Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Roco 1000 ombouwset

Gestart door Cees maandag 02 april 2007, 16:10:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco 1000 ombouwset
Hallo allemaal,
Het is me dan toch gelukt ik heb een 1000 van Roco voor weinig.
Ik ga hem ombouwen voor 3-rail digitaal. Nu kan ik 2 dingen doen alle assen op maat maken en een ESU decoder kopen. Nu heeft Roco in het verleden een ombouwset voor de 1000 gehad met nummer 94688, ik heb me het la.... gezocht op het internet maar helaas niets kunnen vinden. Wie kan mij helpen?
Groet Kees
Re: Roco 1000 ombouwset
Dat is niet zo makkelijk want er is geen importeur meer, Een mail naar Oostenrijk vertelde mij dat ik contact op moest nemen met mijn plaatselijke dealer............
Groet Kees
Re: Roco 1000 ombouwset
en als je hem omgebouwd hebt je ergeren dat ie bij elke wissel er uit loopt?
Re: Roco 1000 ombouwset
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco 1000 ombouwset
Het Roco 1000 model is niet het gelukkigste model om naar 3-rail om te bouwen.
Het probleen is zelfs 3 ledig.

1- De sleper, met ombouwset maakt de sleper heel snel sluiting op wissels. Er is een alternatief om er een sleper onder te zetten maar ook daarmee kan sluiting op wissels ontstaan.
Ik heb ook al eens een 1000 voor iemand omgebouwd waarbij we de sleper onder het eerste rijtuig (en goederenwagen) gebouwd hebben. Stroomdoorvoer met een RTS koppeling.

2- De maat tussen de grote wielen is vaak 14.2 mm en dat is een kritische maat. Bij het ene model gaat het goed en een ander model ontspoort snel op wissels. Kwestie van geluk hebben. Naar elkaar toe persen naar 14mm gaat niet (ik spreek uit ervaring)

3- Koppelinghouder zit aan de loopas. Ook dat is ontsporings gevoelig.

Het is niet onmogelijk een goed omgebouwd model 1000 te krijgen maar kost wel veel moeite en een beetje geluk.

Succes met de ombouw!

Mvg, Johan. (die in totaal 4 Roco 1000 modellen onderhanden heeft gehad voor 3-rail ombouw)
Re: Roco 1000 ombouwset
Mij is verteld (van iemand die het zelf doet) dat je de wielen los moet halen en er dan iets van af te halen, een sleper van 5,5 cm moet er precies tussen gaan. Een decoder van Tamms en de boel doet het. Dus als ik geen ombouwset kan bemachtigen dan maar zo. Groet Kees
Re: Roco 1000 ombouwset
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 02 april 2007, 19:24:15
Het Roco 1000 model is niet het gelukkigste model om naar 3-rail om te bouwen.
Het probleen is zelfs 3 ledig.

1- De sleper, met ombouwset maakt de sleper heel snel sluiting op wissels. Er is een alternatief om er een sleper onder te zetten maar ook daarmee kan sluiting op wissels ontstaan.
Ik heb ook al eens een 1000 voor iemand omgebouwd waarbij we de sleper onder het eerste rijtuig (en goederenwagen) gebouwd hebben. Stroomdoorvoer met een RTS koppeling.

2- De maat tussen de grote wielen is vaak 14.2 mm en dat is een kritische maat. Bij het ene model gaat het goed en een ander model ontspoort snel op wissels. Kwestie van geluk hebben. Naar elkaar toe persen naar 14mm gaat niet (ik spreek uit ervaring)

3- Koppelinghouder zit aan de loopas. Ook dat is ontsporings gevoelig.

Het is niet onmogelijk een goed omgebouwd model 1000 te krijgen maar kost wel veel moeite en een beetje geluk.

Succes met de ombouw!

Mvg, Johan. (die in totaal 4 Roco 1000 modellen onderhanden heeft gehad voor 3-rail ombouw)

Ik kan dit helemaal onderschrijven.
Bij ons op de club heeft ook een lid een roco 1000 AC model maar dat is meer bij onze treinendoktor dan op de baan.
Re: Roco 1000 ombouwset
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

RFO 193 623

offline
Re: Roco 1000 ombouwset
Cees, je staat voor een geweldige uitdaging zo te lezen  :wink:
Re: Roco 1000 ombouwset
maar een 1000 blijft een mooie lok
Re: Roco 1000 ombouwset
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Roco 1000 ombouwset
Hallo Cees,

de wielen van het voorloopassen vervangen door Märklin Wisselstroom spaakwielen, deze hebben een hogere flens, en dit scheelt al enorm met eruit lopen. De sleper kan bevestigd worden tussen de 1e 2 aangedreven assen. (Met de wisselstroomombouwset zitten ze echter tussen de 2e en 3e as)

