Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Hola,

Verdorie! Kon ik het toch niet laten, he! Het vrome volk is de kerk nog niet uit en ik heb weer doodleuk op "Preisvorschlag senden" geklikt, een ridicuul bedrag ingevuld en ik mag een boon worden als 't niet waar is, maar ik mag het hebbeding de mijne noemen!
Tip, sluier en iets met oplichten?
3 paar drijfwielen en 1 voorloopasje, groen met zwart afgezet jurkje, verende buffertjes en een dikke tender aan haar kont...
Oh ja en ze zucht, steunt en kwalmt dat het een lieve lust is.
Binnenkort dus in dit theater te bewonderen.

Hoe dan ook, fijne zondag!

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Deze? ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Mwbahh, niet bepaald een dikke tender aan haar kont... ;)
Edoch: Fraaie locomotief :important:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Hola

Welaan, het kleinood is binnen. Het is inderdaad de P6 van Fleischmann geworden.(artnr. 393771)
Ik ondervind echter enige problemen met haar. Ik krijg haar niet goed ingesteld met de Mobile Station 2. Volgens de handleiding van de loc kan ik kiezen tussen Motorola met adres 78 of DCC met adres 3. Wanneer ik Motorola kies met adres 78, reageert de loc weliswaar, maar heb ik slechts 3 van de vele functies beschikbaar. Bovendien is helemaal niets te wijzigen. Als ik bv het volume van het geluid lager instel of de Vmax aanpas, reageert de loc nergens meer op. Enkel een reset naar fabrieksinstellingen brengt haar weer bij de les. Het adres wijzigen is ook een nono. Wanneer ik de loc met DCC met adres 3 invoer, geeft ze helemaal geen leven. Het is nog vroeg, maar waar gaat het hier nu fout? Ik vermoed dat het iets van doen heeft met mijn MS2 (V1.81) en dat ik daarmee zelf iets verkeerd doe, maar ik kom er vooralsnog niet uit.
Wie biedt soelaas?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Fred,

Heb je de gebruiksaanwijzing gevolgd, met name pagina 26 "Programmeren met MS" en pagina 24 : CV 112 bit 3 op 1 gezet ?"
Overigens kun je dan in MM-format slechts 8 functies aanspreken terwijl er meer zijn.

Ik heb dezelfde loc maar bestuur deze uitsluitend in DCC modus met behulp van een Ecos 2. Daarmede zij alle 19 functies direct aanspreekbaar.
De loc heeft een Zimo 645 Pluxdecoder. Op de website van Zimo vindt je de uitbreide handleiding.

Cees
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: IJsengel op donderdag 28 augustus 2014, 07:38:08

Volgens de handleiding van de loc kan ik kiezen tussen Motorola met adres 78 of DCC met adres 3.


Dat zal niet kloppen. Het adres geldt voor zowel Motorola als ook DCC. Oftewel: stuur eens aan op adres 78 DCC en je zult alle functies hebben.

Gr, Ben.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ben,

De originele gebruiksaanwijzing van de lok ligt voor mijn neus: af fabriek ingesteld op DCC adres 3; Motorola adres 78

Cees
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
3.4 Die Fahrzeugadresse(n) im Digitalbetrieb
Im Auslieferungszustand sind Decoder für gewöhnlich auf Adresse 3, d.h. CV # 1 = 3, eingestellt, sowohl für den DCC-Betrieb als auch für den MM-Betrieb.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ben,

Die passage komt uit de gebruiksaanwijzing van de Zimo-decoder.
Mijn citaat komt uit de gebruiksaanwijzing van Fleischmann en daar is de decoder op adres 78 voor MM-format gezet.
Ik weet zeker dat dit klopt omdat ik voor ingebruikname van de lok de decoder eerst heb uitgelezen.
Mijn Ecos liet geen twijfel en bevestigde de instelling af fabriek: Motorala-format en adres 78.
Af fabriek stelt Fleischmann de decoders van de wisselstroomuitvoeringen van haar locomotieven standaard in op een van de 4 adressen: 78 (stoom); 72 (diesel) 24 (e-lok) en 60 (triebwagen) zodat deze ook met een Deltaregelaar aangestuurd kunnen worden

Cees
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: BR98-10 op donderdag 28 augustus 2014, 10:11:08

Mijn Ecos liet geen twijfel en bevestigde de instelling af fabriek: Motorala-format en adres 78.


De waarde in CV1 is het adres wat geldt voor DCC en Motorola Cees. Je kunt dus nooit in CV1 de waarde 78 zetten en dan op adres 3 in DCC rijden.

