Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
ooit 1 aangeschaft als alternatief voor de hier ozo beruchte marklin aandrijvingen.
dat ding in een la gegooid, want wat ik wel weet is dat het veranderen van het adres een crime is.
misschien ligt het aan de adressering???
advies van een digibeet

gr Ruud
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Ik heb de spaghetti even proberen te volgen,


Als eerste zie ik 2 aansluitingen die allebei op de 0 uitkomen, dat kan op 1 aansluiting.
De andere komt op de B , is de volgorde juist?

Verder is de kans met deze schuivers die hier gebruikt zijn groot op aanraken van andere contact als je hem neer legt.

Maar om het goed te zien zal je toch even de schuivers van de rail moeten halen en dan de draadjes even recht en volgbaar neerleggen?
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
De oplossing staat zoals altijd in de gebruiksaanwijzing. Er is een situatie van aansluiten voor het programmeren en er is een aansluiting voor werking als dat gedaan is.

Bepaal eerst DCC of Motorola in het MS2, voorts kijk je naar het betreffende plaatje.

DCC heeft de voorkeur dus sluit je ALLEEN de rood gemarkeerde draad volgens onderstaand aan. Kies je voor MM dan pak je ALLEEN de andere draad.



Gewenste adres sturen en klaar. Dan inbouwen onder het wissel ook weer conform beschrijving.

Gr, Ben.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Was alles maar zo makkelijk, Ben.
Ik heb exact dezelfde handleiding en die ook nauwgezet gevolgd.
Zoals reeds gezegd en geschreven: de een doet het wel, de ander (nog steeds) niet...
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Hoe dan verder, er naar blijven kijken zal niet helpen. Gewoon opnieuw beginnen zou ik zeggen.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
hoi,

Citaat van: IJsengel op zondag 21 januari 2018, 18:09:47
Ik heb exact dezelfde handleiding en die ook nauwgezet gevolgd.

Je hebt dit bericht Adressen wissels leeg maken in MS2 ook al gezien? Ik begrijp uit je berichten dat het nog niet gelukt is. Wat Ben al aangeeft: Je moet eerst DCC of Motorola kiezen en dat ook gebruiken op je MSII. Zie ook dit bericht viesmann wissel aandrijving 4554 in dat bericht staat een link naar een video.

Groet Ronald.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Welaan, er zijn vorderingen.
Na de viessmannetjes voor de zoveelste keer te hebben verbonden en met de MS2 benaderd te hebben, zijn er nu weer twee meer actief en perfect werkend.
Ik heb steeds stelliger de indruk dat het met contact te maken heeft. En dan bedoel ik dus de verbinding van de kabels middels kabelschoentjes aan de lipjes onder de bedding. Een andere verklaring kan ik niet verzinnen. Enfin, een kwestie van doorgaan dus....
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
De aanhouder wint..... :)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Fred, mien jong,

Heb er laatst 5 voorzien van een adres en aangesloten,die had ik  overgenomen van een medespoorder,  de draad met de rode tule , die gaat aan de laatste lip gesoldeerd worden na adres ingave zoals de andere draden ook, lipjes en stekkerts zijn niet betrouwbaar dus wij van wc eend adviseren solderen. Het lijkt moeilijk maar tis niet makkelijk,  :P
Ik heb er nu 11 geadresseerd.
Succes verder,

Gr. Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Ik vermoed dat solderen idd de enige bedrijfszekere oplossing biedt, Jan.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Hola,

Bon, zoals reeds eerder vermeld is de meest bedrijfszekere oplossing toch het solderen. Vanmiddag eerst maar eens de kabelschoentjes verwijderd en daarna met de soldeerbout de kabeltjes aan de lipjes gefixeerd.
Heb nu zes van de acht wissels en Viessmannetjes in een innige versmelting één laten worden. En verdomd. Ze werken alle zes! Vanavond de resterende twee en dan kan het schaduwstation worden gelegd.

In de tussentijd heb ik mijn briljante aankoopbeleid ook nog even gestand gedaan met deze zuchtende en kreunende deerne uit Heilsbronn. Ik had haar verdiend. Echt waar...

