Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 3 gasten bekijken dit board.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - ..M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola,

Titel zegt genoeg, dunkt me?
Morgen met 4 stuks retour naar dealer waar ik ze minder dan 6 maand terug heb aangeschaft.
Kijken hoe coulant ze zijn....
Aan de andere kant ben ik dit verhaal meer dan zat. Ik wil gewoon bedrijfszekere wisselaandrijvingen en niet meer van deze waardeloze krengen. Onbegrijpelijk dat M* dit verkoopt.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hahahaha , Welkom bij de klub van rampenwisselaandrijvingen , (leuk scrabble woord.. :D)

Fred, Of je gaat over op Servo, waar als nodige is over gepost of Viessmann 4554 , aandrijving met decoder, ik gebruik beide
en ben over de Viessmannetjes goed te spreken , weigeren dus niet,kijk niet naar wat het kost ( ongev. 30 a35 euri ) maar ga voor zekerheid, zo ook geldt dit voor de servo's,
SUk6 met de omruil, heb er laatst ook omgeruild bij C* en na ontvangst nieuw  direkt de schakelaar gesloopt en doorverbonden ......

Gr, Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Fred,

Servo's of die krengen doorsolderen. Anders blijf je ze aan het vervangen :). Servo's met Esu decoder kost ongeveer ?12,- per wissel. Als je goed zoekt zelfs goedkoper. Voordeel met de Esu decoder is dat je ze ook met een knopje kan bedienen.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Ik snap niet hoe jullie die dingen kapot krijgen, heb ze al 14 jaar en nog nooit een probleem gehad, vanaf 1998 de eerste
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Citaat van: Chief op dinsdag 29 januari 2013, 21:16:31
Ik snap niet hoe jullie die dingen kapot krijgen, heb ze al 14 jaar en nog nooit een probleem gehad, vanaf 1998 de eerste

Schakel jij de spoelen digitaal via een decoder of analoog ?

Rene
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Chief,

Google er eens op, of hier via de zoekfunctie. Dan verbaast het mij dat je nog geen enkele stuk hebt.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
gewoon met drukknoppies
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
De oudere wisselaandrijvingen werken bij mij ook nog probleemloos.
Hier zit maar 1 microswitch in.

Ik stuurde ze analoog en inmiddels alweer een paar jaar digitaal.
Mijn nieuwere aandrijvingen hebben wel de geest gegeven en daar heb ik de microswitches wel overbrugd.

Dus ik heb het idee dat de oudere aandrijvingen het beste zijn.
Snap ook niet dat marklin ze aangepast heeft met twee microswitches.

Groeten Sander
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola,
Even terug naar dat doorsolderen; wat bedoelen jullie daarmee en hoe werkt dat dan?
En kan dat ook mijn mijn (half) defecte aandrijvingen of moeten het nog volledig intacte exemplaren zijn?
Dit ivm beperking van de uitgaven, snappuwel?
H la P
Fred

Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Goede avond allemaal,

Laats hoorde ik de opmerking dat die Marklin wisselaandrijvingen het alleen begeven in de digitale wereld.
Als ik dan nu weer lees met knopbediening al 14 jaar, zal het daar toch van komen????

Misschien komt er ooit duidelijkheid.

Gr. Arno
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Fred in mijn draadje staat het beschreven, weet alleen even de pagina niet zo snel,

Gr. Arno
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
ja het licht niet aan die wisselaandrijvingen maar aan die aansturingen.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Sander en ml

Ik heb ze vanaf de beginne , Wijbe heeft ze allemaal in zn handen gehad en het waren de oer aandrijvingen , BAGGER
en dat blijft het ook of je met "knopje"of zonder schakelt, troep is het,

Ik zal er geen 1 meer kopen , alleen nog servo's en Viessmannen,

Gr, Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Fred,

Wiki

Gr, Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
dus wijbe heeft ze gesloopt?
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola Jan, e.a.
Met Jimi Hendrix op de platendraaierd is het fijn in de Wiki grasduinen! Electric Ladyland, hoe toepasselijk...! :thumbup:
Echter als ik het draadje over het zgn doorsolderen lees, staat er dat wanneer je je wisseltjes met drukknopjes aanstuurt, je de eindafschakeling dient te vervangen en deze niet door te solderen. Wat betekent dan vervangen in deze?
Ik ben echt een electronicadebiel, hoor, dus duidt mij niet euvel! (alfa, he!) (Voodoo chile.......)
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Chief,

Gebruik de zoekfunctie eens en zoek op deze aandrijvingen, je staat versteld van de problemen. ;) Er zitten componenten in die veel te licht zijn geconstructeerd. Oftewel 1 grote ontwerpfout.

