 280 bij 240 cm
Ja Franky dat ziet er al erg mooi uit. Met name die stad over de baan heen heeft iets weg van de eerste baan die ik destijds met mijn vader bouwde.
Sommige Faller stadswoningen hebben de tijd des tands min of meer doorstaan.
Bij sommige huizen moet ik even met de lijmpot langs >:-D

Ik denk dat ik wel moet gaan sparen voor wissels op dit moment heb ik geen slanke wissels :D
Ik zal mijn "sponsor" eerst eens om een zakgeld verhoging vragen.
Ik ga zo de baan een verder bestuderen zie er mooie dingen in.

Alvast bedankt Franky
Re:Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte 280 bij 240 cm
een  "ruw" ideetje wat je al met een "L" vorm kan beginnen.

Je kan binnen de L natuurlijk zelf invullen en evt met niveaus gaan werken of er een deeltje aan "breien" om een U te hebben.

toegegeven, het past niet allemaal perfect, maar het is een ruwe schets...  passtukjes doen wonderen
Re:Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte 280 bij 240 cm
Dani, bedankt voor het plan , ga straks een even goed voor zitten om het te bestuderen.


gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric,

Ik plaats hier al even het plattegrond van je kamer waarvan je mij de afmetingen in een PB hebt doorgestuurd.

De bedoeling is dus een U-vorm langs de wanden waarbij de deuropening vrij blijft en het venster gemakkelijk bereikbaar.
Dus lijkt het mij aangewezen aan de kant van het venster de diepte van de baan zo beperkt mogelijk te houden.
Links en rechts kunnen 'omrijden' zou wenselijk zijn, maar de baan moet er toch eerder een 'van-naar' baan uitzien met bijvoorbeeld verkeer tussen 2 kopstations en dus zonder zichtbare keerlussen.
Liefst alles op 1 niveau waarbij een verhoogde stad de storende korte bogen afdekt.
Zo heb ik het toch begrepen.

Groeten,

Franky

Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dat ziet er mooi uit!  voor de deur ingang mag wel  evt de baan wat oversteken ik als er maar zo'n 60 tot 70 cm overblijft  als doorgang.
Het gedeelte voor het raam mag een diepte hebben van rond de 105 cm
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Hallo Eric,

Ook ik ben lange tijd op zoek geweest naar een leuke U-vormige baan met genoeg rij- en rangeermogelijkheden en ben op een gegeven moment begonnen een lijstje aan te leggen.

Dit is wat ik toe nu toe verzameld heb; nog niet veel maar genoeg om de nodige inspiratie uit te halen
denk ik:

http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=305621
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=306823
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=322210
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=316923

Ook hier kun je misschien inspiratie uit halen (dit is de baan die gepland heb maar nog niet aan begonnen ben):

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=34296.0

Groets,

Martin
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Martin bedankt ga  eerdaags de zaak eens bestuderen. Momenteel zit ik in de lappenmand maar het komt goed!!!



gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Citaat van: veldkamp op dinsdag 28 februari 2012, 16:06:30
Voor de deur ingang mag wel  evt de baan wat oversteken ik als er maar zo'n 60 tot 70 cm overblijft  als doorgang.
Het gedeelte voor het raam mag een diepte hebben van rond de 105 cm
Dag Eric,

Klopt er dan misschien nog iets niet in de maten die je hebt opgegeven?
Je spreekt van een muur van 2m60 waar de deur niet in het midden zit, aan de ene kant 110 cm en aan de andere kant van de deur 90 cm, dus is de deur dan 260-110-90=60 cm.
En nu spreek je van de deuropening een beetje te overschrijden en toch nog 60 tot 70 cm over te hebben...

