Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Nieuw onderkomen!
Mooie vooruitzichten!  :thumbup:
Welke onderhandelingstechnieken heb je gebruikt?  :D
Kwestie van iets op te steken voor later ...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Nieuw onderkomen!
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Nieuw onderkomen!

Klinkt goed, Fred !

Kun je eindelijk een mooie baan voor je fraaie dames maken  :P
Ik zou voor een U-vorm gaan. Niet te diep, zodat je overal goed bij kunt. Is ook veel makkelijker met scenery maken ( en sneller klaar als je wil ) en dan de uiteinden ongelijk, met verbreding voor de keerlus. ( ook daar kun je dan gemakkelijk bij ). Als je die met grote bochten maakt, krijg je lekker veel parade-rijlengte en kun je je pareltjes vanuit het midden goed bewonderen.

Ik heb zelfs een paint-schetsje van wat ik bedoel voor je gemaakt en er alleen de zichtbare paradebaan ingetekend.

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Nieuw onderkomen!
Goed nieuws Fred! We gaan het weer volgen...

Even ongevraagd:

- Wij hebben de 29ste juni oplevering;
- Verhuizing staat gepland voor eind augustus;
- Dan natuurlijk meubels en dergelijke, maar ook de zolder ter beschikking. Als daar de kasten ingebouwd staan, kan ook ik weer eens verder...

Hopelijk kan ik in de tussentijd nog wat pragmatische aanpak bij jou opdoen :-).
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Nieuw onderkomen!
Hola koekebakkers!

Leuk dat jullie zo enthousiast reageren! Ik ben er zelf dan ook zeer content mee. Ik heb de onderhandelingstechniek win-win gebruikt, aangevuld met een deel verlangen creëren bij de tegenpartij. Toen dat niet lukte gedreigd met scheiding en nu is het in kannen en kruiken.

@Tony, dank voor het meedenken. Ik ga nu ik er een nachtje over geslapen heb voor de u-baan.
@ wim, tweede leven? Pffff....
@ peter, ik sta nergens meer van te kijken. Wel jammer dat ik een boel heb weggegooid dat eigenlijk nog wel her te gebruiken was.
@ William, fijn dat de oplevering zo dichtbij komt. Ik wens je alvast een vlekkeloze overgang toe.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hola,

Zo, nog even voordat de sloophamer de huidige baan tot spaan heeft verwerkt een paar laatste bewegende beelden. Puur uit nostalgische overwegingen.

Brawa G7.1

Brawa S9

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
-Fred:
Dank om het plaatsen van 2 zeer mooie filmpjes, beide slepen zijn knap, en in de eerste film de koe die komt buiten kijken, klaar om te springen voor dat ze naar de slachtbank gaat,  >:-D
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Deze locs verdienen toch een baan à la Narwal: de S9 rn consorten op een mooie paradestrecke, en de kleinere meiden vrolijk huppelend op een hoger gelegen nevenbaantje. Ben benieuwd waar je mee gaat komen!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Lid sinds: 2011

Niet in paniek raken zolang ik dat ook niet doe!!!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Ik denk aan een kopstation ala Bad Dürkheim.

Met die prachtige loks van jou een mooie reden om ze ven onbelast een keer heen en weer te laten galloperen van draaischijf naar bevoorraading en terug tegen de trein. Dan een slinger met een van beide sporen als parade baanvak met een aftakking als verbinding tussen de twee lijnen naar het station zodat je ook door kunt rijden en het station overslaat. Met een dikke goederen trein bijvoorbeeld.
Droom ze alvast. Veel plezier en voorpret. Oja RHB is hier een lokale tram weg maatschappij die ik niet zou bouwen. Maar misschien ook niet. 


Groeten Jeroen
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hoi Jeroen,

Interessant dat ze de locloods zover van de draaischijf hebben liggen. Misschien kan ik daar ook nog wat mee...

Dank je voor het plaatje!

Groeten,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Ha die Fred.
Prachtig dat jij in zo'n fijne ruimte opnieuw mag gaan beginnen! :D O:-D
Natuurlijk altijd jammer om al het gedane werk af te moeten breken, maar ja dat is wel voor een geweldige verbetering.