Het lijkt er echter op dat ze het langer blijven doen met drukknopjes. Maar zodra je overgaat van drukknopjes naar een decoder begeven ze het allemaal erg snel. Lees -> Met drukknopjes doen ze het nog wel, maar met een decoder niet.

Komt vermoedelijk omdat je ze dan met gelijkstroom aanstuurt (gelijkstroom komt uit de decoder), met drukknopjes hangen ze meestal aan een wisselstroomtrafo. Verder een kwestie van mazzel hebben of ie het blijft doen of niet.

De oeraandrijvingen zijn trouwens een stuk minder krachtig voor mijn gevoel dan de latere versies. Ook hiervan is het mogelijk dat de eindschakelaar inbrand en tenslotte kadoek gaat.

Hier de snelkoppeling naar het wiki artikel.

Fred,

Nadeel met de knopjes, telang indrukken branden je spoelen door. Je kan best de gok nemen, maar dan zul je er op moeten letten dat je de knopjes niet te lang indrukt.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola Wijbe
Artikel had ik dus doorgeakkerd. Het roept echter bij mij de vraag op wat ik dan moet vervangen ipv doorsolderen (bij gebruik van drukknopjes) en kan ik dit met mijn (half)defecte aandrijvingen doen of zijn die al niet meer te redden?
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola,

Vandaag heb ik de defecte aandrijvingen kostenloos kunnen omruilen tegen nieuwe. Dikke pluim dus!
Het probleem is ook bij de dealer bekend. Meer dan bekend, gezien zijn opsommingen van de aantallen defecte aandrijvingen die hij terug naar Göppingen stuurt. Hij geeft dan ook ruiterlijk toe dat het een inferieur product is.
Wanneer er weer uitvallen, kan ik ze gewoon blijven omruilen totdat Marklin failliet is  >:-D
Gebed zonder end dus. Hoe dan ook,

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 januari 2013, 12:58:26
Hola,

Vandaag heb ik de defecte aandrijvingen kostenloos kunnen omruilen tegen nieuwe. Dikke pluim dus!
Het probleem is ook bij de dealer bekend. Meer dan bekend, gezien zijn opsommingen van de aantallen defecte aandrijvingen die hij terug naar Göppingen stuurt. Hij geeft dan ook ruiterlijk toe dat het een inferieur product is.
Wanneer er weer uitvallen, kan ik ze gewoon blijven omruilen totdat Marklin failliet is  >:-D
Gebed zonder end dus. Hoe dan ook,

Hasta la Pasta
Fred


Dat is dan wel weer mooi van Marklin Fred, overigens zijn ze eigenlijk al failliet, dus dat kan niet meer gebeuren B).
Draait nu al heel lang door onder een Curator, blijkt lastig om voor dit bedrijf wat groene cijfers noteerd een opvolger te vinden.
Zal wel te maken hebben met iets van 50 mln schuld :(.

vr gr Arie
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Ja. En waardeloze producten......ggrrrrr!

Blijft nog mijn vraag over vervangen ipv doorsolderen (Wiki).
Kan iemand daar nog antwoord op geven?
Ja? Heel fijn!

H la P

Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Fred,

Je kan de microswitch vervangen voor een andere.
Bijvoorbeeld van iemand die ze verwijderd heeft en aan jouw wil geven.

Maar het blijft dan wel een lapmiddel. Want ook de andere kunnen/gaan het begeven.
En het is ook wel een lastig karweitje om ze te vervangen.

Je zou servo besturing kunnen overwegen.
Dit is stukken betrouwbaarder en ook analoog schakelbaar.

Groeten Sander.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Heeft iemand een goede site waar servobesturing wordt uitgelegd? Het idee snap ik enigszins, maar wat er bij komt kijken en waar ik op moet letten is nog alles behalve duidelijk voor mij... Misschien wel interessant gezien de problemen nu ook weer bij Fred.

