Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Goed punt Jørg! Tenzij je het hele vlak van dubbelzijdige tape voorziet, maar of dat nou zo handig is...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
-Fred:
Er bestaat flinterdunne dubbelzijdig tape die in de autoindustrie gebruikt wordt om achteruitkijkspiegens te kleven, misschien eens te rade gaan bij een bedrif waar ze autovoorruiten plaatsen.
Dit is een sterk klevende tape, maar misschien wel wat aan de prijzige kant.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Hoe dan ook, het hele achtergrondverhaal mag naar de achtergrond want is uitgelopen op een enorm echec.
Vanmorgen lag alles weer los en de poster zelf is geruïneerd. Pfff. Die Pattex-lijm is een ramp. Voor 16 euro heb je een brouwsel dat op de eerste plaats niet plakt, en ten tweede het papier aantast. Fraai staaltje van kansloos ondernemen....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
-Fred:
Das spijtig, maar ja leergeld zeker?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Heb je al eens aan behangplaksel gedacht?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Perfax ===> klik
Goed spul :exclaim:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Ik vroeg me al af hoe Pattex inmiddels ook bij de Lidl en Action terecht was gekomen...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Hola,

Toch nog even met behangplaksel in de weer geweest, maar ook dat is helaas geen succes. Nou ja, dan maar geen achtergrond. Kan altijd nog een verfje op de muur kwasten. Paar wolkjes in een verder strak blauwe lucht. Ook leuk...

Verder bouwen aan de tafel kan even niet, daar ik de benodigde rails nog niet bijeen heb. Vreest niet, wordt vervolgd.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Het grappige is dat in de gebruiksaanwijzing van de Faller achtergronden staat dat het met Tapetenkleber zou moeten ( Tapetenkleber is behanglijm ). Conrad, die die dingen ook verkoopt schrijft dat het beter met goed verdeelde houtlijm kan gebeuren.
Opvallend zijn de reactie van gebruikers op de Conradsite : ze zijn van mening dat de papiersoort die Faller gebruikt bagger is.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren

Had je die mdf nou nog ontvet, Fred ?
Anders werkt het waarschijnlijk nooit.

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Citaat van: nobody op dinsdag 23 augustus 2016, 10:06:11
Perfax ===> klik
Goed spul :exclaim:
Heb je dit spul geprobeerd, Fred? Ik betwijfel 't.
Het plakt zelfs geplastificeerd papier.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Hola,

De platen heb ik ontvet en nee, ik heb behangplaksel van de bouwmarkt gebruikt. Die had ik nog staan.
Hoe dan ook, het is water onder de brug, want de posters zijn voorgoed vernield.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Citaat van: fonzo999 op woensdag 24 augustus 2016, 09:43:12
... ze zijn van mening dat de papiersoort die Faller gebruikt bagger is.

Helemaal mee eens Fred: ik heb zelf een zeer oude Faller-achtergrond (± 1978)
en deze (uit voorzorg) vastgezet op hardboardplaten middels dubbelzijdig plakband.
En dan niet de foam-uitvoering of tapijtband, maar de brede doorzichtige uitvoering.
Deze is namelijk dun genoeg om niet af te tekenen aan de voorzijde.
Toch is het geen ideale oplossing en als ik het opnieuw zou moeten doen,
zou ik het niet doen, maar gewoon een lichtblauw geschilderde achtergrond!

Groeten,

Erik.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Begin keerlus bovenbouw
Hola,

Het is eigenlijk veel te warm om me met de bouw bezig te houden, maar toch ben ik een heel klein stapje verder gekomen. Nu dus de bovenbouw voor de keerlus, geplaatst boven de klimspiraal. Ik heb nog steeds niet alle benodigde railstukken en dat is ook een reden voor de trage voortgang van de bouw.
Erg? Nee hoor. Nou ja, voor de trouwe volgertjes misschien hooguit teleurstellend...







Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Begin bevenste keerlus
-Fred:
Daar maak jij geen uitzondering in, ik denk dat het bij iedereen in de zomer een lager tempo is om te bouwen, toch enige voortgang te bemerken,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Begin bevenste keerlus
Hoi Fred,


Toch weer een stukje gedaan, je klimspiraal ziet er goed uit.  :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Groeten

Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me weer niet kunnen inhouden....
Hola,

Hoewel ik mezelf beloofd had dat er eerst een fatsoenlijke baan moet liggen alvorens ook maar om het even welk stuk rollend materiaal aan te schaffen, kon ik me bij de aanblik van deze schone niet inhouden.
Dat er ook nog eens een heel klein prijskaartje aanhing heeft wel geholpen mij over de streep te trekken.

