Volgens Märklinsite:
Voorbeeld: Bloksein van het eenheidstype van de Deutsche Bundesbahn (DB). 2 Standen: "stop" - rood (Hp0) en "rijden" - groen (Hp1).
Model: Met geïntegreerde seinelektronica en 1 afzonderlijke seindecoder. Regeling van alle functies via bijbehorende seindecoder in het Digital-systeem of met conventioneel schakelbord mogelijk. Seindecoder kan onder de C-rail of onder de modelbaan ingebouwd worden. Voor Digitaal-bedrijf kunnen de configuratie en het adres vóór de inbouw toegewezen en getest worden. Aan de seindecoder aansluitingen voor de treinbeïnvloeding en voor een voorsein. Hoogte zonder sokkel 78,0 mm.
Highlights: * Bloksein voor de inzet langs het traject.
* Passend voorsein afzonderlijk
art.nr. 76383 of op het bloksein
art.nr. 76395.
Dus sein kan ook met schakelrails worden aangestuurd. Dit dien je op de ouderwetse manier te doen. In de handleiding zou dit naar voren moeten komen. Let op seinen bevatten ook een digitale decoder, dus niet met een oud type transformator voeden.
Voor in één cirkel, met 2 treinen, zijn 3 van deze seinen nodig. (= 3 blokken) Elk sein dient ook de rijstroom van de 2 á 3 laatste rails van betreffend blok te onderbreken, waar het sein geplaatst is. De rijstroom dient zelf van een ringleiding te komen, en via het sein naar het te beveiligen railstuk te gaan. Tussen de onderbroken (lees electrisch geïsoleerde railstukken) dienen de railstukken (3 in dit geval, omdat er 3 blokken zijn) ook te worden aangesloten op de ringleiding. Anders zou bij 2 op rood staande seinen, het tussenliggende railstuk niet van stroom worden voorzien.
In elk blok dient ook een schakelrail te worden opgenomen. Deze schakelrail kan je aan het einde van het blok plaatsen in het niet door het sein beïnvloedt railgedeelte.
Werking: Je lok passeert het groene sein en rijdt het blok binnen. Aan het einde van het permanent van stroom voorziene railstuk, komt deze over de schakelrail, en bedient daarmee het groene sein, welke weer op onveilig (rood) wordt gezet. Tevens wordt ook het daarvoor liggende sein op groen gezet. Als in dat blok een trein staat, zal deze wegrijden, en in het volgende blok tot stilstand komen. Het sein staat immers op rood. Tevens word het andere blok waaruit de trein vertrok ook weer op rood geschakeld.
Dus Blok 1 (B1) met een lengte van treinlengte + ca 4 rails, bevat sein 1 (S1), schakelrail 1 (Sr1) en een geisoleerd deel van 3 rails. (G1)
Maar een cirkel van 3 blokken met genoemde delen.
=> B1=S1+rails treinlengte+Sr1+G1; daaraan B2=S2+rails treinlengte+Sr2+G2; daaraan B3=S3+rails treinlengte+Sr3+G3; daaraan weer blok 1.
Voorzie de seinen van stroom vanaf je ringleiding en naar je onderbroken railstuk, en ook je "rails treinlengte" naar je ringleiding. (rode draad).
Aansluiten seinen: ZOALS HET VROEGER GING*.
Bij de oude typen seinen wordt een bi-stabiele spoel bediend door trwee blauwe draden, waarvan één met rode stekker, en de andere met groene stekker. Verder is er nog een gele draad aanwezig, met gele stekker.
Wordt de groene stekker met bruin verbonden, (via puls schakelkastje, of schakelrail) dan dient het sein op veilig te staan, bij de rode stekker op onveilig. Geel dient op geel te worden aangesloten.
Een trein komend uit blok 3, passeert sein S1, rijdend in blok1 bedient Sr1 => S1rood+S3groen
dus hieruit volgt, aansluiten:
Aansluiten: Sr1 => S1rood+S3groen.
Aansluiten: Sr2 => S2rood+S1groen.
Aansluiten: Sr3 => S3rood+S2groen.
Test de seinen op werking met schakelrails, en als alles werkt, kan je met 2 treinen rijden.
Sterkte, en succes.
Marcel
* In de gebruikaanwijzing moet een soortgelijke uitleg staan. Zoniet, dan oppassen met digitale componenten in een niet digitaal circuit.
Bij overbelasting kan het stuk gaan.