Groet,
William
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola Sander,

Dank voor je antwoord. Helder. Daar ga ik dus mooi niet aan beginnen.
Ben me al wel aan het inlezen op servoaandrijving. Snap er met mijn electro-leken-verstand nog niet alles van. Met name de aansturing bezorgt mij hoofdbrekens. Wil namelijk gewoon analoog blijven schakelen met mijn blauwe schakelkastje. Ik moet het gewoon live zien en dan notities maken. Die schemaatjes die ik hier nog wel eens voorbij zie komen, zouden net zo goed een menukaart van een kantonees restaurant kunnen zijn, wat mij betreft....

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Citaat van: William027 op woensdag 30 januari 2013, 15:07:17
Heeft iemand een goede site waar servobesturing wordt uitgelegd? Het idee snap ik enigszins, maar wat er bij komt kijken en waar ik op moet letten is nog alles behalve duidelijk voor mij... Misschien wel interessant gezien de problemen nu ook weer bij Fred.

Groet,
William

Exact! Maar liever nog zelf bekijken. Zal Blauwkaas-Metworst (Johan? Wo bist du?) nog eens benaderen voor een visite.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hallo Fred,

Heb je hier al eens naar gekeken?
Waarschijnlijk is dit voor iemand met naar eigen zeggen elektronica leken verstand beter aan te sluiten?

http://www.floodland.nl/aim/info_tortoise_1.htm

Groeten Martin
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Ha die Fred.
Ja, die wisselaandrijvingen van Märklin is een "never ended story" en zal wel altijd hèt bekendste Märklin mankement blijven! 8o
Zelf heb ik al jaren de 1e generatie wisselaandrijvingen in gebruik en hier is nog nooit, lees goed dus echt nog nooit, één van kapot gegaan! O:-D

Ik lees trouwens wel vaker dat de één "alles" kapot heeft en de ander gewoon niet één.
Wanneer jij gewoon weer nieuwe krijgt dan gewoon omruilen maar wanneer je deze helemaal ingebouwd en geballast hebt, dan is dat wel een vervelende klus.

Veel succes en natuurlijk plezier met de baan.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hola Martin,
Die schildpadjes heb ik wel eens in het echt mogen aanschouwen bij een 0n30 baan. Ze zijn echter bijna zo groot als een vuist en dat gaat niet passen. Bovendien wil ik ook geen kapitalen uitgeven. En deze zijn flink aan de prijs weet ik nog. Ze bewegen wel mooi vloeiend en super langzaam en dus realistischer dan die marklin-prutsels maar bij mij zitten de wissels allemaal (op 2 na) uit zicht, dus realisme is van ondergeschikt belang, zo niet van geen belang.
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Fred,

Het formaat is wel het grote nadeel (wat heb jij kleine handen trouwens :D) van de schildpadjes.
Grote voordelen zijn de bedrijfszekerheid en langzame beweging.
Zelf gebruik ik ook servo?s voor een aantal wissels die werken ook heel goed.
Ik gebruik digitale besturing daar heb jij verder weinig aan.
Ook heb ik 3 conrad wisselaandrijvingen geprobeerd maar daar ben ik nog niet van overtuigd.
Ze maken erg veel herrie en de wissels meppen in een harde klap om.

Groeten Martin
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
@IJsengel:
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 januari 2013, 15:20:16
Hola Martin,
Die schildpadjes heb ik wel eens in het echt mogen aanschouwen bij een 0n30 baan. Ze zijn echter bijna zo groot als een vuist en dat gaat niet passen. Bovendien wil ik ook geen kapitalen uitgeven. En deze zijn flink aan de prijs weet ik nog. Ze bewegen wel mooi vloeiend en super langzaam en dus realistischer dan die marklin-prutsels maar bij mij zitten de wissels allemaal (op 2 na) uit zicht, dus realisme is van ondergeschikt belang, zo niet van geen belang.
H la P
Fred

Ik heb zelf K-rails en dat werkt een beetje anders allemaal, maar ik heb wel eens een kostenvergelijk gemaakt, en dat viel uit in het voordeel van servo's. Dat is overigens niet de reden dat ik ervoor gekozen heb (maar het hielp wel  :)). Ik heb er pas sinds kort kennis mee gemaakt, ik gebruik servo's van ESU en ook wisseldecoders van ESU (switchpilot servo). Werkt erg fijn. Heel gemakkelijk instelbaar allemaal. En als ze toch uit het zicht zitten: dan hindert het formaar niet toch?