Hout komt eigenlijk altijd wel weer van pas, ik heb een paar weken de grote bovenbouw in onze rijhal (kantine, kleedkamers en opslag) vrijwel in één keer verkocht maar nu zou ik graag nog wat platen en balken terug willen hebben omdat wij toch weer nieuw gaan bouwen! :?
Maar ja, waar laat je alles als je dit niet gelijk kunt (her)gebruiken!?

@Jeroen.
Prachtig ontwerp voor een bijzondere BW! :thumbup:

Fred, succes met de afbraak en nieuwbouw.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hola allen,
Dank allen voor het hart onder de riem.
Ik ga er weer met hernieuwde energie mee aan de slag.
Maar eerst nog even een plafonnetje in de badkamer, een nieuw keukenblok en een vloertje in de keuken en de hal plaatsen. Hoe doe ik dat toch allemaal?

Zo' n kopstation is zeker een mooi idee, Jeroen. De ruimte is dan wel een stuk groter, toch weet ik niet of zoiets wel te verwezenlijken valt. We gaan het meemaken.

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Weet waar je aan begint... Mijn toilet verbouwing duurde 9 maanden...
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Ben al begonnen. De keuken en hal zijn al totaal gestript. Heerlijk deprimerende aanblik. Pfff....
Maar gaat goed komen. Voor het keukenblokje zou een beetje hulp van een paar extra (sterke) handen overigens meer dan welkom zijn. Mijn hemel wat is dat aanrecht zwaar.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hallo Fred,
gefeliciteerd met je nieuwe "speelkamer" :arrow: :thumbup:
en
sucsez met de verbouwing. :arrow: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hola Fred,

We zijn inmiddels in augustus, de warme zomeruren liggen alweer ver achter ons. Ik was gewoon eens benieuwd hoe de vlag erbij hangt in de keuken en de badkamer? Naar de treinenkamer durf ik niet eens te vragen...

Groeten,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Hola William,

De keuken is prachtig geworden en helemaal klaar. De badkamer, voorzien van een prachtig zwart spanplafond, is op een haar na gevild, dank u.
De baan is ondertussen gedemonteerd en gereduceerd tot brandhout. De nieuwe treinenkamer staat helaas nog vol met spullen. Heb wel alvast een paar stukjes rail bij kunnen kopen. Het ontwerp is nog aan studie onderhevig, met youtube als grootste inspiratiebron. Hoop met een maand of twee de eerste palen te mogen slaan.
Hoe dan ook,
Hasta la Pasta

Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
Ha Fred,

Kijk, dan is nog eens stappen maken. Daarmee is de periode van 9 maanden die ik nodig had voor het verbouwen van een toilet wel heel erg sneu...  :?

Mocht je je topic willen gebruiken om de youtube-videos die je inspireren te delen, dan mag dat uiteraard. Is misschien ook een goede voor mij om te doen...

Groeten,
Will.I.Am
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Laatste bewegende beelden voor de sloop
 @citaat :P :P :P
en verder  sucsez Fred.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Hola,

Het eerste hout is inmiddels in de nieuwe treinkamer gearriveerd. Latten. balkjes en platen. Ik heb nog niet eens schroeven, maar het is nu al financieel eb...



Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Potsiedosie Fred, baanplannen willen we zien, geen eeuwenoude tot stukken gezaagde pronkstukken van het Nederlandsche landschap!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Even geen loc's meer kopen en doorpakken, Fred  :P

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
-Fred:
Das al een mooi begin, het hout voor de baan,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Veel suc6 en plezier met de verdere bouw van de baan.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Hola,

Baanplan? Jullie kennen me toch zo langzamerhand wel, dunkt me?
Ik bouw altijd from scratch. Ik heb het een en ander in mijn hoofd en zie wel waar ik al bouwend uit kom.
Het wordt een enkelsporig tracee met een landelijk station in een bergachtig gebied met - als het lukt- een bergbeek/riviertje, keerlussen en een klein schaduwstation.



H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...

