Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Module H0e

Gestart door Steamwizard zaterdag 24 maart 2012, 10:59:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Module H0e
Steamwizard
gast

Module H0e
Zoals ik ook al op de voorstel pagina had gedaan, zal ik mij hier ook even voorstellen.

Ik ben Merlijn, inmiddels 23 jaar en altijd al bezig geweest met modelspoor. Ik heb vroeger een kleine baan (2,05m bij 1,05m) gebouwd met Märklin m-rails en ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik samen met mijn pa een grote baan gaan bouwen met Märklin k-rails, waar mijn oude kleinere baan in geïntegreerd is. Ik ben inmiddels door een nieuwe studie 8 maanden het huis uit, en omdat ik het bouwen miste ben ik een module gaan bouwen in H0e. Zo kon ik wel in de schaal blijven bouwen die ik gewend was en kon ik de module lekker klein houden i.v.m. ruimte gebrek op mijn kamer. Het voordeel van de schaal H0e is dat de rails N spoor dus 9mm zijn en er dus meer mogelijkheden zijn op een kleine oppervlakte. Ik heb met WinTrack een aantal ideeën geprobeerd en uiteindelijk één idee uitgewerkt. Nu ik hier op het forum zo veel mooie banen voorbij zag komen en zo veel goede ideeën en tips voorbij zie komen vond ik het tijd worden om mijn H0e module er op te zetten. Wie weet kunnen anderen hier iets mee. 

Groetjes Merlijn
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Foto's van het frame. Opgang naar bovenste niveau is af en is al dicht met gaas.
Opgang voor weg is gemaakt met dik groen karton. Verder liggen de eerste rails
zoals het baantje moet worden. Er moeten alleen nog wissels tussen.

Groeten
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Opbouw van de baan zonder het bovenste niveau. Dit zit nu nog los en kan er nog afgetild worden.
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Er is één rond spoor waar onafgebroken een trein kan rijden, en er is een spoor dat naar boven loopt. Het idee is om via het keerpunt uit te komen bij een kolenmijn. Hier moet een instalatie komen die de kolen die uit de mijn komen omhoog kan tillen en in de wagons kan laden.
Re:Module H0e
chopper
gast

Re:Module H0e
Leuk idee Merlijn, ben benieuwd naar je verdere vorderingen!

Gr
Re:Module H0e
Lid sinds: 2011

offline
Re:Module H0e
kijk hier eens, misschien goed voor de inspratie
:
http://www.carendt.us/
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Na een periode hard werken aan de module zijn er veel veranderingen te zien.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Groeten Merlijn



- De wissels zijn gelegd en aangesloten en worden geschakeld (analoog) met een schakelkasje van Märklin die ik nog had liggen.
- Op een groot deel van de module is ballast aangebracht bij de rails. Ik ben hier nog niet helemaal tevreden over. De houtlijm was te veel verdund waardoor de rail er nog bovenop ligt. Ik ga hier nog een dunne laag ballast overheen doen zodat de bielzen echt in de ballast liggen.
- Ik heb een koleninstalatie gevonden en in elkaar gezet en daar naast gelijk met modelbouwgaas een basis gemaakt voor de berg/grot waar de kolen uit zullen komen. Vanaf de grot naar de koleninstalatie heb ik zelf een stukje rail gemaakt, met dik ijzerdraad en ijzerdraadjes met wit plastic er over waar je boterhamzakjes mee dicht maakt. Via 2 kleine zelfgemaakte (niet werkende) draaischijfjes kunnen de karretjes omhoog getild worden. 

Ik ben benieuwd naar jullie reacties, en tips zijn altijd welkom natuurlijk.

Groeten Merlijn
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
En nog meer foto's van de voortgang.
Ik heb hier en daar al gaas aangebracht, en de locatie van de koleninstalatie op de baan is goed te zien.

Gr
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Heerlijk paar dagen vrij na het weekend, en daardoor weer verder gebouwd aan de module.
Graag hoor ik jullie reacties over mijn vorderingen.

groetjes Merlijn

- Ik heb de tunnels gemaakt van gaas. Daar schilderstape in geplakt en dat vervolgens grijs geverfd met verdunde verf.
- De gaas tunnels zitten vast aan een houten frame die vastgelijmd zitten aan de onderkant. Ook die zijn geschilderd. Daarna zijn er N tunnelportalen voor gekomen.
- Verder heb ik de rails op de meeste plaatsen nogmaals voorzien van een laagje ballast, waardoor de bielzen nu echt in de ballast liggen. Hier ben ik zeer tevreden over, ben benieuwd naar jullie mening.
- Ik heb uit een plaat kurk de laad en los perrons gemaakt. Hier komt nog een laad/los gebouw voor maar die moet nog verweerd worden. De perrons zijn nu grijs geschilderd, maar ik wil hier nog iets mee gaan doen dat het nog echter word. Iemand misschien een idee?

ps: er komen nu een hoop foto's om jullie een idee te geven van de voortgang, hoop dat die bevallen, en hoor graag jullie mening, want tips zijn altijd welkom!
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
De vorige foto's waren zonder het bovenste niveau. Op de volgende foto's heb ik het bovenste niveau er op vastgemaakt. wat de verdere vorderingen zijn op de volgende foto's heb ik in mijn vorige bericht uitgelegd.
Het begint nu al echt ergens op te lijken, en krijg steeds meer ideeën:) 

Groeten Merlijn
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
Nog meer foto's,
Ben benieuwd naar jullie reacties, meningen en/of tips.

Groeten Merlijn
Re:Module H0e
Steamwizard
gast

Re:Module H0e
En de laatste foto's van deze update.
De foto's zeggen genoeg, en de uitleg staat verder naar boven.