Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?

Gestart door minitreintje zondag 19 februari 2012, 16:28:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Hallo,

Kan het zijn dat 2 slepers, waarbij de ene al meer versleten is dan de andere, de 2 dezelfde loks in snelheid verschillen? Want om in dubbeltractie te rijden is dit echt niet handig hoor :)

Ik heb een Lokpilot 4.0 in beide loks met de standaard instellingen ook met dezelfde motor...




groeten Dylan
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Zowel decoder als overbrenging en motor zijn massaproducten. Zijn dus nooit precies gelijk aan elkaar.
Je zult de tolerantieverschillen zelf moeten bijregelen in tractiemodus van je controller.

Edit nobody: Woordje verwijderd.
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Gewoon cv 5(max snelheid) van een van beide locs bijregelen totdat ze gelijk lopen.

Robin
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
En cv 6? (gem snelheid), en de cv 2? (min snelheid)

Hoop dat ik de juiste cv waarden vertel, maar twijfel even. Even opzoeken in je handleiding, als je de 3 cv's insteld zodat ze gelijk rijden ben je klaar. Geen lok is hetzelfde.

Edit - foutje aangepast dankzij Robin
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
De minimale klopt niet dat is cv 2
Gemiddelde is inderdaad nr.6
Pagina 30 van je handleiding van de lopi 4.( die hier toevallig open ligt op die pagina)

Robin
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Ja met CV's kan ik dat wijzigen dat weet ik wel maar omdat de ene sleper nogal versleten is, ik wou uitsluiten dat die ervoor iets tussen zit....


groeten Dylan
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Slijtage beeld van je koolborstels zal veel meer invloed hebben dan het slijtage beeld van je slepers in mijn ogen nihil

Ik heb twee Re 460 rijden al jaren samenmet C90 decoders, rijden nooit solo. Beiden sluiten dus het zelfde. Nooit problemen gehad met deze dubbeltractie.

Ik heb sinds kort een Re 4/4 en Re 6/6 met Lopi V4 in dubbeltractie rijden. Biede decoders hebben precies de zelfde CV instelling. Rijdt als een trein geen problemen mee. beide loks waren hagel nieuw dus hadden nog geen slijtage aan de koolborstels

Indien je geen kogellagers gebruikt heeft smering ook invloed.

Mvg, Johan
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Sleper de oorzaak van een snelheidsverschil?
Goedenmorgen,

Zoals gezegd, 2 locomtieven van hetzefde type zou nooit precies op dezelfde snelheid rijden.
Je moet gewoon de snelheid van deze 2 loks zo dicht moggelijk bij elkaar brengen.
Je laat de 2 locomotieven achter elkaar  rijden, met hetzelfde snelheid op je CS of MS, en kijk je wie van die 2 het sneelste loopt. Wanneer de achterste is, gast hij het eerste bootsen, of wanneer de eerste is, krijg hij een voorsprong. Daarna moet je met je decoder de snelheid van die, die iets langzaam rijdt iets opvoeren tot een gelijk snelheid, maar dat zou je mooit precies lukken, daarom doe je bij een dubbeltractie, het sneelste naar voren.
Ik rijd ook in dubbeltractie, het is wel leuk.
Filipi