Dinsdagavond zat ik nog even met iemand te MSNen. Of we woensdag misschien nog wat leuks gingen doen. Ja, leuk dus. Uiteindelijk werd de bestemming Brussel. Vanuit Noord-Brabant is dat natuurlijk zo te bereiken, maar daar woon ik niet. Vanuit omgeving Alkmaar is het iets verder. Afijn, voor mijn doen vroeg opgestaan en daar zat ik dan, zo rond 8 uur al in de trein. Wat een tijd en vooral, lekker druk. Omdat ik mijn reisgenoot nog moest oppikken in Roosendaal en dat makkelijker gaat als je elkaar ook even kan aanspreken, bewust niet in de Benelux gestapt, maar in de IC Vlissingen. Om 10:17 kwam ik dan aan in Roosendaal, ik had er inmiddels al bijna tweeënhalf uur treinen opzitten en was al ver over de helft, voor Rick begon het net. Ik trof hem aan in de buurt van de Kiosk, alwaar we samen nog even op de Benelux hebben gewacht, terwijl ik alvast een warm broodje verorberde.
Het aantal zitplaatsen in de Benelux was, natuurlijk, niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig waren we ver door naar achter gelopen en konden we als een van de eerste in het laatste tweede klasse rijtuig stappen, waar we aan de andere zijde nog een zitplaatsje vonden.
Afijn, in Brussel aangekomen eerst maar eens voor mij een dagkaartje MIVB gekocht. Die dingen zijn trouwens ook niet duur, de hele dag trein, bus, tram en metro gebruiken voor 6 euro, 't Viel mij in ieder geval erg mee. Gelukkig was ik samen met mijn reisgenoot, want ik weet de weg in Brussel niet. Een persoonlijke gids dus, wel leuk als je wat typische Brusselse dingen wilt zien. Eerste stop was de Grote Markt. Daar even een typische toerist uitgehangen, de gebouwen op de foto gezet. Viel nog niet mee, zelfs met een 24mm groothoek (Super Wide) was het lastig om alle gebouwen er helemaal op te krijgen. Er staat geen beschrijving bij, ik weet niet precies wat ik zie
Goed, grote markt gezien. Onderweg naar de plaats waar Brussel bekend om is, Manneke Pis. Onderweg kwamen we de volgende muurschildering tegen, met daarvoor een levend standbeeld. Lastige positie, ik zou het niet kunnen. Erg knap!
Muurschildering van Kuifje met een levend standbeeld.
En aangekomen bij Manneke Pis. Eigenlijk helemaal niet zo boeiend, maar wel lastig hem zonder andere toeristen ervoor op de foto te krijgen. Was wel redelijk rustig dus.
Manneke Pis
Een stukje verderop was nog een mooie muurschildering (en een ontzettend steile weg):
Erg fraai, zulke gevelvullende kunstwerkjes.
Tijdens de wandeling naar de metro kwamen we ook nog een winkeltje tegen waarin klassiek speelgoed in de etalage stond. Een blikken trein bijvoorbeeld:
En de eerste tramfoto. In Nederland zie je nauwelijks tweerichting trams, in Brussel alleen maar. Dat maakt het gebruik van deze kopsporen mogelijk:
Op de foto een tram uit de 2000 serie, lijn 94 in dit geval, op een van de keersporen.
Vervolgens de metro gepakt richting Atomium. Een foto uit metrostation Heizel met 2 doorgaande sporen en een keerspoor in het midden. Achterin de tunnel leek nog een metrostel te staan.
Een doorkijkje vanuit Heizel met een metro die richting Houba-Brugmann rijdt.
Dit zie je in Nederland ook nooit (althans, ik heb het nog nooit gezien), de wachttijd voordat de bus weer vertrekt op de koersdisplay:
Tramstation Heizel. Links het spoor voor binnenkomend verkeer, dat rijdt door naar het punt waar ik nu sta, keert achter mij en gaat vervolgens naar een van de drie rechtse perrons.
De loopbrug over het tram en metrospoor is ook een leuk punt om foto's van te maken. Niet dat er zoveel boeiends rijdt, maar toch. Geeft wel leuke plaatjes:
Een binnenkomend PCCtje. Ze zien is dus dat je niet perse het keerspoor hoeft te gebruiken, er kan ook direct overgelopen worden. Zal wel gebruikt worden als het druk is.
