Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

DAF CF met pallettransport.

Gestart door Romar maandag 20 februari 2012, 02:21:38

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
DAF CF met pallettransport.
Goede nacht,

aangezien ik met enkele anderen projecten niet echt verder kan of geen zin heb om mee verder te gaan maar eens begonnen aan me pallet transport. Ben al een tijdje pallets aan het verzamelen voor dit project en vond het nu wel tijd worden om er iets mee te gaan doen.

Hier een foto van wat ik van plan ben:

Bron: http://www.spruijtpallets.nl/

Als basis heb ik een bakwagen met wissellaadbak gekozen omdat de wissellaadbak mooi her te gebruiken is voor me hupac trein, alleen wel even ander kleurtje geven.
De wissellaadbak adapter laat ik mooi zitten want hier kan ik mooi de nieuwe achter opbouw opzetten zodat deze nog demontabel blijft. Makkelijk met spuiten bijvoorbeeld.

De nieuwe achter opbouw is uit styreen gemaakt, heb voor de laadvloer gewoon een simpel rechthoekig stuk styreen gesneden en klaar, dit voor de achterwand ook gedaan, alleen daar nog 2 langwerpige 'ramen' in uit gesneden.
De achterwand is dus niet massief. Heb hier nog geen duidelijke foto van, maar die zal ik binnenkort wel even maken.

De pallets die ik ga gebruiken zijn die van Herpa, deze worden per 50 geleverd. Ik heb dus wel een paar doosjes nodig van die pallets. De pallets zien ver vervolgens ook gloed nieuw uit, dat vind ik maar niks. Dan is de lading een groot saai vlak met de zelfde kleur. Ik ga dan ook een transport van gebruikte pallets nabootsen. Lekker weatheren die handel.

Dat was nog een leuk klusje 300 van die dingen weatheren. Ik heb op een oude kwast een sliert dubbelzijdig tape gezet en daar de pallets stuk voor stuk op gezet. Per keer kon ik er 17 spuiten, maar op het laatst werden dat er wat minder daar de tape ook onder de verf kwam en niet meer plakte. Uiteraard heb ik ze niet alle 300 de zelfde kleur gegeven... ik heb 3 potjes verf gebruikt en daar nog wat mee gemengd, ook heb ik met de dekking van de weathering kleur verschillen gemaakt. Nu wordt het straks een lekker bond geheel.

Tijd voor wat plaatjes:

De gebruikte verf van Gunze en Hansa. Gunze om te weatheren en Hansa om wat variatie in de pallets te brengen.

Verfjes by Romar Keijser, on Flickr

Met de verf van Hansa heb ik 6 pallets rood gemaakt en 4 pallets blauw.

Paar pallets gespoten by Romar Keijser, on Flickr

Hier een hoop met om en na bij de 300 pallets die stuk voor stuk geweatherd zijn.

300 pallets op een hoop by Romar Keijser, on Flickr

En omdat het in de grote hoop wat moeilijk te zien is, hier even een aantal pallets er uit gelicht.

Hier een kleine selectie uit de hoop. by Romar Keijser, on Flickr

O, en dit is dan ongeveer het idee. Heb voor ik ze ging weatheren en doen even een proef passing gedaan.
En ik wou natuurlijk weten hoe dat er nu eigenlijk uit zou gaan zien. Welke kleuren ik de truck ga geven ben ik nog niet helemaal over uit, nog even wat voor verzinnen.

pallet transport in aanbouw... by Romar Keijser, on Flickr


Mvg,

Romar
Re:DAF CF met pallettransport.
Nu met geweatherde pallets er op:

Zoiets gaat het er dan uit zien. by Romar Keijser, on Flickr

En hier de nieuwe achter opbouw:

Nieuwe achter opbouw. by Romar Keijser, on Flickr

Romar
Re:DAF CF met pallettransport.
Dat ziet er leuk uit! :thumbup: :thumbup:
Re: DAF CF met pallettransport.
Zo!

na lang in een hoekje te hebben gelegen, ik wist totaal niet wat voor kleuren ik er op zou klappen, dit project vandaag weer eens opgepakt.

Had de cabine ooit al eens groen gespoten en de bumper geel, maar dat stond me totaaal niet aan.
Vanmiddag na lang niks aan gedaan te hebben maar weer eens over de kleuren na gedacht.

En ben tot het volgende resultaat gekomen:

Cabine en bumper heb ik eerst wit gespoten. De laadvloer is machine grijs gespoten.

Eerste kleur gespoten. by Romar Keijser, on Flickr

Vervolgens heb ik wat tape op maat gesneden, 3 mm en 1 mm, en heb dit op het model geplakt.


Afplakken by Romar Keijser, on Flickr

En daarna heb ik het model blauw gespoten, en direct daarna de tape weer verwijderd.
Het resultaat ben ik erg tevreden over, staat hem goed zo. Alleen morgen even met de penseel wat overspray de wereld uit helpen.  :twisted:


Weer spuiten en tape verwijderen by Romar Keijser, on Flickr


Dit mag nu eerst eens lekker staan drogen, morgen even aflakken en dan het model weer in elkaar sleutelen.

