Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.

Gestart door Spoorbrug^^ dinsdag 21 februari 2012, 18:23:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Hey hallo allemaal,

Het zover, ik ga mijn eigen baan ontwerpen en bouwen. Samen met Leon (goede vriend) ook wel op dit forum bekend als br_86_132
In dit draadje hoop ik samen met Leon jullie op de hoogte te houden over de vorderingen op de zolder.

*ik heb nog geen idee hoe ik foto's in dit bericht kan zetten, iemand?!*

Voorlopig kan ik me alleen nog bezig houden met ontwerpen en tekenen, want mijn ouders willen eerst de zolder verbouwen,
dus het zal eind mei worden voordat we kunnen beginnen.
Maar tot die tijd zal ik update over de baanplannen, ideeën en noem het maar op.

Ik hoop dat jullie het leuk en interresant vinden dit te volgen ;)
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Ik ben benieuwd
Gr mark
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
[Update 21-2-2012]

Inmiddels ontdekt hoe ik foto's toe kan voegen aan mijn berichtjes.
Hieronder dan de foto's
de bovenste is mijn schaduw station
en de onderste het zichtbare deel
let aub niet op de kleurtjes die geven de prioriteit aan, aangezien k nog veel rails moet kopen.

Groetjes!
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
fotos kun je zo downloaden

http://imageshack.us/
op deze site meld je je aan dan upload je foto`s

dan kopieeer je de link : direct link en zet hem hier neer en dan klik je hier op de afbeelding[img ] [ /img] zonder spatie natuurlijk
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
[Update 22-2-2012]

Vandaag een deel van het schaduw station op de tafel gelegd, het ziet er mooi uit alleen mis ik nog een hoop rails. Binnenkort komen de foto's op het forum, uiteraard hier te vinden.

Weet iemand misschien waar in de van elkaar geisoleerde blokken moeten komen?

Groetjes!
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
hallo

helaas weet ik niks voer isoleerblokken
ik ben benieuwd naar je foto`s
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Citaat van: Spoorbrug^^ op woensdag 22 februari 2012, 17:20:41
[Update 22-2-2012]

Vandaag een deel van het schaduw station op de tafel gelegd, het ziet er mooi uit alleen mis ik nog een hoop rails. Binnenkort komen de foto's op het forum, uiteraard hier te vinden.

Weet iemand misschien waar in de van elkaar geisoleerde blokken moeten komen?

Groetjes!

Hoi Edwin,

Als ik morgen ochtend kom dan leg ik de "geïsoleerde blokken" wel even uit ;)

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Hallo Edwin,

Ik ben benieuwd naar je eerste foto's.

Blijf je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
[Update 23-2-2012]

Even een paar 3D-shots gemaakt, en naar de blokken indeling gekeken. Het bouwen begint nu toch wel te kriebelen.

Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
[Nog even tussen door]

Paar dagen geleden heb ik samen met Leon (br_86_132) geprobeerd dubbel tractie te rijden,
helaas is het niet gelukt omdat we maar 1 keyboard hadden. Gelukkig hebben we wel een paar mooie plaatjes gemaakt:





We hebben allebei dezelfde loc namelijk de: BR 221 104-3.
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Plan ziet er goed uit, en eerste begin is er.
suc6 met de bouw

Gr. Arno
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen. [Update: 23-2-2012]
Toch maar het schaduw station uitgelegd op de tafel, waar vroeger mn oude baan op stond en die nou mijn baan gaat ''dragen''.

De keerlus, zover als ik de rails heb:


De verschillende hoogtes:


Mijn eigen BR 221:


De hele schaduwstation tafel:


Excuus voor de kwaliteit van de foto's, ze zijn gemaakt met de camera van mijn mobiele telefoon.
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Citaat van: destrikjes op donderdag 23 februari 2012, 14:52:11
Plan ziet er goed uit, en eerste begin is er.
suc6 met de bouw

Gr. Arno

Beste Arno,

Helaas moet ik alles wat ik nu uitgelegd heb binnenkort afbreken vanwege de zolderverbouwing..
De houten achterplaat die vast gemaakt zit aan de tafel zal ook verwijderd worden (maar dat is een voordeel omdat ik dan beter bij mijn schaduw kan).
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Word zo te zien een leuke baan

Tony
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
ziet er al goed uit :thumbup:
groeten mark
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
jammer dat je alles weer moet slopen...
ga je ook iets maken kwa cenery?
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Citaat van: oetbeem op donderdag 23 februari 2012, 16:06:44
jammer dat je alles weer moet slopen...
ga je ook iets maken kwa cenery?

Ja, er komt een dorp met station, een locdepot en een kolenmijn scene.
Maar dat komt na de verbouwing. Nu heb ik de rails los liggen en nog niks gebouwd. Dus t is nu alleen de rails opruimen. ;)
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
oke

succes ermee zeg ik dan maar :P
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen. [Update 27-2-2012]
Hey hallo,

Ik heb maar weer eens samen met Leon naar mijn baan gekeken. Het idee lijkt nu een spinnenweb leiding te maken, want ik wil de opstelsporen apart kunnen schakelen.
Verder zijn we er achter dat we de baan in 12 a 13 blokken gaan opdelen.

Heeft er iemand misschien tips of tricks of andere handigheden over de beste manier de spinnenweb leiding te maken?
Zijn er nog belangrijke dingen waar op gelet moeten worden?

In ieder geval wordt alleen de stroomtoevoer (via de middel rail puc) afgesloten, de stroom afvoer moet altijd mogelijk blijven, en de toevoer zal worden gestopt via schakelborden van marklin (betere ideeën zijn zeer welkom!)

Alvast bedankt,
Edwin
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Waarom wil je de opstelsporen stroomloos kunnen zetten? Zo te zien rij je digitaal, en dan lijkt mij dat nergens voor nodig?
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Wijbe,

Het probleem van Edwin is is dat als een wagon verlichting heeft dat het dan niet onnodig stroom staat te trekken in zijn schaduw. Daarom wilde hij graag m.b.v. schakelkastjes de middenrail schakelbaar maken.

Edwin, 12 a 13 blokken klopt niet, dit hebben we besproken maar dat geldt alleen voor pc besturing, Ik denk dat je met 4 schakelbare blokken al een heel eind komt ;)

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
CiteerEdwin, 12 a 13 blokken klopt niet, dit hebben we besproken maar dat geldt alleen voor pc besturing, Ik denk dat je met 4 schakelbare blokken al een heel eind komt

Met vriendelijke groet,

Leon

He leon, 4 klopt ook niet  :P k heb namelijk in t schaduw 2 opstelsporen, bij de kolenmijn 2 en op t station (zou k die ook doen?) nog eens 3  :P (=4 a 7)
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen. [Update 27-2-2012 2]
Toch maar even een schema gemaakt hoe het mij het handigst lijkt.
Het kolenmijn station (helemaal boven):

Het schaduw station:

En de rest van het zichtbare deel:

Iedere keer stelt de gele stip een isolatie voor.

Ik sta uiteraard open voor advies! ;)
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
mooi baanplan

nu nog de baan aanleggen :)
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Duidelijk waarom je de sporen stroomloos wilt zetten. Brengt mij ook op ideeën. Heb nu 2 Blokkedozen met verlichting, zonder functiedecoder...

Het is maar net welke sporen je stroomloos wilt zetten, in principe zou ik dat alleen in het schaduwstation en opstelsporen doen. Als je met de pc gaat rijden zou je een k-84 kunnen gebruiken om de boel automatisch stroomloos te zetten.
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Het is maar wat je wilt ;) Zoals Wijbe zegt, alleen het schaduw en de opstelsporen, dus 5.

Slaap er nog maar een nachtje over en met die 60va kun je makkelijk een handje vol treinen laten rijden. Maak je daar maar geen zorgen over.
Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen. [Update 29-2-2012]
Goedenavond mede bouwers,

Tijd voor maar weer eens een update.
Ik ben bezig geweest aan het baanplan, het is veranderd (maar niet drastisch).
Hier een foto:


Graag hoor ik jullie mening en tips.

Groetjes
Spoorbrug^^
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Citaat van: br_86_132 op maandag 27 februari 2012, 16:26:11
Wijbe,

Het probleem van Edwin is is dat als een wagon verlichting heeft dat het dan niet onnodig stroom staat te trekken in zijn schaduw. Daarom wilde hij graag m.b.v. schakelkastjes de middenrail schakelbaar maken.

Als je led verlichting in de wagons aanbrengt hoeft dat geen probleem te zijn : gaat om   wat milliamperes....
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
CiteerCitaat van: br_86_132 op Maandag 27 Februari 2012, 16:26:11
Wijbe,

Het probleem van Edwin is is dat als een wagon verlichting heeft dat het dan niet onnodig stroom staat te trekken in zijn schaduw. Daarom wilde hij graag m.b.v. schakelkastjes de middenrail schakelbaar maken.

Als je led verlichting in de wagons aanbrengt hoeft dat geen probleem te zijn : gaat om   wat milliamperes....
beste flyingdoctor,
Het gaat mij niet zo om de miniamperes :p,
Het gaat mij er meer om dat je het licht in de wagens altijd ziet, ookal staat de trein in het schaduw station.

Maar toch bedankt voor de welkome tip ;)
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen. [vraag over CS]
Hey hallo,

Ik heb een vraag over een investering voor de lange termijn.
Ik wil namelijk een central station gaan aanschaffen,
Misschien los of in de vorm van een extra startset aangezien ik nog wel rails, locs en wagonnen kan gebruiken en nodig heb.

Maar nou is mijn vraag: weet iemand welk cs kwalitatief het beste is, qua storingsgevoeligheid en dergelijke.
Dat er nieuwere generaties eventueel zijn maakt niet uit.
Zolang er maar weinig tot geen storingen zijn en ze lang mee gaan.

Mvg
Spoorbrug^^
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
Het is Leuk om te zien dat je (na gisterenavond) met een CS aan de gang wilt gaan.

Zoals ik gisteren al zei kun je misschien beter voor een Ecos gaan van ESU. omdat hij (goedkoper) is en meer kan.

Zoek maar even rond op het forum. Er zijn meningen zat te vinden.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re:Zolderbaan, maar eerst de zolder verbouwen.
[Update 25-3-2012]

Eindelijk!
Tijd voor weer een update! Helaas valt er weinig over de baan zelf te melden..
Maar het goede nieuws is dat de komende 2a3 dagen de aannemer bezig is met de zolder! ^^

Wat betekend dat ik hierna dan eindelijk kan beginnen aan mijn eigen tafel :D! (ik kan niet wachten O:-D)

Dus komende tijd: hout kopen, frame bouwen, nog meer hout kopen, rails aanschaffen en RIJDEN!!! :D :D

Groetjes,
Spoorbrug^^