Ik ben één van degenen voor wie Johan een 1000 heeft omgebouwd, en mijn vader is een van de andere gelukkigen
Johan heeft me de problemen laten zien, waarna zowel mijn vader als ik besloten om een sleper onder een rijtuig en goederenwagen te plaatsen. Een stroomvoerende koppeling naar de loc maakt dat het geheel kan rijden.
Natuurlijk heeft de 1000 nu de beperking dat ie niet los kan rijden, of kan omlopen, maar dat neem ik voor lief. Ik vind het betrouwbaar rijden van de loc veel belangrijker!!!!! En betrouwbaar zijn ze nu wél. Mijn vader rijdt op M-rail, die loc rijdt daar uitstekend. Ik had nog wat problemen met het ontsporen van het vooroplopende loopwieltje op mijn K-rail.
Bij Kuijpers modeltreinen in Utrecht zijn nog enkele door hem samengestelde ombouwsetjes voor de 1000 te koop. Ik heb dat setje gekocht, enkel alleen voor het loopwiel. Was een duur wieltje (setje kost namelijk 25 euro), maar nu loopt mijn 1000 echt perfect! Ik heb het voorste en het achterste loopwieltje vervangen en in combinatie met de sleper onder mijn ketelwagen heb ik nu een prima functionerende 1000.
Dan maar niet omlopen. En als je ook eens met een andere trein achter je loc wilt rijden, dan plaats je onder een andere wagen toch ook een sleper?
Je kunt het natuurlijk altijd proberen met een sleper onder de loc zelf, maar ik heb diverse mensen gehoord dat het een onbetrouwbare loc blijft. Mijn advies: wil je een betrouwbare 1000, vervang de loopwielen door wielen met grotere felnzen (misschien heeft Kuijpers de setjes nog) en plaats je sleepcontact onder een rijtuig of goederenwagen achter de loc.
Perfecte oplossing Johan, ben er erg blij mee! Volgende uitdaging is de mat'46.........
Jeroen