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
MOOOI... is ze... Ik kan ook ZOOOOO van haar genieten....
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Zie je wel Fred, modeltreinen hobby is zooooooo leuk,  :P
Nu maar gauw ondergronds verder knutselen.

Gr. Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Het is een mooi exemplaar.
Het "trek"vermogen is beperkt. Met 5 aanhangertjes houdt het in een helix wel op.

Cees
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
De trekkracht van de meeste Fleischmann locomotieven laat niets e wensen over. Is de T10 hierop een uitzondering? Vermoedelijk is het geringe gewicht hier debet aan. Niets wat een beetje vislood niet op kan lossen.
Oh ja, nrs 7 en 8 zijn afgesoldeerd en klaar voor gebruik. Ik zeg: Taart!!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Goed bezig. Mooi te lezen dat het nu wel goed gaat.  :thumbup:  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Mogen we al foto?s verwachten van de vorderingen van het schaduwstation? Wel het volk tevreden houden  ;)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klooien met viesmann
Hola modeltreinvriendjes en -vriendinnetjes,

Het nu volgende fillumpje toont u het meest prijsgunstige locomotiefje dat ik in mijn bezit heb: de Marklin 36741, een vereenvoudigde weergave van de T12 der KPEV. Ik heb haar wel een beetje onderhanden genomen. Zo sieren er inmiddels enkele koperen (messing) armaturen haar ketel en machinistenhuis en is dat zelfde huis ook voorzien van beglazing en personeel. Met minimale middelen is deze hobby T12 best een parmantig dametje geworden, vindt u niet?



Hasta la Pasta
Fred
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hi Fred,

Mooi lokje.

groet
Harald
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Fred,

Naar mijn ervaring wel.
Op mijn baan rijden diverse dames en heren uit de F-stal rond en over de trekkracht daarvan geen klagen.
Het geringe gewicht van de T10 speelt blijkbaar daarbij wel  een rol.
Zie niet direct mogelijkheden om de loc met lood te verxwaren.
Mogelijk dat het groene potje hier een oplossing biedt

Cees
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hier liggen de onderdelen ook klaar voor de verfijning  :thumbup:
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola koekenbakkers!

Hoera! De vlag mag uit! Het is een mooie dag vandaag! Niet alleen werden op 29 januari 1574 de Spanjolen in de slag bij Reimerswaal (op de Oosterschelde) door de Geuzen heel verdienstelijk in de pan gehakt en tot op het bot verpletterd. maar kunnen de veelwielige deernes op mijn baantje ook eindelijk een volledige ronde maken! Ik zeg: taart! Vandaag heb ik de keerlus met schaduwstationnetje aangesloten op de klimspiraal en onder spanning gezet. Et Voila! Het werkt als een tierelier! Ik heb momenteel 3 (lees: drie) opstelsporen in het schaduwstation met nog ruimte voor een vierde. 
Fototechnisch is het allemaal niet zo spannend, maar vooruit:



Het schaduwstationnetje is klein en wordt op zicht bediend. Zodra ik een trein laat halthouden op een van de opstelsporen, selecteer ik een willekeurige andere die dan op haar beurt weer een volle ronde over de zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselbaantje mag maken. Dat daarbij de rondetijden van bijvoorbeeld een ouderwetse snelheidsduivel als een Pruisische T3 niet onder de 6 minuten komt, geeft de indruk van een toch wel grote baan. En dat terwijl haar afmetingen alleszins bescheiden zijn.
Kortom: ik ben ermee in mijn nopjes.

Hasta la Pasta
Fred
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
 :D :D :thumbup:
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
-Fred:
Mooie uitbreiding van je baan,  :thumbup:
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
6 minuten! So, da's zeker niet slecht  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Mooi schaduwstation. En..het hoeft niet vol automatisch te zijn om goed.te laten werken blijkt wel. 6 minuten is een beste tijd. Zo lang doen ze er bij mij niet over, of ik moet de tussenstops meetellen.
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola,

Het blijkt maar weer eens dat mijn tijdsbesef prutswerk van het zevende knoopsgat is. Een volle ronde tuffen op (voor mij) realistische snelheid duurt met een Württembergische C met een sleep reizigerwagens 5 minuten en 1 seconde. De G8.1 klokt met een sleepje Pruisische goederenwagens liefst 9'49 en de T3 heb ik niet zien finishen daar ik halverwege ergens in slaap viel...

