Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Hallo Fred,

Je berg met de dotten IJslandsers vond ik niet je beste creatie.
Daarentegen de begroeting van het landschap op en rond kasteel is zeer goed gelukt.

:thumbdown: :thumbup:

Het delen van de beelden stap voor stap vind ik zeer leerzaam.

Groet,
Erik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Hola Eric,

Al doende leert men. Het wordt steeds een beetje beter heb ik het gevoel. De eerste berg is inderdaad minder geslaagd dan deze tweede, maar voorlopig nog geen dissonant. Mocht ik gaandeweg in staat zijn nog fraaiere creaties in elkaar te prutsen, kan het maar zo zijn dat berg numero uno gewoon weer opnieuw beplant wordt.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Dan moet je even aan milocomarty (martin)vragen hij geeft workshops scenery bouw ben zo even de naam kwijt van de gene die het materiaal aanlevert maar die levert alles wat je maar nodig hebt voor je scenery ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....


:thumbup: :thumbup:

Het 'groene spul' wat ik ervoor gebruik is vijverfilter-materiaal,
maar je kunt ook het vulmateriaal van pluche knuffels gebruiken  ;)

Groeten,

Erik.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Citaat van: Nieuwenhuis op donderdag 20 oktober 2016, 19:49:04

maar je kunt ook het vulmateriaal van pluche knuffels gebruiken  ;)


Nou ja, iets soortgelijks heb ik bij berg 1 gebruikt. Moest wel eerst van de witte kleur ontdaan worden.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Er hoeft ook maar een enkel plukje gras te groeien en je kunt er vergif op innemen dat het wild er als de kippen bij is.
Je kunt je kont niet keren en weg is het. Ver@#**#!



Maar goed dat de koeien nog in de cellofaan verpakking zitten....
:)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Hallo Fred,

Het wordt steeds mooier op je bergen.
En wat een paar beesten niet aan kan doen.

M.vr.gr. Erwin
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Gewoon ff wachten op het jachtseizoen, Fred !

Dan komt de kasteelheer met zijn gevolg deze grazende rakkers ophalen voor een etentje in de grote zaal.
Daarna mogen hun geweide hoofden als wandversiering van diezelfde zaal hun heer dienen  :P

Grtz Tony

Bijgaand een link naar een leverancier van voedzaam groen ( wat duurder, maar mooi ) ; http://www.brunsmodelbouw.nl/c-106419/silhouette-modellbahnzubehor/
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Overzichtje van het gepruts tot nu toe:

Het plan is om komend weekend het deel rechts van de berg met burcht te koppelen met het rechter deel.
Daarrna is nog enkel het stukje spoor over de brug zichtbaar dat beide bergen verbindt.





Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
-Fred:
Je berg ziet er vanop een afstand wel heel goed uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
En vermits het wildseizoen is aangebroken, kan je naar hartelust gaan jagen,  >:-D
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Fred


Lekker bezig aan je baan en berg, het word heel mooi lekker verder doen zo.




Groeten

Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
Lid sinds: 2016

jong geleerd is oud gedaan!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De natuur wint het altijd....
ziet er goed uit!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - de waterval
Hola,

Natuurlijk is dit een contradictio in terminis, maar de waterval is eindelijk droog!
Het spul van Woodlands scenery om vallend water mee na te bootsen heeft een verdomd lange droogtijd. En gedurende de tijd dat het ligt te drogen, heb je geen moment het idee dat het ook maar ergens op zal lijken. Of beter: het lijkt overal op, behalve water...
Eenmaal op de voorbestemde plek geplaatst, herzie ik mijn mening gelukkig wel. Jullie ook?





Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De waterval.
Héél fraai :important: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
 :) Ik sluit me aan bij Wim; heel fraai! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
Ik vind ook dat Wim het uitstekend heeft verwoord!

De oevers van dit watertje verdienen nog wel wat nabewerking, vooral de rechterkant. Daar is nog ruimte voor wat stukken rots.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
-Fred:
Wat een spektakel, echt mooi en natuurlijk uitziend,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Beetje bij beetje zie je het groeien.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
ziet er heel natuurlijk uit, Fred. Geluidje van kletterend water erbij en het is compleet.  :D

groeten,
Roel
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
Fred

Het lijkt net een echte waterval, het kriebelt hier ook om een berg(tunnel) te maken met water.  :P  :thumbup: :thumbup:



Groeten

Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada

Dat is een fraai doorkijkje aan het worden, Fred  :thumbup:

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
Hoi Fred

Als ik de plaatjes bekijk krijg ik het gevoel of ik ergens in het zwarte woud sta  :thumbup: :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - la cascada
Ha die Fred.
Niet alleen het rollend materieel is fraai, ook de scenery ziet er al bijzonder fraai uit! :thumbup:
Al vond ik het "ijskoude" Antarctica landschap op je vorige baan héél bijzonder, dit landschap is toch meer geschikt om jouw fraaie "dames" rond te laten rijden.
De waterpartij met waterval is uiteindelijk prachtig opgedroogd en een mooie blikvanger op de baan.

Veel plezier en succes met de baanbouw en al je "dames"! O:-D

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hola,

Dank voor de bemoedigende woorden, allen. Ik heb er ongekend veel plezier in, nu ik zie dat er zoiets leuks uit mijn handen kan komen en lees dat jullie het ook nog eens kunnen waarderen!

Zoals in een eerdere posting reeds vermeld, heb ik mij bijna verplicht deze zondag het stuk dat de grote berg met de rivier en de andere berg aan de overkant verbindt, te gaan fabriceren. En belofte maakt schuld. De combinatie tacker, aluminiumgaas, wc-papier en houtlijm werkt bijzonder goed en is een feest om mee te werken. De dag is dan ook voorbij gevlogen.
Voila:









De kleine opening die nu nog te zien is in het wit op foto 3 en 4, is bedoeld om daar een kleine boerderij te planten, die bij enige calamiteiten op het onderliggend spoor, is weg te nemen. Op deze wijze kan ik eenvoudig de chaos van verwrongen staal en wielen opruimen of een wisselaandrijving vervangen. Men noemt mij ook wel de voorzienigheid zelve...

Amen

Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hola

Kleurtje op de rotsen.
Enkel de basis, de details komen nog.





Deze had ik nog liggen, zonde om ze niet te plaatsen, nietwaar?





H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Schitterend wat je met eenvoudig pleepapier kunt bouwen.
de rimpels die ontstaan bij droging geven al een mooie rotsstructuur. :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Fred

Ollaa dat ziet er heel mooi uit, met simpele middelen gedaan. en een pracht resultaat  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt

Het ontbreken van scenery op de vorige baan, wordt ruimschoots goed gemaakt door de vorderingen en het resultaat op deze, Fred  :thumbup:

Je kunt veel meer dan je zelf dacht, volgens mij  :-)

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hola modelspoorviendjes en -vriendinnetjes,

Het gebrek aan scenery, zat hem voornamelijk in de onhandige plek van de vorige baan en spulletjes op de kamer waar toch met enige voorzichtigheid mee omgesprongen diende te worden. Nu heb ik een knusse ruimte waar plek is om te knutselen, zonder me om vuiligheid en rotzooi te hoeven druk te maken. En ja, dan kan ik los. Ik heb me een beetje in gelezen en ge-joeptjoept in hoe een en ander te maken en vervolgens met de nodige geestdrift aan de slag gegaan. Beetje jatwerk links en rechts en een boel try and error en tot mijn verbazing ontstaat er dan zowaar iets toonbaars. Ik ben vooral erg content met mijn vallei met waterpartij. Was gewoon een probeersel, maar niettemin een succes.
Hoe dan ook,
Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hoi Fred

Sluit me eigen aan bij de uitspraken van Tony.
Want je laat steeds mooie plaatjes zien maar je baan wordt gewoon een plaatje   :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Thx!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hola

Na de kwasten verf is het nu de beurt aan de graskeeper om zijn kunsten te vertonen.
Lekker kliederen met verdunde houtlijm en <hoplakee>kieper het gras er maar op:





Ik wil graag een paar oude boeren hekken en poorten plaatsen. Heb al geprobeerd iets met luciferhoutjes te prutsen, maar die zijn net een tikje te groot om voor balken door te kunnen gaan. Iemand suggesties?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Citaat van: IJsengel op dinsdag 25 oktober 2016, 15:46:04
Heb al geprobeerd iets met luciferhoutjes te prutsen, maar die zijn net een tikje te groot om voor balken door te kunnen gaan. Iemand suggesties?
Koper- of messingdraad van de juiste dikte?
E.v.t. vierkant kloppen met bankhamertje.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Dat half Europa in deze tijd de koeien weer op stal zet, dondert hier niets. Vort! Noar Buut'n!





F

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Wim,
Messing/koperdraad is mss wel een idee, ja.
Ga eens kijken of dat lukt. Moet dan wel gesoldeerd worden, niet?

Iemand nog andere suggesties?

F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hallo Fred,

Je berg en vallei wordt steeds mooier. :thumbup: :thumbup:


Wat je ook nog kan gebruiken voor je hekwerk zijn dunne styreen strookjes.
Deze kan je vervolgens weer lijmen.

M.vr.gr. Erwin
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hola todos

Plaatje bij stemmig gedempt licht vanaf een denkbeeldig bootje op het meertje. Hoe romantisch. Over bootjes gesproken: waar vind ik een mooi houten roeibootje op schaal?



Hieronder zien we het laatste stukje van tafel 1 dat nog moet worden afgebouwd. Precies boven de flauwe (R5) bocht had ik een kerkje gedacht. Het Faller apparaat dat ik een paar dagen geleden heb aangeschaft is weliswaar bijzonder fraai, echter veel en veel te groot. Ik ga alsnog proberen dit Godshuis hier neer te poten, ik bedoel; ik laat me toch niet klein krijgen door de kerk, non de pikkel? Bon, wanneer ik hierin mocht falen, gaat ze helaas weer de verkoop in.



De kerk



Nog een paar nachtjes slapen en dan zal de beschikbare werkruimte flink verkleind worden, want dan tuig ik de tweede tafel op. Het plan is om hier een deel van het station te situeren als ook een klein dorpje. Toekomstmuziek. Vooralsnog dan toch...

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Hoi Fred,

Idee ??

M.vr.gr. Erwin
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Goeie suggestie, Erwin.
Die preiser moet echter wel vervangen, dan wel bewerkt worden, want een biekie te mordern.

Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Artitec heeft ook een aantal roeibootjes
Oa http://www.mttmodelshop.com/Webwinkel-Product-93483147/ARTITEC-ROEIBOTEN-5-STUKS-BOUWPAKKET-1:87.html

Verder ziet het goed uit
Prima de Pizza

Marco
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
 :) Dit is zo'n topic waar de 3 rail forummers voortaan naar toe surfen om te kijken hoe het moet en op zoek naar inspiratie.
Fred, het is en wordt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Citaat van: Roelie001 op dinsdag 25 oktober 2016, 22:40:09
Artitec heeft ook een aantal roeibootjes
Oa http://www.mttmodelshop.com/Webwinkel-Product-93483147/ARTITEC-ROEIBOTEN-5-STUKS-BOUWPAKKET-1:87.html

Verder ziet het goed uit
Prima de Pizza

Marco

Dat is een mooi setje. Iemand met wie ik ze kan delen? Hoef er eigenlijk maar eentje (vooruit, twee)
F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Citaat van: Dirk-Jan op dinsdag 25 oktober 2016, 22:47:06
:) Dit is zo'n topic waar de 3 rail forummers voortaan naar toe surfen om te kijken hoe het moet en op zoek naar inspiratie.
Fred, het is en wordt :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Dirk-Jan

Wow, Dirkjan, wat een compliment. Wel een beetje te veel eer, hoor. Ik knoei ook maar wat aan. 😎
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - De berg die alles verbindt
Fred

Je kan dan wel lekker aan knoeien maar je stijgt aardig in de top 10 .  :thumbup: :thumbup:

Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel 1
Hola koekenbakkers,

Het laatste hoekje van tafel 1 met de overgangen naar tafel 2 wordt nu ook langzaam maar zeker volgebouwd met gaas en toiletpapier. Omdat dit deel straks niet makkelijk bereikbaar is, mochten er zich calamiteiten op het spoor eronder voordoen, heb ik bedacht dat het bovenste deel los op de baan komt te staan. Zodoende is het dus gemakkelijk weg te nemen in onderhavig geval. Echter, het dient er toch als één geheel uit te zien en daar zit nog wel enig denkwerk in. In plaats van de veel te grote kerk heb ik het bestemmingsplan met meerderheid van stemmen gewijzigd en nu een kleine watermolen bedacht op deze plaats. En juist, dat betekent dus water. Véééél water! Tot voor een paar weken zou ik dergelijke scenery-capriolen wel uit mijn hoofd laten, maar het succes van de eerste waterval heeft ervoor gezorgd dat mijn zelfvertrouwen een weinig is toegenomen.



Het bovenste deel van de berg is dus afneembaar



Nog een overzichtsplaatje met aan de rechterkant plaats voor de watermolen.



En zo schrijdt de beschaving voort...

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel I
Je bent goed bezig Fred, wel voorzichtig met al dat water, het geluid van watervallen wil wel eens een akelige werking op de blaas hebben....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel I
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel I

Helia Fred !

Die nieuwe waterval kan je mooi aansluiten op de radiator, die eronder zit.
Krijg een een fijn gesloten systeem  :D

Maarre, je gaat als de brandweer  :thumbup:

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel I
Fred,

Je gaat lekker. :thumbup:
De laatste foto is een prachtige. :) :)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste deel tafel I
Hola dames, heren ook,

Dank voor de commentaren. Ik loop nog net niet naast mijn schoenen.

Speciaal voor Albert-Jan nog een plaatje in "Antartica"-sferen. Je krijgt het er beroerd koud van  alleen al door ernaar te kijken.

Bon, het gaat bij dit schilderijtje natuurlijk om het laatste (lees: onderste) deel van de berg dat hiermee de gehele berg completeert. Ook het watermolentje heeft intussen vaste voet op de flanken gekregen. Wanneer alles droog is, mag alles weer in de verf.



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - viaduct
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - viaduct
Hola,

Ik had de stille hoop dat de gisteren geprutste berg klaar voor haar verfbehandeling en waterspoeling zou zijn. Helaas bleek ze nog niet droog, dus maar eens begonnen met een verzonnen bouwwerkje dat beide oevers van de rivier (op tafel 2, dus nog non-existent) met elkaar verbindt. In de toekomst zullen dorpelingen en boeren zonder natte voeten de rivier kunnen oversteken. Het maken van de steentjes op de brugdelen was al een beproeving, doch het wegdek van cobblestones bleek een waar monnikenwerk. Gelukkig had ik wel perfect gereedschap: het uiteinde van de balpen.





H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Viaduct
Zeer fraai weer Fred, goed bezig. Is dit in klei?