Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

schakelrail in stopsectie met schets

Gestart door Ad48 dinsdag 21 februari 2012, 09:49:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
schakelrail in stopsectie met schets
Hallo, waarschijnlijk een stomme vraag, maar als je in een stopsectie gedeelte een schakelrail plaatst om een ander sein op groen te schakelen, werkt dit dan?

Gr, Ad
Re:schakelrail in stopsectie
Beste

Proberen is het beste wat je kan doen om er zelf achter te komen.

teunis
Re:schakelrail in stopsectie
Een schakelrail schakelt aan massa, onafhankelijk van de spanning op de middenleider.
Antwoord is dus: ja.

Houd er wel rekening mee dat de trein stopt in de stopsectie (euh beetje open deur zeker) dus dat het maar de vraag is of de schakelrail wel bereikt wordt, of wellicht continu bekrachtigd wordt omdat de sleper er boven stilstaat.

Groetjes,
Kiezel :)
Re:schakelrail in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:schakelrail in stopsectie
Hallo Kiezel,

Dat is het punt, ik weet niet hoever een trein doorrijd nadat de schakelrail het sein op rood laat springen. Ik heb namelijk nog geen seinen en ook nog nooit aangesloten, vandaar mijn vraag.
Je uitleg is overigens duidelijk.

Hallo Teunis,

Wat je schrijft snap ik wel maar het is vervelend als je steeds je rails uit elkaar moet halen, ik ben tenslotte maar een leek op dit gebied.

Gr, Ad
Re:schakelrail in stopsectie
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:schakelrail in stopsectie
Hallo Ad,

Schakelrails zijn richtingsafhankelijk, en geven een pulscontact.

Contactrails geven een continue signaal.

Met een slimme schakeling kan je met 2 of 3 contactrailsen ook een pulssignaal afgeven. Hierbij worden dan relais aangestuurd.
Elke C-rail kan tot een contactrail worden aangepast, door de lipjes aan de onderzijde electrisch te onderbreken.

Echter, het is van belang wat je wil aansturen; en / of dat artikel een continue stroom kan verdragen.

gr. Marcel
Re:schakelrail in stopsectie
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:schakelrail in stopsectie

Ad
Je hebt het in jouw vraag over " een ander sein groen zetten"
Bij een passage loc wordt e.e.a geactiveerd, bij het verder rijden en een wagon heeft ook een sleper voor verlichting wordt ook de eerste actie herhaald, is dit gewenst?
In een vervolg antwoordt heb je het over een sein rood zetten.
Wat wil je nu precies? Het aansturen van meerder elektromagnetische artikelen kan een schakelrail slecht tegen, schakelvermogen te hoog, voor electronische verwerking geen probleem
Cees
Re:schakelrail in stopsectie
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:schakelrail in stopsectie
Ik zal proberen uit te leggen wat ik wil aan de hand van  eeen schets.

Schakelrail 1 zet sein A op rood - schakelrail 2 zet sein B op groen - schakelrail 3 zet sein B op rood en schakelrail 4 zet sein A op groen.

Mijn vraag is of dit zo werkt.

Gr, Ad
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Begrijp ik het goed dat de trein op het bovenste spoor naar rechts rijdt en op het onderste naar links?

En bedoel je met stopsectie ook echt stopsectie, of remsectie?

In een stopsectie staat de trein bijna direct stil. Dus (als ik de tekening goed begrijp) rijdt een trein over SR1, activeert daardoor de stopsectie waar hij zelf bijna op rijdt, en stopt dan direct. Bereikt SR2 niet eens, laat staan het sein.

Als het echt stopsecties zijn, hoeven deze veel korter te zijn (vlak voor het sein).

Groetjes,
Kiezel :)
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Hallo Kiezel, dat heb je goed begrepen. De bovenste trein rijd naar rechts en de onderste trein rijd naar links, althans dat is de bedoeling.

Deze vraag heb ik al eens gesteld in een ander topic, remsectie en wat heb ik er voor nodig, maar daar werd het mij ook niet veel duidelijk.