@William, gebruik je voor het superen van je T12 ook de messingset van Weinert?

H la P
Fred
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
zalig, laat ze maar rustig tuffen die dames. Haast en spoed is zelden goed
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
De meeste loc?s die ik zie rijden op beurzen rijden vaak niet op schaalsnelheid.
Baan van 14 meter lang en dan in 2 minuten een rondje?

Dat klopt volgens mij niet?

trager rijden geeft vaak een fraaier beeld, of het moet een ICE / Thalys enz. zijn.
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Fred

Mooi dat je een schaduw station hebt nu, ik heb dat niet maar wel een rangeergebied.
En hier rijd ook alles lekker rustig rond, anders had ik een race baan gekocht.  :P
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hallo Fred,

Mooi dat het je gelukt is, maar het vraagt dan natuurlijk wel weer om een filmpie. :thumbup: :thumbup:

M.vr.gr. Erwin

Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola,

had ik al ergens geschreven dat de schaduwzijde van IJsengel's Pruts- en Knutselbaantje fototechnisch niet erg spannend was? Nu, datzelfde geldt ook wanneer het om fillum gaat.

Maar goed, op verzoek een heel klein fillumpje. Het is tenslotte al 15.00 uur geweest.



H la P
Fred
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hallo Fred,

Dan je wel ziet er goed uit. :thumbup: :thumbup:
En dank je wel voor je snelle service.
En de kwaliteit is niet zo erg belangrijk, het was hier goed te zien. :thumbup: :thumbup:

Alleen wel oppassen waar de rails weer samen komen op de wissel, daar zit wel een behoorlijke opening.

M.vr.gr. Erwin
Re: De schaduwzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hoi Fred, je hebt een mooie kelder aangelegd voor je fraaie dames....

Klinkt eigenlijk toch wel raar, zo?n opmerking.  ;)
Overigens zou ik zoveel mogelijk opstelsporen maken, er zijn zoveel fraaie producten in de handel die je daar niet kunt laten staan, je komt al snel opstelsporen tekort. En locomotieven en wagens in en uit verpakkingen stoppen, daar worden ze niet beter van.
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola dames, heren ook,

Voor hen die er maar geen genoeg van kunnen krijgen wederom enkele bewegende beelden van een mooie meid gehuld in groen en zwart. Deze representante van de KPEV laat met haar ranke verschijning menig liefhebber het water in de mond lopen. De T11 van Brawa, met haar vele saillante details en bijzonder goede rijeigenschappen, is een gedicht op wielen. Laat u niet misleiden door haar geringe postuur; deze dame weegt een spreekwoordelijke ton, is derhalve een behoorlijke krachtpatser en deinst dan ook nimmer terug voor stevige slepen of overmatige stijgingspercentages.  Ik ben er alvast dol op. U ook?



H la P
Fred
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
 @citaat Mooi :important: :thumbup: ('k Heb 't zenuwachtige deuntje weggedrukt ... )
Wél zielig voor de trekpaarden die in het tuig, in een open wagen, direct achter een rokende dame moeten staan.  ;)
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Citaat van: nobody op donderdag 01 februari 2018, 10:19:08('k Heb 't zenuwachtige deuntje weggedrukt ... )

Je wordt oud, Wim  >:-D
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Mooi filmpje Fred! Ik dacht eerst even de Marklin T12 te herkennen uit een eerder filmpje, maar begrijp nu als kenner afschuwelijk door het ijs gezakt te zijn. Het muziekje is mij, dankzij de stevige longen en het bijbehorende stemgeluid van het grut, volledig ontgaan. Hachelijk?
Re: De X-files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola,

Uit het hoofdstuk onverklaarbare verschijnselen: waarom blijft van het ene op het andere moment een loc staan precies daar waar ze even daarvoor nog zonder mankeren doorreed. Vandaag: de klimspiraal.
Bijna de helft van mijn locomotiefjes komt ineens de klimspiraal niet meer op. Ze blijven om de haverklap staan. Gisteren geen enkel probleem, nu doffe ellende. Hoe kan dat nou? Zijn de rails ineens vies? (Nee) Is er ineens geen spanning meer? (Nee) kortom: er gebeuren weer rare dingen hier te lande. Tijd voor Mulder en Scully?

