Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Binnenverlichting wagens

Gestart door FILIPI zaterdag 18 februari 2012, 18:36:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Binnenverlichting wagens
Goedenavond,

Ik wou graag mij TEE set Etoile du Nord voorzien van een binnencerlichting.
Wanneer ik kijk bij Maerklin, wat ik nodig hebt, heb ik 2 ledsregel per wagens a ? 8.50/stuk, + nog een sleeper, en stroomvoegend koppelingen.
Wie van jullie weet wat anders te krijgen is, ipv 2 ledsregel per wagen.
Ik heb 7 wagens, dus 14 ledsregels = ?119 + 1 sleeper ?8+ 14 koppelingen= ?60
@127. Een vrij hoog bedrag.
Alvast bedankt voir jullie tips.
Filipi
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2008

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Hallo Filipi

Ik heb een aantal jaren geleden een behoorlijk aantal digirails ledstrips gekocht. Deze waren in de aanbieding en kostte toen ongeveer euro 5 per stuk. (vergelijk M is euro 17, is minder als een derde van de prijs)
De lengte is voldoende voor een TEE rijtuig.

Af en toe zie je ze nog wel eens liggen in Houten.

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Hoi Cees,

Heb je een merk van deze ledsstrips, dan kan
Ik op Google zoeken. Hoe heb je deze gefixeerd in de wagens ?
Filipi
Re:Binnenverlichting wagens
Je kan ook een ledstriprol kopen voor nog geen 10 euro inclusief verzendkosten en je hebt 5 meter Warmwitte LED's. Deze zijn opdeelbaar per 5 cm en het werkt PERFECT :)

Je hebt dan nog een weerstand nodig en een gelijkrichter met condensator (knipperen tegen gaan)
Als je 14 rijtuigen wil aanschakelen met een decoder heb je een klein relais van bv: ESU die met een diode aangesloten wordt op de F van de decoder. de diode dient om de piekspanning van het relais tegen te houden en zo de decoder te kunnen beschermen.


groeten Dylan
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Hoi Dylan, 5 meter voor ?10 is echt goedkoop.
Ik heb 7 wagens TEE inox. Met Maerklin onderdelen, heb je 2 ledsregels per wagen nodig a ?8.50/stuk.
Echt prijzig.
Waar koop je deze ledsstrips ?
ps: Ik ben niet technish.
Filipi
Re:Binnenverlichting wagens
Ik koop deze op Ebay... Komt van Hong Kong en duurt ongeveer 14 dagen.

Ebay objectnummer: 120767701392

Deze knip je met een schaar op maat en kan je op 12V DC aansluiten.

Maar je wilt deze digitaal kunnen schakelen? Dan heb je een functiedecoder nodig (of als er nog een uitgang op de decoder is) waarbij je een F-uitgang gebruikt om een relais te schakelen:


Om alles te beschermen moet je een diode plaatsen tussen de + en de - van het relais zodat er geen piekspanning de uitgang van je decoder kan vernietigen.
7 rijtuigen aan 20 cm/rijtuig = 7*80 mA (verbruik ledstrip per 20 cm) = 560 mA
Een standaard decoder kan MAX 250 mA aan dus een relais is noodzakelijk!

Maar nu moet je spanning op de contacten van relais zetten zodat de ledstrip ook spanning kan krijgen als het relais aanstaat.
De spanning die op de contacten moet komen is die van de sleper. Maar nu staat er 20 V digitale spanning op de ledstrips ===> BOEM ! Want er is 8 V teveel en het is dan nog geen nette DC spanning.
Dus we gaan de ledstrips moeten voeden met 12V DC. Hiervoor kan je een spanningsregelaar 7812 gebruiken (als je minder licht wilt moet je een 7810 of 7809 nemen).
Maar je zei dat je niet zo technisch was, Sn00zerman maakt printplaten met alles op en eraan wat ik nu hier allemaal heb getypt. Voor het schema van alles post ik wel even straks...

Het duurste dat er dan nog is zijn de koppelingen, deze kan je zelf maken als je wil. Een vaste koppeling van Ributrain die je doormidden snijdt en dan met ministekkers van Conrad of Ebay maak je een verbinding. Het aantal contacten kies jezelf.


groeten Dylan
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Hoi Dylan,

Wat een uitleg !!!!!. Ik ga volgende week naar een kennis die technish is, met je uitleg. Wij gaan samen rustig, deze bestuderen. Hij moet onze lukken om verlichting te bouwen.
Ik heb deze set nog niet zo lang, en met verlichting en passagiers wordt hij veel mooier.
Echt bedankt voor je uitleg. Ik weet nog niet wanneer ik ga deze verlichting monteren, maar wanneer deze klaar is, post ik foto's van.
Ik wens je nog een prettige zondag.
Filipi
Re:Binnenverlichting wagens
Aliebengalie
gast

Re:Binnenverlichting wagens
Heb je een PBtje gestuurd.

Mvg: Alex
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2008

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Citaat van: FILIPI op zaterdag 18 februari 2012, 20:03:53
Hoi Cees,

Heb je een merk van deze ledsstrips, dan kan
Ik op Google zoeken. Hoe heb je deze gefixeerd in de wagens ?
Filipi

Hallo Filipi

Het merk is Digirail. Ik plak ze aan de binnen zijde tegen het dak met dubbelzijdig plakband.

Succes

groetjes uit beetje krom
opa cees
Re:Binnenverlichting wagens
Citaat van: FILIPI op zaterdag 18 februari 2012, 23:09:40
Hoi Dylan,

Wat een uitleg !!!!!. Ik ga volgende week naar een kennis die technish is, met je uitleg. Wij gaan samen rustig, deze bestuderen. Hij moet onze lukken om verlichting te bouwen.
Ik heb deze set nog niet zo lang, en met verlichting en passagiers wordt hij veel mooier.
Echt bedankt voor je uitleg. Ik weet nog niet wanneer ik ga deze verlichting monteren, maar wanneer deze klaar is, post ik foto's van.
Ik wens je nog een prettige zondag.
Filipi


:mrgreen:
Schema zal niet lukken vrees ik... Maar een foto van de verlichting kan ik je wel bezorgen.



groeten Dylan
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Huftronic is ook een goede kandidaat. Geschikte ledstrips (warmwit, 23 cm lang) kosten 5 euro per stuk.

http://www.hufing-tronic.de/

Je kunt via de site bestellen, maar er is ook iemand in Nederland die de strips levert via Marktplaats en op de beurs van Houten is te vinden.
Re:Binnenverlichting wagens
Aliebengalie
gast

Re:Binnenverlichting wagens
Dat is ook een forum genood Henk....adres is bij hem bekend.

Mvg: Alex
Re:Binnenverlichting wagens
Ook hier is de 5-delige TEE Ram voorzien van Digirails Ledstrips  :thumbup:

Mvg Gert
Re:Binnenverlichting wagens
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Binnenverlichting wagens
Goedenavond iedereen.

Iedereen ontzettend bedankt. Ik heb contact met Impuls genomen.
Hij heeft alles wat ik nodig hebt.
Ik ga dus de ledsstrips monteren, 1 per wagen, en ook een massaveer per wagen.
Impuls geeft aan, dat beter is, betrouwbaar. Voor de stroomvoegende koppelingen, bestel ik op de RTS 5910.
Nogmaals ontzettend bedankt.
Filipi