Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 6 gasten bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Hmm, de Luessi (Lüssi) staat nu al 20 dagen in bestelling en totale radiostilte vanuit Zwitserland wanneer ik navraag doe.
Iemand ervaring met levertijden en communicatie van Rainer Luessi?

Wel leuk en dat had ik echt niet verwacht, is dat de decoder van het hobby modelletje T12 (36741) ineens met CV in te stellen blijkt te zijn. Ik was een beetje aan het prutsen en toen ik in de MS2 bij de T12 was aanbeland, zag ik in het display dat 'cv programmeren" actief was. (Geen streep erdoor dus.) Door nu cv 3 aan te passen en op standje 20 te zetten, trekt Madam ineens heel mooi langzaam op en remt ze ook mooi vloeiend af. CV 4 is met deze handeling blijkbaar ook op 20 gezet. Maakt mij ook geen reedtd uit; het meisje rijdt alsof er een loPi in haar buik zit. Mooie meevaller!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hoi Fred,

Schijnt vaker voor te komen: http://stummiforum.de/viewtopic.php?t=80598 of http://archiv.stummiforum.de/viewtopic.php?t=7733&p=68141. Hij zit zelf ook op Stummi, misschien een PB?

Jammer alleen dat de klagers niet even melden dat de bestelling uiteindelijk toch aangekomen is... Hopelijk komt dit nog goed!

Met gekruiste vingers,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Gisteravond werd zonder enige indicatie vooraf de radiostilte verbroken. Ik schrok me een ongeluk.
Plots zat er een statusupdate in mijn elektronische brievenbus!
Het pakketje wordt verzendklaar gemaakt, luidde de boodschap. Mooi, Herr Lüssi leeft dus nog.
Ben benieuwd wanneer ik het pakketje in ontvangst mag nemen. Hopelijk voor kerst....

@ Edward, mocht het toch nog weer ergens fout gaan, houd ik me graag aanbevolen mocht je de behoefte voelen zo'n eigenhandig gemaakte platine van den hand te willen doen!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Welnu, de vlag mag uit!
Het bestelde artikel van de firma Luessi is eindelijk vanuit het land der koekkoeksklokken gearriveerd.
Weliswaar goed verpakt, maar zonder enig begeleidend schrijven. Het gevoel dat het allemaal toch nog goed is gekomen overheerst, maar ik geloof niet dat ik weer in zee zal gaan met dit bedrijfje.

Nog eventjes en mijn oude Württembergische C zal in alle pracht en met de gratie en elegantie die daar bij horen over mijn baantje puffen. Komt nu ook niet meer op een week of wat.... ;-)

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hoi Fred,

We zijn bijna een maand verder, en nu vroeg ik me af: zijn er al vorderingen met de ombouw, of is de operatie zelfs al compleet achter de rug?

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

De ombouw is deels geslaagd. De loc waggelt niet meer, de verlichting is weer in orde en de Luessi is in combinatie met een Esu LoPi v4 onder de kolenlaag van de tender verdwenen. Echter waren de rijeigenschappen onder de maat. De loc maakt in de eerste 3 rijstappen enkel bokkesprongen, daarna gaat ze zo soepel als Epke aan een rubberen rekstok, om uiteindelijk weer met bokkesprongen tot stilstand te komen. Wordt vervolgd dus. Wanneer? Geen idee. Ben momenteel met een iets ander project bezig, in een iets andere schaal en ook zonder spoorstaven...

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Sinds die ene aflevering van Top Gear over Saab veel respect gekregen voor de oudere types, zelfs die onder GM tot stand kwamen. Veel plezier ermee en we horen wel wanneer het de Goden behaagt ons weer van informatie te voorzien omtrent de ombouw. Ik meen hier al eens eerder wat over gelezen te hebben op Stummi, identiek aan wat jij beschrijft, dus dat moet goed gaan komen ;-).

Geniet van het open rijden!

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Dank Edward! Ik wacht het even af.
Toen ik haar van Wentink ophaalde hebben we haar getest en was er niets aan de hand. Eenmaal terug op het nest ging het mis toen ik haar van een nieuw adres voorzag. Ben zelf ook met verschillende CV's in de weer geweest maar nog zonder resultaat helaas.