Mvg,

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Leuk ideetje, zie ik op mijn toekomstige baan ook direct rijden  O:-D
Dit draadje ga ik lekker volgen  :)
Succes er nog mee.

Groetjes Stephanie.
Re: DAF CF met pallettransport.
Thanks, leek mij ook wel een grappig transport.
Iets wat je niet veel in model ziet, dus valt het (als ie ooit op een module baan komt) lekker op.


Mvg,

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Hoi Romar,

Jij hebt de pallets geladen op een open motorwagen van Wim Bosman. Leuk. Echter gebruikt Wim Bosman géén open bakwagens om pallets te vervoeren. M.a.w. je kunt wél een vrachtauto van Wim Bosman daarvoor inzetten, maar dan een gesloten of een zeilen bak.  ;) ;)
Sorry, tot binnen kort in Enschede

hartelijke groet,
Frits
Re: DAF CF met pallettransport.
Daarom is de handel ook overgespoten, de blauw met witte cabine is de zelfde Wim Bosman cabine. ;)

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Hallo Romar,


Dat is weer een leuk project"je".
Jij blijft ook bezig met dit soort leuke projecten
is het niet een helecopter dan wel een vrachtwagen of iets anders

erg mooi weer gedaan
ben benieuwd naar het eindresultaat


mvg frans
Re: DAF CF met pallettransport.
Thanks!

Heb tot aan me pensioen en daar voorbij nog genoeg projecten en ideeën in me hoofd zitten die er uit "moeten".
Dus voorlopig zal ik jullie nog wel eens kunnen gaan 'vervelen' met van alles en nog wat. :mrgreen:

Romar

Re: DAF CF met pallettransport.
Vandaag weer even verder aan het frutselen geweest:


Cabine, bumper en laadvloer zijn afgelakt. Voor het idee even los in elkaar gezet, en een paar pallets er op gezet voor het idee.

Even voor het idee. by Romar Keijser, on Flickr

Tijd om eens wat pallets vast te gaan zetten.
In het midden eerst even een streep gekrast zodat ik weet waar ik me lijm moet smeren.

Kras, kras, kras. by Romar Keijser, on Flickr

Vervolgens een lijntje houtlijm er overheen gezet waar de pallets mooi in vallen. Zal hier morgen even een foto van maken, ben ik vanavond vergeten te doen.

Plak, plak, plak. by Romar Keijser, on Flickr

Langzaam groeit de stapel, voor de afwisseling heb ik er een paar rode en blauwe pallets in verwerkt.

Gaat wel de nodige tijd in zitten. by Romar Keijser, on Flickr

En toen vond ik het wel mooi voor vandaag, morgen de rest er op zien te krijgen.
Nog een paar te gaan...

Nog een 'paar' pallets te gaan... by Romar Keijser, on Flickr

Mvg,

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Kan niet wachten om er zelf zo eentje te maken  :P

Mag ik vragen waar je die vrachtwagen gevonden hebt? Of is deze ook zelfgemaakt? de laadbak allenszins?

Groetjes Stephanie.
Re: DAF CF met pallettransport.
De 'laadbak' heb ik uit een plaatje styreen gesneden.

Zoals hier te zien:

Nieuwe achter opbouw. by Romar Keijser, on Flickr

Simpel recht toe recht aan plaatje als bodem, en dan aan de achterkant ook een plaatje, maar hier heb ik 2 openingen in gesneden.
Hoeft beide niet zo geweldig te zijn, je ziet er bijna niks meer van als de pallets er op staan. :P

De vrachtwagen kwam bij van Zuthem (www.vanzuthem.nl) vandaan, is/was een motorwagen + aanhanger waar twee wissellaadbakken op staan/stonden. De wisselbakken wil ik ooit nog overspuiten en op een Hupac trein laden en de aanhanger gaat in het archief, komt vast nog wel weer een keer van pas. :P

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Zo, belading staat er op.  :)

In het midden een sloot lijm, zie je toch niks meer van straks, en weet ik zeker dat het goed vast zit.  ;D

Strookje lijm in het midden. by Romar Keijser, on Flickr

Pallets er in leggen. Ik gooi er een aantal tegelijk op, en richt ze dan in een keer allemaal uit, gewoon met de hand/vinger

Plakken maarrr by Romar Keijser, on Flickr

Heeft de nodige tijd gekost, maarrr, hij is geladen.

Klaar! by Romar Keijser, on Flickr

Volgende stap: spanbandjes er overheen gooien.  (y)

Klaar! eindelijk... by Romar Keijser, on Flickr


Mvg,

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Dat ziet er goed (en netjes en veilig) geladen uit :thumbup:. Waar maak je de spanbanden van?
Re: DAF CF met pallettransport.
Zat aan een strookje papier te denken, dunne reepjes van snijden en er omheen vouwen.
Hier en daar even aantikken met wat lijm op de hoeken.

