Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

tijdschakelaar

Gestart door P Rehorst zondag 26 februari 2012, 16:58:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
tijdschakelaar
P Rehorst
gast

tijdschakelaar
Ik ben op zoek naar een schakeling die als er stroom op komt te staan bv, 12 volt een puls van 12/16 volt  afgeeft waarvan de duur instelbaar is, bv. 3 sec.
En de volgende puls afgeeft als de stroom er af is geweest en de schakeling weer onder spanning komt te staan.

Groeten
P. Rehorst
Re:tijdschakelaar
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:tijdschakelaar
P. Rehorst
Dan heb je een tijd-relais nodig of een pc aansturing.
Het tijd relais is in diverse varianten te koop, bv vertraagd opkomend, met tijdvak afvallend etc.
Tijden zijn instelbaar in 10-den deel van een seconde of minuten of uren.
Aanstuur spanning is naar keuze, 5 -- 12-- 18-- 24 volt gelijk en of wisselspanning
prijs van een paar euro tot 10 tallen per stuk.
leverancier divers o.a conr..d

of je bouwt zoiets http://www.circuitsonline.net/schakelingen/18/modelbouw/oponthoudschakelaar.html
Cees
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
heeft iemand deze schakeling gebouwd en 100% werkend gekregen voor M wisselspanning (3-rail?
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2017

offline
Re: tijdschakelaar
Die schakeling is gemaakt voor DC (gelijkspanning) en gaat dus een probleem geven met AC (wisselspanning).
De transistor kan maar 1 kant op de spanning/stroom geleiden, als je de andere kant op probeert gaat de transistor kapot (de transistoren met ingebouwde beschermingsdiode daarbuiten gelaten).
Wat ik wel als mogelijkheid wil meegeven is een schakeling welke ik hier op het forum ben tegengekomen. Hiervoor heb je 2 extra rij transformatoren nodig, waardoor je een afremsectie kunt maken. Mogelijk ben je deze wiki daarover al tegengekomen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Je kunt de schakeling geschikt maken voor wisselstroom door deze in zijn geheel in een brugcel op te nemen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Ik heb hem opgebouwd achter een brugcel. Werkt niet, de trein rijdt in lagere snelheid door. Ik vermoed defecte bc516
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Ben je elektronica vaardig ? Dan kan je makkelijk iets bouwen met een 555 timer.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Ik ben vaardig in het bouwen, maar niet vaardog in het ontwerpen. Dat is den zwakte geef ik toe. Wees welkom met een mooi ontwerp!
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Ik denk dat je goedkoper uit bent met een Arduino (Nano), dat is ook veel flexibeler. Een schakelrail stuurt via een paar diodes en een weerstand de A., die na een bepaalde (instelbare) tijd een relais laat opkomen, dat op zijn beurt de rijspanning even inschakelt. En diezelfde A. kan tegelijkertijd nog tientallen andere dingen voor je doen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
In uw oorspronkelijke vraag staat dat u een impuls van 3 sec wil. Aan welke voorwaarden moet die voldoen qua stroom en/of vermogen ?
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Hierbij een "experimenteerschakeling" met een 555. De linkse transistor (een doodgewone transistor) dient om de ingangsimpuls te inverteren (ingang 2 heeft een dalende flank nodig om te triggeren).
Ra en C zouden ongeveer 150 kohm en 20 µF moeten zijn (hiermee kom je net boven de 3 sec).
Veel plezier ermee

De suggestie om te werken met een arduino is zeker goed en die laat toe om via programmering nog heel wat functies toe te voegen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: tijdschakelaar
In de Märklin Magazin 3/1980 stond een dergelijke schakeling "Aufenthalts-Schalter mit dem IC-Timer 555". Deze werkt met een een schakelaar of een massa-puls (schakelrail) en instelbare schakeltijd voor het relais dat het bedient. Met een potmeter kan je de tijd instellen.
Werkt bij mij nog steeds als tijdelijke stop bij een halte aan de zijlijn.

