Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Help voor het maken van een banenplan

Gestart door Egbert woensdag 22 februari 2012, 21:33:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Help voor het maken van een banenplan
Hallo ik ben Egbert en ik wil graag beginnen met een modeltrein baan.
Ik heb geen ervaring met het maken van een modelbaan..dus ik zoek wat tips en aanwijzingen om een mooie
modelbaan temaken.
De schaal van mijn baan wordt H0..scenery is bergen en de periode is V.
De baan wil ik langs twee muren bouwen, Het wordt een  L-vormige baan.
Ik moet nog de afmetingen bepalen van de baan..Ik zou graag willen weten wat de max breedte is  voor een baan
die je langs de muur maakt.
Ik heb SCARM gedownload en wil met het banenplan beginnen.
Heeft iemand tips voor mij en dingen waar ik moet aan denken als ik met een banen plan beginnen.
M.v.g. Egbert
Re:Help voor het maken van een banenplan
Op de wiki kan je veel nuttige info en ideeën vinden voor het maken van je baanplan:
http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=rails

de breedte hangt eigenlijk samen met hoe hoog je de tafel wil maken
dus je zou zelf moeten kijken door op een bepaalde afstand van de muur te gaan staan of je dan ongeveer overal bij kan

Ik heb zelf ook een deel van mijn tafel tegen de wand aan staan en die is 70 cm hoog en ongeveer 1,10 m diep

Ook nog een advies voor de hoek van de L als je daar van alles gaat plaatsen is het misschien handig om een mangat te maken zodat je er makkelijker bij kan.


Mvg.

Jeroen
Re:Help voor het maken van een banenplan
welkom Egbert,

de afmatingen van je baan bepalen grotendeel wat je kan en zal gaan doen.  Ook kan je best nu al overwegen op hoeveel niveaus (verdiepingen) je wil gaan werken, bvb met of zonder schaduwstation en/ of klimspiralen.

Hoe breed een baan mag zijn, is vooral bepaald door de lenge van jouw armen .  Namelijk, moet je zorgen dat als ze eenmaal gebouwd is, je nog overal bij kan in geval van eventuel problemen.    Hier of daar een "mangat" of een luik kan soms voor oplossingen zorgen waardoor je baan breder kan worden.

dus eigenlijk bevestig ik het bericht van Jeroen zo een beetje.