Onder het atomium doorgelopen en richting halte Eeuwfeest gegaan om daar op tram 7 te stappen en een paar haltes verderop tram 3 te nemen, om zo op Centraal uit te komen voor wat fotos.
Onderweg kwamen we al een lijn 7 tegen. Echter, rennen deden we niet, het reed frequent genoeg. Het moet natuurlijk wel leuk blijven.
Halte Eeuwfeest
Een tram in de tegenrichting bij Halte Eeuwfeest.
Met de tram naar Brussel Noord gegaan. Tja, ik wou nog wat treinfotos hebben, o.a. van de T18. Dat is wel gelukt:
HLE 1818 met een sleep I11
Op de voet gevolgd door een Thalys naar Amsterdam
Dan sta je in Brussel en dan fotografeer je treinen die ook in Nederland komen. Maarja, zo naast elkaar krijg je ze niet snel in Nederland. Thalys en ICE
Een dikke vette Weißwurst. ICE 3M
De IC Luik/Visé bestaande uit I11...
... en geduwd door de 1833.
Aangezien we niet speciaal voor de treinen kwamen, zijn we niet te lang op Brussel Noord gebleven. Onderweg naar de tram nog wel even langs de Carrefour geweest. Oasis heeft men helaas niet in Nederland en een verse croissant gaat er ook altijd wel in. Uitgestapt in de Europese wijk. Behalve een groot gebouw met diverse vlaggen en een hele hoop taxis, dure zeer goed opgepoetste autos met CD op het kenteken en al de nodige voorzorgsmaatregelen in voorbereiding voor vandaag, niet zoveel te zien daar. Doorgegaan naar de NATO/NAVO, met bus 12, dat schiet ten minste op. Vanaf daar teruggelopen naar lijn 62, toen we onderweg langs dit gebouw kwamen. Goh, en waar kennen we dit ook alweer van? O)
Mobistar gebouw Brussel.
Lijn 7 komt op een bepaald punt bij lijn 3. Leuk stuk, 3x een halte in een meter of 200. Halte Churchill bedoel ik hier dus:
Halte Churchill in Ukkel, Brussel
Nadat we weer op het station waren aangekomen, hebben we de IR naar Antwerpen genomen. Leuk spul, dat M5, alleen niet echt gebouwd op grote mensen. Ik kon er net in staan, op de onderverdieping. Te Antwerpen nog een uurtje gehangen, wat fotos gemaakt, wat gegeten, want het liep inmiddels al over zessen. Antwerpen is een mooi station, maar ook een diep station.
Inkijkje in de diepte van Antwerpen. De oplettende kijker ziet nog een Beneluxstam naar Amsterdam staan, bestaande uit Oostenrijkers. De tweede stam reed een uur later.
Deze klassieke stootjukken zijn ook kenmerkend voor Antwerpen Centraal
De 1864 met M6 naar Bent-Oostende. Zo lang als de stroomafnemer niet tegen de draad staat, zijn ze vrij stil, maar zodra ze stroom hebben en stilstaan zijn het net stofzuigers.
De 1806 vanuit een ongebruikelijk perspectief. Aannemelijk met de IC naar Essen, gezien het spoor en de M6
De 1827 met een sleep M6 naar ik meen Charleroi
De gebruikelijke drukte voor de Beneluxtrein. Deze reed, tot onze grote verrassing, ook met ÖBBers. Ik kan inmiddels uit ervaring zeggen dat de vloer in het gangpad best lekker zit.
Mijn reisgenoot stapte uit te Roosendaal, waar we met +8 aangekomen waren omdat we achter een vertraagde stopper hingen. In Roosendaal was er een deurstoring waardoor de vertraging opliep, tot aan Dordrecht vervolgens niet volle snelheid gereden en bij Rotterdam was de vertraging inmiddels +25. Te Daarna ging het gas er goed op, want te Schiphol reden we nog maar met +15. Te Amsterdam nog een plaatje geschoten:
Na Den Haag HS was ik de enige in mijn coupé, dus nog even de middelste stoel gefixed. De rugleuning lag uit de rail. Stoel in de ligstand gezet, even neergeploft op de inmiddels liggende rugleuning en met een doffe bonk paste het allemaal weer.
Ik hoop dat jullie het verslag van het uitstapje naar Brussel leuk hebben gevonden.
Laurent