Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bovenleidingen solderen

Gestart door benoit1 zondag 26 februari 2012, 15:13:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleidingen solderen
Hoi

ik heb marklin bovenleidingen maar het past niet overal mooi aan door de bestande maten soms te kort zijn en ik hier een extra stuk wil aan solderen kan dat ?ik eb een soldeerbout van 25W

mvg benoit
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Dat moet wel lukken. Het gewoon even proberen.
Re:Bovenleidingen solderen
Ik heb een soldeerstation waar je de temperatuur kunt instellen dat werkt ideaal in de modelbouw. Ik heb op mijn baan alle draadjes aan de c-rails gesoldeerd en ook delen van mijn bovenleiding is aan elkaar gesoldeerd werkt perfect, alleen een nadeel dat soldeerstation kost dik 400 Euro
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Vele wegenen leiden naar Rome, je kan solderen met een boutje van 15 euro maar ook met een mooi soldeerstation van 400 euro. Zoon klusje als dit moet gewoon lukken met een simpel boutje.
Re:Bovenleidingen solderen
Ja dat klopt vele wegen leiden inderdaad naar Rome. Ik had het geluk dat ik een gulle gever tegen kwam die mij dat soldeer station kado deed
Re:Bovenleidingen solderen
ik heb het nu geprobeerd maar het lukt niet ik krijg het soldeersel er niet goed op
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Hoi,

heb je wel eerst de bovenleiding goed verwarmt, en dan pas soldeer toegevoegd? Niet de soldeer op de bout smelten. Het moet aan het materiaal smelten. Lukt dat niet, dan is het vermogen van je soldeerbout te laag.

Roy
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Welke M* bovenleiding heb je? De oude of de nieuwe. Bij de oude moet je het behoorlijk heet stoken is mijn ervaring. Dus veel geduld hebben.

Gr.  Charlie
Re:Bovenleidingen solderen
Hoi,

koop bij de xenos een creme brulee brander voor een paar euro.
Ik soldeer er messing plaatmateriaal en messing profielen mee, werkt uitstekend.

Groeten decock
Re:Bovenleidingen solderen
Ik heb bovenleiding van Viessman en dat soldeer ik met soldeervloeistof (s39) en dan met tin 60/40 en dat werkt zeer netjes.
Re:Bovenleidingen solderen
Citaat van: loc6400 op woensdag 29 februari 2012, 18:59:42
Ik heb bovenleiding van Viessman en dat soldeer ik met soldeervloeistof (s39) en dan met tin 60/40 en dat werkt zeer netjes.

Hoe lang hangt je bovenleiding al dan??? S39 is een super agresief goedje en je bovenleiding zal naar verloop van tijd gaan roesten, zelfs zo erg dat het gewoon helemaal weg rot. Ik heb die fout ook gemaakt bij mn oude M-rails, ik had de draden er met s39 aan gesoldeerd en na een jaar was het niet meer om aan te zien.

Eigenlijk moet je in onse hobby helemaal geen s39 gebruiken.

Groeten JW
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Citaat van: Janvis op woensdag 29 februari 2012, 19:18:19
Eigenlijk moet je in onse hobby helemaal geen s39 gebruiken.
Groeten JW

Dat is zeer goed advies !
S39 is voor de loodgieter en niet voor ons.
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Onzin. Wat denken jullie dan, wat het vloeimiddel is in harskernsoldeer? Juist ja, nagenoeg hetzelfde.

Je mag het best een beetje gebruiken, maar niet kletsnat. Gewoon met een penseeltje iets s39 tussen de verbinding doen, solderen, en de soldering met een vochtig doekje even afnemen.

Roy
Re:Bovenleidingen solderen
Sommerfeldt heeft soldeerolie:



En het werkt exact als S39 RVS.




In beide gevallen wel goed schoonmaken, liefst met een sopje. Al dit soort vloeimiddelen zijn corrosief.

Gr, Ben.
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Bovenleidingen solderen
En zuinig mee omgaan!

Roy
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2008

offline
Re:Bovenleidingen solderen
Citaat van: RoWi op donderdag 01 maart 2012, 07:43:24
Onzin. Wat denken jullie dan, wat het vloeimiddel is in harskernsoldeer? Juist ja, nagenoeg hetzelfde.

Dit klopt echt niet, Roy !
Maar wat vind je van flux ?

grv Huub
Re:Bovenleidingen solderen
maar in mijn soldeersel zit er al zo'n middel in + ik heb de nieuwe bovenleidingen van marklin
Re:Bovenleidingen solderen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Bovenleidingen solderen
ik gebruik deze van sommerfelt.Soldeert zeer makkelijk met een soldeerstation van 70 euro dat gaat tot 470 graden (Velleman).Met dat station soldeer ik alles hier ,zelfs messingplaten.Goed en fijn soldeer (met hars erin) is ook heel belangrijk.Dat kost je amper 10 euro voor 500 gram.Als je al die vloeistof gebruikt dan doe je dat best met een injectienaald.Kan je een heel fijn drupje doseren dat gewoon verdamt bij het solderen.Wel nog ff navegen met een verfborsteltje en wat gedistileerd water.Is het proper en geen corrosie problemen achteraf.