Dat document is ook meer dan genoeg, Fred  :thumbup:

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Fred,

Alvast heel veel plezier met het bouwen van je nieuwe baan, maar ik heb gezien dat je hout er al is.  :P




Groeten


Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Hela hola!
Toch nog een paar schroeven gevonden...



Dit deel is 2.30m lang en 98,6cm breed. Door de hoogte van 1.20m, een fantastische stahoogte voor mij, kan ik zonder moeite een tweede laag ten behoeve van het schaduwstation plaatsen en, nog belangrijker wellicht, de stevigheid verhogen. Nu is het voor mijn gevoel één keer niezen en de boel ligt weer in duigen. De klimspiraal (straks aan de linkerkant op de foto) bepaalt op welke hoogte de tweede laag komt.
Het linker dwarslatje moet voor de spiraal natuurlijk wel weer verwijderd worden. Ik was weer eens te voortvarend...

H la P
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
-Fred:
Ziet er al heel belovend uit,  :thumbup: :thumbup: :thumbup: en die stevigheid betert wel naar mate je verder bouwt, kijk maar eens naar deze constructie zo wankel als maar zijn kan, nu de raamconstructie volledig klaar is kruip ik er boven op.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Hallo Fred,

Om in nautische termen te blijven: eb is laag water. Doorgaans wordt daar gezocht naar spijkers! Typisch Fred om daar dan schroeven te vinden! 8o

Veel succes met het opdoen van inspiratie voor jouw nieuwe project waarbij de vorderingen door jou mooi worden omschreven in een duidelijk recht door zee commentaar die heerlijk wegleest! :thumbup:

Ga zo door, ik blijf dit met plezier volgen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Hola koekenbakkers!

Vandaag zou ik fijn een boottocht maken in de Weerribben. Helaas laat het weer zich echter niet van zijn goeie kant zien. Is dat erg? Goed voor de tuin, zult u denken. F*ck de tuin, denk ik dan... Gelukkig heeft het niet uit zeilen gaan ook zo z'n voordelen: ik kan lekker verder knutselen en prutsen aan de nieuwe baan. Vandaag staat de klimspiraal op het programma. Daarbij heb ik bewust gekozen voor een spiraal die de bogen R2 kan herbergen.  Buitenmaat 95cm zodat deze exact in het frame van de tafel past. De eerste 180 graden bogen zijn gezaagd en enkele ook al aan elkaar verlijmd. Straks nog een doos schroeven halen en nog een paar draadeindes (M8).



En, oh ja, dank voor jullie enthousiaste reacties tot dusver!

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Bossen hout voor de deur...
Zal voor je duimen dat er de komende dagen nog veel neerslag valt, groeien plantjes en baan goed door!

;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Hola,

Op deze dag des Heren anno 2016 heb ik mij veroorloofd om verder te prutsen aan de klimspiraal. Wat een heidens karwei is zulks! Helemaal omdat ik slechts twee lijmklemmen kon opduikelen uit de tomeloze chaos die gereedschapskist heet. Het voordeel van het werken met draadeinden is dat je met de moertjes exact de juiste hoogte kunt instellen en aanpassen wanneer nodig. Op deze manier overschrijdt de stijging nergens de heilige voorgeschreven drie procent en zullen de meisjes spoedig in een vloeiende beweging schier achteloos deze stairway to heaven beklimmen. Laat ons bidden dat dat ook daadwerkelijk het geval zal zijn....



Middels de klimspiraal kunnen de treinen een hoogte van bijna 41 cm overbruggen. De volgende klus is om de spiraal in de tafel te laten zakken en af te meten op welke hoogte het schaduwstation komt. Dit schaduwstation vormt de basis waarop de spiraal rust.

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
-Fred:
Das al een hele flinke helix,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Fred

Je spiraal ziet er mooi uit, en als alle draadstangen zitten dan kan je de boel laten zakken.  :D





Groeten


Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
En er doorheen gezakt...



