Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
 :)

Epochegerechte begroening is vanzelfsprekend essentieel, maar je hebt er hoegenaamd geen reedtdt aan wanneer het niet digitaal is voorbereid en voorzien is van nem-schachten....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?

Beste Kees, de keutels waren toen ook langer, vandaar die lange oe !

Fred, ik hoop wel dat het groen genoeg pixels heeft , om het te programmeren. Voor je het weet, krijg je een terugmelding met de boodschap, dat het door groenzoeker niet herkend wordt. Je hebt zelfs kans dat je stuurprogramma's je wissels negatief beïnvloeden !

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Gewoon even met grammoxoon en weg is dat onkruid. Dit middel mag nu niet meer verkocht worden maar daar hadden we in Tp. I geen last van. Het woord milieu is van Tp. IV


Groeten Jeroen
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hola,

Wat mijn laatste aanwinst van Roco helaas niet voor elkaar kreeg, doet onderstaande van Fleischmann dus wel: een grote glimlach toveren!



Fleischmann 84 5812 van de K.Bay.Sts.B.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hoi Fred,

Nu zat ik te wachten op iets groens, maar dat had meer met de scenery te maken...

Desalniettemin, fraai weer hoor. Vraag je je inmiddels niet af waarom je ook met 3-rail bent begonnen, als je zoveel materieel van van oudsher 2-rail-fabrikanten aanschaft?

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hola William,

Ach, weet je, ik kan er niet zo mee zitten, eigenlijk. Marklin heb ik al van kinds af aan in huis en dat tijdperk I spul pas sinds een paar jaar. Voordien reden hier alle gezindten en overtuigingen kriskras door elkaar en daar bleek Marklin een meer dan uitstekend en gevarieerd palet aan mogelijkheden te bezitten. En wat de betrouwbaarheid van het railsysteem aangaat, heb ik nooit aan Göppingen getwijfeld.

Deze wagentjes uit de serie 84 5811/12/13 - en tevens uit set 1901 (!!!)- staan echt wonderschoon achter de DXII
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hola Edward,

Dat zou wel het fraaiste zijn, maar ik vrees dat de DXII dan met twee van deze karretjes aan de haak al over de rooie zal gaan. Zoals je weet is ze voorwaar geen trekwonder. No pun intended...

H la P
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hola Edward,

Goed bedacht. Werkt prima bij dames met meer spiermassa. Ik ben echter juist bevreesd dat alles achter de frêle  DXII wat ook maar een fractie meer rolweerstand krijgt door slepers, massa aan de wielen en ander aanverwante ongein, de loc al "ins schleudern bringt"

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hallo luitjes,

Zou het geen optie zijn om de wieldruk van de voor en na loop as te verminderen?

Groeten Jeroen
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Hola Jeroen,

Ik heb daar ook al eens over nagedacht. Het voorloopasje is wel aan te passen, maar de twee naloopasjes zijn gefixeerd aan het frame. In het geval van mijn DXII, let wel: mijn DXII, is het voorloopasje al voldoende vrij om te garanderen dat de drijfwielen tractie hebben.
Ik denk dat het toevoegen van wat extra gewicht, letterlijk meer gewicht in de schaal zal leggen.
Maar ja, waar plaats ik dat gewicht in deze dame?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Nu ben ik zeker geen voorstander van anorexia-types, maar om bewust extra gewicht toe te kennen aan dames, dat gaat me een beetje te ver. Ik geloof niet dat Fred een zogenaamde "feeder" is... Neem haar zoals ze is en wees er tevreden mee. Het gras bij een ander is in veel gevallen groener, maar daar is in dit geval, gezien de veelwieverij waar Fred zich schuldig aan maakt, geen sprake van.

Tot zover weer een nutteloze bijdrage aan dit fantastische topic. Ieder keer weer genieten welke woordspeling deze keer mijn netvlies teistert :-)!

Met vriendelijke groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Zou het dan toch echt?
Haliajeo Fred !