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Roco 1000 ombouwset
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco 1000 ombouwset
Het probleem met de sleper, ongeacht waar je hem plaatst is het volgende:

Het model NS 1000 is geen draaistel-lok. De beide buitenste grote drijfwielen zijn star in het frame geplaatst, de twee binnenste grote drijfwielen schuiven zijdelings heen en weer om een boog te kunnen berijden.
Waar je de sleper ook plaatst het probleem is de overhang bij het gebogen berijden van de wissels. De sleper wijkt zover zijdelings uit dat hij vaak ergens wel een railstaaf (= massa) net raakt. En dan heb je een probleem nl kortsluiting.
De lengte van de sleper maakt in deze niet zoveel uit. Ik heb diverse plaatsen voor de sleper en oplossingen geprobeerd, je loopt toch altijd weer tegen het probleem op.

Sleper onder het eerste rijtuig/goederenwagen is in mijn ogen de beste oplossing, echter met losse lok kun je dan niet rijden (en niet omlopen). Voor een vaste stam is het echter ideaal.

Een Tams decoder zou ik er niet instoppen, met een ESU decoder komt het model perfect tot zijn recht.

Mvg, Johan.
Re: Roco 1000 ombouwset
Iedereen bedankt voor zijn reactie, als ik klaar ben met de ombouw zal ik mijn bevindingen op het forum plaatsen. Tsja een uitdaging in het leven moet je houden.

Groet Kees
Re: Roco 1000 ombouwset
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 02 april 2007, 23:54:22
Het probleem met de sleper, ongeacht waar je hem plaatst is het volgende:

Het model NS 1000 is geen draaistel-lok. De beide buitenste grote drijfwielen zijn star in het frame geplaatst, de twee binnenste grote drijfwielen schuiven zijdelings heen en weer om een boog te kunnen berijden.
Waar je de sleper ook plaatst het probleem is de overhang bij het gebogen berijden van de wissels. De sleper wijkt zover zijdelings uit dat hij vaak ergens wel een railstaaf (= massa) net raakt. En dan heb je een probleem nl kortsluiting.
De lengte van de sleper maakt in deze niet zoveel uit. Ik heb diverse plaatsen voor de sleper en oplossingen geprobeerd, je loopt toch altijd weer tegen het probleem op.
Mvg, Johan.

De marklin MS800 en 3023/24 hebben dezelfde constructie, hier gaat het wel goed, dus ik vermoed dat de lengte van het sleepcontact er ook iets mee te maken heeft. Deze modellen hebben beide een lange sleper (7185), de MS zelfs een superlange.

Misschien ook een optie om er 2x 7175 onder te zetten? Weet niet, want ik ken de 1000 van roco niet.
Bart
Re: Roco 1000 ombouwset
Blausee-Mitholz
gast

Re: Roco 1000 ombouwset
Citaat van: yoshi op vrijdag 06 april 2007, 14:26:05
Citaat van: Blausee-Mitholz op maandag 02 april 2007, 23:54:22
Het probleem met de sleper, ongeacht waar je hem plaatst is het volgende:

Het model NS 1000 is geen draaistel-lok. De beide buitenste grote drijfwielen zijn star in het frame geplaatst, de twee binnenste grote drijfwielen schuiven zijdelings heen en weer om een boog te kunnen berijden.
Waar je de sleper ook plaatst het probleem is de overhang bij het gebogen berijden van de wissels. De sleper wijkt zover zijdelings uit dat hij vaak ergens wel een railstaaf (= massa) net raakt. En dan heb je een probleem nl kortsluiting.
De lengte van de sleper maakt in deze niet zoveel uit. Ik heb diverse plaatsen voor de sleper en oplossingen geprobeerd, je loopt toch altijd weer tegen het probleem op.
Mvg, Johan.

De marklin MS800 en 3023/24 hebben dezelfde constructie, hier gaat het wel goed, dus ik vermoed dat de lengte van het sleepcontact er ook iets mee te maken heeft. Deze modellen hebben beide een lange sleper (7185), de MS zelfs een superlange.

Misschien ook een optie om er 2x 7175 onder te zetten? Weet niet, want ik ken de 1000 van roco niet.
Bart

Beste Bart,

Tussen de door jou genoemde Märklin modellen en de Roco NS 1000 zit één groot verschil en daar draait het juist om.