Wat is het beste/mooiste en wat is er voor nodig met een remsectie. Heb ik dan ook schakelrails nodig en wat nog meer? De ruimte/lengte van de rails is eventueel wel aan te passen. en stopt de trein dan wel voor het sein? Dat is namelijk de bedoeling, dat hij net voor het sein stilstaat. Dit is natuurlijk ook het mooiste. In eerste instantie wil ik sein 76391 plaatsen. Ik ben maar een leek en heb nog nooit seinen geplaatst.

Gr, Ad
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Ad,

In een ander draadje lees ik dat je digitaal rijdt. Als je dan netjes, langzaam wil afremmen heb je
een remmodule nodig en dan is de indeling heel anders als je nu hebt getekend.  Daar is heel veel informatie over te vinden, o.a. hier.
De schakelrails liggen nu wel te dicht op elkaar, waardoor bij lange treinen de wegrijdende trein tegen de binnenkomende aanknalt
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re:schakelrail in stopsectie met schets
Alphons, hartelijk dank voor je uitleg, is duidelijk zo.

Gr., Ad
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Heren, een vraagje. Ze hebben mij verteld dat ik een draadje moet aansluiten ter overbrugging van de stopsectie. Moet dit de hele stopsectie overbruggen of moet de draad voor de stopsectie aangebracht worden en in de stopsectie? Is mij niet helemaal duidelijk.

Alvast bedankt.

Gr. Ad  :?
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Ad,

Tijdje geleden zeg, dit draadje.
Een stopsectie is bedoeld om een trein te laten stoppen. Je rijdt digitaal met MS heb ik begrepen.
Wil je dat de treinen mooi langzaam uitbollen of abrupt stoppen in een stroomloze sectie ?

Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Hallo Alfonso, zeker een tijdje geleden, daarom ben ik de weg een beetje kwijt. Heb nu pas mijn seinen ontvangen, vandaar.

Maar goed, ik wil ze meteen laten stoppen, ze rijden toch niet zo hard omdat de ruimte ontbreekt.
Tevens de stopsectie  verkleind.
Gr. Ad
Re: schakelrail in stopsectie met schets
As,

Welke seinen heb je gekocht ?
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Alphons, ik heb de seinen van marklin nr 76391. Ik wil hem laten stoppen in een stroomloze sectie. Alleen door de middengeleider te isoleren?

Sorry voor de verkeerde naamspelling in mijn vorige antwoord.

Gr. Ad   :(
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Ad,

Dat moet toch geen probleem zijn.
Wat ze bedoelen met overbruggen van de stroomloze sectie zegt mij niets. Het enige wat ik kan bedenken is dat de stroomloze sectie bij groen licht wordt overbrugd zodat de treinen niet stoppen. Maar dit regelt de signaalmodule van het sein.

Je sluit de railspanning aan op de signaaldecoder ( let op de massa hang je aan bruin en de middenleider aan ik geloof geel ) van het sein. De 2 rode draden sluit je aan op het geïsoleerder stuk rail en de andere rode verbindt je weer met de middenleider achter de geïsoleerde stopsectie. De mast sluit je uiteraard ook aan.

Dat staat volgens mij uitgebreid in de handleiding. Succes !
Kom je er niet uit, geef even een seintje (wel toepasselijk) via PB. Vught is niet heel ver uit de buurt. Kan ik altijd even kijken
voor je.

Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Hoi Ad,

Ik weet iet precies hoe een MS werkt, want ik rij zelf met een CS2. Daar kun je de schakelrails in de memory toevoegen en het impuls wat de schakelrail geeft gebruiken om meerdere functies uit te voeren. Je kan dus als voorbeeld eerst een wissel om laten zetten en vervolgs een sein laten schakelen. Is wel een handig systeem zolang je nog niet via een PC programma werkt.
Je kunt ook op die manier een schaduwstation perfect besturen. Je werkt dan niet met echte seinen maar maakt dan stopsecties die geschakeld worden door een K84 decoder.

Groet, Ronald
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2010

St. Catharinagilde 1298 - heden

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Heren, bedankt voor alle tips en meedenken, de seinen werken. Valt toch een beetje tegen voor een leek maar wel leuk als het dan gelukt is.

Gr. Ad :)
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Lid sinds: 2009

150 jaar station Roosendaal

offline
Re: schakelrail in stopsectie met schets
Mooi Ad dit bewijst het nut van het forum zich maar weer.

Groet, Ronald