Excuseer mij, om zo abrupt tussen beide te komen.
Edoch, het betreft hier wel een dame van een zekere komaf en zekere leeftijd.
Ofschoon zij , in het tijdperk waarin zij in werkelijkheid vertoefde, van een jeugdige schoonheid getuigde, die het bloed van menig stoker en machinist in hunner aderen deed stollen.

Daarom mijn voorstel, voorzie deze dame van een loden jas en handtas en zij zal waardig, maar krachtig, een rijtuig extra door het landschap laten glijden......

Een welgemeende groet, a la pasta, van uwer Tony.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Hola,

Tjongejonge wat was ik blij toen de Viessmann 4554 digitale wisselaandrijving door de postbeambte bezorgd werd. Eindelijk zou ik van die vermaledijde Marklin aandrijvingen verlost zijn en ze linea recta de kliko in kunnen gooien, maar helaas.....ik had het kunnen  weten. Ik krijg ze weer eens niet werkend. Een kind kan de was doen volgens de handleiding. Zelfs nog een paar toevoegingen van behulpzame forummers toegezonden gekregen, maar het is weer eens vruchteloos zodra ik de spullen ter hand neem.
Goed. Ik lees wat ik op internet aan extra informatie kan vinden, maar ik kom er gewoon niet uit. Wat heb ik gedaan?
Kabeltjes verbonden conform handleiding, MS2 aan, laatste blauwe kabeltje aan de plus, wissel 1 geselecteerd uit de MS2 en na commando "omschakelen" zou de decoder het nieuwe adres hebben moeten geaccepteerd door inderdaad om te schakelen.. Niet dus.

Wie weet wat ik hier fout doe?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Fred,
Je hep pos :D

Gr, jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Hahaha!!

Hela hola koekebakkers!
Tijd voor Bossche bollen! Ik heb de wisseltjes met de Viessmannetjes werkend gekregen!
Je zoekt je wezenloos naar een oplossing en voordat je hem hebt gevonden, ben je zo weer een week verder.
Probleem zat hem in het geen goed contact maken door middel van de kabelschoentjes.
Uiteindelijk dus maar rechtstreeks op de lipjes onder de wissels vast gesoldeerd.
En zie daar, Bob's your uncle!

Iedereen - en Jan 44er helemaal - bedankt voor het meedenken!

Hasta la Pasta
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Hola,

We zijn welgeteld 5 dagen verder en je raadt het al: de eerste wisselaandrijving 4554 is er al mee opgehouden. Helemaal dood. Ook analoog werkt die niet meer. Ik ben er echt helemaal klaar mee. Was ik - gesteund door de wetenschap van bedrijfszekere wisselaandrijvingen- eindelijk zover om met de aankleding van de baan te gaan beginnen, ben ik weer bij af.
Het is niet mijn aard om mezelf als slachtoffer te zien met teksten als "waarom gebeurt mij dat nou altijd", maar van zoveel pech met eerst de Marklin aandrijvingen en nu deze kl^$%$te Viesmannetjes zakt mij wel de broek af.
Ik stop er voorlopig mee en zie na de zomer wel of ik er überhaupt nog mee doorga. Genoeg tijd om te overdenken, dus.
Tot na de pruimentijd
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Fred, laat je plezier niet vergallen door &%$#@#$ wisselaandrijvingen.
Heb zelf geen ervaring met servo's (behalve dan de servo's die ik gebruik bij de RC vlieg- en zeilerij) maar
dit forum staat bol van de positieve ervaringen met die dingetjes.
Mijn baantje bestaat uit M-rails en wissels. De soms stokoude aandrijvingen maken dan wel lawaai bij het omzetten.
maar doen het zonder mankeren.
Oude Märklin degelijkheid. Das war einmal... ;)
Sterkte met de verwerking van je teleurstelling en ik wens je wijsheid toe bij het nemen van een beslissing.   
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Helahooo Fred !

Niet zomaar opgeven, er is al crisis genoeg in de wereld.
Je laat je er toch zeker niet door zo'n klein vies mannetje onder krijgen?
Jouw tijdperk I dames verwachten nu standvastigheid en daadkracht !
Stel ze ze niet teleur......een ferme, doch warme groet, Tony

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Hoi Fred,

Ik sluit me aan bij Wim, weg met die plastic rails en verder gaan met de M-rails, die zijn best wel betrouwbaar (behalve dan als er een storing is) en doen het altijd (tenzij ze stuk zijn).