En 1m05 voor het venster, is dat niet erg diep? Ik heb zo het idee dat jij de ramen niet moet poetsen :-)

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dat van die diepte van het raam klopt wel hoor is zelfs nu 110cm  het raam is is een  zgn. kiep/kantel raam en dat doet de glazenwasser aan de buiten kant  :D

Franky dat gat van de deur is niet "heilig"
Aan de Linker zijde van de kamer ligt nu ok een plank van 110 cm en loopt tot ecxact tot het deur kozijn.
Aan de andere kant  van het kozijn is de u poot zo breed dat er net een Crails bocht  R2 met een ruimte van ongeveer 3 tot 4 cm  voor een in de toekomst val bescherming op past.
Na de bocht springt de plank wat terug zo'n maximaal 20 cm naar rechts zodat er wat meer ruimte is om voor het raam wat meer beweegruimte  te hebben.
Van deze zijde is in het resente verleden mijn NS Hondkop af komen vallen.

De bocht ligt dus eigenlijk al in het gat van de deur.
Het gat van de deur valt hierdoor kleiner uit :D  
Overigens zit er geen deur meer in het kozijn deze draaide in het verleden naar binnen de kamer in. En dat koste me nog meer ruimte

Ik heb het voornemen om de baan geheel opnieuw op tebouwen dus alles gaat dan plat.

gr erik


Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric en andere geïnteresseerden,

't Ja, ik weet het, je heet Eric, maar mag ik je ook Harry noemen? Want voor wat ik tot hiertoe verzonnen heb moet je liefst wel een 'handige Harry' zijn :-)
Ik heb eens bekeken wat er van te maken is door in het zichtbare gedeelte met slanke wissels en boogstralen > 1m te werken, en dat valt niet echt mee...
Zie jij het zitten om de zaag te zetten in het plastiek van je C-wissels? En om ze aan te drijven met servo's?
Op die manier kun je heel 'compact' werken.
Met de traditionele '071' tussenstukjes mag je slanke wissels wel vergeten vrees ik omdat er dan direct veel grotere lengtes nodig zijn...

Nu, ik laat toch al eens zien hoe ik een en ander bedacht heb.

Het is evident dat er enkel met korte treinen zal moeten gereden worden om de zaak niet teveel geweld aan te doen, dus hoeven de perronsporen en verborgen opstelsporen niet al te lang te zijn.
De ene kant is al een beetje uitgewerkt, van de andere andere kant is er nog maar een 'aanzet', maar het is de bedoeling daar een 2de kopstation aan te leggen voor het 'van-naar' rijden.
Het is de bedoeling dat de keerlus en de opstelsporen 'overdekt' worden, door wat, dat moet jij bepalen. Maar aangezien je het Nederlands wilt houden zal dat wel best een stadsgedeelte of een stuk industrie  worden denk ik.
Zoals je ziet is het kopstation voor personentreinen niet rechtstreeks toegankelijk, maar enkel via de keerlus of vanaf de verborgen opstelsporen.
Zo kun je een trein die het kopstation eerst voorbij rijdt een tijdje ophouden in het verborgen gedeelte en eerst andere treinen naar het kopstation laten komen.
Zo lijkt je baan veel groter.
Met keertreinen kun je zelfs over en weer rijden tussen kopstation en opstelsporen zonder dat het opvalt dat ze maar eventjes 'pendelen' door er andere treinen 'tussen' te steken.   
Het hele opzet, en dit is eigenlijk op elke baan zo, werkt best als een trein die ergens 'verdwijnt' niet direct weer 'te voorschijn' komt, maar steeds 'vervangen' wordt door een andere die 'verborgen' stond te wachten. Dit maakt het treinenverloop verrassender en daardoor boeiender en je baan lijkt veel groter.

Beantwoordt het getoonde een beetje aan je verwachtingen?
Indien niet kunnen we, liefst met input van andere geïnteresseerden, nog alle kanten uit.
't Is nu nog niet meer dan eens toetsen welke kant het op moet.

Wordt vervolgd.

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Eerste reactie. Geweldig hoe kom je erop!

Ik ga nu verder het met  ontwerp bekijken. Ik zie steeds weer nieuwe dingen.
Even een vraagje; de loks en wagons zijn die in verhouding tav de rails, want dan is het helemaal geweldig :thumbup: :thumbup: :thumbup:

groet erik


Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Franky,
Wat ik gezien heb bij de baan van de GOtische Boog.
Daar heeft men in de keerlus aan de linker en rechter zijde door middel van wissels, de opstel sporen in het schaduw station onderling verbonden met een Engelse wissel.
Hierdoor lijkt het bij het terug rijden van een treinstel of keer-trein dat deze daadwerkelijk gekeerd is.


Ten aanzien van de wissels ben ik momenteel gezien de situatie niet in staat om slanke wissels aan te schaffen dus zal het met de C wissels die ik nu heb  moeten worden gerealliseerd.
Maar geen nood ik kom een heel eind  :D

gr erik


Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Wie kan mij  vooruit helpen.  Ik zou graag het bovenstaande plan aan de rechter zijde  verder willen uit werken >:-D
Bestaat er een mogelijkheid om het boven staande plan van Franky te laden in Wintrack 8 en hoe moet dat dan. Graag in Jip en Janneke  taal >:-D


Waarom deze vraag?
Monenteel ligt aan de rechter zijde een stuk baan waar ik na al die jaren van ontwerpen wel te vreden over ben. :D :D :D
En ik denk dat deze mooi zou aansluiten bij het ontwerp van Franky.
Het  gaat om een stuk spoor ter lengte van de Rechterpoot, een soort lusconstuctie waar door de loks direkt afkunnen zakken aan de linker zijde van de  rechter poot naar een dubbelsporig gescheiden baanvlak.
Door de loks (voor het venster)  over een paar wissels te sturen kunnen zij ook over de rechterzijde  van de poot rijden waardoor zij in tegen overliggende richting het dubbelsporige baanvlak kunnen berijden en zonder al te veel obstakels(wissels) weer in de juiste rij richting aan het geheel deel kunnen nemen.





gr erik
 
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric en al wie mee volgt,

Zo zie ik het in zijn geheel. Wel wat knipwerk aan de wissels, maar 't is uiteindelijk maar wat plastiek waar de zaag moet in gezet worden :-)
'Ik doe maar wat' voor het moment, bijschaven, trekken  en duwen aan het ontwerp kan nog altijd.
Nu is het even 'aftasten' wat mogelijk is.
Of het wenselijk is, is natuurlijk een andere zaak :-)

Wat betreft rollend materiaal ga ik er van uit dat het wel ongeveer op schaal is zoals het in Wintrack zit.
Ik plaats het toch altijd om aan te voelen of de perronlengtes een beetje kloppen.

Inlezen in Wintrack 8 is volgens mij niet meer dan hier onder even op het tra bestand klikken.

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Wat  een schitterend plan  dat je me voorschotelt, echt geweldig.
Mijn vraag tav de verhoudingen trein vs spoor was er op gericht,omdat ik nu ook "met bescheiden"aantal wagons rij en zo als het plaatjes lieten aanzien is dat prima..
Ik zal tzt mijn tijdperk tav rijbaar spul wel aanpassen naar wat moderner matereriaal. Nu heb ik nog spul waar ik mee  moet omlopen  zoals de ns 1100 en 1200.
Zoals bijna doen gebruikelijk Franky moet ik even alles in me opnemen.
Heb je tav het verzagen van  de standaard wissels toevallig  foto's van?
Tav servo's zijn deze wel bedrijfszeker  dan de M* gevallen. Ik weet alleen niet of deze techneut er voldoende kennis van heeft om ze aan te sluiten :D :D.

nogmaal bedankt

erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric en sympathisanten,

Neen, van verzaagde wissels heb ik nog geen foto's.
Maar dat komt nog wel als ik zelf begin te bouwen.
Van aandrijvingen met servo's staan er plaatjes zat op 't internet.
En je moet er niet aan twijfelen dat servo's betrouwbaarder zijn dan Märklin aandrijvingen.
En een pak goedkoper, dat is ook nog mooi meegenomen :-)
Met 1 OC32 kun je er maar liefst 32 aansturen, dus dat valt ook geweldig mee.

