Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Citaat van: IJsengel op vrijdag 02 maart 2018, 18:01:52
Volgens mij heb ik zo onderhand wel al het in mijn bezit zijnde materiaal op de gevoelige plaat vastgelegd. Allemaal? Nou bijna dan.

Slecht nieuws...
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Sfeervol filmpje weer Fred! Maar de vraag komt wel op hoe dat nu verder moet, zijn er nog machientjes van de kpev die wel door de modelspoorfabrikanten zijn uitgebracht maar die niet in jouw bezit zijn, zijn er nog modellen die zelfs niet in modelspoor zijn uitgebracht of is het gewoon op en moet je nu over naar een alternatieve maatschappij? Heel hachelijk!
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hoi Frank,

Er zijn er nog genoeg, maar die vereisen ombouw naar 3-rail, of een hele grote investering, denk ik zo...

Mooi overzicht:

http://www.kbaystsb.com/

Kun je mooi afstrepen ;-).

Niet zo hachelijk dus!
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 04 maart 2018, 09:12:50
Slecht nieuws...

Hola

Het blijkt niet zozeer een gevalletje slecht nieuws, maar meer iets in de trant van nepnieuws...
Kijk zelf maar:



De oude analoge Trix G3/4h doet het nog bewonderenswaardig goed op de ijzers met een sleepje Beierse karren achter haar kont. Drupje olie tussen de knarsende tandwielen van deze bejaarde tante doet wonderen want daag schokkerig rijgedrag en hallo boterzachte regeling.
Ik twijfel of ik haar zal bezoedelen met nieuwerwetse electronika zoals een decoder. Het heeft toch ook wel wat zo'n oud analoog besje.

Hasta la Pasta
Fred
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hoi Fred,

Gelukkig :-)...

Is zij nu van origine een Trix of Trix Express model? Ik heb haar van het weekend ook bijna gekocht, maar niet doorgezet. Ze ging weg voor rond de ?40... Maar ja, ook een S2/5 gelijkstroom ging met ?1 verschil aan mijn neus voorbij. Dat vond ik nog een tandje erger... Slecht weekend wat dat betreft.

Maar, mooi dat er nog meer in het vat zit!

Met vriendelijke groet,
Een trouwe volger
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola William,

Heel eerlijk gezegd ben ik niet echt thuis in modellen van Trix, Trix Express, Trix International of hoe het spul ook heten mag. De verpakking van de G3/4h vermeldt in elk geval Trix International. Helaas kwam ze zonder enige vorm van documentatie. Your guess is as good as mine.





Nota Bene: dat prijskaartje op foto twee!!
Die 329.50 - zal toch Deutsche Mark zijn, neem ik aan - is wel een heftige prijs voor een modelletje uit 1985, nietwaar? Het is toch geen exponent uit de reeks messing supermodellen S2/6, S3/5 of S2/5?

H la P
Fred
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Trix International voldoet aan de 2rail normen. Trix Express niet: Heeft b.v. afwijkende wielmaten (zeer dikke flenzen).
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
 @citaat @citaat

Nee joh, dat is Trix Fine Art, of Trix MTN.

Groeten,
William
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Een fraaie machine Fred, en je had me toch aardig wat stress bezorgd met je nep nieuws. Wil je zoiets voortaan alleen op 1 april doen?
Re: Het is hier ng lang geen lente....
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Het is hier ng lang geen lente....


H la P
Fred
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Brrrr, het wordt tijd voor wat lente, maar ziet er wel leuk uit. ;)
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Lid sinds: 2014

Geen brug is te ver.

offline
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Hallo Fred,

Komt de winter terug ??
Bedankt voor het delen van het koude en mooie filmpje. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Ha die Fred.
Bijzonder leuke filmpjes en inderdaad, ook Trix heeft prachtige modellen gemaakt.
Het winterdiorama is helaas weer toepasselijk maar hopelijk wordt het volgende filmpje hartje zomer!? :D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Brrr...het is hier nog lang geen lente....
Hoi Fred

krijg gewoon zin in de kerst wat een prachtig filmpje  :D  :thumbup:

Gr Alex 0850
De schaduwzijde van IJsengels pruts- en knutselparadijs
Hola koekenbakkers,