Maar in tijdperk 1 waren er helemaal geen elektrieke wissels, je zal gewoon een doordacht systeem van trekdraden etc moeten aanleggen zodat de wisselwachter vanuit het seinhuis met een hendel de wissels kan omleggen.

Hachelijk, dat is het! Een teveel aan pruimen ook, of is dat  :offtopic:

Vriendelijke groet

Frank
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Hola,

Nee, nee! Niet bang zijn! Ik kom hier niet vertellen dat al mijn veelwielige vriendinnetjes de kliko in zijn gesodemieterd of op marktplaats zijn te vinden. Ik heb vanmorgen de kapotte viessmann mogen ruilen voor een nieuw exemplaar. Met het soldeerijzer de kabeltjes laten versmelten met de lipjes en ja hoor, de nieuwe aandrijving zoemt dat het een lieve lust is. En alsof dat nog niet genoeg is, beweegt het wisseltongetje ook nog eens fraai van links naar rechts.
Pffff......pak van mijn hart! :)

Hasta la Pasta en een goed weekend!
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Top Fred, service dat ze het ene vieze mannetje hebben omgeruild voor een ander, werkend, vies  mannetje!  :)

Met vriendelijke groet

Frank
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Hola

Vergeet ik toch bijna door dat gepruts met die vieze mannetjes dat er ook nog schone dames zijn bijgekomen...
<<Klik>>

P4.2  8) 8) :favorite:

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viessmann 4554
Holadio Fred !

Bouwjaar 1891, 2 Pruisische exemplaren en jij hebt er 1 !
En die elegante dame laat je de weg wijzen door die vieze mannetjes?  :P

Hoort trouwens eigenlijk Bruckner of Beethoven bij op je filmpje........maar ja, zal de blijdschap wel wezen...

Grtz Tony

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Prachtige dame Fred! Ik zou de vieze mannetjes wel op gepaste afstand van haar houden, voor je het weet wordt die hele spoorbaan een hachelijk gebeuren!   ;)

Vriendelijke groet

Frank
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Hola

Ik hou mij sinds enige tijd zo min mogelijk aan geldende conventies, Tony.
Ik ben in mijn leven veel te weinig bandiet geweest.... B)

De P4.2 is een lang gekoesterd wensmodel dat nu eindelijk haar opwachting mag maken op de glanzende leuningen. Ze is mijn eerste en enige Roco loc. Erg delicaat en eigenlijk niet echt geschikt voor lompe vingers zoals de mijne. De onderdelen vallen er al af als je er al naar kijkt. Ik zal dus trachten haar zo voorzichtig mogelijk te benaderen en haar daarom met mijn ogen dicht bewonderen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Het zijn dan wel vieze mannen, Frank, maar ze houden tenminste nog hun broek aan....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Superlijm, Fred, dat is de enige remedie, om deze rococo-dame haar kostbare juwelen te laten behouden !
Verder is het raadzaam haar, eenmaal op de baan, te behandelen als de vrouw van de buurman.......

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
't Is een schatje, Fred.
'k Heb haar zusje, ietwat jonger, met zwarte jurk...
Jaloers typje, ze vindt haar oudere zus maar frivool in haar groene outfit...  ;)
Veel plezier met haar :important:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Dag Fred,