Ik heb het linker kopstation een beetje bewerkt zodat het doorgaande spoor die 'slingerbeweging' niet meer maakt.
Dat lijkt mij toch mooier, dan gaan de treinen er vloeiender over.

En nog maar eens wat 3deetjes gemaakt.

Hier houdt het nu wel een beetje op wegens andere bezigheden, maar ik hoop dat je alvast iets hebt aan dit idee.
En ik kom er vast later weer op terug.

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
En hier nog het laatste Wintrack bestand:
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Franky. ik heb al een dweiltje onder mijn toetsenbord gelegd, wat mooi allemaal en wat een energie en tijd heb je er ingestoken , bedankt en ik ga weer "studeren"

gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Prachtig werk Franky :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric en mede volgers,

Misschien toch nog een laatste (nuttige?) update.

Tot hiertoe hebben we alle rails op hetzelfde niveau gehouden. Daarmee geraken we al een heel eind, zowel in het zichtbare gedeelte als in de verborgen opstelmogelijkheden.
Maar alles kan beter natuurlijk.
Met een echt schaduwstation op een lager niveau zijn er enorm veel extra opstelplaatsen voor treinen te creëren.
En de beste plaats (denk ik) om naar een lager niveau te gaan heb ik even in het groen ingetekend.
Met een stijgingspercentage van 3% kom je er en dat is wel haalbaar voor alles wat je op je baan kunt laten rijden, de treinen zullen toch vrij kort zijn.
De invulling van het schaduwstation ga ik niet uittekenen, de vorm speelt helemaal geen rol, daar telt enkel functionaliteit.
Maar ik zou het wel houden bij 1 gecombineerd klim/afdaalspoor en onderaan een keerlus voorzien om de treinen terug naar boven te brengen.

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Franky, heb de nieuwe plannen bekeken >:-D Eerlijk gezegd spreekt het inhaal spoor rechts (oude situatie) me meer aan dan een spoor naar een schaduwstation.
Ik ben erg gechameerd van een baan zonder opritten/afritten.
Voor mijn gevoel "moet" ik gaan sparen voor wissels en  stuurstand rijtuigen met bij passende loks zoals een NS 1600/1700 of nog een Hondekop of een Koploper, .
Maar niet getreurd  deze jongen is heel erg blij met wat er nu op "papier" staat.

Wat niet wil zeggen dat ik niet open blijf staan voor opmerkingen tav het plan.

gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Franky, is het mogelijk dat je middelste  rechter wissel voor het venster NIET aansluit op  het "paradespoor van de rechterzijde (linkerpoot)  maar aan het direkt evenwijdig liggende opstelspoor.
Hierdoor kan een loc vanuit alle opties  terug in de goede richting ZONDER hinder,
weer deelnemen aan het spoor verkeer.

Tevens kan ik hierdoor makkelijker rechts blijven rijden zoals in Nederland.
Alvast bedankt

gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric,

'Alles' is mogelijk :-)
Alhoewel ik het idee heb dat je dan wel iets aan rijmogelijkheden verliest.
Je moet het natuurlijk doen zoals je het zelf best vind.
Maar dat 'rechts' rijden snap ik niet, er ligt hier niets 'dubbelsporig'...Alles is toch enkelsporig en in 2 richtingen te berijden?

Groeten,

Franky
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Vooruit we zeuren niet over een wissel meer of minder. :D
Dan is de meest elegante oplossing net uit de bocht boven de twee wissels het opstel spoor door te verbinden (ter hoogte van 24130).
Zo kan de"buitenbaan" ongehinderd worden bereden als er een lok terug het station uit wil.
Dit kost wel een opstel spoor dat begrijp ik  :-(
of zie ik het  nu niet zo  zuiver meer , dat zou kunnen hoor  >:-D

Het rechts rijden is iets bij dubbelspoor  klopt maar ik vind wel makkelijk als alles RECHT OM rijd :D.

gr erik
Re:Nederlands Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric,

Oei, dat lijkt mij nu toch een geweldige beperking die je jezelf oplegt, de sporen niet in 2 richtingen te berijden. Dat maakt de hele treinenloop juist zo boeiend en verrassend.
De hele baan is zo opgezet dat er talloze rijmogelijkheden zijn, mits je alles in dubbele richting berijdt...
Maar de aanpassing die je wilt hoeft daar natuurlijk niks aan af te doen, en een opstelspoor minder lijkt mij geen probleem.
Alhoewel bij rijden in dubbele richting deze aanpassing eigenlijk niet echt nodig is.

Ja, dat je niet zit te springen voor een ondergronds schaduwstation had ik van in het begin al begrepen, daarom is ook alles uit gewerkt op 1 niveau.
Maar ik wilde toch eens laten zien dat je later nog altijd kunt uitbreiden indien gewenst, ik vind dat wel belangrijk om al over na te denken als je begint met bouwen.
Met wat ik laat zien moet je maar 1 wissel wegnemen en je kunt zo naar beneden naar een extra schaduwstation zonder je halve baan te moeten slopen.

Groeten,

Franky

Re:Nederlands Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Dag Eric,

Even toetsen of ik je goed begrepen heb.
Je zou het dus liever zo willen?

Groeten,

Franky
Re:Nederlands Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
gewoon  geweldig.  rechtsom rijden,och Franky het zal de tijd leren.
Ik heb eigenlijk maar twee stellen die zonder om te lopen kunnen rijden de piko Hondekop en een heel oud aftands M*railbusje met bij wagen.
Los van de route Maastricht vs Aken kwamen deze volgens mij niet nederland in.  Ja misschien in het oosten.

nogmaals bedankt.

gr erik
Re:Nederlands Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Citaat van: veldkamp op maandag 05 maart 2012, 18:08:59
Ik heb eigenlijk maar twee stellen die zonder om te lopen kunnen rijden de piko Hondekop en een heel oud aftands M*railbusje met bij wagen.
Dag Eric,

Ik denk dat in het rechtse kopstation wel plaats is voor omloopwissels als je de sporen een stukje laat doorlopen tot onder het station.
Dan moet een niet al te lange loc met 3 27cm lange rijtuigen net kunnen omlopen.
Maar in een kopstation kun je toch ook de aangekomen loc achterlaten en aan de andere kant een 'verse' loc aankoppelen die stond te wachten op een opstelspoor?
Omrijden hoeft dan niet.
En met stuurstandrijtuigen hoef je toch ook niks om te zetten?

Groeten,

Franky
Re:Nederlands Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Klopt met stuurstand hoeft dat inderdaad niet.
Alleen die heb ik nog niet en in het tijdperk dat ik rij waren die volgems mij  ook bij de NS nog niet in zicht.
Het plaatje ziet er weer mooi uit Franky.

gr erik
Re: Baanplan Nederlands in U vorm beschikbare ruimte lengte 257 bij breedte 260 cm
Citaat van: veldkamp op dinsdag 28 februari 2012, 16:06:30
Het gedeelte voor het raam mag een diepte hebben van rond de 105 cm

als het de bedoeling is dat het raam bereikbaar moet blijven (zemen van het raam) is het wrs handig om je hele baan op wieletjes te zetten ...
suc6 met de verdere opbouw.
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
helaas is een baan op wieltjes niets waard als ze de hele kamer in neemt en dus niet kan worden verreden, toch ?

Dan zal er zeker en vast in modules moeten worden gewerkt natuurlijk, dan dan krijg je ineens heel veel nieuwe mogelijkheden.
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Heren,

Geen paniek :-)
Zoals de baan nu getekend staat is ze 17 cm diep aan het venster ...zelfs een kabouter kan de ramen lappen ;-)

Groeten,

Franky
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Heren, bedankt voor het " mee denken".
Het raam zit op de 2 verdieping en is voor zover ik  het gehoord heb van mijn vrouw voor het laatst gewassen door een glazenwasser  in 2009.
Gezien het feit dat het raam op een vreemde wijze in de wand constructie zit was de glazenwasser hier in het dorp niet zo goed op zijn taak voorbereid.
Bij de buren heeft de buurman hem NB. moeten redden !!!!!