Succes met je afweging.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Citaat van: IJsengel op woensdag 30 januari 2013, 15:12:58
Exact! Maar liever nog zelf bekijken. Zal Blauwkaas-Metworst (Johan? Wo bist du?) nog eens benaderen voor een visite.
Hallo Fred, Ich bin da du bist willkommen  :)
Rufen sie mahl an via PB  ;)

Bis dann  :mrgreen:

Mvg, Johann Blauwzuur-Zoethout  :-)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - M*'s wisselaandrijving. G#@%$^!!!
Hoi Fred,

Op de Esu Switchpilot, die speciaal bedoeld is voor servo's zijn knopjes aan te sluiten.

Alleen er op letten dat je per decoder een circuit maakt met het blauwe kastje. Lees de handleiding maar eens van de Switchpilot. En voor het aansluitschema voor knopjes onderdeel 12 in de handleiding.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - fillumpjuh


Filmpje met de 2 laatste aanwinsten die hier in dit theater hun kunstjes vertonen.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Nice :-). Geen Charlize Theron, maar gezien de onbereikbaarheid daarvan een waardig alternatief.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
bwah, stomers....      en toch zijn ze mooi !
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hola William, geloof het of niet maar ik heb het genoegen gesmaakt om persoonlijk met haar kennis te mogen maken. Prachtvrouw!
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Waarom ziene kik een rode X en geen filmke? Intussen blijkt het opgelost en zie ik ook de 2 mooie stomers.  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Citaat van: IJsengel op dinsdag 19 februari 2013, 10:41:49
Hola William, geloof het of niet maar ik heb het genoegen gesmaakt om persoonlijk met haar kennis te mogen maken. Prachtvrouw!
H la P
Fred

Wow...   8o
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
dag fred,

dat zijn twee mooie stomers. als ik het goed heb gezien zijn het brawa modellen :thumbup:
ik vind ze heel mooi!!

groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Inderdaad Brawa. Mooier krijg je niet, tenzij je naar de categorie kleinserie fabrikanten kijkt met modelletjes met vanafprijzen die een tropische vakantie doen verbleken.
Achtereenvolgens en derhalve successievelijk de 40103 en de 40453.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Veel plezier met je nieuwe aanwinsten. Ik heb ook enkele Brawa locs. De best rijdende en fraaist afgewerkte in m'n verzameling.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
dag fred,

misschien een wat rare vraag:
voer je eventuele kleine reparaties aan de brawa locomotieven zelf uit?

groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hola Bert,
Van de 4 Brawa locs die hier rond tuffen, heb ik enkel een decoder kapot gehad, maar die is onder garantie vervangen. Wat dat aangaat hebben de Brawa's een veel beter trackrecord dan Marklin, waar ik veel problemen mee ondervond. Op een enkele loc na heb ik die dan ook allemaal de deur uit gedaan.
De reparatiedienst van de treinenwinkel in mijn buurt is goed en munt uit in service. Zij zijn ook officieel leverancier van Brawa.
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
dag fred,

bij mij in de buurt zit ook een winkel die brawa kan leveren alleen hebben die geen reparatie dienst.
het zou er op neer komen dat ik mijn brawa loc naar duitsland moet opsturen.

zou ik het adres mogen hebben van de treinenwinkel die jij bedoeld?

alvast bedankt.
groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hola
Nog even over de 40103 G4/5: Wat deze loc ook zo fraai maakt, is dat ze bij er Brawa ook aan gedacht hebben het binnen drijfwerk na te bouwen. En het functioneert ook nog! Niet dat je daar tijdens het rijden iets van kunt zien, maar als je de loc op haar rug legt, onthult ze haar geheim...

Een (geleend) fotootje van het binnendrijfwerk van deze loc.
H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Mooi hè... Mijn Fleischmann 71118 heeft ook een werkende binnenliggende aandrijving voor de twee
hogedrukcilinders.
Betreft deze loc ===> klik
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
 8o dat is echt "klasse"  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hoi Fred,

wat een prachtige loks :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Veel plezier ermee.

Groetjes, John
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hola dames, heren ook!
Dank voor de enthousiaste reacties.
Het is ook een feest om deze meiskes op mijn baantje te mogen aanschouwen en beluisteren!
Ik heb nu alles op mijn verlanglijstje kunnen doorstrepen. Alles? Nou ja, bijna alles. Er mag nog 1 vriendinnetje bij.... Welke zou dat zijn? :P

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Toch niet de Roco P4.2 hè...