Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)

Gestart door DEBORA0517 vrijdag 24 februari 2012, 18:18:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
Elke foto toont details die ik niet eerder kon zien, zoals deze.

Klopt het dat het schaduwstation eigen schakelkastjes heeft voor rijspanning (7210) en wissels (7072) ?
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
Deze schakelkastjes zijn idd voor de opstelsporen.Ik zit dan op de bovenste tree van de trap om onder de baan te kijken.


Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
Vandaag weer eens een nieuw filmpje gemaakt
Op mijn analogebaan rijden 25 treinstellen automatisch hun rondjes.

veel kijk plezier gewenst.


Harrie


https://www.youtube.com/watch?v=T25sObhQJ_Q&t=61s
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
 @citaat Mooie baan. Mooie video. Indrukwekkend!  :thumbup:
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
 @citaat
Hier sluit ik me bij aan. Echt netjes gemaakt.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film)
G E W E L D I G !!  :thumbup: ;)
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog (nieuwe ideen uitgewrkt)
Even een nieuw update van mijn baan. Het stond niet stil bij mij, maar heb veel werk en frustraties gehad om mijn treinen zonder problemen automatisch te laten rijden. Nu dit een beetje op orde is, ga je weer verder met wat nu te doen met mijn baan. Na het hoofdspoor met daarop 12 treinstellen en het B spoor met 13 treinstellen heb ik nog mijn opstelsporen waar volop gerangeerd kan worden. Van deze opstelsporen probeer ik weer een stukje automatisch te laten rijden met 4 treinstellen. Waar bij baan A en baan B de treinstellen in blokvorm reiden ,is dit iets meer ingewikkeld omdat er op 2 plaatsen in beide richtingen wordt gereden.Ik plaats nogmaals mijn baan ontwerpen met het nieuwe baanplan.

baanontwerp modelbaan Januarie 2013 by Harrie Miedema, on Flickr Dit is mijn A baan waarop 12treinstellen automatisch hun rondjes rijden

[/url]Baanontwerp B baan by Harrie Miedema, on Flickr][/img]
Dit is de B baan waarop 13 treinstellen rijden.

opstel en rangeersporen by Harrie Miedema, on Flickr
Dit zijn mijn opstel of rangeersporen.

IMG_1816 by Harrie Miedema, on Flickr
uit de opstelsporen heb ik dit baan plan gemaakt waarbij 4 treinstellen moeten gaan rijden.

Baanontwerp 15 januarie 2015 by Harrie Miedema, on Flickr.Als laatste mijn gehele baan ,waarbij met elkaar 29 treinstellen moeten gaan draaien.

Groet Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Ha die Harrie.
Bijzonder leuk om weer wat actie van jouw baanbouw te kunnen bekijken.
Gelijk nog maar een keer je film van de baan bewonderd, het blijft gewoon boeiend en prachtig om te zien.
Mooi materieel op een mooie baan, dit was voor mij vroeger de "jongensdroom" maar wel op latere leeftijd (en digitaal) voor elkaar gekregen.
Vooral de Claes loc met sleep landbouw machines is een mooie combinatie.

Het banenplan is prachtig om te zien en je hebt het geluk om echt rond te kunnen rijden en ook ideaal met het trapgat zo in het midden.

Veel plezier en succes met baan en baanbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Een kleine verandering in de opbouw van mijn baan, waarbij ik enkele opstelsporen heb verwijderd. Hierbij heb ik van dit gedeelte 1 kant laten zakken ,waardoor ik onder de baan door kon rijden Bij dit gedeelte en wat er onder ligt rijden nu 5 treinen automatisch hun rondjes.

IMG_0016 by Harrie Miedema, on Flickr
Zo was het eerst.

IMG_0303 by Harrie Miedema, on Flickr
Zo is het geworden.

IMG_0304 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0305 by Harrie Miedema, on Flickr


Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Ha die Harrie.
Geweldig om te zien dat je toch nog weer een extra stukje rij plezier erbij hebt weten te vinden! :thumbup:
Ook het opgestelde materieel geeft een prachtig overzicht van jouw rijdende collectie.

Veel plezier en succes met het rijden.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Het is en blijft een prachtig mooie baan, met schitterende treinen.
Zo'n nieuwe ontwikkeling met plek voor meer scenery is verrassend mooi gelukt. :thumbup:

Zelf kijk ik nog steeds met plezier naar de creatieve manier waarop je met die dakspant (heet dat zo?) bent omgegaan.
Dat slingertje in weg en spoorbaan oogt zo dynamisch, en zo vanzelfsprekend.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Hoi Harrie, weer een mooi stukje erbij zo  :thumbup:
Ik had al gehoord dat je was wezen shoppen bij Ruud

groetjes Henk
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
He Henk,leuk weer iets van je te horen en ik heb van Ruud gehoord dat je ook weer bent begonnen met een nieuw project .Ik nodig je van harte uit om eens te komen kijken bij mij.

Groet Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe ontwikkelingen)
Ik heb een nieuwe laptop aangeschaft en toen moest de gehele zooi worden overgezet van mijn oude laptop. Helaas is er toen iets misgegaan. veel van mijn afbeeldingen van mijn modelbaan waren  verdwenen. Van middag maar weer eens wat afbeeldingen geschoten,die ik daarom maar eens zal plaatsen.

IMG_0760 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0766 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0767 by Harrie Miedema, on Flickr
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe afbeeldingen)
Nog maar een paar.

IMG_0765 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0012 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0771 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0014 by Harrie Miedema, on Flickr
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( nieuwe film gemaakt)
Eindelijk een nieuwe film gemaakt,na de nodige veranderingen aan mijn baan en de vele strubbelingen die ik heb gehad om dit te realiseren.Veel kijk plezier.
Harrie.

https://youtu.be/5P3sJ_a0RfI
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Door dat filmpje zag ik ineens je filmpje van 29 mei 2009. Zo herkenbaar, en wat een verschil!
Top. :thumbup:
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Mooie baan, ziet leuk uit.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2019

Bakkie koffie? Lekker!

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Dag Harry,
Wat een leuk filmpje  :thumbup:
Het gezoem van de trafo's op de achtergrond doet mijn hart sneller kloppen. Daarbij het geluid op de M-rails maakt het plaatje compleet.
Ik kan hier erg van genieten, ook al ben ik zelf gezwicht voor het digitale....  :D
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
echt een mooie grote baan
En veel mogelijk heden met annaloog besturing  :thumbup:
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Ha die Harrie.
Bijzonder leuk om jouw prachtige analoge baan in volle glorie te kunnen bewonderen! :thumbup:
Prachtig gedaan en ook erg leuk om alles bewegend te zien.
Ook de scenery is een lust voor het oog, veel herkenbare Faller gebouwen en hele mooie aankleding.

Heb je de gehele treinbesturing "old skool" of zijn er toch nog wat elektronische "tools" gebruikt?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Hoi Harrie,

Wat een mooie indrukwekkende baan  :thumbup: :thumbup:

Ik zag de TEE RAm meerdere keren voorbij komen met 7 bakken, zover ik weet heeft hij altijd met 4 bakken gereden of heb ik het mis?


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Mooi die muizengaatjes, als een slang is de trein zo uit zicht verdwenen naar het schaduwstation.

@Peter de Geluidsman: Natuurlijk bestond de RAm TEE uit vier bakken. Leuk om te zien dat van de sneaky mogelijkheden van M* gebruik is gemaakt. De 3071 bestond uit drie bakjes. Catalogus uit de 60s: meestal zag men ze met 4 wagens. Altijd dus... Maar grappig om te zien dat er hier 4 extra 4071 aanvulwagens zijn tussengevoegd, gewoon omdat het kan.

Een mooie baan met veel interessante beweging. Compliment!

F.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
IDD rijdt de TEE met meer dan 4 rijtuigen ,maar voor mij is dat geen bezwaar .Er is misschien ook wel een lok die niet voor een bepaald rijtuig hoort,maar ik zoek het dan wat op kleur.Ook de film zelf vindt ik niet 100%,vooral de snelle bewegingen,dit had niet gemoeten,maar dit komt gewoon omdat je de film graag wil laten zien.

Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2013

Altijd met tram of trein

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Het zou mij allerminst verbazen als er van de RAm TEE niet op een tekentafel een versie gestaan had bestaande uit meer dan vier bakken. Misschien als een voorloper die versoberd is tot 3+1 bak (hoewel, alleen 1e klas in die sobere 50s...) of in de vorm van een nooit gebouwde opvolger.

Op je baan zie ik combinaties die mij heel realistisch overkomen en waarvan sommige ook bij mij in een wat bescheidener vorm opduiken. Het ziet er allemaal prima uit!

F.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Dag Harrie.

Ik heb genoten van de lange film van jouw fraaie modelbaan :thumbup:
Heerlijk Old Skool analoog op M-rails: zoals het bedoeld is :wink:
En rijden met wat je mooi vindt, ongeacht of het realistisch is of niet!
Ik vind de Edelweiß één van de mooiste treinen, dus een 7-delige ook.

I'm loving it!  :thumbup: :thumbup: (Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen :D)

Groeten,

Erik.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Wat mij opvalt/viel
Dat een deel met,en een deel zonder bovenleiding is
Is dat een bewuste keus(buiten je schaduw station)of komt dat nog
Ik heb zelf ook geen waslijnen maar wel een aantal E locs
En wat ik waardeer is dat je geen tijd perk of land/regio rijdt ,maar wat je mooi of leuk vind
:thumbup:
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Ik heb mijn bovenleiding alleen op mijn A baan geplaatst.Dit was mijn eerste baan.Later heb ik er een B baan bij gebouwd en als je dan uitgebouwd bent wil je toch verder en kwam er nog een C baan .Deze beiden zijn zonder bovenleiding.

Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Duidelijk
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)


Selfie gemaakt

[urlIMG_0831 by Harrie Miedema, on Flickr][/url]

IMG_0829 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0828 by Harrie Miedema, on Flickr

IMG_0827 by Harrie Miedema, on Flickr
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Mooie film en foto-update Harrie. Selfie had niet gehoeven, weet wel hoe je eruit ziet :D
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Dag Harry,

je hebt een pracht baan, en dat heb ik meerdere malen kunnen lezen.

Ik heb ook een analoge baan met Mrails en treinen uit de jaren zestig. Bij mij rijdt alles (15 treinstellen) automatisch (analoog) en de treinen regelen zichzelf d.m.v. reed contacten en ik heb extra relais (5v=), die de rijstroom schakelen, bij de seinen om ze altijd te laten vertrekken (ook als de seincontacten vuil worden) . Als voeding gebruik ik ook de oude blauwe trafo's ( 4 stuks + een aparte lichttrafo)

Jouw baan is wel veel mooier met de scenery, bij mij is het een "technische baan", zonder scenery.

Mijn grote probleem is : Ik heb nog een stel (3 stuks) model 3005 stoomlok, ik kan ze niet inzetten, want ik kan het magneetje (om de reedcontacten te sturen) niet kwijt op lok zonder ingreep en ook niet op de tender.

Het werken met reedcontacten is interessant, maar geeft veel andere probleempjes.De reedcontacten zitten allemaal aan de buitenkant van de rails, zo kun je twee treinen sturen die tegendraads rijden.

Ik weet niet waarom ik dit alles aan je schrijf, maar deze, nog veel plezier. Robert
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Citaat van: GoldenOldie op donderdag 17 september 2020, 17:03:58
Mijn grote probleem is : Ik heb nog een stel (3 stuks) model 3005 stoomlok, ik kan ze niet inzetten, want ik kan het magneetje (om de reedcontacten te sturen) niet kwijt op lok zonder ingreep en ook niet op de tender.
:offtopic:
@Robert
Het is natuurlijk off topic in het draadje van Harry, ik wil er toch iets over kwijt. 
Het maakt me nieuwsgierig naar de grootte van je magneetje.
Daarom start ik een ander draadje, Loc 3005, reedcontactbesturing en plaatsing magneet?. Daarin vind je m'n reactie.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
IDD .Jan vindt ik deze plaatsingen in mijn draadje niet op zijn plaats.Ik mag graag iets laten zien aan de mede hobbyisten en het is altijd leuk om de reacties te lezen.

Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Even goede vrienden. Ik heb m'n reactie verplaatst naar een nieuw draadje.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Gisteren weer eens bij mijn treinkamer geweest omdat een familielid zijn kleinkinderen wel eens wilden kijken naar een grote spoorbaan.Ondanks dat mijn treintjes al een half jaar stil hadden gestaan werkte alles nog naar behoren.Hierbij kun je zien dat Marklin een prima product is.

Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Het valt me op hoe weinig stofgevoelig analoog rijden op M-rails is.

Dat was bij mij ook altijd zo.
De enige antistof maatregel die ik op zolder had,
was ribbelkarton tegen het dakbeschot.
Elk jaar even zuigen op de balken langs de onderkant van het karton. Klaar.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Dag Harry,
Ziet er zeer goed uit.

Zelf heb ik een baan met Mrail op zolder en daar rijden een 20-tal treinsets op, automatisch.
Nu heb ik vaak het probleempje, dat de treinen wel stoppen bij een rood licht, maar moeilijkheden hebben om weer op te starten bij groen !
Mijn baan is volledig uitgerust met reedcontacten en de loc's hebben een klein magneetje, meestal gemonteerd tussen de wieltjes van de kolentender. Als ze eenmaal rijden is er geen probleem.
De seinpalen sturen niet de rijstroom, maar een klein relais (gelijkstroom), welke de rijstroom schakelt.
Ik heb geen bovenleiding, maar de sets rijden wel in beide richtingen op hetzelfde spoor (niet gelijktijdig).
Heb jij een idee  hoe ik het kan verhelpen en hoe doe jij het opstarten bij een rode seinpaal als het groen word ?
Alvast bedankt voor je input.
Robert
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Hallo Robert.
Ik gebruik geen reed contacten ,als bij mij de seinen op groen springen krijgt de baan dus weer stroom.
Groet Harrie
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Citaat van: GoldenOldie op woensdag 22 december 2021, 18:15:05
Heb jij een idee  hoe ik het kan verhelpen en hoe doe jij het opstarten bij een rode seinpaal als het groen word ?
Dat probleem heb ik hier even weg geparkeerd. Want het is me duidelijk dat er bij GoldenOldie's analoge baan iets mis zit wat bij Harry's analoge baan niet mis zit: voldoende voeding (trafo's, condensators, vermogen, kortom).
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Dag Jan22,

Zo simpel is het niet.
De spanning/stroom capaciteit is meer dan voldoende, er zitten 2x 4A trafo's op en de voedingsbedrading is .75 mm² draad ook voor de nulleiding.
De voeding wordt op regelmatige plekken aan de baan toegevoerd.
Ik vermoed, dat het eerder kan liggen aan de bepaalde loc. Bijv. een 3111 en gelijkwaardige hebben er weinig problemen mee, maar andere (zware diesel zoals 3066, 3067 en 3143 weer wel maar niet altijd, ook een 3051 stoort zich er niet aan, de 3040 soms weer wel soms niet).

Jammer dat je er zo licht overheen wilt gaan.

Enfin, zal het zelf wel uitzoeken.
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Niks licht, ik til het weg uit Harry's draadje.  :thumbup:
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Je hebt veel rijdend materiëel.

Doe je alle onderhoud aan de locomotieven zelf, of besteed je dat aan iemand uit?
Re: Ook met veel treinen nog steeds analoog ( film gemaakt)
Hallo Jan .
Ik doe het onderhoud zelf,ik haal ze alleen uitelkaar wanneer ik hoor dat ze weer een drupje olie moeten hebben of wanneer ze te langzaam rijden en dan probeer ik de koolborstels wat meer of minder druk te geven..ik rij trouwens bijna nooit met mijn trein.Ik vindt het bouwen het mooist,maar ik heb nu geen idee voor een verandering.Ik kan zelf niet alles veranderen ,ik heb b.v.een koploper staan die digitaal is maar deze rijd te langzaam voor mijn automatische baan ,hij komt dan b.v niet een helling op.
Harrie