Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Modelgips geelband of rotband gips

Gestart door dennis29 donderdag 23 februari 2012, 00:43:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Modelgips geelband of rotband gips
Ik ben aan de stoei gegaan met gips om er straks landschappen en bergen mee te maken.
Ik ben gestart met modelgips, maar snelgips schijnt net zo goed te werken.

Maar nou was ik vandaag in de bouwmarkt voor dat snelgips en daar ligt een giga zak rotband of geelband gips voor een appel en een ei (in verhouding tot de modelgips).
Heeft iemand hier ervaring mee ? Waarom zou je rotband/geelband gips wel of juist niet gebruiken? Is het goed te gebruiken voor de modelbaan?

Ik ben zeer benieuwd

Alvast bedankt
Re:Modelgips geelband of rotband gips
Dennis,

Modelgips is erg fijn en wordt  akelig strak en keihard. Kun je dus prima gebruiken in gietmallen om muren
etc van te maken.
Rotband en Geelband is veel groffer als modelgips, daarom kun je het minder goed gieten en het
droogt ook veel minder snel, maar voor landschapsbouw is dat meestal niet zo erg.
Ik heb het wel eens gebruikt in mallen, maar ik vind het niks, daarin gebruik ik modelgips.
Ik gebruik wel rotband om landschappen te modelleren.

Het verschil tussen rotband en geelband is de fijnheid van de korrelstructuur die erin zit.
Re:Modelgips geelband of rotband gips
Hallo,

Ik kan het verhaal van Alphons alleen maar beamen. Ik gebruik ook modelgips voor mn mallen en rodband voor modeleren van mn bergen. modelgeips word heel snel hard en rodband is veel langer te bewerken.

gr jw
Re:Modelgips geelband of rotband gips
Dank voor de bijdrages, helder!
Re:Modelgips geelband of rotband gips
ik gebruik modelgips welke bij de groothandel kan worden gekocht, rond de 9,00 euro per 25 kilo.
Re:Modelgips geelband of rotband gips
Dennis,

ik ben het ook met Alphons eens. Voor mallen vind ik die goedkope gipssoorten niks maar voor bergen moet het kunnen.

Jan,

heb je een merk?

Groetjes, John
Re:Modelgips geelband of rotband gips
john,
er zijn verschillende merken, het merk maakt nog niet eens zoveel uit. ik ben naar de stuc. groothandel gereden en gevraagd naar modelgips en vertelt voorwelke doeleinden het gebruikt moest worden.( ik heb op dit moment even geen gips staan, dus ook geen merknaam. excuus  :? 8o :-(  evt. kan ornamenten gips ook, alhoewel die iets grover is dan modelgips. ik rij als ik weer gips nodig heb naar de firma janssen in gouda.
groet
jan
Re:Modelgips geelband of rotband gips
wil je echt hard gips en mooie strakke afdrukken hebben, neem dan tandarts gips, super strak en glad, je kunt het aanschaffen bij schouten in mijnsherenland.
Re:Modelgips geelband of rotband gips
Mercy Jan.

Groetjes, John