Opzich is het niet erg toch!!!
Wanneer de uv stralen onderbroken worden en niet rechtstreeks op de baanvallen ;).
Daarnaast moet je wel bedenken dat de ruimte een "verkapte" zolder is en wie poetst daar nu zijn raampjes.

Mochten jullie van mening zijn dat het raam wat vaker gewassen moet worden dan  wil ik dit wel  tegen Silvia (mijn ega) zeggen dat ze er eens aan moet beginnen.
Omdat er forumleden zijn die zich hier over druk maken.!!!!

Ik denk dat ik het antwoord al weet maar ik ben nooit de beroertste, dus ik gooi het in de groep :D :D :D :D

gr erik

mocht je niets meer van mij vernemen dan heeft Silvia mij uit het raam gegooit vrees ik
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Henk eh Erik sorry,zou dat maar niet doen.....je bent nu al met je gezondheid niet veel waard,en die klappen die je straks krijgt als je maar iets hierover tegen Sil gezegd zou hebben,overleef je echt niet.

Dan kun je vast en zeker die gehele baan wel vergeten....en moet je voor straf weer de trap verven.

Mooi baan plan trouwens TOP.

Mvg: Alex
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Ik vrees inderdaad dat je een ding hebt Alex.

Misschien toch eerst even een bloementje en dan vragen?

gr erik
Re:NS Baanplan in C Rails. U vorm lengte 257 bij breedte 260 cm
Ik was zo onder de indruk van het eerste gedeelte over Sil, dat ik vergeten was om op je compliment te reageren. Dank je ben er ook best trots op. terwijl alle eer Franky toekomt. Nu aan mij om de uitdaging aan te gaan  >:-D


gr erik
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Ik heb vandaag een beluit genomen! Daar ik nogal wat  wissels en overige rails zal moeten gaan aanschaffen,heb ik bedacht dat ik eerst de  rechterpoot ga inrichten voor wat rails en scenery. Dan komt er misschien ooit iets klaar!!!

Zit alleen met het volgende probleem! Het ontkoppelen!
Ik ga hier me eens inverdiepen.

gr erik

Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Citaat van: veldkamp op zaterdag 10 maart 2012, 13:06:31
...heb ik bedacht dat ik eerst de  rechterpoot ga inrichten voor wat rails en scenery...
Zit alleen met het volgende probleem! Het ontkoppelen!
Ik ga hier me eens inverdiepen.
Dag Eric,

Ben je wel zeker...Volgens mij is de rechter poot eigenlijk niet geschikt om 'stand-alone' te gebruiken...de treinen uit je kopstation kunnen nergens naar toe :-(
De linker poot is op dat vlak veel beter voorzien: de treinen kunnen het kopstation verlaten en ofwel omrijden via de keerlus of opgesteld worden op de 2 verborgen kopsporen.
Ik denk dat je rechts wilt beginnen omdat je daar (als ik het goed begrepen heb) al je tafel hebt staan, maar dan is het misschien interessanter het hele ontwerp te 'spiegelen'.
Jammer genoeg kan ik dat niet voor jou doen, ik heb Wintrack 9 en daarin kan dat niet, maar misschien wil iemand met Wintrack 10 wel eens het hele ontwerp in spiegelbeeld zetten.
Dat is een klusje van seconden en zal beter geschikt zijn voor wat je wilt doen (denk ik).

Wat het ontkoppelen betreft, daar zit ik ook nog mee...
Märklin ontkoppelrails hebben een groot nadeel, ze zijn 'recht'...
Ik wil zelf iets dat ook in een bocht, en eigenlijk liefst om het even waar, en liefst ook achteraf, kan ingebouwd worden.
Dat zal dan wel iets 'à la Herkat' worden denk ik.
En om te rangeren natuurlijk een of andere variant van de Telex koppeling.

