Dag Eric en andere geïnteresseerden,
't Ja, ik weet het, je heet Eric, maar mag ik je ook Harry noemen? Want voor wat ik tot hiertoe verzonnen heb moet je liefst wel een 'handige Harry' zijn
Ik heb eens bekeken wat er van te maken is door in het zichtbare gedeelte met slanke wissels en boogstralen > 1m te werken, en dat valt niet echt mee...
Zie jij het zitten om de zaag te zetten in het plastiek van je C-wissels? En om ze aan te drijven met servo's?
Op die manier kun je heel 'compact' werken.
Met de traditionele '071' tussenstukjes mag je slanke wissels wel vergeten vrees ik omdat er dan direct veel grotere lengtes nodig zijn...
Nu, ik laat toch al eens zien hoe ik een en ander bedacht heb.
Het is evident dat er enkel met korte treinen zal moeten gereden worden om de zaak niet teveel geweld aan te doen, dus hoeven de perronsporen en verborgen opstelsporen niet al te lang te zijn.
De ene kant is al een beetje uitgewerkt, van de andere andere kant is er nog maar een 'aanzet', maar het is de bedoeling daar een 2de kopstation aan te leggen voor het 'van-naar' rijden.
Het is de bedoeling dat de keerlus en de opstelsporen 'overdekt' worden, door wat, dat moet jij bepalen. Maar aangezien je het Nederlands wilt houden zal dat wel best een stadsgedeelte of een stuk industrie worden denk ik.
Zoals je ziet is het kopstation voor personentreinen niet rechtstreeks toegankelijk, maar enkel via de keerlus of vanaf de verborgen opstelsporen.
Zo kun je een trein die het kopstation eerst voorbij rijdt een tijdje ophouden in het verborgen gedeelte en eerst andere treinen naar het kopstation laten komen.
Zo lijkt je baan veel groter.
Met keertreinen kun je zelfs over en weer rijden tussen kopstation en opstelsporen zonder dat het opvalt dat ze maar eventjes 'pendelen' door er andere treinen 'tussen' te steken.
Het hele opzet, en dit is eigenlijk op elke baan zo, werkt best als een trein die ergens 'verdwijnt' niet direct weer 'te voorschijn' komt, maar steeds 'vervangen' wordt door een andere die 'verborgen' stond te wachten. Dit maakt het treinenverloop verrassender en daardoor boeiender en je baan lijkt veel groter.
Beantwoordt het getoonde een beetje aan je verwachtingen?
Indien niet kunnen we, liefst met input van andere geïnteresseerden, nog alle kanten uit.
't Is nu nog niet meer dan eens toetsen welke kant het op moet.
Wordt vervolgd.
Groeten,
Franky