Gr, Ben.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ik heb geen MS2.
Uittreksel uit een eerder door mij geplaatst bericht:
"Tot m'n vreugde zijn de CV's van de Zimo (PLUX16) decoder te lezen en schrijven door m'n ESU Lokprogrammer.
Om te beginnen het (af fabriek gedefinieerde) Motorola protocol gewijzigd in DCC.
Adres gewijzigd van 78 in 136.
Analoog uitgezet.
Lichtopbrengst met tweederde verminderd.
Snelheid iets verminderd.
Geluidsvolume gehalveerd.
Remgeluid iets eerder gezet."

Gehele bericht ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Dat kan heel goed Wim. Maar 136 is een lang adres wat je niet in CV1 kunt schrijven.

Waarde in CV1:
Motorola: 1- 80
DCC: 1- 127



Gr, Ben.


Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: BR98-10 op donderdag 28 augustus 2014, 09:35:40
De originele gebruiksaanwijzing van de lok ligt voor mijn neus: af fabriek ingesteld op DCC adres 3; Motorola adres 78
Er staat óók in dat dat geldt voor de betreffende locomotief.
DCC geldt voor twee rail locomotief.
Motorola geldt voor drie rail locomotief.
't Is dus: Óf niet én;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ben, ik heb nergens beweerd dat ik 136 in cv1 geschreven zou hebben...
Alleen dat ik het lokadres op 136 gezet heb (met de lokprogrammer van ESU).
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
dat betekend dus dat de programmer 136 in CV1 heft gezet.... CV1 is namelijk het adres van de decoder.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Niet bij een lang DCC adres.
Lees dit ook eens ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Deze discussie hier voeren lijkt me niet zinvol gezien de vraag van Fred, dit om verwarring te voorkomen.

Mij ging het om het feit dat Fred probeert op DCC 3 te rijden maar het adres af fabriek is 78.

Gr, Ben.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: IJsengel op donderdag 28 augustus 2014, 07:38:08
Wanneer ik Motorola kies met adres 78, reageert de loc weliswaar, maar heb ik slechts 3 van de vele functies beschikbaar.
De bovenstaande (overigens niet erg ter zake doende) discussie maakt duidelijk dat de decoder, af fabriek, is ingesteld op het
Motorola formaat met lokadres 78. Motorola kent slechts 4 functies.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Hola,

Vanmorgen nog een keertje de stoute schoenen aangetrokken.
In de MS 2 "DCC" geselecteerd bij handmatig loc invoeren, adres 3 ingevoerd en vraag me niet waarom maar de P6 knipoogde kortstondig maar o zo schalks. De loc communiceert met de MS 2 en vice versa. Bovendien laat ze zich gewillig kneden want elke aangebrachte wijziging slikt ze voor zoete koek. Kortom: ze doet het!

Ik voer al mijn niet Marklin locs op bovenstaande manier in en tot voor deze dame ging dat altijd probleemloos. Geen idee waarom het gisteren niet werkte, maar dat is inmiddels sneeuw van gisteren.
Iedereen bedankt voor het meedenken!


De P6 met een mooie sleep KPEV rijtuigjes rijdt het station binnen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Fijn dat 't voor elkaar is Fred :important:
Veel plezier met de Pruisische Dame toegewenst. Enne, wél veilig hè... ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Je hebt lees ik de decoder gereset. Daarmee is het adres weer default 3 geworden. Mooi dat het werkt. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ben, als de decoder gereset zou zijn, zou de standaardwaarde die Fleischmann aan een 3-rail stoomlok toekent weer van kracht
zijn geworden. Te weten: Motoralaformaat met lokadres 78.
Locomotieven die voor 2-rail worden uitgeleverd, worden standaard voorzien van het DCC formaat met lokadres 3.
Loks voor het 3-rail systeem worden standaard van één van de volgende adressen in het Motorolaformaat voorzien:
Elektrische locomotief, adres 24
Railbus,                      adres 60
Diesellocomotief,         adres 72
Stoomlocomotief,        adres 78
Bovenstaande geldt voor alle loks die door Fleischmann van een Zimo decoder zijn voorzien.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
En zo is het!  :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Multiprotocol decoders zetten bij een fabrieksreset altijd het DCC adres op 3. EN tegelijkertijd het Motorola adres op 78 voor een stoomloc ed

Dit is in de standaarden zo geregeld. De protocollen zijn onderling ook geheel anders en kunnen gewoon door elkaar gebruikt worden. Of dat verstandig is is de vraag. Maar het kan wel.

De MS2 mobile station van Marklin gaat echter bij een automatische herkenning van de decoder uit van de volgende volgorde en gebruikt dan dat als basis met het bijbehorende adres.

1) MFX
2) Motorola
3) DCC
4) unknown

Als je dus met DCC adres 3 wilt aanvangen om de loc naar wens in te stellen, moet je dus dus via de handmatige manier van toewijzen in de MS2 doen. Maar dat had je al gevonden. Anders gaat die luisteren naar adres 78.  Simpel toch?!  ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Ik leer een hoop bij. :D
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: Spoorman op vrijdag 29 augustus 2014, 18:07:19
Ik leer een hoop bij. :D

't Is hier al niet anders! We mogen blij zijn dat men nog geen collegegeld vraagt op dit feurum...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Mooie dat deze nieuwe dame nu dat doet waarvoor ze is aangekocht, Fred! Me dunkt dat als ze er achter komt hoe ze hier door de heren op haar nummer wordt gezet, ze alsnog de stoompijp aan Maarten geeft.  ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Dank, Frank.
Ik heb haar CV 3172 helemaal op -15 geprogrammeerd.
Die hoort echt geen reedtdt meer. Gegarandeerd....
H la P
Fred

Edit: spelfoutje ivm overmatig enthousiasme verbeterd
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Voor mijn neus op de rollenbank een Roco 1100 met een Zimo decoder. Heeft een lang adres 1110 (CV17 = 196, CV18 = 86, CV29 = 34). Ik geef het ding met de LokProgrammer een reset (schrijf waarde 8 in CV8). Ik lees CV1 uit en die staat op 3, CV29 staat nu op 14 (geen lang adres). Ik kan nu rijden op adres 3 DCC EN op adres 3 Motorola.

Gr, Ben.

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Citaat van: John_Hoek op vrijdag 29 augustus 2014, 18:03:17
Multiprotocol decoders zetten bij een fabrieksreset altijd het DCC adres op 3. EN tegelijkertijd het Motorola adres op 78 voor een stoomloc ed

Onzin. Na een reset wordt een decoder naar een beginadres gezet. En dat kan geen 2 adressen tegelijk zijn.


Fred,

Mooie loc man! Veel plezier ermee!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Hola,

Wel nu:
<<Klikkie doen>>

Ook voor wanneer u om lullige muziekjes verlegen zit...

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zondagsrust??
Dag Fred,

Mooie dame, het word alsmaar drukker :thumbup:

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Lelijk eendje wordt mooie zwaan
Hola

Sprookjes bestaan. Punt.
Een lelijk eendje uit het hobby programma van Marklin.
Of hoe een meisje van eenvoudige komaf goede sier maakt in het hogere echalon ...
<<Kli-que>>

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Hola,

Nu heb ik het voor elkaar, hoor!
In mijn enthousiasme heb ik zonder na te denken een geleend delta locje op de baan gezet. Leuk, zullen jullie denken.
Nou.....nee. Ik heb haar proberen te programmeren terwijl er, u raadt het al, nog 2 andere locs op de baan stonden.
a) een delta loc is helemaal niet te programmeren. Waar zat ik in vredesnaam met mijn gedachten? En b) de twee overige locs, allebei met Lopi 3.5 en sound zijn nu helemaal van de leg. Ook na een reset weigeren ze zich normaal te gedragen. lampjes blijven knipperen. Sound slaat nergens meer op en het rijgedrag is hopeloos. Herprogrammeren helpt niet.
En alsof dat nog niet het ergste is: 2 van de vier digitale Viesmann wisselaandrijvingen zijn helemaal dood.
Kortom: ik heb weer eens kak gebakken.

Iemand een idee hoe dit te verhelpen is?
Of heb ik serieuze problemen en middels een paar simpele knopdrukken met de MS2 de boel goed om zeep geholpen?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Hoi Fred,

1) Hoe heerlijk herkenbaar;
2) Geen idee hoe dit op te lossen, al zou ik zeggen: je weet welke CV's je veranderd heb, en dus verander je die terug? Maar, dat is een simpele ziel die spreekt.
3) Dus daar haalde Ome Willem zijn broodjes vandaan...

Succes weer met het oplossen van dit leed, en excuses dat ik je niet van dienst kan zijn...

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!


Helaas Fred , ook ik kan je niet helpen, maar leef wel met je mee  :-(

Wijze les; speel nóóit met andermans locje op je eigen baan  :P

Er zullen vast wel digiridders op het forum zijn, die een digioot weer op het rechte spoor gaan trekken......

