Citaat van: antonv op woensdag 17 juni 2020, 16:41:28
Mooie uitdaging als dat dan nog automatisch moet gebeuren
Topicstarter zet hoog in, analoog dan, want de simpele oplossingen die ik aanreikte, waren duidelijk te simpel.
Dan mag je verwachten dat dit een ook peuleschil moet zijn. Die simpele middelen (diodes) zaten al in
asymmetrisch DCC met Lenz ABC, maar werken uiteraard ook met 3-rail.
Als je meerdere secties met het zelfde apparaat kunt bedienen, dan kunnen de secties-in-kwestie schakelen op het moment dat een trein zich op de juiste plek in die sectie bevindt (door reedcontact, hallsensor, contactrail of schakelrail), maar maakt een voorrangsregel uit welke eerst schakelt en welke als 2e, 3e of 4e. En wat er gebeurt als een sectie nog niet aan de beurt is (stoppen, wachten?).
Bij meerdere secties (die op exact het zelfde moment kunnen worden aangesproken) moet de stroom van het mechanisme (6600 of een CDU) zwaar genoeg zijn om meerdere locs (=secties) tegelijk te kunnen bedienen.
Of het moet ombeurten: de beperkende voorwaarde
mits er maar 1 trein in over alle secties aanwezig is. wijst erop dat de stroomsterkte van de 6600 niet sterk genoeg is om gelijktijdig meerdere locs (in meerdere secties) te behappen.
Ik vind dat niet zo gek. Ik heb een rijrichting omschakelmechanisme (voor pendelen). Er is maar 1 zelfgebouwde "pendelautomaat", maar elk spoor dat voor kopmaken (t.b.v. pendelen) is toegewezen heeft een eigen relais, en dat relais betrekt de stroom en rijspanning van die ene "pendelautomaat", op het moment dat dit relais geactiveerd wordt.
De relais-activatie (relais trekt aan) gebeurt via een CDU. Bij meer dan 3 gelijktijdige handelingen schiet mijn "pendelautomaat" tekort. Maar hoe vaak komt dat nou helemaal voor?
Op die fiets lees ik de opmerking van loc1200 (Marcel): je kunt de 6600 ook gebruiken op die manier, met die beperking. En daarmee kun je leven of niet.
Het bezit van een tijdschakelaar en een voorrangsregel (welke mag 't eerst schakelen), kan uitmaken hoe je het verder speelt. Als je die twee hebt, kun je gewoon een 6600 als basis voor tig treinen gebruiken.
Voor voorrangsregels kom je analoog vrijwel zeker terecht in flipflop elektronica, en dus in de boekjes van de Muiderkring, de voorlopers van Edits. Daarin staan voorbeeldschema's voor zo ongeveer elk analoog probleem, opgelost met analoge 5 vDC-elektronica (en dus buitengewoon attractief, ook voor Arduino gebruikers).