Alleen nog even verzinnen hoe ik het spanmechanisme ga maken/imiteren.
Misschien er op tekenen of zo.
Re: DAF CF met pallettransport.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: DAF CF met pallettransport.
Romar, je kunt ook van dat smalle cadeaulint gebruiken.
En het spanmechanisme, er zijn ook trucks met dat mechanisme onder de bakrand.
Misschien is dat makkelijker te maken.

grt Piet.
Re: DAF CF met pallettransport.
Hoi Piet,

ik denk dat papier strakker is te krijgen dan het lint, daar papier van zichzelf al wat stijver is.

Zat er inderdaad al te denken omdat aan de onderkant te laten zitten, maar dat is me 2e optie, lijkt me wel leuk voor het idee om het in het zicht te hebben. :)

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Volgende keer nog een lading palletjes kopen, want als ik uw foto's zie kan ik haast niet meer wachten  :P
succes nog met de spanbanden!!
Re: DAF CF met pallettransport.
Als je 306 pallets heb, heb je genoeg om te beginnen. :mrgreen: :P



Ps 'uw' dan voel ik me gelijk weer zo oud... 'je' 'jij' is al beter. :mrgreen:
Re: DAF CF met pallettransport.
Ik vind het idee echt geweldig, de uitvoering ervan is fantastisch. Ziet er eg goed uit. Ga zo door.

Mvg Patrick
Re: DAF CF met pallettransport.
Re: DAF CF met pallettransport.
@patrick

Thanks. :)

@Ronald

Echter vermoed ik, daar het WSI is, dat de schaal 1:50 is van die bandjes.

Edit: staat er ook bij in de beschrijving er onder. :P ;)

Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
@ Romar,

Sorry, had ik even niet gezien. Wellicht ben je aangewezen op zelfbouw.

Grt, Ronald.
Re: DAF CF met pallettransport.
Jup, was wel het idee, om zelf wat te klooien. :)
Re: DAF CF met pallettransport.
Vanmiddag even een poging gedaan spanbanden te maken.


Spanbanden: poging 1 by Romar Keijser, on Flickr


Bandjes misschien nog wel even zwart maken, om de sluitingen er wat beter bij te laten passen...


Romar
Re: DAF CF met pallettransport.
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: DAF CF met pallettransport.
Ziet er goed uit Romar, maar ik zou de spanbanden niet zwart maken. Die kleur zie je eigenlijk nooit. Meestal geel-blauw etc.
Klik voor foto's.


Gr.  Charlie
Re: DAF CF met pallettransport.
Ja, die tip kreeg bij de buren ook al, dan laat ik ze wel gewoon lekker blauw :P
Jammer dan dat de sluitingen zwart zijn, maar op zich is het niet zo heel storend
Re: DAF CF met pallettransport.
Inmiddels is de standaard kleur blauw weer veranderd in oranje spanbanden.
Vroegert was alles blauw ,  maar nu is alles weer in het oranje te verkrijgen.
Het meeste wat er nu in het blauw nog te koop is , is vaak van oude voorraad , dus je kunt lekker kiezen Romar.

Maar het ziet er allemaal schitterend uit.

Offtopic:
Alleen zonde van die Wim Bosman Daf.....2 familie leden (mijn broer en zijn zoon) , reden hier op , en die er helaas niet meer zijn .
Vandaar dat ik een aardig aantal  Bosmannetjes hier heb staan in verschillende grote , puur uit nagedachtenis....
En dat de Firma Bosman tenminste nog een hart heeft (niet voor niets nederlands beste werkgever in de transport wereld geweest ).

Ontopic:
Maar je hebt het weer schitterend voor elkaar Romar.
Ondanks een Bosmannetje er weer een pracht exemplaar van gemaakt...... :thumbup: man.
Schitterend.

Mvg: Alex
Re: DAF CF met pallettransport.
Was ik weer.  :mrgreen:

Door een tip/foto die ik via Facebook kreeg toch nog even twee extra spanbanden om en door de pallets gemaakt.
Nu zit het echt goed vast. :)


2 Spanbanden toegevoegd. by Romar Keijser, on Flickr


Detail. by Romar Keijser, on Flickr


Van de zijkant gezien. by Romar Keijser, on Flickr

Verder heb ik de binnenkant van de cabine grijs gekwast.


Binnekant cabine grijs gemaakt. by Romar Keijser, on Flickr

Hier nog een paar foto's om de constructie van de spanbanden te verduidelijken:

Strookjes papier van ±1 mm onder de bak lijmen, daarna er overheen trekken en aan de andere kant ook lijmen.

Papier strookjes aan de bak lijmen. by Romar Keijser, on Flickr

De sluitingen zijn gewoon decals die er op geplakt worden. Ze blijven niet zo goed zitten op papier, dus doe ik er een kloddertje kristal klear onder waar ik ze op plak.


Sluitingen, gewoon decals. by Romar Keijser, on Flickr

Mvg,

Romar