Het betreft hier de Fleischmann P10 2810 Elberfeld, een model dat ondanks dat ze al bijna 30 jaar oud is (1988), nog steeds verdomd goede sier maakt met haar fraaie en uiterst gedetailleerde uiterlijk. Dit exemplaar is af fabriek van een slepertje tussen haar wielen voorzien. Er moet enkel nog een decodertje in gefrot worden. Ze is officieel geen echte representante van de K.P.E.V. meer, want werd uitgeleverd nadat de Laenderbahnen, waaronder dus ook de K.P.E.V., waren opgegaan in de DRG. Toch ga ik haar stiekem nog voorzien van een paar mooie messing wapenschildjes van voornoemde maatschappij. En dat is nou precies het leuke van modeltreintjes: Ik kan doen wat ik wil, of het historisch juist is of niet. Ik zwaai hier de scepter, ik ben hier meneer de directeur....









Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Mooie aanwinst Fred. :thumbup: Succes met de digitalisering ervan :important:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Fred


Prachtige aanwinst, wens je er veel plezier mee  ;)  :thumbup: :thumbup:




Groeten


Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Uitstekende doordachte en verantwoorde aankoop, meneer de directeur! Het is werkelijk een plaatje  :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...

Nou nou u durft meneer de directeur  maar het is wel een hele mooie.   :thumbup:


Gr Alex 0850
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...

Ein Leckerbissen, Fred  :P

Zoiets laten staan, zou zonde zijn !

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Mooi weer Fred, een bekende! Ik was/ ben vooral onder de indruk van de souplesse van het drijfwerk van de loc heeft, ondanks dat de aandrijving in de tender zit.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Hallo Fred,

Misschien mosterd na de maaltijd maar ik zag je pogingen om je achtergronden op te plakken mislukt waren.
In de fotowereld verkopen ze platen plastic met een hele dunne laag lijm hierop, je moet wel in een keer goed en recht plakken (kan stukje voorstukje als je de beschermlaag er langzaam aftrekt). Maar je kan het ook laten doen en op verschillend materiaal ook buigzaam en eventueel een uv beschermlaag erover heen en het kan niet meer verkleuren.


trouwens een heel mooie lok die zie ik graag voorbij komen


Gr d
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Hola koekebakkers!

Dank voor jullie enthousiaste reactie op mijn laatste aanwinst. Soepel drijfwerk, schrijf je? Gelukkig heb ik bij geen enkele Fleischmann anders meegemaakt dan dat het spul soepel liep en inderdaad zit bij tenderlocs van de dames, heren uit Heilsbronn de aandrijving steevast in de tender. Ze loopt voor een analoge loc helemaal niet beroerd hoewel de lantaarntjes wel bedroevend weinig licht geven. Dat zal met een Esu-tje waarschijnlijk alleen maar beter worden.

Dank voor je tip van de fotoplaten, Eddy. Ik houd het in gedachte voor later, want de posters zijn nu niet meer voorhanden daar geruïneerd door eerder beschreven lijmbehandeling.

Nog even een vraagje voor de beroepsknutselaars onder ons: zijn C rail makkelijk met een dremel-achtig apparaat bewerkbaar? Ik wil de bedding van de rail dusdanig smaller maken zodat het railstuk op (in) een oude Faller brug (voor k-rails) passen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Hela Fred,

Ik heb de rails gewoon langs de gereedschapslijper getrokken om ze passend voor de M-rail-brug te krijgen.
Makkie ! Met de dremel moet het dus ook kunnen.....

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Me niet kunnen inhouden...
Dremeltje doet wonderen.
C rails passen nu mooi in de oude brugdelen.
Nu weer in mijn shorts de tuin in...

Fc
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - aluminium gaas
Hola,

Deze morgen wilde ik eens een aanvang maken met een gips experimentje.
Bij de plaatselijke bouwmarkt gips (knauf) gescoord. Echter kon ik nergens een geschikt gaas vinden om als ondergrond te dienen. Nu weet ik dat er een soort aluminium gaas bestaat met zeer kleine mazen dat super flexibel is maar ook mooi kreukbaar is. Een soort vliegenhor maar dan steviger. Maar mooi dat ze dat niet in het assortiment hadden. Wie weet waar ik dergelijk gaas kan vinden?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Hallo fred,

Ik heb mijn gaas hier vandaan
http://www.metaalwinkel.nl/metaalwinkel+producten+informatie.kw

Groet, erik
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
-Fred:
Nylon vliegengaas is zeer geschikt, gemakkelijk te knippen in vorm en te bevestigen met warme lijm of nietjes, te vinden in elke DHZ zaak
Alu gaas kan ook maar zeer scherp, best handschoenen dragen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Heren dank.

Wbt dat nylon spul, blijft dat in elke gewenste vorm?
Ik heb nl gezien dat dat alu gaas zo mooi verkreukeld en meteen een mooi bergreliëf geeft.