Bijna 2 maanden rijd ik nu met mijn veelwielige vriendinnetjes op mijn baantje. En terwijl de dames trouw hun rondjes maken, heb ik mooi de tijd tot evalueren. En bij een dergelijke evaluatie komen de twijfels als vanzelf. Bovengronds - de zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - is het treinverloop nog immer naar mijn zin. Er is genoeg te zien en tijdens hun rondgang zijn de dames met hun respectievelijke slepen uitvoerig te bewonderen. Nee, mijn twijfels betreffen voornamelijk het verloop ondergronds, ofwel aan de schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs. Nadat een deerne het station verlaten heeft in de richting van de spiraal en schaduwstation, kan er vanuit het schaduwstation geen andere vertrekken omdat ze elkaar anders halverwege onzacht zullen ontmoeten. Waar het op neerkomt is eigenlijk dat het te lang duurt vooraleer er bovengronds weer een lief locje te bewonderen is. De uitvoering in enkelspoor wreekt zich.
Wat nu te doen? Natuurlijk zijn de mogelijkheden onbegrensd, maar zonder al te veel sloopwerk blijven er in mijn optiek slechts twee over die het euvel kunnen verhelpen. Één: ik ga de klimspiraal dubbelsporig uitvoeren en maak van het schaduwstation een half hondebot, of, twee: ik maak een tweede klimspiraal aan de andere zijde van de baan (onder het winterdiorama). Ik neig naar optie één omdat het treinverloop dan gelijk blijft. Jullie ook?
Hoe dan ook, best een uitdaging.

Hasta la Pasta
Fred
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Als we nu toch eens een plan hadden, desnoods een schets, dan konden we ons licht erop laten schijnen...

Vraag: is het mogelijk om van The Dark Side naar het Rebellion-station te rijden, vervolgens door te rijden, een nieuwe sleep van beneden te laten komen, te laten wachten in het station tot ze elkaar passeren, en dan de eerste sleep zich weer te laten wenden tot The Dark Side, en vervolgens vanuit het station de andere sleep de bovenbaan op te sturen?
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Kan je de bestaande klimspiraal dubbel uitvoeren qua maatvoering..is dat zo ...dan ja optie 1 anders optie 2 zou ik zeggen 
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Baanplan? Eeeuh....


>>clique<<
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
De spiraal is in R2 uitgevoerd. Met wat werk is een R1 wel in te passen. En dan R2 voor klimmen en R1 voor het dalend verkeer.
F
Re: De schaduwzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hola modelspoorvriendjes en -vriendinnetjes,

Eindelijk terug van weggeweest: mijn Märklin G8.1 4943 (37551). De loc is driekwart jaar geleden opgehouden met waar ze zo verdomde goed in was: hand in hand met haar tweelingzusje 5258 van het Bahnbetrieb Elberfeld rond paraderen op mijn baantje om daarbij menig toeschouwer in vervoering te brengen. Nu, na bijna een half jaar in retraite bij de modeltreinreparatiemeneren, is ze weer retour. Ik heb om haar feestelijk te verwelkomen meteen maar twee Bossche bollen gehaald. Voor mezelf, he, niet voor de gezusters G8. Reden voor het lange verblijf buitenshuis? De 37551 is nog voorzien van de onvolprezen fx decoder met dipswitches en potmetertjes. Nadat deze decoder het loodje had gelegd was het wachten op een donordecoder met dezelfde bloedgroep. De potmetertjes zorgen ervoor dat beide zusjes exact gelijk kunnen lopen met exact gelijke snelheid en precies dezelfde optrek- en remvertraging. Dames, heren, het was het wachten waard!



Wat heb ik haar gemist...

Hasta la Pasta
Fred
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Briljant camerawerk Fred, en fijn voor je dat ze er weer is, deze schone dame!
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Nu nog een paar rookgeneratoren erin...  :thumbup:
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Fred

Een compliment voor het mooie filmpje en wat een prachtig tweespan rijdt daar door een  mooi landschap   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
En ik me maar afvragen wat er mist gedurende de week. Maar, ik ben erachter! Fred?s Filmpjes!

Zeg Fred, is er nog nieuws te melden? Hoe staat het met het schaduwstation? Nog nieuwe aanwinsten wellicht?

Groeten,
William
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hola koekenbakkers,

Er valt eigenlijk bar weinig te melden vanuit mijn pruts- en knuselparadijs. De fillumpjes zijn ook op en alle materiaal is voorbij gekomen. Nieuwe aanwinsten zijn ook niet binnen komen rollen.
Ik zit nog wel te soebatten over het spoorverloop ondergronds. Zodra daar iets over te vertellen valt, meld ik mij weer.

William, speciaal voor jou doe ik nog een filmpje in de uitzending gemist teneinde de ontwenningsverschijnselen te onderdrukken.