Je hebt er een mooie dame bij zie ik. Een zeer mooi gedetailleerd model. Hoe vind je de rijeigenschappen?
Hopelijk kan ze haar plek vinden tussen alle ander dames.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Hola,
Over de rijeigenschappen van dit dametje kan ik kort zijn. Ze zijn redelijk, maar meer ook niet. Ik bedoel, daar hoeft de vlag niet voor in top. De aandrijving geschiedt vanuit de tender op de assen van die tender en middels een cardanasje ook naar de grote drijfwielen. Wonderlijk systeem dat overigens tegen mijn verwachting muis en muisstil is. Ik heb haar maximale snelheid teruggebracht naar minder dan de helft, maar de optrek- en afremvertraging laten zich niet met de MS2 aanpassen. Daardoor rijdt ze niet zo vloeiend als mijn andere locjes. Wellicht dat ik ooit nog een keer een betere decoder in (laat) bouwen. De tender heeft meer dan genoeg ruimte voor een luidspreker, dus wie weet gebeurt dat nog eens.
Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
In mijn exemplaar zit een ESU loksound, af fabriek ingebouwd.
De aandrijving én de decoder zit in de tender.
Het (platte) luidsprekertje, zit onder het dak van het machinistenhuis bevestigd.
Mijn Roco 69301 ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Geen cardanaandrijving naar de drijfwielen, Wim?
De locs zijn beide uit 2004 dus zoveel verschil in bouwwijze zal er toch niet zijn?
Of doel je enkel op het motortje dat in de tender zit?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - P4.2
Wél cardan naar drijfwielen.
Jij gaf aan de speaker in de tender kwijt te kunnen.
Weinig plaats, daar de motor en decoder daar al in zitten.
Vandaar mijn toevoeging. ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goe-de-ren-trein....
Hola,

Vanuit Sauerkrautcountry hier binnen komen rollen: 3 maal een stoere kolenwagen van de K.Bay.Sts B. met verschillende bedrijfsnummers (Marklin artnr. 46801)
De G4/5 krijgt de dankbare klus om deze set aan de haak te slaan!



De eerste is inmiddels van een lading kolen voorzien. De koppelingen worden nog vervangen door Fleischmann Profi koppelingen.
Leuk hoor!

Hasta la Pasta
Fred

Oh ja, afkloppen op ongelakt hout, maar de wisselaandrijvingen van Viessmann doen het nog steeds!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goe-de-ren-trein....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goe-de-ren-trein....
DasweermooiFred !

Die profi's zijn hun geld wel waard, trouwens !
M.i. de beste koppelingen die er zijn.....

Metmooiweergrtz....Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bim Bam Beieren...
Hola

Ach, kijk nu dan toch wat er voor fraais is komen binnen rollen!
Eindelijk heb ik de perfecte set voor achter mijn geliefde D XII te pakken.
Te weten de Trix 23226 , 23227 en 23228. Met detaillering om helemaal verliefd op te worden.
Sterker nog: ik ben het al.....
Een plaatje! Kijk zelf maar.



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bim Bam Beieren...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bim Bam Beieren...
Mooi Fred !

Misschien wordt het toch eens tijd dat je een mooi stukje landschap voor deze mooie dames met hun kroost creëert.
Het hoeft niet veel langer dan een treinlengte te zijn  :P

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bim Bam Beieren...
Dat ziet er mooi uit Fred :thumbup:

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bim Bam Beieren...
Hoi Fred,

Mooi om te zien dat jij je vakantiegeld investeert in Europa!

Mooie aanwinsten weer. De P4.2 heb ik ook en ik kan slechts bevestigen wat jij al zei: 1x uit de doos, hup in de houten-wijnkist-vitrine-met-plexiglas-ruitje en klaar. Die ga ik niet meer terug in de doos frotten...

Hier gebeurt momenteel heel veel, maar niets op modelspoorgebied. Andere activiteiten consumeren teveel tijd (met name werk). Dus geen ervaring met de servo's. Aanwinsten zijn er wel geweest, maar daarover meer een andere keer.

Mvg,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij.....
Hola,

Het schoonmaken van ons interieur is een wekelijks terugkerend ritueel. Gewapend met stofzuigers, microvezeldoekjes en emmers sop trekken wij onvervaard ten strijde tegen de nimmer aflatende stroom van vuil en stof dat ons huis vanuit elke windrichting belaagt. Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Zo beschouwd, liggen wij dus op iedere vensterbank en elke schoorsteenmantel. Sterker nog: ik heb net mijn oma nog opgezogen.

Je zou voor de aardigheid eens de inhoud van de stofzuigerzak moeten inspecteren. Wanneer je daar de hoeveelheid teennagels, huidschilfers, plukjes en pluisjes, gedroogd oorsmeer en snot, korstjes, haartjes en andersoortig ondefinieerbaars maar toch evident menselijk afval, uitpluist en bij elkaar optelt, is dat wel even schrikken. Bedenk dan dat je reeds vele zakken hebt vervangen en het is een godswonder dat er überhaupt nog iets van je over is om zich over dit soort zaken druk te kunnen maken. Het is bij elkaar zoveel dat je er met gemak een kleine kleuter van in elkaar zou kunnen zetten. Als je het goed doet, lijkt die wel een beetje op je, hoewel het wellicht te veel gevraagd zou zijn als die ook nog volledig functioneert en kan lopen en praten en luiers volpoepen en kotsen en gillen, zoals kleuters dat zo mooi kunnen. Dat je het weet. Je heet geen Frankenstein. Verwacht er niet teveel van.

Nee, gelukkig zijn wij mensen uitgerust met een lichaam dat de uitzonderlijke kwaliteit bezit om zich om de zoveel tijd te regenereren. Stamcellen die in opdracht nieuw weefsel maken zodra het oude kapot of in onbruik is geraakt. Die nagel groeit vanzelf weer aan, het wondje heelt na verloop van tijd en vraag maar aan uw haarverzorgster hoe het komt dat er alweer een nieuwe Audi TT voor de deur van de salon staat. Je hebt het vast wel eens horen zeggen, iets in de trant van: ?Ik ben echt niet meer de persoon die ik toen ooit was.? En hoe vaak dacht je dan net als ik vroeger:?Lazer toch op, trut, je hebt me bedonderd, mijn geld erdoor gejaagd, het halve dorp genaaid en nu ze je niet meer willen, zeg je dat je veranderd bent?? Maar degene die het zegt heeft volkomen gelijk. Meer dan die denkt zelfs. Ieder mens heeft in een tijdsbestek van 7 tot 8 jaar zijn gehele lijf geregenereerd. Elk botje, spiertje, orgaantje en elk huidvezeltje is een andere dan de oorspronkelijke. Dus welke borst, bil of dij het halve dorp met de grijpgrage vingers dan ook heeft gestreeld en beroerd, het zijn niet meer dezelfde. En die vingers overigens ook niet. Jammer genoeg is het menselijk lichaam niet in staat om net als bijvoorbeeld bij de salamander gewoon een ledemaat te laten aangroeien omdat we die na een avondje ruig stappen waren kwijtgeraakt. ?Jezus, Bert!! Wat is er met je arm gebeurd?? ?O, kwijt. Verloren met Yahtzee. Niets ernstigs. Met een maand of wat zit hij er weer aan, hoor!? Mocht het er trouwens tijdens dat ruige stappen nog ruiger aan toegaan en je merkt dat je bij thuiskomst ook je halve lever mist, dan is dat weer geen reden tot wanhoop, want die groeit als enig orgaan in ons lijf wel volledig aan. Proost!

Bij de hersenen werkt het regeneratieproces helaas niet. Daar zijn de door de jaren opgelopen beschadigingen blijvend. Die blijf je meesjouwen. Dat is een treurig gegeven, want je hersenen met al je gedachten, je talloze ideeën en lieve liedjes en gedichtjes en je oneindig vele dromen definiëren je. Maken je tot wie je bent. Een arm kan je missen, een long voor mijn part, maar niet je persoonlijkheid. Wanneer je die verliest, vervaag je langzaam in de mist, verdwijn je in het niets en zal ik tevergeefs de stofzuigerzakken inspecteren. ?Pap, ben je daar....??

Bon, enfin, ik dwaal af. Waar het hier eigenlijk om gaat:
Hoe maken jullie je baan stofvrij?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Dat was weer genoeg stof tot nadenken, Fred !

Maarre, zolang er geen digitale poetspreissers op de markt zijn;
zachte kwasten en een lichte stofzak-loze zuiger.
Eventuele losse onderdeeltjes die per abuis opgezogen worden, kun je zo weer terug vinden.