H la P
Fred

Gisteren op koningsdag als een vorst rondgereden met mijn blonde Godin naast me op de verwarmde zetels en de wind die steels onze lokken streelde. Heel koninklijk allemaal! Van het weekend ga ik de bijna 20 jaar oude startblokkering er met beleid uit rossen. Geeft om de haverklap storingen. Schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn. Dagje werk, schat ik zo.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola Eduard,
Na het invoeren van de door jouw opgegeven CV's zijn de bokkensprongen wel minder groot, maar nog steeds zeer storend aanwezig, helaas.
Ik ga eens klooien met die CV's, wellicht dat dat nog iets oplevert.
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Haha! Het is gelukt!
Door CV 55 de waarde 3 toe te kennen, is het probleem met de bokkensprongen eindelijk verleden tijd!
De C glijdt op meer dan gracieuze wijze over de ijzers. Fantastisch fraai. Het was worstelen en de schone Wuerttembergerin gaf zich niet zomaar gewonnen, maar het uiteindelijke resultaat maakt dat ik dat nu alweer vergeten ben...

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
 :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Wat ben je vergeten Fred?

Is het een leeftijd iets?   ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Citaat van: frank-103 op zondag 03 mei 2015, 22:48:05
Wat ben je vergeten Fred?

Is het een leeftijd iets?   ;)

Oh ja, "Hola"...
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Ha die Fred.
Leuk om te lezen dat door het "spelen" met de CV waarden, deze prachtige loc nu ook weer gracieus haar rondjes rijdt! :thumbup:
Hoewel je natuurlijk je ook wel afvraagt of dit "bokkesprongen gedrag" komt door een verkeerde afstelling fabriek of gewoon komt door het grillige gedrag van zo'n bevallige jonge dame!? :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola Albert Jan,

Een jonge dame mogen we haar met goed fatsoen toch niet meer noemen. Een weerbarstige ouwe taart komt meer in de richting. Er is weinig fabrieksmatig meer aan de instellingen die de loc meekreeg, daar de combinatie van de Luessi-platine, de lopi 4 en originele faulhaber af fabriek niet werkt. Er moet dus hoe dan ook aan de cv waarden gesleuteld worden. Ik had echter geen flauw benul hoe. Eduard bracht me aardig op weg, doch met cv55 moest er toch nog een afwijkende waarde aan te pas komen. De waarde 3 heb ik proefondervindelijk als beste beoordeeld. (Puur toeval, dus...)

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Kijk kijk, ze kunnen het dus wel bij Marklin!
Eindelijk een locomotief met bewegende stangen bij de cylinders. En dat voor een model van meer dan 20 jaar oud.....

<<Klik>>

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Dag Fred,

Een klein wonder is het, dat ik dat nog mag meemaken. :-)

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Oei oei, drie van deze weerbarstige troela's? Ik heb mijn handen meer dan vol gehad aan eentje!
Maar toegegeven: met haar nu verkregen rijeigenschappen kan ze zondermeer wedijveren met de beste Brawa locomotieven. Nu enkel nog die nepkolen vervangen en dan is ze klaar. Mooi mooi mooi...
Iedereen bedankt voor het meedenken/ mee vibreren.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C majeur. Hoofdstuk II
Hola,

Zo, nieuwe kooltjes op de tender. kloddertje mat zwart erop en voila, 't ziet er meteen veel beter uit.
Ik ga ook aan weerszijden van de tender houten beschotting plaatsen.
Ben benieuwd of dat haar goed zal staan. Zo niet, dan <hopla> de kliko in met dat spul! (De beschotting dan, he! Niet de loc!)

H la P
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Zet hem op Fred, wie niet waagt wie niet wint.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola

Nou? Wat vinden we ervan?



Gemaakt van een houten roerstaafje.
Het zit helaas niet helemaal strak op de tender.
De enige manier op dat echt perfect te krijgen, is aan weerszijde van het afdekplaatje met kolen een stukje ter dikte van dat roerstaafje weg te snijden en dan het roerstaafje er tegenaan te plakken. Snappu?
Maar dat is me voor nu te bewerkelijk.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Ziet er goed uit Fred. :thumbup:
Door de regen en andere weersinvloeden is het hout krom getrokken. ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hoi Fred,

Vraagje: wat gebruik je als extra kolen?