Bij de Märklin modellen zijn de twee binnen wielen star en daar zit de sleper gemonteerd. De twee buiten wielen zijn schuif cq draaibaar. Ter plaatse van de sleper heb je dus geen overhang.

Bij de Roco NS 1000 is het precies anders om. Daar zijn de twee buitenste wielen star en de twee binnen wielen zijn schuifbaar. Daar de basis van de buitenwielen lang is krijg je behoorlijk overhang in het midden wat net te veel is voor een sleper.

Daar zit dus de kneep. Lengte van de sleper doet er in zijn geheel niets toe!
Ik heb geprobeerd de sleper geheel naar voren te plaatsen onder één van de buitenwielen en loop-as. Ook dan blijf je problemen houden.
Beste optie (daar blijf ik bij) sleper onder de eerste wagon te plaatsen.

mvg, Johan.
Re: Roco 1000 ombouwset
Citaat van: Blausee-Mitholz op vrijdag 06 april 2007, 21:26:37
[

Beste Bart,

Tussen de door jou genoemde Märklin modellen en de Roco NS 1000 zit één groot verschil en daar draait het juist om.

Bij de Märklin modellen zijn de twee binnen wielen star en daar zit de sleper gemonteerd. De twee buiten wielen zijn schuif cq draaibaar. Ter plaatse van de sleper heb je dus geen overhang.

Bij de Roco NS 1000 is het precies anders om. Daar zijn de twee buitenste wielen star en de twee binnen wielen zijn schuifbaar. Daar de basis van de buitenwielen lang is krijg je behoorlijk overhang in het midden wat net te veel is voor een sleper.

mvg, Johan.
[/quote]

Hallo Johan,

ik ben het niet helemaal met je eens. Bij de MS800 zijn de buitenste wielen star en hebben de middenste geen spoorkrans, een beetje als een 1000 dus. . Hieronder zit een gigantische sleper, waarschijnlijk om de uiteinden een beetje onde de starre assen te krijgen.Ook bij de 3023 schuiven de binnenste twee assen. Het kan echter wel zo zijn dat de wielbasis van  een 1000 nog groter is en dat je daardoor in de problemen komt.

Is het voor de echte knutselaars niet mogelijk om bijvoorbeeld as 2 en 4 vast te zetten en hiertussen de sleper? De lok gaat dan wel een beetje raar door een bocht, maar dit valt volgens mij niet op.
Hoe doet marklin dit met een lange wielbasis, bijvoorbeeld een BR86?

Bart
Re: Roco 1000 ombouwset
NSmarklin
gast

Re: Roco 1000 ombouwset
Ik ben één van degenen voor wie Johan een 1000 heeft omgebouwd, en mijn vader is een van de andere gelukkigen  :D

Johan heeft me de problemen laten zien, waarna zowel mijn vader als ik besloten om een sleper onder een rijtuig en goederenwagen te plaatsen. Een stroomvoerende koppeling naar de loc maakt dat het geheel kan rijden.

Natuurlijk heeft de 1000 nu de beperking dat ie niet los kan rijden, of kan omlopen, maar dat neem ik voor lief. Ik vind het betrouwbaar rijden van de loc veel belangrijker!!!!! En betrouwbaar zijn ze nu wél. Mijn vader rijdt op M-rail, die loc rijdt daar uitstekend. Ik had nog wat problemen met het ontsporen van het vooroplopende loopwieltje op mijn K-rail.

Bij Kuijpers modeltreinen in Utrecht zijn nog enkele door hem samengestelde ombouwsetjes voor de 1000 te koop. Ik heb dat setje gekocht, enkel alleen voor het loopwiel. Was een duur wieltje (setje kost namelijk 25 euro), maar nu loopt mijn 1000 echt perfect! Ik heb het voorste en het achterste loopwieltje vervangen en in combinatie met de sleper onder mijn ketelwagen heb ik nu een prima functionerende 1000.

Dan maar niet omlopen. En als je ook eens met een andere trein achter je loc wilt rijden, dan plaats je onder een andere wagen toch ook een sleper?

Je kunt het natuurlijk altijd proberen met een sleper onder de loc zelf, maar ik heb diverse mensen gehoord dat het een onbetrouwbare loc blijft. Mijn advies: wil je een betrouwbare 1000, vervang de loopwielen door wielen met grotere felnzen (misschien heeft Kuijpers de setjes nog) en plaats je sleepcontact onder een rijtuig of goederenwagen achter de loc.

Perfecte oplossing Johan, ben er erg blij mee! Volgende uitdaging is de mat'46.........  :wink:

Jeroen