En niet te hard tekeer gaan in huis, dan hoef je ook niet zo vaak te poetsen  :P

Grtz Tony

NB ! Multitasken...met één hand vegen en met de andere zuigen .......net als spaghetti-slurpen.......
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Dag Fred,

Je hebt een mooie inleiding om je vraag te stellen :thumbup: :thumbup:

Ik heb zelf een Daprol railreiniger voor mijn baan. Dit apparaat zuigt het stof en al het andere grut op. Verder heb ik nog een rail reiniger van Marklin (46042).

Het grote voordeel van de Daprol is dat alles wat opgezogen word terecht komt in een bakje. Dus mocht je een onderdeeltje kwijt zijn en het word opgezogen, kun je het makkelijk uit het bakje halen.

Groet,
Bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Tja, schoonmaken is niet mn lievelingswerk...
Op mn lijstje staan nog steeds 3 producten van lux, namelijk de stofzuiger, slijper en de assenreiniger (dat ding waar een trein overheen rijdt en dan de assen schoon boent :D )
Daarmee heb je dan de trein en rails gehad. (heb je ook wel eens dat apparaat gezien die uit buisjes lucht blaast, in een kast, aan alle kanten van de trein, en aan de onderkant zat een stofzuigeraansluiting)
De rest doe ik met stofzuiger (al dan niet met een panty voor de zuigmond) en een verfkwast.

gr Simon
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Ook handig voor het tanden poetsen  ;) :P

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
En ik nog denken dat het een inleiding was tot zelf regenererende vieze mannetjes ....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Hoi Fred.
Mooie inleiding met als slot een korte vraag! :D

Eerst zorgen dat de treinkamer zo stofvrij mogelijk is en daarna volgen dan alle bekende (en misschien nog onbekende?) middelen om het stof wat toch binnen gedrongen is, weer af te voeren.
Zelf doe ik dit voor het rijdend materieel met zo'n zachte make-up kwast, zoveel mogelijk buiten de treinkamer, daarna de baan met zachte en/of hardere kwast met stofzuiger erbij om het losgekomen stof op te zuigen, dan als laatste de rails met Lux combi-set (poetser en stofzuiger) en soms tussendoor een enkel stukje rail met de railgum.
Echt hardnekkig vuil, b.v. op huisjes en andere scenery, doe ik eventueel met vochtige doekjes maar dat gaat nog weleens iets te hard en moet je weer repareren.

Natuurlijk is het raadzaam om alles stofvrij je treinkamer binnen te brengen en niet te zagen, schuren  enz op de treinenkamer zelf, maar ja, daar ontkom je lang niet altijd aan en dan begint de schoonmaak procedure weer van voren af aan! 8o

Veel succes met poetsen! :thumbup:
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Hoi Fred,

De vloer van de spoorkamer wordt met enige regelmaat gezogen, de spoortafel zelf eigenlijk niet. Als de baan een tijdje niet aan gestaan heeft zet ik een krachtige goed lopende lok (uiteraard een 103 met 5 polige motor) op de baan, een sleep met blikken 24 cm rijtuigen er achter en dan op volle snelheid roest rijden. Na 10 minuten zijn de meeste rails en de punten weer geschuurd en kan de rest van het materiaal ook de benen strekken. Ik ben voornemens ook een aantal poetswagentjes aan te schaffen of een stofzuigwagon (lux), maar die dingen zijn zo duur dat ik liever zo nu en dan de 103 moet ontdoen van alle opgezogen stofjes.

Groetjes

Frank
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Ik heb  een roco-rubber versneden tot een blok zo breed als het spoor ( met bedding)
Verzwaard met 2 ijzerplaatjes uit een ouwe loc, ijzerdraad erom en klaar is de poetswagon zonder wielen !
Werkt ook, kost weinig  :-)
Als de onderkant erg vuil is, snijdt ik er een plakje af.

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Tony

Bijzonder goed bedacht.
Je ziet maar er is geen enkel wezen zo slim als de mens in het bedenken van oplossingen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stof zijt gij...
Heb je er een soort geleidedinges onder gemaakt, zodat het blok niet over de rails slingert?
Loop 't ding niet vast tegen de verhoogde puko's van de wissels?