Schaduwstation is nu 22 cm onder de bovenste lengtebalk gemonteerd.
Niet echt erg veel ruimte om bij je opgestelde treinen te kunnen geraken, maar niet zeuren, ik moet het ermee doen.
Zoals ik eerder al schreef, heeft het plaatsen van de laag voor het schaduwstation in elk geval gezorgd voor een flink stuk stabiliteit. Was het eerder één keer niezen, nu moet er wel haast een voltallig mannenkoor een stevige verkoudheid hebben, wil het in elkaar sodemieteren. Akkoord, ik kruip er nog steeds niet bovenop, Jorg....

H la P
fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Fred


Ziet er mooi en goed uit hoor, en word ook al stevig zie ik  ;)  :thumbup: :thumbup:



Groeten


Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
-Fred:
Hoe verder je bouwd hoe steviger, mijn baan is 18 mm mdf in halfhoutse verbinding, zeer stevige constructie.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Fred,

Mooi klimspiraal. :thumbup:
En zonder problemen er doorheen gezakt ?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Hi Fred,

Mooie klimspiraal  :thumbup:

groet
Harald
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Hier hadden we toch echt mooi cabrio-weer 😉

Mogelijk ter inspiratie:

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
 
Te drommels, Fred !

Van welk een bruisende activiteiten jouwerzijds zijn wij hier getuige  :thumbup:
Hopelijk blijft dat zo en komen die fraaie dames van jou aan het eind van de stairway in mooi aangeklede sceneryheaven  O:-D
Ze zullen in de wolken zijn !

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Zo'n spiraal laat zien dat jouw bouwkunsten op grote hoogten staan Fred, al leidt het tot een dieptepunt op de spoortafel (naar het schaduwstation  ;)). Dat filmpje dat Wlliam geplaatst heeft is ook erg fraai, als dat hier ook de bedoeling is ga ik misschien zelfs de bouw van deze baan volgen!

Notificatie aanzetten zei je?     ;)
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergronden fixeren
Hola

Ik heb hier nog een paar faller achtergrondposters. Hoe bevestigen jullie zulks? Plak je die dingen met behanglijm op een plaat of kunnen ze daar niet tegen? Kortom welk plakmiddel gebruiken jullie?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Klimspiraal
Citaat van: Laenderbahn027 op zondag 14 augustus 2016, 23:30:37
Mogelijk ter inspiratie:
Prachtige video :exclaim: Bedankt voor 't tonen van de link. :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Goedemorgen Fred,

Ik zou de Faller achtergrond op een plaat lijmen met spuitbus lijm. (Bison o.i.d.) Deze achtergronden worden met behanglijm slap krantenpapier wat snel scheurt. (zie in mijn topic: http://forum.3rail.nl/index.php?topic=47444.msg852208#msg852208)

Succes er mee, ik ben benieuwd!
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Is dubbelzijdige plakband geen idee?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Het gene je kan doen is hout nemen, waar ze kasten mee maken de ruggen dat is glad dacht 3MM buigzaam en toch hard genoeg.
Dat mss insmeren eerst met verdunde houtlijm dan poster er op kleven en mooi uitwrijven met spatel.



Groeten

Peter
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
-Fred:
IK zou toch een ondergrond nemen die niet gevoelig is voor water, krom trekken, want behangerslijm daar zit water in.
Misschien dunne groene mdf (is water bestendig).
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Hola,

Dunne MDF plaat met een gladde zijde ingespoten met Pattex spraylijm geeft het volgende resultaat.
Ben er niet echt tevreden over. Er zit toch redelijk wat lijm op maar de poster wil niet echt vast blijven zitten. Ik kijk het nog even aan en anders wordt het toch dubbelzijdig tape, vrees ik.

Hasta la Pasta
Fred


Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren

Hola Fred,

Wanneer je normaal MDF gaat verven, moet er eerst ontvet worden met thinner.
Ik kan me voorstellen, dat dit ook voor het verlijmen moet gebeuren.
Dat zou alles verklaren....hopelijk geen mosterd na de maaltijd  :?

Grtz Tony
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Achtergrond fixeren
-Fred:
Ik vrees dat als je dubbelzijdige tape gaat gebruiken de vorm van de tape aan de voorkant van de poster gaat aftekenen in het papier.