Groet, Paul
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Wat ik zoek is een schakeling die de rijspanning van ca 13v ac bij het binnenrijden van een sectie of bediend door een reedrelais, die spanning naar 0v terugbrengt in 2 tot 3 sec, instelbaar. Dan na een instelbare tijd van bv 1 minuut wordt de spanning in 2 tot 3 sec weer tot 13v opgevoerd.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Een Arduino (analoge -PWM - uitgang) met vermogensuitgang zou hiervoor kunnen helpen (denk ik)
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
PWM is idd. een van de mogelijkheden, maar alleen voor de oude M.-locs met allstrommotor. Digitale decoders gaan er stuk van, heb ik begrepen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
@herms:
voor alle duidelijkheid, heb je een analoge sturing nodig (gebaseerd op jou gegeven - 13 V ac die geleidelijk aan naar 0 V moet gaan en vice versa) of spreek je over een digitale besturing van jou trein ?
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Ik rij alleen met gewoon analoog. Dus niet digitaal.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2017

offline
Re: tijdschakelaar
Wanneer je daarin geïnteresseerd mocht zijn heb ik uit mijn analoge tijdperk nog beschikbaar twee compleet opgebouwde tijdschakelaars voor märklin wisselstroom.
Met gebruiksaanwijzing. Wachttijd is instelbaar
Er kunnen ook lichtseinen (led/lampjes geen magneetspoelen) op aangesloten worden.
Nieuwstaat

Cees
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2006

offline
Re: tijdschakelaar
Zie Viessmann 5207 (kant en klaar)
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
het gaat dus niet alleen om het (vertraagd) schakelen, maar ook om de voedingsspanning die verlaagd en weer verhoogd wordt. En dat ziek bij de Viessmann 5207 niet.
@Cees: kan die van jou dat wel?
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2017

offline
Re: tijdschakelaar
Denk het niet gezien de gebruiksaanwijzing.
Als ik het goed begrijp zoek je een combinatie van remmodule voor geleidelijk verlagen van de baanspanning en tijdschakelaar.
Ik betwijfel of dat in analoge versie wel bestaat.

Cees

Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
dat zal zeker niet kant-en-klaar bestaan. Ik zoek daarom een ontwerp van een schakeling die ik kan nabouwen. Het hoeft ook niet één schakeling te zijn, het mag ook uit verschillende onderdelen (vertragen/afremmen, optrekken, tijdschakelaar). Die tijdschakelaar is dan feitelijk het meest eenvoudige, dat is met een NE555 wel te bouwen.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijdschakelaar
Je wilt zelf bouwen dan vallen kant en klare Ali opties uit. Fijn, hoef ik niet op te zoeken waar dat draadje stond. :D

ik ken twee analoge aanpakken, zelfbouw.

De ene vind je bij Huub Maaskant (een afrem-module), en een verbeterde versie staat ergens op dit forum, want voor zover ik me herinner zat er ergens een foutje in een van de schema's (kan allang hersteld zijn, overigens).

De andere vind je in de 3railwiki en is van gebruiker M75(Rob). In het hoofdstukje
De werking van de universele dubbele diodematrix
. Hij beschrijft hoe je het afremmen en optrekken van de treinen kunt regelen met diodenmatrixen en relais. Simpeler en goedkoper kan haast niet.

Als die twee schema's je uitgangspunt vormen naar een betere oplossing, dan heb je een goed startpunt.

Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
De manier met de afremmodule werkt toch alleen maar als de lokomotieven een digitale decoder aan boord hebben. Of heb ik het verkeerd voor ?
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijdschakelaar
Dat is wat Huub suggereert, en ook weer niet. Zijn schema's zijn gemaakt in de overgang naar digitaal.
Hij heeft daartoe een analoog schema aangepast aan digitaal gebruikt (nou ja, delta, da vin'k nie echt).

Dus wat heeft hij weggelaten om het schema analoog te gebruiken? Exact: diodes of weerstanden.

In mijn jeugd gebruikte ik weerstanden (want aparte trafo's waren toen nog te duur, en van diodes had ik nooit gehoord). Wat iedereen aanraadt om analoog te doen, is het plaatsen van diodes (of een diodematrix).

Het grote verschil: bij een weerstand verlaag je de stroom (en dus de trekkracht van de motor), bij een diode verlaag je alleen de rijspanning.

Dus inderdaad: een afremmodule zoals die van Huub Maaskant, is bedoeld voor lokomotieven met een decoder.
Maar je moet daar doorheen kijken: wat Huub wegliet (uit het analoge schema dat hij aanpaste), is wat vragensteller er nu weer tussen moet zetten om het analoog werkend te krijgen.

Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Ik heb nog een ideetje:
gebruik een LF versterker(chip) die zo'n 30 tot 50 W kan leveren. Het moet wel een versterker zijn die een volumecontrole-ingang heeft die via een gelijkspanning aangestuurd kan worden (dus niet de klassieke potentiometer-ingang). Aan de ingang sluit je een eenvoudige 50 Hz sinusgenerator aan.
De regelingang zou je nu met een driehoeks- of zaagtandgenerator kunnen aansturen waardoor de uitgang (dus de treinspanning) geregeld wordt van 0 tot max en omgekeerd. Dat zaagtandsignaal wordt dan aangestuurd door een schakelrail of iets dergelijks.
't Is maar een idee voor de elektronica freaks (eigenlijk gebaseerd op een oude AM modulator).

Weet dat ik geen kant en klaar schema heb voor dit ideetje :(
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: cvdw op maandag 15 juni 2020, 13:47:21
een LF versterker(chip) die zo'n 30 tot 50 W kan leveren.

Nee, 12 á 18 watt is genoeg: 24 volt (!) x 0,5 á 0,75 ampére. De amp moet dat vermogen echter wel kunnen leveren aan een belasting van 8 á 12 Ω (wat voor audio vrij hoog is)

Citeer
Het moet wel een versterker zijn die een volumecontrole-ingang heeft die via een gelijkspanning aangestuurd kan worden

Hoeft niet: elke audio-versterker kan zonder problemen een 50 Hz signaal aan.

Citeer
met een driehoeks- of zaagtandgenerator kunnen aansturen

Nee, het moet wel een sinus zijn. Die kun je overigens ook aftakken van een gewone Märklin trafo.

O wacht, je bedoelt om de amplitude van de 50Hz spanning te moduleren. Kwartje is gevallen. ;-)
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
leuk idee!
Ik snap: het ingangssignaal is 50Hz sinus. En met de dalende zaagtand regel je het afremmen en met een stijgende zaagtand kan hij weer wegrijden.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
ik ken dat systeem voor het regelen van afstandbestuurbare dimmers. In een IC komt een puls te staan die een triac openstuurt, en die wordt geknepen of opgeregeld met een regelbare gelijkspanning van 0-10V, waardoor de puls kleiner dan wel groter wordt.

Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Het wordt nu wel erg ingewikkeld (en kostbaar)!
+ Een sinusgenerator van precies 50 Hz bij geringe vervorming (1)
+ Een one-shot zaagtandgenerator met een periodetijd van ~5 sec. en omkeerbare polariteit
+ Een flinke audioversterker

1): Als je alleen met oude locs (30xx) rijdt is dat niet zo kritisch.

Stapje terug: een stopsectie van één raillengte met een simpele oponthoudsschakeling, met er voor en er na één geïsoleerde rail die via een weerstand (2) gevoed wordt. Klaar. ;-)

2): Of een variabele zenerdiode-plus-brugcel:
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: Erik Baas op maandag 15 juni 2020, 14:43:30
12 á 18 watt is genoeg: 24 volt (!) x 0,5 á 0,75 ampére.

Het kan zelfs nog minder: als je de loc in de stopsectie niet hoeft om te schakelen (en warom zou je ook?) is 16V genoeg. En als de loc niet op topsnelheid hoeft te kunnen rijden kun je met 10 á 12V toe!
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: Erik Baas op maandag 15 juni 2020, 16:34:24
En als de loc niet op topsnelheid hoeft te kunnen rijden kun je met 10 á 12V toe!
Bij Lima loc's zou ik op 13-14 v rekenen.... als je niet wilt dat ze kruipen.

Citaat van: Erik Baas op maandag 15 juni 2020, 16:34:24
als je de loc in de stopsectie niet hoeft om te schakelen (en waarom zou je ook?) is 16V genoeg.
Als je een loc wel wil omschakelen, dan moet dat in een stopsectie, omdat het keergedrag anders onvoorspelbaar wordt. Andersom niet, uiteraard, maar dat is een open deur. In de meeste stopsecties wordt alleen (tijdelijk) gestopt.

Het eventuele waarom-wel (en de onvoorspelbaarheid van het analoge keergedrag) is duidelijk.
Hanzi heeft voor Roel Märklin (Boschspoor) een analoog pendel-machientje gebouwd, een keerautomaat, op basis van een schema dat Erik Nieuwenhuis eerder op het forum had geplaatst. 
Daarbij viel op dat als je niet zorgt dat een analoge trein stopt voordat je 'm keert, er van alles fout kan gaan.

Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
en dat voor elke sectie dat ik dat zou willen hebben....
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Je zou de baan ook met gelijkspanning kunnen voeden (de oude allstroommotoren van Marklin werken daar uitstekend mee - alleen het omschakelen van het oude rijrichtingsrelais kan voor een probleem zorgen).
In de stop/start sectie werk je dan met een gestuurde voeding die lineair afneemt naar 0V en bij de start terug lineair toeneemt. Dit is misschien iets makkelijker te realiseren dan een wisselstroomsturing.

