Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

ma7072

Gestart door arkowe maandag 27 februari 2012, 02:56:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ma7072
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
ma7072
Hoi,

Ik heb uit de rommeldozen een aantal oude schakelkastjes opgediept,
die geen van allen meer bleken te werken.
Met wat aandacht is ongeveer de helft ervan weer bruikbaar geworden.
De overigen (vermoedelijk een ouder type) willen nog steeds niet. Dit omdat het
inwendige (koper)plaatje bol staat tov van de bodem van het kastje.
Ik dacht aan een stukje er uit te snijden of te slijpen en verbindingen dan weer
te soldeeren, maar dit gaat niet lukken omdat de stekkerbusen niet los te krijgen
zijn. Ik kan natuurlijk nieuwe kopen, maar ben benieuwd naar briljante oplossingen!

Groet,
Arnold
Re:ma7072
sv1000s
gast

Re:ma7072
Dag Arnold,

Ik heb een oplossing die perfect werkt, voor mezelf heb ik er zo al een 10-tal hersteld, maar briljant zou ik het niet durven noemen :-)
't Is poepsimpel, wat omhoog staat moet weer naar beneden ;-)
Ik boor 4 gaatjes dwars door koperstrips, isolatiepapier en plastiek onderkant, precies in het midden tussen de beweegbare lamelletjes.
En dan in die 4 nieuw geboorde gaatjes kleine houtschroefjes (bijvoorbeeld die om rails mee vast te schroeven) draaien zodat alles weer vlak staat.
Dan werken ze als nieuw.
Ik heb er nog eentje open liggen (omdat er een bevestigingsschroefje van het deksel afgebroken zit), daar kun je gemakkelijk op zien wat ik precies bedoel.
Je bent er hoop en al 5 minuutjes mee bezig, je hoeft het schakelkastje zelfs niet van de baan de nemen als het al in gebruik is en het werkt gegarandeerd.
Als je het kastje laat zitten en niet omkeert moet je wel een beetje handig zijn om achteraf het deksel met de 8 knopjes terug te plaatsen, maar enkele stukjes plakband aan de bovenkant om alles bij elkaar te houden is een goede hulp.
Succes!

Groeten,

Franky
Re:ma7072
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:ma7072
Arnold,
Een groot deel van deze kastjes heb ik vervangen door mini-moment schakelaars met een gekleurd topje, rood-zwart-wit-geel-groen-blauw.
Nog geen 60 cent p/s Net zoveel schakelaars als een kastje 4.80 euro
Positie in een plaat als de sporenloop, lekker overzichtelijk en het werkt perfect.
Cees
Re:ma7072
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:ma7072
Dank!
Re:ma7072
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:ma7072
Ik heb kastjes op aangegeven manier behandeld en het beviel zo goed dat ik de
rest ook meteen maar onder handen heb genomen. Alles werkt weer naar behoren!! :P
Re:ma7072 - wiki?
sv1000s
gast

Re:ma7072 - wiki?
Ik had niet anders verwacht :-)
De vraag wordt heel veel gesteld, maar mijn oplossing heb ik nog nergens anders terug gevonden.
Iets voor de Wiki?


Groeten,

Franky
Re:ma7072
Jos
gast

Re:ma7072
CiteerIk heb een oplossing die perfect werkt, voor mezelf heb ik er zo al een 10-tal hersteld, maar briljant zou ik het niet durven noemen
't Is poepsimpel, wat omhoog staat moet weer naar beneden

Hoi Franky,  :thumbup:

Natuurlijk "iets" voor de Wiki. Heb zelf in het verleden ook zitten kl..... met die dingen maar dit had ik nog niet "uitgevonden", best slim lijkt me  ;)

Hoe doen we dat verder, misschien nog wat fotootjes hier ? Misschien nog wat reacties van andere hobbyisten over dit onderwerp ?

Zelf ga ik in ieder nog met een paar van die oude kastjes aan de slag als we die nieuwe Wiki van ons goed draaiend hebben  8o

ps; wil je het artikel zelf in de wiki zetten, wel leuk, maak je "geschiedenis", doen we er nog een vertaling bij voor onze buitenlandse gasten  :D
Hoor het wel.

groetjes

Jos
Wiki-Hoofdredactie
http://wiki2.3rail.nl/index.php/Hoofdpagina
Re:ma7072
sv1000s
gast

Re:ma7072
Citaat van: Jos op donderdag 01 maart 2012, 10:04:44
ps; wil je het artikel zelf in de wiki zetten, wel leuk, maak je "geschiedenis", doen we er nog een vertaling bij voor onze buitenlandse gasten  :D
http://wiki2.3rail.nl/index.php/Hoofdpagina
Dag Jos,

OK. Ik bekijk eens hoe jullie dat doen en zal het er zelf in zetten.
Ondertussen kan de methode 'getest' worden door andere geïnteresseerden, want die zijn er vast.

Groeten,

Franky

Re:ma7072
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re:ma7072
trouwens...

bijkomend voordeel is dat de kastjes meteen heel goed op hun plek zitten en je geen
speciale lange schroefjes nodig hebt.
Ik heb de gaatjes geboord met 2mm en de c-rail schroefjes gebruikt

Arnold
Re: ma7072
BlueTrain
gast

Re: ma7072
Hi,

Werd kort geleden ook met dit probleem geconfronteerd, tot mijn grote verbazing eigenlijk. :? :O
Wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat het plastic op bepaalde plekken gesmolten is om de strips te fixeren?
Had al lopen denken om de bodem eruit te zagen en een nieuw stukje plastic (of hout) erin te lijmen, maar bovengenoemde
oplossing is natuurlijk een stuk simpelder (en slimmer! :D :P). Had eigenlijk niet verwacht, dat de bodem kennelijk zo makkelijk
mee zou geven. Ik ga dit zeker ook uitproberen. Alleen, voor een "Teppich-Bahner" is fixeren op een vaste ondergrond een beetje
een probleem. Niet echt natuurlijk, want zet ze allemaal op een rij, zaag of zoek een plankje of stukje plaat op maat et voilà!
Dat moet lukken, volgens mij. Thanx voor sharing this, Franky! :D

Mvg, Willem.

PS: ander probleem, dat ik tegenkwam: weekmakers uit de isolatie van elektradraad, die (waarschijnlijk o.i.v. druk/gewicht) plastic
aantasten. Bij langdurige opslag is het dus raadzaam, elektra-draadjes zorgvuldig gescheiden te houden van plastic onderdelen,
zoals bodemplaten van huisjes, plastic van rails (K-rails biels) etc.