Voor de rest: not too shabby, not too shabby...!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Ik gebruik echte antraciet, vastgeplakt met zwarte glanslak.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Hola,

Flinke kwak houtlijm met daarop een mengsel van zwart kolengruis (grove korrel) en bruin/zwart schotter, klein formaat korrel (n-spoor?). Afgemaakt met een kwastje zwarte verf (mars zwart) wat het geheel een mooie zwarte ietwat stoffige indruk geeft.
Wat betreft eerst houten schotten plaatsen en dan pas de kolen: Er zat aan beide kanten op ongeveer 1mm van het einde geen kolen geplakt, dus er was ruimte. Het originele afdekplaatje met imitatiekolen heeft echter een lichte bolling van zichzelf. Dus helemaal vlak en strak krijg je het hout er niet opgeplakt. Heb met een mesje wel het hout enigszins weggesneden zodat er een kleine holling ontstond.
Ik vind het er persoonlijk erg fraai uitzien. Alles is eigenlijk beter dan het origineel dat er mijns inziens niet uitzag en echt afbreuk deed aan dit mooie model.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Mooie toevoeging Fred! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zwanenzang in C mineur. Hoofdstuk II
Mooi resultaat Fred. Het oogt nu net iets echter, complimenten :thumbup:

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Hola,



Bovenstaande Wuerttembergische postwagen (Ma 4229) kwam een paar dagen geleden hier spontaan binnenrollen.
Nou, hartelijk welkom, zou ik zeggen, ware het niet dat zij met haar enorm brede heupen niet langs mijn perronnetje geraakt.
Waar al mijn karren soepeltjes langs het station glijden, blijft deze met de treden aan weerszijde haken aan de perronconstructie. Vervelend. Ik twijfel of ik die treden zal verwijderen of mijn huisvlijtperron moet aanpassen. Waarbij mijn voorkeur niet uitgaat naar het laatste, gezien de hoeveelheid werk die dat met zich meebrengt.

Altijd leuk, die verrassingen....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Ha Fred,

Wel een fraaie wagon, niet? Ondanks dat extra laagje vet op de heupen...

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Zeker fraai en helemaal in combinatie met haar andere tijdgenootjes achter die Schöne Wuerttembergerin.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
 B) Dat is een heel mooi exemplaar. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Leuk dat dat zo maar spontaan bij je binnenrolt.
Suc6 met de overwegingen wat betreft het aanpassen van de dikke heupen.

Dirk-Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Vermoedelijk liposuctie...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Dag Fred,

Mooi exemplaar is het. Als het niet al te veel werk is, om de brede heupen los te halen, dan zou ik daar voor kiezen. Echter vraag ik mij af of het een simpele klus is, M kennende zal het geen "klik" systeem zijn. Succes in ieder geval :D

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Hola,

Bon. Besluit genomen. Door een kleine ingreep die het verwijderen van de onderste treeplank en bevestigingsmateriaal behelsde, is de wagen weliswaar onverkoopbaar geworden, maar nu gaat ze wel langs alle obstakeltjes! En je moet je ogen wel heel goed de kost geven, wil je het gemis opvallen wanneer ze op de baan staat, laat staan beweegt. Opgelost.
Tevreden dus.



De puntjes bij de pijltjes weggeknipt en bijgevijld. De treeplank die tussen de puntjes zat, is hiermee komen te vervallen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Dag Fred,

Mooi dat het gelukt is, en dat ze nu zonder problemen over de baan kan bewegen.

Maar hoe doe je iets bijvijlen?? :D

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Hoi Fred,

Bijkomend voordeel is dat je het doosje van deze waardeloos geworden postwagon ook niet hoeft te bewaren zodat er ruimte is voor een andere nieuwe aanwinst. En zo'n trede hebben die postlieden toch ook niet nodig?

Een verbetering dus, geweldig!  :thumbup:

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Hoi Fred,

Je hebt de weg van de minste weerstand gekozen B)
De kans bestaat dat je volgende tp I of II aankoop ook problemen gaat krijgen met het perron.
Je zult je toch moeten afvragen of je perron wel de juiste hoogte heeft voor deze tijdperken.
Slopen is niet leuk, maar soms noodzakelijk om het daarna nog mooier en realistischer te kunnen maken.