F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Fred

Heb dit ook gevonden,

NOCH 60990 Aluminium gaas
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Hola

Ik bedoel dit gaas. Super eenvoudig te verwerken



H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Fred idd zeker makkelijk te verwerken.
En vooral ook naar de andere filmpjes van deze mijnheer kijken.
Hij laat zien dat het allemaal niet zo moeilijk is en dat ook nog met "gewone" materialen.
Een voorbeeld noem ik hier graag als dat mag.
Nl het maken van water
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Hola Cees,

Ik volg deze Zweed al een tijdje en idd met de meest simpele materialen behaald hij de verbluffendste resultaten. ik zit al in de startblokken om zijn manier van waternabootsing uit te voeren!
Maar eerst dat verdomde gaas....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Aluminium gaas
Bouwmarkt? Zelf heb ik dat alu gaas bij de lokale kluswijs gehaald. Ik zou r een paar telefoontjes aan wagen Fred...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola pruts- en knutselvriendjes,

Vanmiddag de stoute schoenen aangetrokken en een begin gemaakt met een stukje scenery.
Niets wereldschokkends en snel gaat het al helemaal niet maar toch, de eerste voorzichtige schreden zijn gezet. En het is niet eens zo verkeerd, al zeg ik het zelf.
De bedoeling is om een bergriviertje na te bootsen dat onder een spoorbrug meandert richting een bergmeertje.

Eerst de "bak" waar het moet plaatshebben. De grenen houtblokken zullen later de brughoofden worden.


Daarna met de tacker het inmiddels verkregen modelbouwgaas vastnieten.


Met verdunde houtlijm wordt het 3 laags toiletpapier op het gaas geplakt.


Zoals jullie wellicht zien, loopt het riviertje trapsgewijs naar beneden. Ik hoop hier een soort van watervalletjes of stroomversnellingen te realiseren. Maar dat is voor later. Eerst maar eens kijken hoe het eruit ziet wanneer het spul droog is.

Hasta la Pasta
Fred



Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Zo Fred

Dat ziet er toch al aardig goed gelukt uit, nu eerst alles laten uitharden  :)
Dan mss nog enkele lagen als dit niet genoeg is maar denk het wel  :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola Peter,

Er komt een gipslaag overheen, waardoor ik gewapend met spatels en beitels rotsen kan maken. Althans, dat is het plan.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Ben erg benieuwd hoe dit gaat worden Fred.

Ga je hier dat "Zweedse" water maken? :P
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola Cees,

Ja, ik ga proberen mijn Zweedse vriend te imiteren. Qua werkwijze dan, he, niet qua kapsel....

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hi Fred,

Dan wordt het vast en zeker ook mooi.

groet
Harald
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola,

Wie heeft er ervaring met Knauf modelgips? Ik heb nu een stukje geprobeerd. Dit spul wordt wel heel erg snel hard. Heb nauwelijks tijd om tde wanden met gips in te smeren. Daarnaast is het, eenmaal hard, dan ook echt hard en bewerken is niet echt makkelijk. Wat zeg ik, bijna niet te doen. In elk geval niet zo als vele joeptjoep-filmpjes doen geloven. Het valt me al met al niet mee.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Fred,

Er is al meerdere keren geadviseerd tandartsengips te gebruiken. Heeft een wat langere verwerkingstijd.
Google is je beste  vriend.

Cees
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola Cees,
Tandartsgips is juist het hardste gips dat er is! 8o
F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Ja dat is zo, voor gieten met mallen prima.

Als je niet gaat gieten maar zelf beitelen, zou ik gewoon roodband nemen.

Doe anders n proef.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hoi Fred,

Ik heb alleen ervaring met modelbouwgips dit droogt inderdaad er snel maar is wel te bewerken, in de bouwmark is een keur aan gips te vinden op de verpakking staat vast de verwerkingstijd.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Fred mocht je roodband willen proberen, dan kun je een scheut onverdunde houtlijm toevoegen dat verlengt de verwerkingstijd. Dat is in ieder geval mijn ervaring.
Bij modelbouwgips heb ik dat niet geprobeerd dus weet ik niet zeker of het daar ook bij werkt.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Hola,

Dit deel komt na de "bak" met het bergriviertje en stalen overspanning (brug, dus)
Wanneer de lijm droog is, ga ik weer met gaas en pleepapier aan de slag.
Lekker op het gemakje.

Het fijne van deze manier van bouwen is dat ondanks dat beide "bakken" zich aan de achter (verre) zijde van de baan bevinden, je ze zo optilt en heel gemakkelijk kunt bewerken met scenery.



Ondertussen ben ik natuurlijk ook nog bezig fatsoenlijke rotsen in de eerste bak aan te brengen.

Leuk hoor, zo'n dagje pielen.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Eerste stapjes in scenerybouw
Ha Fred,

Heb ik iets gemist? Ligt de gansche baan er reeds?

Wel lekker bezig, zo te zien!

Greetz,
William