Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

IRM wielen

Gestart door arge vrijdag 02 maart 2007, 15:48:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IRM wielen
arge
gast

IRM wielen
Hallo,

ik ben bezig een IRM om te bouwen naar marklin digitaal.

ik heb de volgende vraag. Welke marklin wielen en assen passen hieronder?
Met name heb ik een probleem met het motorrijtuig. Om deze assen zit een tubeje met een tandwiel. Ik wil een andere as maar die moet dan wel dezelfde dikte hebben, anders krijg ik problemen met de aandrijving.

Groet,

arge
Re: IRM wielen
Arkadas
gast

Re: IRM wielen
waarom zou je ze willen vervangen....je kunt beter zorgen dat de wiel afstand goed is!

Waarschijnlijk rijdt hij dan net zo goed.

Afstand ben ik ff vergeten, maar dat weten er vast wel meer op dit forum

arkadas
Re: IRM wielen
arge
gast

Re: IRM wielen
Ik wil graag de wielen vervangen. Omdat de standaard wielen van Lima zo klein zijn, ligt de trein laag waardoor hij bij een wissel tegen de wissellantaarn aankomt.

Ik wil er daarom marklin wielen onderzetten zodat hij ook hoger komt te liggen ten opzicht van de rails.

Ik heb overal al marklin wielen ingezet, maar nog niet bij het motorstel omdat ik de as niet zomaar kan vervangen.
Re: IRM wielen
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: IRM wielen
Hallo Arge,

Dit is een probleem die ook kan ontstaan bij gebruik van langere Roco rijtuigen, je kan het probleem ook andersom benaderen.

En de wissellantaarns vervangen door kleinere excemplaren uit de 5200 serie, ik heb dit ook bij een aantal van mijn wissels gedaan, het plaatje moet kleiner gemaakt worden, en er moet een boutje bijgezet worden om het plaatje op zijn plaats te houden.

Ps bij toeval heb ik nog 1 afbeelding omdat ik mijn laatste wissel uit die serie verkocht heb via marktplaats, zoek de verschillen, want het is echt 2x dezelfde wissel geweest.




met vriendelijke groet,

Walter
Re: IRM wielen
Arkadas
gast

Re: IRM wielen
Inderdaad dat probleem met de wissels had ik ook, ik heb echter alle lantaarns eraf gehaald en niet vervangen, want ik rijdt NS en die heeft ook geen lantaarns bij de wissels.  Daarnaast zijn er ook 1:87 lente wagons, die ook niet over de kleine lantaarnhuisjes heen willen gaan.

Het nadeel of eigenlijk ook wel voordeel is nu dat ik echt eerst de route moet uitzetten, want je weet nu niet zeker of de wissels goed staan.

verder is het wisselen van wielen bij wagons vaak wel te doen, maar bij loks ivm de aandrijving vaak lastig. Dus per situatie kijken wat de limieten zijn en beslissen wat te doen.

Groet,

Arkadas
Re: IRM wielen
arge
gast

Re: IRM wielen
Ok ik begrijp je.

Maar de wielen bij de motorbak zijn namelijk nog geisoleerd en ik wilde die dus vervangen. Heb je enig idee welke marklin wielen ik zou kunnen gebruiken?
Re: IRM wielen
Arkadas
gast

Re: IRM wielen
als het een gelijkstroom model is, zijn er een soort stroom afnemers gemaakt op de wielen, als je deze aan elkaar knoopt, dan zijn ze dus feitelijk niet meer geisoleerd.

vervangende wielen van marklin....geen idee, zou gaan meten en vergelijken met het materiaal dat je reeds al bezit.

Groet,

Arkadas
Re: IRM wielen
NSmarklin
gast

Re: IRM wielen
De IRM heeft ook met de kleine wissellantaarns problemen. De lage bak komt namelijk met name bij meegebogen wissels die je in afbuigende stand berijdt, tegen de lantaarn aan. Toen ik nog bij mijn vader op de baan reed (die heeft M-rails) hebben we dat opgelost door van de lantaarns het buitenste zwarte metalen kapje van de witte kern te trekken. De witte kern is bij de meeste wissels klein genoeg voor de IRM, en die zou je dan even grijs kunnen schilderen, dan lijkt het een kastje naast het wissel. Lampje uit het wissel halen en klaar. Bij de megebogen wissels hebben we voor het schilderen eerst de witte kern aan een kant schuin afgevijld. Dat is de kant van de kern die naar het spoor wijst als het wissel in afbuigende stand staat.

Ik heb aan de wielen van de IRM motorbak niets gewijzigd, wel heb ik de wielen van de tussenbak en het motorloze koprijtuigen vervangen door Marklin wielen die ook onder de NS ICR zitten.

Jeroen