H la P
Fred
Re: De X-Files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Lid sinds: 2017

Ik hou van hobbies

offline
Re: De X-Files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Tja we hebben wel een zwarte maan deze maand. Wellicht hebben de astrologen er iets over te zeggen.
Re: De X-Files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Fred,
hier ook hetzelfde net meegemaakt.
soms is het gewoon een simpel haartje (ja we worden wat ouder en die hoofdbewoners verlaten me rapper dan ik dacht) dat onzichtbaar heel het spel om zeep helpt  >:-D
Re: De X-Files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
En dan zou 2-rail nog minder betrouwbaar zijn?!? Oef!
Re: De X-Files van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
De onverklaarbare storingen kennen we allemaal denk ik. Maar bij mij treedt er wel een wetmatigheid op. Als er mensen komen kijken naar je baan gaat alles fout. Als je klaar zit met de camera voor een leuke opname gaat alles fout. En het geldt niet alleen voor de trainbaan maar ook voor allerlei mechanisch bewegende dingen zoals een kabelbaan en zo. Het blijft toch allemaal onbetrouwbaar speelgoed.
Ik heb goede ervaringen met het toepassen van versnellingsbakolie. Hier er daar een beetje op de rails vermindert de haperingen aanzienlijk. Verder blijven poetsen met reinigingsolie sr24 en onuitputtelijk stofzuigen. En als de boel stoort de boel uitzetten, morgen weer een nieuwe dag.
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Hola koekenbakkers!

De T 18 van Fleischmann gehuld in het groen/zwarte livrei van de K.P.E.V. blijft ondanks haar leeftijd een fraaie verschijning op mijn baantje. Ze is (als model) al een oud besje, maar houdt zich qua detaillering en rijeigenschappen nog behoorlijk staande tussen veel moderner materiaal. Zeker met een paar zeer fraaie K.P.E.V. wagens aan de haak maakt ze hier te lande bijzonder goede sier.
 


Bovendien is deze oude dame een van de weinige locomotieven die zonder mankeren de klimspiraal met de momenteel opspelende problemen neemt. Ook dat spreekt voor de kwaliteit van dit masjien!

H la P
Fred
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
Ik vind haar kleurkeuze wel apart. Volgens mij waren alle KPEV-telgen van het geslacht Fleischmann vroeguh in deze kleuren gehuld. Waarom en wanneer de gansche modelbouwwereld om is gegaan naar de huidige kleuren? Geen idee.

Bedankt weer voor het delen Fred-mans en nog een fijne zondag.
Re: De zonzijde van IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs
William,
Zou het niet door de belichting van het object in het fillumpje kunnen komen?
Wat is er dan zo anders dan? Maakt me ook niet zo veel uit, want gelukkig ben ik net te veel kleurenblind om het door jou gememoreerde  verschil op te merken.
H la P
Fred

:)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - treintje samenstellen
Hola

Title says it all, doesn't it?



Beetje heen en weer tuffen met een kleine Brawa Tn ten einde voor de grote mooie Wuertttembergerin een sleepje samen te stellen.

Goed Weekend!

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - treintje samenstellen
mooi Fred!
lekker rangeerplezier!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - treintje samenstellen
Hoi Fred,

Dat gaat lekker soepel, leuk om naar te kijken  :thumbup:. Alleen, waar komen die wagons vanaf? Verder dan "rechts uit beeld" kom ik niet ;-). Jij hebt toch amper opstelsporen, als ik me niet vergis.

Het is in ieder geval een punt waar ik nog mee worstel: station met rangeermogelijkheden. Maar ik kom er wel...

Keep it coming, maar gedoseerd ;-).

Groeten,
William
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - treintje samenstellen
-Fred:
Mooie samentelling van een knappe sleep,  :thumbup: