Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Wasbenzine tastte bij mij wel de C-rails aan kwa kleur. ATF staat hier ook op het lijstje, om te gebruiken met de Peco Code 100 rails icm Walter's puko's. Maar o wacht, dat is vooralsnog alleen in mijn hoofd. Ik blijf je wel trouw volgen Fred. Zie er goed uit allemaal.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Fred: Ik heb met een satéprikker wat ATF uit het potje genomen en dat over een lengte van ongeveer één centimeter op beide
spoorstaven en de puko's gesmeerd.
Op de rails niet tegenover elkaar doch verspringend aanbrengen.
De wielen van de trein (dus niet alleen een loc) zullen het spul over het tracë verdelen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Slechts 1 cm voor de gehele baan, of per rails Wim?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
 @citaat Voor de gehele baan.
Bij zeer grote banen evt. een flink stuk verderop deze procedure herhalen...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
 :thumbup: Dank je Wim.

Dan heb je het dus echt over werking op moleculair niveau...

Groeten,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Hoi Fred

Wat een mooi filmpje van de eerste rij lengtes door het mooie landschap   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Meer over ATF: Zie ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Oke, dat scheelt weer, hoef ik geen emmers vol aan te schaffen  :)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
En wat wattenstaafjes uit de voorraad van de wettelijke echtgenote  :P :D

Suk6 met smieren,

Gr. Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste bewegende beelden...
Met een leeg verfpotje (b.v. van Tamiya) naar een garage gaan en daar aan de dienstdoende monteur vragen
het potje te vullen met ATF. Kost meestal noppes. ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Hola modelspoorvriendjes en -vriendinnetjes

Ik ben momenteel aan het uitzoeken waar en hoe ik het dorpje het beste kan situeren. Ben er echter nog niet uit.
Op bijgaande foto bevindt alles zich aan het eind van tafel 2, kan wel, maar het wordt een beetje vol. De plek van het station vooraan staat wel vast. De rest blijft onderwerp van geschuif, zolang ik dat wil.
Bedenk me net dat er ook nog een kleine 280 cm aan tafel 3 komt....









Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
-Fred:
De huisjes zo dicht bijeen heeft wel charme,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
 :) In dat soort dorpjes in het gebruikelijk dat de huisjes dicht op elkaar staan, dus zo als het er nu bijstaat, kan het prima :thumbup:

Dirk-Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Heel indrukwekkend Fred, gzd!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Fred,

Ondanks dat het dicht op elkaar staat ziet het er niet verkeerd uit.
De boom in het middel geeft toch dat beetje ruimtelijke effect aan het gehele pleintje.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Hela hola

Ja, leuk he? De bedoeling is idd dat het spul zo dicht op elkaar komt te staan. Sterker nog: door straks stevig huis te houden met groen en bevlokking, moet het er zelfs op lijken alsof het allemaal aan elkaar vast zit. Een samengesteld fort, zo u wilt. Geen idee of het daadwerkelijk zo fraai wordt als ik in gedachte heb, maar het begin is er in elk geval.

Wat ik lastig vind, is hoe ik de paden en weggetjes moet aanleggen op de bergflanken. Ik zou ze eigenlijk al in de aluminiumgaas ondergrond moeten zien te verwerken. Helaas heeft dat geen mooie resultaten opgeleverd. Misschien maar met dun hout het tracee uitleggen en dan het alugaas eraan bevestigen?
We gaan het meemaken.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Plek genoeg, alleen de juiste vinden...
Dag Fred.

Misschien is het sculpturen van het landschap uit schuim hier een oplossing voor?
Zowel Tempex (piepschuim) als XPS (Roofmate) lenen zich prima daarvoor.
Maar ook met PUR-schuim uit een spuitbus is een basis voor het landschap te maken.
Dit alles is eenvoudig met zaag, mes of hete draad te bewerken en eventueel
weer aan te vullen met houtlijm, gips of papierprut ...

Groeten,

Erik.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goedkoop, duurkoop...
Hola,

Heb een aantal goedkope led lantaarntjes aangeschaft. Waarschijnlijk afkomstig uit verweg en onderbetaald. Ze zien er redelijk uit maar niet echt fijn van detail. Geven wel fraai licht. Na een paar minuten vult de kamer zich met de onmiskenbare lucht van gesmolten plastic. En ja hoor, zelfs bij een geringe lichtsterkte smelten de kapjes als sneeuw voor de zon. Wat een rommel! Ik had het kunnen weten, want moeders zei jaren geleden al: goedkoop is duurkoop. En zo is het...

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....

Dat riekt naar oplichterij  :D
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Hier hangt een lichtje luchtje aan...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Ledjes geven nauwelijks warmte af... 8o
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Tja, dat zou ik ook denken, maar de rook kwam eraf en de lampekapjes smelten toch echt. Ra ra...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Zeker weten dat 't ledjes zijn/waren?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Zeg het maar...



glazen deeltje is kleiner dan 5mm
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Dit gloeilampje is nóg kleiner...
Bron afbeelding ===> klik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Oei, dan kan het maar zo een gloeilampje zijn.
Wist niet dat ze zo klein konden zijn.
Anyway, het is troep en kan wat mij betreft de kliko in.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - goedkoop, duurkoop....
Hela hola

Zo langzamerhand begin ik toch echt groene vingers te krijgen. Waar ik in het echte levens een broertje dood heb aan al dat gedoe in de tuin en het liefste de boel asfalteer tot een grote parkeerplaats, maak ik er in schaal 1 op 87 graag een paar uurtjes voor vrij.
Ik heb dus een paar huisjes geclusterd tot een knus theekransje rond een pleintje op een rots. Leuk, maar nog niet helemaal. Eenmaal met de foliage aan de gang en dan ineens gaat het leven! Ik ben er niet te zuinig mee en plak naar believen de muurtjes en daken vol. Ik vind het allemaal even prachtig. En dan moeten de bomen nog komen. Wat een fraai staaltje kansrijk ondernemen dit!







Klopt het overigens dat de meeste tuincentra geen zeeschuim hebben? Sterker nog; bij die tent waar ik vanochtend was, wisten ze niet eens van het bestaan af...

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
..en langs het perron...

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Ik zie hier een duidelijke markt voor zoiets als een Snoeischaar, 1:87...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Ik had op mijn vorige baan ook een 20tal van boven genoemde lampjes op de baan staat (van Chinese makelaardij :P ) Ik had de spanning teruggebracht naar ongeveer 7 volt i.p.v. de genoemde 12 volt en daar hebben ze heel wat uren op gebrand zonder problemen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
-Fred:
Je plantsoendienst gaat werk hebben om dat allemaal te snoeien,  >:-D
Vind het ook mooi gedaan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Fred,
Mooi gedaan de huisjes zien er meteen een stuk sfeervoller uit. :)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Welk materiaal gebruik je voor de klimop ?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Hola

Zie hier een blik door de poort op het pleintje terwijl de mannen van de nachtwacht zojuist de lantaarns hebben ontstoken. Over sfeervol gesproken. Nu kan ik er nog plaatjes van schieten, want wanneer tafel 3 geplaatst gaat worden, kan ik er onmogelijk met de camera meer bij. Geniet er dus van, zolang het nog kan, dames, heren ook!



H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Citaat van: Roelie001 op dinsdag 15 november 2016, 17:37:56
Welk materiaal gebruik je voor de klimop ?

Foliage van Heki, donkergroen, middengroen en lichtgroen. Echt superspul om mee te werken. Wel een beetje prijzig, maar ja, "wie mooi wil zijn, moet pijn lijden", zei mijn tante Gré zaliger en spelde haar hoed aan haar oren....

F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goedkoop, duurkoop...
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Goedkoop, duurkoop...
Citaat van: IJsengel op maandag 14 november 2016, 15:47:01
Hola,

Heb een aantal goedkope led lantaarntjes aangeschaft. Waarschijnlijk afkomstig uit verweg en onderbetaald. Ze zien er redelijk uit En ja hoor, zelfs bij een geringe lichtsterkte smelten de kapjes als sneeuw voor de zon.
H la P
Fred

Jammer van de miskoop.
Hoeveel volt heb je er eigenlijk op gezet ?
Het zijn wellicht 6V-lampjes zoals dit: https://nl.aliexpress.com/item/Brand-New-High-Quality-20Pcs-Set-HO-Scale-1-100-Model-Layout-Single-Head-Garden-Lights/32595718295.html?isOrig=true#extend
Groeten,
Ludo
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Hola,

Ik gebruik de Fleischmann 6750 voor verlichting. Zolang ik ze niet verder opendraai dan zeg een derde, gaat het goed en smelt er vooalsnog niets. Duimen dus.

F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Hoi Fred

Als je iets van mos zoekt kan je nu bij intratuin kijken .
Op de kerst afdeling.

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Hendrik Jan de ......
Gisteren geweest en gezien, Alex.
Maar zoek echt zeeschuim...
F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk gaat door voor ouwe meuk
Hola

Een oud en incompleet bouwwerkje. Wat heb je er nog aan? Je kunt het weggooien of je maakt er nog iets van waardoor het op de modelbaan toch nog een leuke blikvanger wordt. Ik weet het dan wel!
In dit geval: ouwe meuk gaat door voor ouwe meuk.

Eerst lekker vies en verweerd maken...


Daarna de natuur weer laten terugpakken wat ooit het hare was...


En wat doen jullie met oude en of incomplete bouwseltjes?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk....
Het schiet al mooi op :thumbup: Begin nu toch wel een beetje nieuwsgierig te worden hoe het er in real life uit ziet :D foto's geven altijd een beetje vertekend beeld.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk gaat door voor ouwe meuk
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk gaat door voor ouwe meuk
Citaat van: IJsengel op donderdag 17 november 2016, 12:09:39
En wat doen jullie met oude en of incomplete bouwseltjes?

Nadat de nog bruikbare onderdelen zijn verwijderd: doneren aan de kliko ...  :D

Groeten,

Erik.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk....
-Fred:
Zeer origineel idee, dat me aan het denken zet, heb in een van de opbergboxen ook nog zo een half afgewerkt bouwwerk liggen waar vele onderdelen aan ontbreken om het verder af te bouwen, zeer goed bedacht om de natuur haar werk te laten doen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Ouwe meuk....
Een paar luciferhoutjes als resten van dakbeschot en een fikse spar maken het echt af...

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Gehucht op de berg.
Hola,

Gelukkig heb ik momenteel geen last van broekhoest, want ik heb er zo ongeveer 2 gezinspakken pleepapier doorheen gejast om een licht geaccidenteerd landschapje te verwezenlijken. En dan ben ik nog niet eens op de helft. Je zult maar zonder zitten. Dat gun je je ergste vijand niet....

Gehucht met kerk op berg op tafel 2


Tussen het gehucht en de kerk loopt een diepe geul van waaruit een bergriviertje een kleine 25 cm (is 21 meter) de diepte in sodemietert. Met een kleine overspanning voor de kerkgangers ben ik nog druk doende. Er moet tevens een pad aangelegd worden van de poorttoren naar het clustertje gebouwtjes eronder. De uitdaging is dat er niet veel plek is en een behoorlijk hoogteverschil. Enfin, we gaan het meemaken.

Uitzicht op tafel 2 vanaf de oude vesting (tafel 1)



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Gehucht op de berg
Hoi Fred

Het zijn weer plaatjes om te kwijlen en die bouwval is heel goed gelukt   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Gehucht op de berg
Hola dames, heren ook,

De laatste week heb ik bijzonder weinig aan mijn pruts- en knutselprojectje gedaan. Professie en andere verplichtingen noopten ondergetekende, god betere, de focus van de baan een weinig te verleggen. Om jullie niet verder te ontrieven, plaats ik ter compensatie een tweetal plaatjes van de situatie achter het station.
Niets is nog definitief, het is slechts een eerste aanzet, maar ik vind het alvast een sfeervol pleintje. Jullie ook?



De nog te schilderen keienweg (cobblestone) onderaan foto 1 moet uiteindelijk via een flinke klim en een haakse bocht leiden naar het gehucht op de berg.



Er staat nu een kraampje met spulletjes maar er is nog ruimte voor nog 2.
Als dat maar geen toeloop gaat geven...
Hoe dan ook,

Hasta la Pasta
Fred


Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stationsplein
Het ziet er al goed uit Fred, ik zou er wel op toezien dat er ruimte is voor een horeca gelegenheid met een bijbehorende biergarten, anders laten de potentiële bezoekers dit dorpje links liggen en nemen ze de trein of automobiel naar elders! Hachelijk?  ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Stationsplein
Voor een eerste aanzet zeker niet verkeerd Fred.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Gehucht op de berg
Hola koekenbakkers!

Dit weekend ben ik voor het eerst sinds een paar weken weer eens toegekomen aan een beetje ontspannen met de baan in wording. En met ontspannen bedoel ik dus knutselen en waar ik zeg knutselen bedoel ik dus prutsen. En met prutsen bedoel ik dus knoeien met verf en groenspul dat overal aan blijft plakken en zelfs tot achter mijn kraag terug te vinden is.
Afijn, kijkt u maar:


Het onvermijdelijke pleepapier met verdunde houtlijm


Kloddertje hier, kloddertje daar...


Bomen, loof en klaver. De opening die u midden op de foto ziet wordt in een later stadium afgedekt met een afneembare rots met waterval. Mocht een nukkig locje de geest krijgen, dan kan ik haar zonder al te veel moeite uit haar benarde positie bevrijden. Regeren is vooruitzien, niet waar?


Meer groen. Op de voorgrond een kleine conglomeratie aan het stationspleintje. Het station zelf is hier om logistieke redenen van haar plek verdwenen.


Close-up van het gehucht met kerk


Toegangsweggetje naar gehucht. Moet nog geplaveid. Overigens is het deel links van de aanstaande weg uit te nemen, zodat bij calamiteiten de kluwen van staal en plastic eenvoudig te verwijderen is.


Gehucht en face. Onder het bruggetje stroomt binnenkort een watertje dat even verderop met ware doodsverachting middels een flinke waterval naar beneden dondert. Maar dat is voor later.

Fijne zondag!

Hasta la Pasta
Fred