Groeten,
Ton.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Verrassing...
Hola

De weg van de minste weerstand, da's een goeie!
Al mijn rollend materieel, gemotoriseerd als ook ongemotoriseerd loopt zonder mankeren langs het perron.
Al mijn rollend materieel? Nee, al mijn rollend materieel behalve eentje. Ééntje blijft zich dapper verzetten.
Maar nu dus niet meer!
Zelfs de Oriënt rijtuigen van Trix, gekende lastpakken qua lengte, breedte en robustheid, gaan zonder morren.
Dus met mijn met schier chirurgische precisie onzichtbare ingreep ben ik zeer content.

Citaat van: brutes op woensdag 29 juli 2015, 18:07:11
Maar hoe doe je iets bijvijlen?? :D
Valt in dezelfde catagorie als bijknippen. Vraag maar eens aan je coiffeur.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Hola,

Zoals bekend bij menig liefhebber gedragen twee T3-tjes bij elkaar zich als regelrechte concurrenten. Stop ze samen in een aquarium en ze vechten elkaar geheid de tent uit. Maar wanneer men er dan een derde toevoegt, wordt het een totaal ander verhaal. Een verhaal van harmonie en coherentie en saamhorigheid. De natuur zit wonderlijk in elkaar, want gedrieën gedragen ze zich als een school van gelijken!  Je moet ze alleen wel tijdig voeren. Of gold dit nu voor goudvissen?........

Enfin, de Marklin 37141, voor weinig.



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
't is een dotje Fred.
Heel mooi.

grt Piet.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Een plaatje Fred!  :thumbup:

NB met 4-en kunnen ze klaverjassen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
 B), Ja, ik sluit me aan bij de rest; het is een heel mooi exemplaar.
En de foto is ook erg mooi, dat laat deze dame nog beter uitkomen. :thumbup:

Dirk-Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Hoi Fred,

Wat een onzin... 3 T3'tjes :-)? Ik mag hopen dat je ze toch wel gaat omnummeren, niet? Bij mij ontbreekt ze nog steeds in de collectie (in de M-uitvoering, van de F-uitvoering ben ik inmiddels voorzien)...

Het is overigens wel een fraai toneel waarop je haar laat poseren! Eigen creatie?

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Fred, veel genoegen met dit knuffelwaardige dametje :important:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid van een loc Fred. :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Dank voor alle lofbetuigingen!

Ze gedijt zeer goed tussen haar zusjes. En mede omdat ik haar voor een appel en een ei kon overnemen, heeft ze haar plekje verworven.

Met dit model van de Pruisische T3 laat Marklin zien dat ze wel degelijk in de hoofdklasse van modeltreinbouwers speelt. Het schitterend gedetailleerde drijfwerk dat ook nog eens volledig beweeglijk is uitgevoerd, is een waar lust voor het oog. De filligrane leidingen op de ketel, het opengewerkte sluitwiel. de uitstekende rijeigenschappen door haar fluisterstille minimotortje. allemaal zaken waar een liefhebber het water van in de mond loopt. Ik zal haar enkel nog van personeel, remleidingen en immitatiekoppeling op de bufferbalk (bijgeleverd in een plastic tuutje) en een fleischmann koppeling aan de achterzijde voorzien en dan is ze helemaal af!

Ja, een 4e komt er wellicht ook nog wel eens, met als voorwaarde dat ze dan wel van geluid voorzien moet zijn. Ik bedoel, klaverjassen is leuk, maar er moet wel geouwehoerd kunnen worden...

H la P
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Lid sinds: 2013

Verwacht niks, dan valt het ook niet tegen.

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Fred,

Pracht loc voor je verzameling.
Maar ik zou wel oppassen met de keuze chauffeurs, dat deze niet al te hitsig zijn. ;) :D :D

Rob
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Mooi hoor.

Gr Dennis
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Dit is een toppertje Fred, veel plezier ermee.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Is het geen schatje?
Mooie toevoeging aan je verzameling Fred  :thumbup: