Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste ongerief op de nieuwe baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste ongerief op de nieuwe baan

Zwaar knudde, Fred  :(

Dat zou toch niet mogelijk moeten zijn met zulke prijzen  8o

Grtz Tony
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste ongerief op de nieuwe baan
Fred  8o

Zo man das echt wel ..... hopelijk kan de loc nog gemaakt worden onder garantie  :idea: ik duim voor je  :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Hola koekebakkers!

Zoals u allen weet, zijn er momenten dat men rigoreus dient op te treden. Momenten waarop de boel 'gierend uit de hand dreigt te escaleren'. Waarbij men duidelijke grenzen dient te stellen en die ook onverbiddelijk handhaaft. Zo ook in modelspoorland. Ik bedoel, we willen toch niet dat locomotiefjes en ander rollend materieel van de rails afrolt, nietwaar?

De standaard stootjukjes behorend bij Marklin C rail vind ik, met alle respect, niet echt geslaagd en passend bij mijn Duitse baantje van pak 'm beet 1920. Dus maar besloten ze zelf te gaan maken. Ik heb her en der wat ideeën opgedoken van internet die mij wel aanstonden. De berg met aarde omrandt met dikke bielzen vond ik het beste passen. De bekisting heb ik van 2mm dik styrodur vervaardigd dat met de nodige scherpe instrumenten een soort van houtstructuur heeft meegekregen. Voor het binnenwerk heb ik eenvoudig een paar dobbelsteentjes geknipt uit afwas/schuursponsjes die overal voor een drol en drie knikkers verkrijgbaar zijn. Super makkelijk te verwerken en het grappige is de de schuurlaag er prima uitziet als top van de laag aarde. Natuurlijk krijgen de stootblokken nog een verfje en er zal tevens nog de nodige begroeiing op aangebracht worden door ondergetekende.





Toch weer een uurtje lekker zitten prutsen!

Hasta la Pasta
Fred


Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
 :thumbup: :important:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Fred

Jij ben met het komende slechte weer onder de pannen  >:-D
Wederom weer mooi gemaakt   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Kliederen met kleur en begroeiing.
En dan krijg je dit:







F
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Fred, scheun blombakken!  >:-D >:-D >:-D

Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Leuk in elkaar geknutseld Fred. :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, one for the show.
Hola,

Voor de show? Jawel en inderdaad, want deze prachtige Rio Grande rijtuigen rijden pas vanaf boog  R3 vlekkeloos over de ijzers. Daarom dus enkel voor dit fotomomentje op de rails achter de Rio Grande Challenger. Mooi? Oordeel zelf!













Hasta la Pasta
Fred

Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Stop! Tot hier en niet verder!
Mooi!  8o 8o 8o
ik hoop dat je veel stukken hebt met R3 en meer om deze prachtdame met gevolg te laten paraderen?!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, two for the show....
-Fred:
Dat grote zwarte monster staat mooi op de foto en steekt mooi af tegen de achtergrond,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, two for the show....
Dank, heren!
Dat USA geweld is eigenlijk voor de vitrine daar ze teveel tuimte vergen wil je ze mooi laten uitkomen op de baan. Ze kunnen op deze baan dan ook enkel over het paradespoor langs het station hun weg vinden. In de keerlussen en overige bogen zit zelfs een enkele R1 verstopt, waar de locs en wagens helaas subiet de rails verruilen voor de afgrond.
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, two for the show....
Citaat van: IJsengel op dinsdag 17 januari 2017, 17:47:14Mooi? Oordeel zelf!
Nou, ik heb het bekeken en mijn oordeel is dat ik het een machtig mooi gezicht vind, die B) Challenger B)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Hola

Nog een paar nieuwkomers voor de show. Vandaag gearriveerd uit de United States.
En wel 3 maal een MTH. Dat betekent dus volledig van metaal en toch schitterend gedetailleerd. Goede rijeigenschappen en met de Protosound decoder die ze allen van een werkelijk fantastische sound voorziet. Alle verlichting werkend, markerlights, numberboards, marslight, cabinlights en natuurlijk dynamische rookgeneratoren die synchroon met het geluid de rook naar buiten braken. This kicks ass!













GS-4 #4431 Daylight van Southern Pacific
GS-4 #4449 American Freedom Train (AFT) van Southern Pacific
Class 4000 4-8-8-4 Big Boy #4016 van Union Pacific (geweathered)

De #4449 bestaat nog steeds en wordt regelmatig ingezet voor speciale gelegenheden. Ze is echter wel weer in originele rood-oranje livrei gestoken (zoals #4431) De AFT en het bijbehorende kleurenpalet waren voor het 200 jarig bestaan van de VS in het leven geroepen. Een paar jaar geleden heb ik de #4449 van heel dichtbij mogen zien tijdens een van haar rondritten. Wat een beest van een locomotief is dat.

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Wat een kolossen... Misschien leuk eens een US-diorama te maken? Je gaat zo snel met de echte baan, dat je daar tijd genoeg voor hebt. Dan komen ze waarschijnlijk nog veel beter uit!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Fred,
dat zijn werkelijk machtige machines!
Veel plezier ermee!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
-Fred:
Knappe rookbrakers, veel plezier en suc6 er mee,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Schitterend Fred! Maar hoe staat het met de kreupele dames, de dame met kortsluiting en de doorgebakken decoder? En eerlijk gezegd, als ik zulke stevige Amerikaanse dames op zolder zou hebben (als mijn lieftallige ega dat goed vindt...   ;) ) dan gingen r1 en r2 op marktplaats en zou de spoorbaan zo aangepast worden dat deze dames ook probleemloos de benen kunnen strekken, voor het echte genieten! Over dat genieten moeten we wellicht niet teveel uitweiden....  :D
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Voila

www.youtube.com/watch?v=5ptCZT2XEds&feature=youtu.be


Frank, je hebt gelijk dat de R1 en zelfs de R2 eigenlijk kliko materiaal zouden moeten zijn. Echter de ruimte is te beperkt om een baan met enkel R3 of hoger te verwezenlijken in de mij gegeven ruimte. Ik heb echter de eigenaardigheid dat ik deze brute Amerikanen gewoon wil hebben. Ze zijn een feest om naar te kijken op de rollenbank, waar ze al puffend, gorgelend, proestend, fluitend, toeterend en knipperend een show weggeven waar het water van in je mond loopt. Wellicht maak ik nog eens een diorama in Amerikaanse stijl zodat ze in hun eigen habitat getoond kunnen worden. (Dank voor de tip, William)

De niet werkende Challenger en Big Boy zijn beide naar een treinentovenaar in het oosten des lands vertrokken. Hopelijk kan hij ze weer vlot trekken. U hoort nog of de vlag uit kan te zijner tijd!

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Indrukwekkend Fred,
ik hoop dat de treinentovenaar genoeg sterrenstof heeft om zijn werk te doen!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Mag toch hopen dat een schroevendraaier en wat (digitale) electronica-kennis afdoende is, Stijn!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
 :D :D :D
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
 B) Dit zijn hele mooie zware jongens, echt een prachtig stel. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel kwijlplezier ermee. :D

Dirk-Jan
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Nog wat leftover materiaal:

www.youtube.com/watch?v=3ZSGI-UxGLc&feature=youtu.be

F
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Citaat van: IJsengel op woensdag 18 januari 2017, 12:09:54
Hola

Nog een paar nieuwkomers voor de show. Vandaag gearriveerd uit de United States.
En wel 3 maal een MTH. Dat betekent dus volledig van metaal en toch schitterend gedetailleerd. Goede rijeigenschappen en met de Protosound decoder die ze allen van een werkelijk fantastische sound voorziet. Alle verlichting werkend, markerlights, numberboards, marslight, cabinlights en natuurlijk dynamische rookgeneratoren die synchroon met het geluid de rook naar buiten braken. This kicks ass!













GS-4 #4431 Daylight van Southern Pacific
GS-4 #4449 American Freedom Train (AFT) van Southern Pacific
Class 4000 4-8-8-4 Big Boy #4016 van Union Pacific (geweathered)

De #4449 bestaat nog steeds en wordt regelmatig ingezet voor speciale gelegenheden. Ze is echter wel weer in originele rood-oranje livrei gestoken (zoals #4431) De AFT en het bijbehorende kleurenpalet waren voor het 200 jarig bestaan van de VS in het leven geroepen. Een paar jaar geleden heb ik de #4449 van heel dichtbij mogen zien tijdens een van haar rondritten. Wat een beest van een locomotief is dat.

Hasta la Pasta
Fred
Fred ik zie geen plaatjes ?? Niet in Firefox, en niet in IE
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
Wilco, ik denk toch dat het probleem aan  jouw kant zit, want er heeft nog niemand geklaagd.
Kan je de filmpjes ook niet zien?
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - One for the money, 3 for the show....
De filmpjes wel, ik zal vanavond thuis even kijken.... (ben nu op werk)
Oké, thuis zie ik ze wel, mooie loks! Vooral die laatste  :favorite:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - klein hoogtepunt in een kleine wereld
Hola dames, heren ook,

Vandaag heb ik een klein hoogtepuntje mogen beleven in mijn kleine 1 op 87 wereld. Via FedEx kwam vanmorgen vroeg een setje rijtuigen van de Southern Pacific van MTH. Speciaal voor achter de GS4 Daylight. Deze rijtuigen zijn waarachtig prachtig! Niet alleen lopen ze super soepeltjes over de ijzers en zijn ze af fabriek van en een sleper voorzien voor 3 rail, nee echt alles is geweldig aan deze set. De kleurstelling is zeer fraai, de details waanzinnig en in grote getale en de verlichting is super sfeervol. Ooit was de Daylight Express een van Amerika's meest luxueuze passagiervervoerders en daar heeft MTH dus een voorbeeld aan genomen. Echt: Chapeaux!  Zo heeft de observation car (het laatste rijtuig van de trein niet enkel sluitverlichting volgens Amerikaans voorbeeld, dwz knipperend  en werkende Markerlight, maar is ook het zgn Drumboard met het Daylight logo, geheel volgens voorbeeld verlicht. Mth heeft een flinke condensator in de rijtuigen geplaatst zodat een stabiele verlichting gewaarborgd is. Sterker nog: de verlichting bleef nog zeker 3 minuten branden nadat ik de wagen van de rails heb gehaald. Bakken reserve dus! Pfff, kom daar maar eens om! Ook een mooi detail en een geweldige oplossing voor diegene die een echt mooi kort gekoppelde sleep rijtuigen willen zien, is het zogenaamde "diaframe" aan de einden van de wagens die vervaardigd zijn van een verend materiaal meegespoten in de kleur van de wagen. Het werkt geweldig. Hou er wel rekening mee dat je minimaal R3 moet gebruiken anders gaan ze niet door de bocht. Toegegeven: een nadeel, maar goed, de GS4 kon sowieso al niet kleiner hebben.


De set. Ziet u hoe fraai deze wagens kort gekoppeld zijn?


Superscherpe belettering, volledig interieur en mooie kleuren.


Het diaframe aan het einde van de wagen. Niet enkel mooi gedetailleerd met deuren, leidingen en raam aan de binnenzijde, maar bewegelijk! Tevens een deel van de antenne boven op het dak. 3 van de 5 wagens zijn hiervan voorzien.


De Markerlights en sfeervolle flikkervrije interieurverlichting.


Het knipperende achterlicht en het verlichte drumboard met het Daylight logo.

De observation Car heeft een sleper tussen haar wielen en middels stroomvoerende koppelingen (nem) worden de overige wagens van stroom voorzien. Ik ben echt omvergeblazen door de pracht van deze set en de hoogwaardige uitvoering. En dan te bedenken dat er nog liefst 12 verschillende rijtuigen toe te voegen zijn waaronder een gekoppeld tweespan en driespan met één bogie tussen de rijtuigen. Een TGV avant la lettre. In combinatie met de GS4 behoort ze ongetwijfeld tot de hoogtepunten van mijn collectie. Hulde. ik worde er zowaar emotioneel van........

Hasta la Pasta
Fred


Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
Prachtig Fred. :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
-Fred:
Super aanwinst,  :thumbup: veel plezier er mee.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
Waarlijk zeer prozaïsch neergepend, Fred!

Wat betreft de balgen: ik heb me al vaker afgevraagd waarom deze niet van rubber zijn en wanneer je in een vaste samenstelling rijdt, je ze niet aan elkaar kunt maken. Deze oplossing is nog veel beter voor de rechte lijn!

Voor de rest, niet mijn ding, maar ik heb toch weer van deze forumbijdrage genoten  :thumbup:.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
Schitterend Fred! Voor mij zou dit nu het moment zijn om alle r1 en r2 te vervangen (of zorgen voor een zelfstandig te berijden deel van de baan zonder r1 en r2), vreselijk zonde toch als zo'n mooie sleep alleen in de vitrinekast mag staan? Ik vermoed ook dat dit niet je laatste aankopen zijn van modellen uit het land met de onbegrensde mogelijkheden (waar inmiddels wel een muur omheen wordt gebouwd)... ;)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
Dank voor de mooie woorden, vrienden!

Dit vrolijk bont gekleurde gezelschap is met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet het laatste dat hier zal binnenrollen. Er zijn nl nog enkele locomotiefjes zonder de juiste sleepjes. En ja, ik zou idd die R1 en R2 het liefst eruit willen gooien, maar ruimtegebrek gooit roet in het eten.

Het huidige baantje met z'n R1-tjes en R2-tjes is overigens uitstekend grschikt voor mijn Vroeg Duitse Meisjes. Die zijn bescheiden. Die eisen niet zoveel. Alleen een beetje aandacht en een beetje liefde ;-)

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Klein hoogtepuntje in een kleine wereld
Mooie aanwinst Fred!
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating....
Hola

Gisteren ben ik begonnen aan een monnikkenwerkje van de bovenste plank. Ik heb een ongeveer 8 bij 100 cm stuk styrodur met een klein schroevendraaiertje van een steenpatroon voorzien. Het geheel zal straks de bestrating van perron vormen. Ik ben verd#%@e vanaf DWDD tot aan Jinek in touw geweest. Ik weet dat ik op deze manier een leuk resultaat tegen relatief lage kosten verkrijg, maar ook kramp in de vingers... Pfff, wat een werk, zeg. Nog even en ik heb een bestratingsarm.
Enfin, het is bijna gedaan. Het resultaat mag u als het een beetje meezit vandaag of morgen bewonderen.
Eerst de handjes masseren en in de tijgerbalsem.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Fred,

Wat een prachtige aanwinst de Daylight Express. :thumbup:
Al heb ik niet erg veel met het Amerikaanse spul deze zou wel op mijn baan mogen rijden hoor. :P
Heel veel rijplezier toegewenst met deze schoonheid.
En succes met het maken van de bestrating wat zeker een prachtig stukje scenery gaat worden. :)
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Fred

Wat een prachtige aanwinsten weer veel speel en rijplezier er mee  :thumbup:
De bestrating zal ook wel weer mooi staan op jouw baan .

Gr Alex 0850
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Hela hola!

Belofte maakt schuld en dus bij deze de plaatjes van de noeste arbeid zoals gisteren met moeite beschreven daar de kramp behoorlijk in de vingertjes zat.


De bestrating is van een kleurtje voorzien en op het op maat gefiguurzaagde perron geplakt


Stenen, stenen en nog meer stenen.....


Perronverlichting en stationsklok geplaatst


Het eerste preiservolk is gearriveerd om de bestrating te testen en de vreemde eend in de bijt in oranje, rood en zwart te bewonderen.


De lotelingen van het nodige prille onkruid tussen het schotter steekt ook al de kop op. Waar zijn die onkruidbestrijders als je ze nodig hebt, verd@%#^!!

En? Was het de kramp waard? Ik vind van wel

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
-Fred:
De stenen zijn zeker de moeite waard om kramp in de vingers te krijgen, en laat dat onkruid maar niet te hoog worden anders zie die mooie stenen niet meer,  >:-D
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Fred, mooie steentjes! Waar kramp al niet goed voor is.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Bestrating...
Zo Fred

Dat is inderdaad knap gedaan, en als je nu kijkt naar je steentjes ben je die kramp normaal vlug vergeten of niet .
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor
Hola

Blik op het oude doodlopende spoor voor het station:


Hardnekkig gras steekt de kop op


Groen


Meer groen






Het oude stootjuk


Overwoekerde rails... Rails? Waar?

H la P
Fred


Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
-Fred:
Schitterende plaatjes weer,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
Fred

Zo het lijkt net echt hoor, zeer mooi gemaakt allemaal.  :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
Hola pruts- & knutselvriendjes

Dank voor de lovende woorden.
Leuk om te vernemen dat jullie het goed gelukt vinden. Het is de eerste keer sinds mijn tienerjaren dat ik een dergelijk project onderhanden heb en dan is het leuk te lezen dat het in de smaak valt. Voorlopig blijf ik het zelf ook bijzonder vermakelijk vinden om na een drukke dag (of tijdens!) even de geest te bevrijden met dit pruts- en knutselwerk. Gewoon lekker aanklooien en zien wat ervan komt. Is het niets? Geen man overboord, we beginnen gewoon opnieuw.


Op het stationpleintje

Dit bovenstaande tafereeltje is totaal aan het zicht onttrokken. Alleen als je op een stoel gaat staan en in een onmogelijke bocht op één been gaat staan en half omgedraaid je fotoapparaat tussen de tanden houdt, krijg je het te zien. Zoveel moeite voor een tafereel ter grootte van 3 postzegels. Ik lijk wel dol...

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
Heel erg goed gelukt alleen jammer van de Preisertje die op een rond vlakje staan.
Snap dat je ze dan makkelijk kan verplaatsen maar daar is ook speciale lijm voor.
Knutsel en prutsel lekker door.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
Jeetje, dat je dat opvalt, Tom!
Ik zie het zelf nauwelijks. Nu ben dan ook gezegend met een paar bijzonder slechte ogen, dus dat helpt. 😎
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste poging stationsbrug
Hola

Terwijl een ieder zich met kerk of studiosport ledig hield en mijn gepruts dan niet direct de eerste aandacht van u heeft, heb ik toch nog een beetje inspiratie kunnen opduikelen voor het volgende project. Het water van de grote hoge waterval tussen kerk en bergdorp moest nadat het met donderend geweld naar beneden geraasd is natuurlijk nog wel ergens naartoe. En water vindt altijd een weg. Of je nu wilt of niet...











Bon, morgen verder.

H la P
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Het oude doodlopende spoor...
-Fred:
Wordt weer een mooie projectje,  :thumbup:
Re: IJsengels Pruts- en Knutselsparadijs - Eerste pging stationsbrug
Fred

Dat gaat weer mooi worden  :P :P