Groeten,

Franky 
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Hee Erik en Franky,

Ik heb natuurlijk al die tijd al meegelezen. En nu heb ik het baanplan maar even in spiegelbeeld getekend voor je.
Zo als Franky al aangaf was dat niet al te moeilijk. Het enige probleem is dat de ene kant 110 cm is en de andere kant 90 cm.
Maar ook daar zal wel even iets aan te doen zijn.

Ik heb het spiegelbeeld tra bestand ook maar toegevoegd. (V8.0 gesaved). Plaatje aangepast


Groetjes Peter.
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Dag Peter,

Bedankt!
Toch een leuke optie dat spiegelen in Wintrack 10, dat heb ik al regelmatig gemist in mijn Wintrack 9 :-(
Maar dat is het voordeel van een forum, er is altijd een bereidwillige ziel die het dan voor jou oplost ;-)

Groeten,

Franky
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Hoi franky,

Toch nog wel een heel gedoe. Het spiegelen werkt keurig, maar toch moet je gebouwen, treinen, autos etc verschuiven anders klopt er niets meer van.
Ook moet je laag voor laag apart spiegelen.
Maar zoals je ziet is het weer gelukt.

Groetjes Peter.
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Dag Peter,

Ik had het over der rails hé :-)
Al de rest is 'decoratie' en zal door Eric toch ingevuld worden met wat hij heeft (denk ik).
Maar ik heb zo het idee dat je dat gewoon 'graag doet' zoals ik, en dan is het moeilijk om jezelf in de hand te houden ;-)

Groeten,

Franky
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Zo dat ziet er ook mooi uit, bedankt Peter.
ben wel even boven geweest maar de "kracht"ontbreekt me gewoon om iets uit hadden te krijgen.


Morgen  weer testen doen in het ziekenhuis , ja eenmaal in de molen  ben je er nog niet uit :D

gr erik
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
@Franky

Dat kan ik alleen maar beamen. Heel erg leuk om te doen zelfs.

@Erik

Ik wist niet dat ook jij in de lappenmand zat. Sterkte in ieder geval met alle ziekenhuis bezoeken en dergelijke.
Geen dank was een kleine moeite.  Overigens heb ik alleen maar een spiegelbeeld gecreerd. Alle credits gaan naar Franky.

Groetjes Peter.
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Even na al die weken een reactie, ondanks dat de longarts zegt dat mijn longen schoon zijn  krijg ik weinig tot geen lucht 8o  Ben maar weer met pretnison begonnen :O
En het wordt er niet beter op, kan momenteel alleen met 3a4 stops op de trap  naar boven toe en dan ben ik pas op de helft. Dus laat ik de 2 verdieping en de treinenkamer maar even voor wat het is O:-D.

Dat was even een kleine update.

gr erik
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Hoi Erik

Jeetje dat is balen. Ik weet van mijn moeder dat het heel vervelend is als de doctoren zeggen er is niets aan de hand, maar ondertussen kan je nog geen 3 traptreden oplopen, omdat je buiten adem bent.
Ik kan je alleen maar sterkte wenzen. Bij mijn moeder hielp het wel eens om een pepperemuntje te nemen. Maar dat werkte niet altijd.

Nogmaals sterkte en ik hoop op een snelle verbetering voor je.
Groetjes Peter.
Re:NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
oei, da's effe een opdoffer zo...  Ik hoop voor jou dat er snel verandering in komt en je weer normaal de trap op kan lopen, Erik !!
Re: NSBaanplan in C Rails. U vorm lengte 257 cm bij breedte 260 cm
Wat is "onze lieve heerke" toch hard >:-D. Heel het treinen seizoen kan  ik de trap niet op om naar mijn geliefde hobby kamer te komen doordat ik het zo benauwd heb/had !
En nu heb ik gelukkig volop lucht en is het boven niet uit te houden van de warmte op de 2 verdieping.
Soms (regelmatig inmiddels) vraag ik me af: wat ik in mijn vorige leven fout gedaan heb dat ik nu zo word gestraft >:-D >:-D >:-D >:-D >:-D

Een verbijsterde erik