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Hola,

Dank voor het medeleven en het meedenken.
Resetten is al geprobeerd, ook middels cv08, maar zonder effect.
Echter, na de baan stroomloos te hebben gemaakt, ofwel de stekker rücksichtslos uit het contact getrokken te hebben en vervolgens weer in het contact gefrot te hebben, laten beide dames zich wel resetten én opnieuw programmeren! Mooi hoor, die digitale techniek.....
Pffff, pak van mijn hart.
Nu die vieze mannetjes nog.....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Hola en oh ja,

Dit is overigens dat vermaledijde delta gastaantafel meisje.





Marklin's T13 der K.P.E.V. uit set 28456
Voor een delta loc zelfs nog redelijke rijeigenschappen ook. Helemaal geen verkeerd ding. Lekker zwaar ook!

Heeft iemand trouwens een handleiding van dit model? Of een linkje er naartoe, mag ook. Ik vind op Marklin.de niets behalve eine Ersatzteilliste.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Fred:

Is dit wat? http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/28456_betrieb.pdf .
Zelfde verhaal als hieronder bij Wim.....

Indexpagina van handleidingen en onderdelenlijsten, daar staat hij ook tussen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Handleiding van haar zwarte zusje (wij discrimineren niet...) PDF ===> http://medienpdb.maerklin.de/product_files/1/pdf/34132_betrieb.pdf
Link kopiëren en in adresbalk plakken.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Dank heren, maar ligt het aan mijn ipad of klopt het dat de dames en heren uit Göppingen het meer dan voldoende vinden om in plaats van een uitgebreide handleiding slechts een bedrijfslogo te laten zien?

F

Edit:

Inmiddels is het gelukt de PDF te downloaden. Nogmaals dank.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2013

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Oeps! Hellup!
Nee, dat ligt niet aan je iPad. Anders zou het ook aan mijn PC moeten liggen.

Wat Wim zegt: de gegeven link even in je browser plakken of in mijn berichtje de link naar de indexpagina klikken en daar je nummertje 28456 vinden en de handleiding klikken.

succes!  :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Utduttutweer!
Dusss....



(Toeval bestaat niet en daarom denk ik eerder aan Goddelijke interventie want du moment dat ik aan het klunzen ben met die delta-meid zijn dus twee kabeltjes uit hun soldeervelletjes gesprongen onder de wissels zodat de vieze mannen ineens geen stroom meer krijgen en successievelijk dienst weigeren. Tssss, het moet niet gekker worden.......)

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?
Hola,

Nee het ligt niet aan uw ogen...

<<Klik>>>

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Mooi man, die dubbel tractie  :)

Leuke locjes.


Mvg,

Peter Degeluidsman.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Drie keer is scheepsrecht Fred, je zal op zoek moeten naar nog zo'n schone dame.....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Och Frank, gezien de staat van mijn geheugen zou dat echt niet onmogelijk zijn.....
Ik bedoel, de aanschaf van de tweede heeft ook slechts kunnen gebeuren omdat ik vergeten was dat ik er al eentje in bezit had ;)

Het is wel een fraai gezicht die twee zusjes met een extra lange sleep over het tracee te zie voortglijden.
Ondanks dat deze meisjes zijn uitgerust met de al wat oudere decoders met de bekende potmetertjes zijn ze nauwkeurig af te stemmen waardoor ze exact gelijk snel zijn. Ook bij optrekken en vertragen houden ze mooi gelijke tred.
De detaillering van deze G8 is voor Marklin begrippen briljant.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Hoi Fred,

Echt waar, je was vergeten dat je haar al veroverd had??? Briljant :-)!

Nou ja, ik heb de T13 2x, maar met een andere reden...

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Hola

Ik heb dan weliswaar per abuis een tweede 37551 aangeschaft, maar nu ze er is mag ze wel blijven. Echter zal ze dan wel een ander loknummer moeten krijgen. Weten jullie waar zulke decals/ nummerschildjes te verkrijgen zijn? Kan je die opwrijfplaatjes eenvoudig over het bestaande locnummer plakken of moet je die bv eerst bewerken/ verwijderen?

H la P
Fred

William, heb jij je T13-tjes ook voorzien van verschillende locnummers?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zie ik dubbel?!
Ha die Fred.
Prachtig om zo'n bevallige tweeling op je baan te zien rijden!

Wat locnummers betreft is het bij Märklin en beetje karig gesteld, b.v. Roco heeft een heel scala aan verschillende nummerschildjes en deze zijn eenvoudig te verwisselen!
Misschien heeft Märklin (of andere merken) deze ook wel maar ik heb ze nog nooit gezien.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.