"Gewoon" wat gaan uitproberen, maar allereerst uitzoeken of dit echt komt door de wielen tegen de railpuntstukken! En hoe? Meestal raken ze het middenpuntstuk als ze de wissel "uit"-rijden, dus het zijspoor op.
Ik zou dan de wielen iets naar binnen zetten op 13,9 mm.
Kijken hoe dit loopt.
Mij theorie: de wielen worden bij de railovergangen en puntstukken niet gestuurd door de buitenkant van de wielflens tegen de binnen kant van de rail, maar door de contrarail met de binnenkant van de wielflens. Als je nu de dunnere wielflensen op 14 mm hebt is er aan de buitenkanten minder speling.
Iets minder wijd en wellicht raakt de flens de puntstukken niet meer. Het gaat echt om tienden van millimeters...
En bij dit alles ben ik er van uitgegaan dat het verschil in flensdikte aan de binnenzijde van het wiel zit.
Succes!
Maar wie het beter weet: reageer!
mvg.
Willem E.
Citaat van: ice3 op zaterdag 25 februari 2012, 12:34:13
Ja omdat ik de wielen heb gesteld naar 14 mm ontsporen ze niet.
Betekent dit dat de tik er niet uitgehaald kan worden?