Denkstof genoeg ??
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
zeker denkstof genoeg.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2018

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: cvdw op maandag 15 juni 2020, 20:43:32
gelijkspanning [..] alleen het omschakelen van het oude rijrichtingsrelais kan voor een probleem zorgen

En dat los je op door het relais te vervangen door twee diodes. De loc schakelt dan om door de spanning om te polen, net als bij echte DC-locs.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2019

offline
Re: tijdschakelaar
Er blijft minstens nog 1 vraagje open: is de topic starter bereid om locomotieven om te bouwen of wil hij zijn "schatten" in originele toestand bewaren?
Op deze vraag kan ik zelf geen antwoord geven.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Ik heb voornamelijk oude locs. Jammer dat er geen eenvoudige ac-oplossing is.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: cvdw op maandag 15 juni 2020, 20:43:32
Je zou de baan ook met gelijkspanning kunnen voeden (de oude allstroommotoren van Marklin werken daar uitstekend mee - alleen het omschakelen van het oude rijrichtingsrelais kan voor een probleem zorgen).
Doe ik ook: trein rijdt alleen op DC, logisch schakelen alleen met DC.
Rijrichtingrelais met een stekkertrafo 24 vAC (via een relais).
Uiteraard kan dit nog simpeler door diodes in de loc in te bouwen om de juiste veldspoel aan te spreken ...
dan leidt ompolen van de gelijkstroom, tot keren van de rijrichting van de loc
(maar daar heb ik van afgezien omdat ik met een 3-rail loc een 2-rail loc wil kunnen weg trekken in een en hetzelfde blok; ik rij met 2+3 rail-locs op K-rails).

Citaat van: herms op maandag 15 juni 2020, 19:14:21
en dat voor elke sectie dat ik dat zou willen hebben....
Dat is de (positieve) eigenschap van analoog rijden: elke sectie, elk blok opnieuw, mag je het wiel uitvinden.
Het negatieve ervan is dat het vrij prijzig wordt, en bij een beetje omvangrijke baan duurder dan je locs ombouwen naar digitaal.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
inderdaad:
CiteerDat is de (positieve) eigenschap van analoog rijden: elke sectie, elk blok opnieuw, mag je het wiel uitvinden.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: tijdschakelaar
Mare....

Voldoet de Märklin 6600 niet?
Die remt af tot stilstand, na schakelpuls
Dan verstrijkt de wachttijd, en dan rijd de trein weer verder.

Mvg. Marcel
Re: tijdschakelaar
antonv
gast

Re: tijdschakelaar
Dat zal wat duur worden om toe te passen op alle plaatsen waar moet geremd en opgetrokken worden vrees ik.
Maar wat wel heel betaalbaar is is een eenvoudige triac dimmer schakeling, wat je bij DC met een transistor doet doe je bij AC met een triac.
Er is dus wel degelijk een goedkope en simpele oplossing voor AC.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: tijdschakelaar
Als je per sectie er één gebruikt, dan zeker.
Maar je kan er ook meerdere secties mee bedienen, mits er maar 1 trein in over alle secties aanwezig is...

Mvg. Marcel
Re: tijdschakelaar
antonv
gast

Re: tijdschakelaar
Mooie uitdaging als dat dan nog automatisch moet gebeuren  :)
Jij bent duidelijk een kei in automatisatie, vraag is of de topicstarter dat ook is...
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: tijdschakelaar
Citaat van: antonv op woensdag 17 juni 2020, 16:41:28
Mooie uitdaging als dat dan nog automatisch moet gebeuren
Topicstarter zet hoog in, analoog dan, want de simpele oplossingen die ik aanreikte, waren duidelijk te simpel.
Dan mag je verwachten dat dit een ook peuleschil moet zijn. Die simpele middelen (diodes) zaten al in asymmetrisch DCC met Lenz ABC, maar werken uiteraard ook met 3-rail.

Als je meerdere secties met het zelfde apparaat kunt bedienen, dan kunnen de secties-in-kwestie schakelen op het moment dat een trein zich op de juiste plek in die sectie bevindt (door reedcontact, hallsensor, contactrail of schakelrail), maar maakt een voorrangsregel uit welke eerst schakelt en welke als 2e, 3e of 4e. En wat er gebeurt als een sectie nog niet aan de beurt is (stoppen, wachten?).

Bij meerdere secties (die op exact het zelfde moment kunnen worden aangesproken) moet de stroom van het mechanisme (6600 of een CDU) zwaar genoeg zijn om meerdere locs (=secties) tegelijk te kunnen bedienen.
Of het moet ombeurten: de beperkende voorwaarde mits er maar 1 trein in over alle secties aanwezig is. wijst erop dat de stroomsterkte van de 6600 niet sterk genoeg is om gelijktijdig meerdere locs (in meerdere secties) te behappen.

