Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Blokbeveiliging d.m.v. hoofdsein Maerklin 76391

Gestart door hawize woensdag 22 februari 2012, 19:11:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Blokbeveiliging d.m.v. hoofdsein Maerklin 76391
Beste forumleden,

Ben al enige tijd van plan blokbeveiliging toe te passen op mijn Maerklin baan ( C-rails ).
Ik rijd met een CS1, en heb enige tijd geleden een 3-tal seinen 76391 aangeschaft in de veronderstelling dat aansluiten via een bijgesloten handleiding ook voor een leek op het gebied van electronica te doen zou moeten zijn.
Ik kom echter tot de vervelende conclusie dat de bijgesloten handleiding nogal summier is en mij niet die informatie geeft die ik nodig heb en had verwacht.
Ook de veelvoud aan extra draden en aansluitingen die in de verpakking bijgeleverd worden bezorgen mij de nodige hoofdbrekens. Zijn al die extra draadjes nodig  ( volgens mij niet ) en zo nee, welke heb ik dan wel nodig ?
Wie kan mij hierover uitleg geven ?
Bestaat er bovendien ergens een goed leesbare en duidelijke beschrijving om mijn wens, blokbeveiliging d.m.v. 3 seinen en schakelrails, gerealiseerd te krijgen ?
Verneem graag jullie reactie.
Harry
Re:Blokbeveiliging d.m.v. hoofdsein Maerklin 76391
Hallo Harry

Ik heb zelf geen seinen en ik heb er ook nog nooit aangesloten maar ik had thuis wel een boekje liggen waar er veel in beschreven stond over seinen aansluiten

Ik heb het opgezocht op internet en misschien heb je er iets aan:
http://www.hetspoor.com/handleidingen/Marklinseinen.pdf

Mvg.

Jeroen
Re:Blokbeveiliging d.m.v. hoofdsein Maerklin 76391
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Blokbeveiliging d.m.v. hoofdsein Maerklin 76391
Volgens Märklinsite:

Voorbeeld: Bloksein van het eenheidstype van de Deutsche Bundesbahn (DB). 2 Standen: "stop" - rood (Hp0) en "rijden" - groen (Hp1).
Model: Met geïntegreerde seinelektronica en 1 afzonderlijke seindecoder. Regeling van alle functies via bijbehorende seindecoder in het Digital-systeem of met conventioneel schakelbord mogelijk. Seindecoder kan onder de C-rail of onder de modelbaan ingebouwd worden. Voor Digitaal-bedrijf kunnen de configuratie en het adres vóór de inbouw toegewezen en getest worden. Aan de seindecoder aansluitingen voor de treinbeïnvloeding en voor een voorsein. Hoogte zonder sokkel 78,0 mm.
Highlights:
    * Bloksein voor de inzet langs het traject.
    * Passend voorsein afzonderlijk art.nr. 76383 of op het bloksein art.nr. 76395.

Dus sein kan ook met schakelrails worden aangestuurd. Dit dien je op de ouderwetse manier te doen. In de handleiding zou dit naar voren moeten komen. Let op seinen bevatten ook een digitale decoder, dus niet met een oud type transformator voeden.
Voor in één cirkel, met 2 treinen, zijn 3 van deze seinen nodig. (= 3 blokken) Elk sein dient ook de rijstroom van de 2 á 3 laatste rails van betreffend blok te onderbreken, waar het sein geplaatst is. De rijstroom dient zelf van een ringleiding te komen, en via het sein naar het te beveiligen railstuk te gaan. Tussen de onderbroken (lees electrisch geïsoleerde railstukken) dienen de railstukken (3 in dit geval, omdat er 3 blokken zijn) ook te worden aangesloten op de ringleiding. Anders zou bij 2 op rood staande seinen, het tussenliggende railstuk niet van stroom worden voorzien.
In elk blok dient ook een schakelrail te worden opgenomen. Deze schakelrail kan je aan het einde van het blok plaatsen in het niet door het sein beïnvloedt railgedeelte.
Werking: Je lok passeert het groene sein en rijdt het blok binnen. Aan het einde van het permanent van stroom voorziene railstuk, komt deze over de schakelrail, en bedient daarmee het groene sein, welke weer op onveilig (rood) wordt gezet. Tevens wordt ook het daarvoor liggende sein op groen gezet. Als in dat blok een trein staat, zal deze wegrijden, en in het volgende blok tot stilstand komen. Het sein staat immers op rood. Tevens word het andere blok waaruit de trein vertrok ook weer op rood geschakeld.
Dus Blok 1 (B1) met een lengte van treinlengte + ca 4 rails, bevat sein 1 (S1), schakelrail 1 (Sr1) en een geisoleerd deel van 3 rails. (G1)
Maar een cirkel van 3 blokken met genoemde delen. 
=>   B1=S1+rails treinlengte+Sr1+G1; daaraan B2=S2+rails treinlengte+Sr2+G2; daaraan B3=S3+rails treinlengte+Sr3+G3; daaraan weer blok 1.
Voorzie de seinen van stroom vanaf je ringleiding en naar je onderbroken railstuk, en ook je "rails treinlengte" naar je ringleiding. (rode draad).

Aansluiten seinen: ZOALS HET VROEGER GING*.
Bij de oude typen seinen wordt een bi-stabiele spoel bediend door trwee blauwe draden, waarvan één met rode stekker, en de andere met groene stekker. Verder is er nog een gele draad aanwezig, met gele stekker.
Wordt de groene stekker met bruin verbonden, (via puls schakelkastje, of schakelrail) dan dient het sein op veilig te staan, bij de rode stekker op onveilig. Geel dient op geel te worden aangesloten.

Een trein komend uit blok 3, passeert sein S1, rijdend in blok1 bedient Sr1 => S1rood+S3groen
dus hieruit volgt, aansluiten:
Aansluiten: Sr1 => S1rood+S3groen.
Aansluiten: Sr2 => S2rood+S1groen.
Aansluiten: Sr3 => S3rood+S2groen.

Test de seinen op werking met schakelrails, en als alles werkt, kan je met 2 treinen rijden.

Sterkte, en succes.
Marcel

* In de gebruikaanwijzing moet een soortgelijke uitleg staan. Zoniet, dan oppassen met digitale componenten in een niet digitaal circuit. Bij overbelasting kan het stuk gaan.