H la P
Fred
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
 :thumbup: Fred
Gewoon genieten van je baan!
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hoi Fred,

Wederom een leuke film, jammer dat je erdoor bent ik mag er graag naar kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
HOla

Toch nog even zitten prutsen hier te lande. Ik had nog ergens een oude Marklin wijnwagen die zo ongeveer alles miste behalve de wijnvaten. Dus niet getreuzeld en de vaten losgewrikt van het chassis.
Van een houten roerstaafje een paar bokken gemaakt, likje verf erop, vastlijmen aan de onderzijde van de vaten en klaar is Fred. Het drinkgelag kan beginnen!





Ik zoek eigenlijk nog een klein hijskraantje om de nodige hijswerkzaamheden te kunnen verrichten. Iets dat past in mijn landschapje en dus tijdperk 1 betreft.
Zijn dergelijke (handbediende) werktuigen in model verkrijgbaar? en zo ja, door wie uitgebracht?

Hasta la Pasta
Fred
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Leuk idee! Weinert wellicht?
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Net even hun site doorgeakkerd. Een hoop bekolingskranen, maar geen hijskraantje...
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
artitec juist bekeken, ook enkel bekolingskranen
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs

Ook Auhagen heeft wat antieke (bekolings)kranen die handig aan te passen zijn.

Groeten,
Roel
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Misschien hier en dan 'cranes
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
 @citaat Schaal 1:1250. Iets té klein?
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Er staan er meer op in diverse schalen, Wim. :D
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Faller, schaal H0 ===> klik
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Citaat van: IJsengel op dinsdag 08 mei 2018, 15:44:37
De fillumpjes zijn ook op

Gelukkig kunnen we ze meerdere keren bekijken :)

Gr. Wim
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Citaat van: nobody op woensdag 09 mei 2018, 09:17:37
Faller, schaal H0 ===> klik

Die zou mij wel eens kunnen passen.
Dank voor de tip!
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
-Fred:
Weer even bij gelezen in je topic, moet zeggen dat het idee met die wijnvaten goed origineel is,  :thumbup:
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hi Fred,

Leuk gedaan.

groet
Harald
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hola

De wijnwagen uit post #2577 is weliswaar helemaal kaal en kaduuk en inmidels dus ook nog van haar lading ontdaan, maar weggooien? Nou nee. Voor een experimentje is ze altijd nog bruikbaar.

Nadat ik haar tot op de metalen verzwaarstrip heb gestript heb ik de laadvloer weer opgebouwd uit stukjes houten roerstaaf. Helemaal niet verkeerd, maar de stukjes zouden iets smaller mogen.





Nu nog een likje verf erover om het af te maken et voila.
Wat vinden we ervan?

Hasta la Pasta
Fred
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Ik denk, dat je netter kunt. Zeker de randen even netjes afwerken.  :P
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Nou netter, netter. Weet je dat zeker?
De balken liggen nog niet vast en het moet ook een oud en flink gebruikte wagen gaan voorstellen, hoor

Toch bedankt voor het vertrouwen!

F
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
 @citaat 'k denk dat hij de kopse kant van de planken bedoelt.
Alle planken even lang en kopse kanten ook écht kops en niet afgeknipt.
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Plus, ik zou proberen om ze met een metalen lineaal en stanleymesje in ieder geval kwa breedte te halveren. Nu lijken ze net zo breed als het onderlijf van een Preiser lang is, dus ca. 1 m. Dat is nogal... Het idee is echter wel super  :thumbup:!
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
 @citaat je hoeft ze niet eens te halveren maar wel over de helft insnijden zodat het op 2 planken lijkt.
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
 @citaat
Precies! 💋
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Ik denk 3 groeven kerven met een priem en de kopse kanten (dank, Wim) strakker maken. Om de planken een wat ruwer uiterlijk te geven misschien een paar halen met schuurpapier korrel 60.
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hola

Pfff, wat een werk! Gewapend met stanleymes en schroevendraaier ben ik de roerstaafjes te lijf gegaan om de suggestie van twee planken in één roerstaafje te verkrijgen.





Is al iets beter zo, dunkt me.
Nu nog gelijke lengtes zien te maken....

H la P
Fred
Re: De zonzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs
Hallo Fred,

Vergis ik mij of lijkt het dat op de staalplaat precies 1 dikte roerstaafje past tot de rand? Dan zou ik de gemaakte roerstaafjes eerst lijmen op twee roerstaafjes, die in de lengte liggen en tegen de boarding aan. Dan pas gelijk maken. Werkt, denk ik, het handigste.
Misschien dan aan de korte kant twee kopschotjes lijmen?