Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand

Gestart door ice3 zaterdag 25 februari 2012, 10:08:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Beste Spoorders,

Ik heb nu 2 trix losjes omgebouwd naar 3 rail marklin. Ik hou de originele wielen en die zet ik dan op de marklinstand 14 millimeter.

Maar dan krijg ik als de loc over een c rail bochtwissel rijdt toch een tikje te horen terwijl de marklinloc er soepel over heen rijdt.

Heb ik de wielen dan niet goed afgesteld of heeft dit te maken met t feit dat Trix wielen anders zijn dan marklin wielen?

Wie helpt me verder om van t wissel-getik af te komen.

Dank en vriendelijke spoorgroet,
Jan Beelen
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
De wielen van Trix hebben een lagere flens dit kan de oorzaak zijn :(



groeten Dylan
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Omdat de flens, dat is toch het gedeelte wat tegen de zijkant van de rails rijdt, lager is hoeft hij toch niet te tikken?

Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
De flenzen van Trix zijn niet alleen minder hoog, ze zijn ook dunner. Het wielstel wordt onvoldoende door de contrarail in de juiste richting geleid. Daardoor raakt de flens het puntstuk en dat veroorzaakt de tik. Vaak blijft het niet bij de tik en ontspoort de lok of rijtuig.
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Ja omdat ik de wielen heb gesteld naar 14 mm ontsporen ze niet.

Betekent dit dat de tik er niet uitgehaald kan worden?

Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Ja als er originele Marklin wielen onderzitten :S


groeten Dylan
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Ik stel een serieuze vraag en zou t erg waarderen als er ook een serieus antwoord op komt!

Met vriendelijke groet,
Jan
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Helaas is er niks aan te doen, je moet er wielen met een hogere en dikkere flens onder zetten.



groeten Dyla
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Je kunt proberen de afstand tussen de flenzen ietsiepietsie kleiner te maken. Dit kán het probleem oplossen dat de flens op het puntstuk botst. Met andere woorden, de lok zal door de contrarail iets meer van het puntstuk af worden gedwongen, waardoor de "botsing" vermeden wordt.
Experimenteren.
Maar zoals enige malen eerder werd opgemerkt, is de enig afdoende remedie: Vervangen van de wielen.
Succes.
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
"Gewoon" wat gaan uitproberen, maar allereerst uitzoeken of dit echt komt door de wielen tegen de railpuntstukken! En hoe? Meestal raken ze het middenpuntstuk als ze de wissel "uit"-rijden, dus het zijspoor op.

Ik zou dan de wielen iets naar binnen zetten op 13,9 mm.
Kijken hoe dit loopt.

Mij theorie: de wielen worden bij de railovergangen en puntstukken niet gestuurd door de buitenkant van de wielflens tegen de binnen kant van de rail, maar door de contrarail met de binnenkant van de wielflens. Als je nu de dunnere wielflensen op 14 mm hebt is er aan de buitenkanten minder speling.
Iets minder wijd en wellicht raakt de flens de puntstukken niet meer. Het gaat echt om tienden van millimeters...
En bij dit alles ben ik er van uitgegaan dat het verschil in flensdikte aan de binnenzijde van het wiel zit.
Succes!

Maar wie het beter weet: reageer!

mvg.
Willem E.


Citaat van: ice3 op zaterdag 25 februari 2012, 12:34:13
Ja omdat ik de wielen heb gesteld naar 14 mm ontsporen ze niet.

Betekent dit dat de tik er niet uitgehaald kan worden?


Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Willem E,
Je zegt met véél meer woorden wat ik al eerder beweerde in #8. 8o
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Citaat van: nobody op zaterdag 25 februari 2012, 16:52:17
Willem E,
Je zegt met véél meer woorden wat ik al eerder beweerde in #8. 8o

Ja, ik kan breeeeedsprakig zijn.... :D
Maar beter dubbel te veel dan enkel te weinig... ;)
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Mannen,

Bedankt tot zover, ik ga het uitproberen door de 14 mm te verkleinen. jullie horen nog van mij!

met vriendelijke groet,
Jan.
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:ombouwen trix naar 3 rail digitaal wielstand
Citaat van: ice3 op zaterdag 25 februari 2012, 19:23:15
Mannen,

Bedankt tot zover, ik ga het uitproberen door de 14 mm te verkleinen. jullie horen nog van mij!

met vriendelijke groet,
Jan.

Hallo Jan,

Heb je een schuifmaat?

Die is erg behulpzaam bij dit soort karweitjes,en haast noodzakelijk,want je praat over afstanden,die je niet met het blote oog waarneemt.

En hoe ga je de wielen naar elkaar toe persen?

M.v.g.

Hans V200.0