Ik vind dat niet zo gek. Ik heb een rijrichting omschakelmechanisme (voor pendelen). Er is maar 1 zelfgebouwde "pendelautomaat", maar elk spoor dat voor kopmaken (t.b.v. pendelen) is toegewezen heeft een eigen relais, en dat relais betrekt de stroom en rijspanning van die ene "pendelautomaat", op het moment dat dit relais geactiveerd wordt.
De relais-activatie (relais trekt aan) gebeurt via een CDU. Bij meer dan 3 gelijktijdige handelingen schiet mijn "pendelautomaat" tekort. Maar hoe vaak komt dat nou helemaal voor?

Op die fiets lees ik de opmerking van loc1200 (Marcel): je kunt de 6600 ook gebruiken op die manier, met die beperking. En daarmee kun je leven of niet.

Het bezit van een tijdschakelaar en een voorrangsregel (welke mag 't eerst schakelen), kan uitmaken  hoe je het verder speelt. Als je die twee hebt, kun je gewoon een 6600 als basis voor tig treinen gebruiken.

Voor voorrangsregels kom je analoog vrijwel zeker terecht in flipflop elektronica, en dus in de boekjes van de Muiderkring, de voorlopers van Edits. Daarin staan voorbeeldschema's voor zo ongeveer elk analoog probleem, opgelost met analoge 5 vDC-elektronica (en dus buitengewoon attractief, ook voor Arduino gebruikers).
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
CiteerTopicstarter zet hoog in, analoog dan, want de simpele oplossingen die ik aanreikte, waren duidelijk te simpel.
Ik heb volgens mij niet aangegeven dat ik het te simpel vond. Ik ben nog aan het nadenken. Ja, de diodematrix werkt een beetje, maar is niet bevredigend (vind ik). De trein komt op halve spanning via de wisselstraat het station binnen, en moet dan geleidelijk aan stoppen. Dat lukt dus niet met de diodematrix, die heeft een vaste uitgangsspanning. Tenzij je bij binnenkomst rail-1 = een hoge tak van de matrix gebruikt, dan rail-2 is een lage stap van de matrix, en rail-3 = stoppen.
Dan krijg je mijn wens nummer-2: een instelbare wachttijd.
En dan wens-3: een langzaam optrekkende trein.
Citeerde boekjes van de Muiderkring
: ja, die heb ik in mijn bezit.
CiteerVoldoet de Märklin 6600 niet?
: ik denk het wel, MAAR: enerzijds zijn die reteduur, anderzijds heb je er dus meerdere nodig tenzij je blokken via voorrangsregels gaat indelen. Maar je hebt er zo een paar nodig. Dus vandaar mijn wens om feitelijk na te bouwen wat er in die 6600 zit!
Re: tijdschakelaar
antonv
gast

Re: tijdschakelaar
En wat doe je dan met de overgangen van 6600 naar gewone AC voeding? Want ik veronderstel dat de tussenliggende secties met een trafo gevoed zullen worden en een 6600 uitgang parallel schakelen met een trafo uitgang bij de sectie overgangen zal vonken geven...
Ik denk dat de enige goede oplossing is wat ik al aangegeven heb, de secties waar moet geremd of opgetrokken worden voeden via een triac.
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Inderdaad, de triac is een richting die me wel aanstaat. De triacsturing krijg ik voor elkaar, de mix met de zaagtand oom, maar het ontwerpen van een schakeling met een zaagtand van 2 tot 3 sec (instelbaar) vind ik dan wel een uitdaging.
Re: tijdschakelaar
antonv
gast

Re: tijdschakelaar
35 jaar geleden, net voor de komst van Märklin met hun digitaal systeem, had ik een werkende testopstelling met een triac gebaseerde blokbeveiliging, maar ik heb dat toen gelaten voor wat het was en het Elektuur Edits systeem gebouwd en al mijn locs omgebouwd naar digitaal. Maar ik wil je wel op weg helpen met wat ik er mij nog van herinner.
Basis was de uitgangstrap van een programmeerbare dia overvloeier, eveneens uit Elektuur.
In de dia overvloeier zat een eenvoudige 5 bits DA converter om de analoge spanning (gewenste intensiteit) te maken, maar je kunt natuurlijk om het even wat daarvoor gebruiken.
Met een potentiometer heb je een gewone snelheidsregelaar.
Van de triac sturing heb ik een scan (uit de Engelstalige Elektor van oktober 1980, stond in september in de Nederlandstalige uitgave):
Re: tijdschakelaar
Lid sinds: 2011

offline
Re: tijdschakelaar
Ik zie daarin inderdaad de koppeling van puls en ingangsniveau.