Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

De keerzijde van IJsengel's pruts- en knutselparadijs - de sloopkogel...

Gestart door IJsengel zaterdag 18 februari 2012, 15:45:09

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Oeps! Nog 2 dan....
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Die Roco ging zondag weg, vandaar. En anders, tja... Weer een Brawa?
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
als ik zou gokken, de brawa 40703. G7.1  of de brawa 40285 S9. beide loc's die te zien waren in het filmpje hadden een getrokken tender, en dat hebben boven genoemde loc's ook. de G7.1 staat ook op mijn lijstje, ik heb nog even tijd om te sparen.

groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hoi Bert,

Gezien de grootte van de baan en Fred's voorkeur voor (relatief) kleine stomers, zet ik in op een tenderloc (los van de hierboven genoemde Roco). Ben dus benieuwd!

Groet,
William
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Ach als modelspoorder behept met het virus is het bijna onmogelijk om te stellen dat dit echt maar dan ook echt je laatste aanwinst zal zijn. Wie houden we voor de gek? Die Fleischmann P6 moet er echt nog wel komen en de DXII mag ook zeker niet ontbreken. Moet ik nog even doorgaan?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
dag fred,

de DXII van marklin?

groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Yep, een voor Marklin begrippen super fraai gedetailleerd lokje.
Van oorsprong eigenlijk een Trix model.
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
deze loc heb ik ook op mijn baan rond rijden. hij is inderdaad zeer gedetailleerd, enige nadeel vind ik het geringe eigen gewicht. daardoor kan ie gaan slippen bij wissels. welke uitvoering had je in gedachten? de groene of de bruine?

groet,
bert
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Waarom kiezen?
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
 B)

Tja ik heb ook meerdere T3-tjes en T9.3-tjes rondrijden.
Er staat een mooie Beierse set op ebay voor niet al te veel.
De uitvoering met de Pfalzer variant is wat lastiger aan te komen volgens mi. Ik heb nog steeds spijt als haren op mijn hoofd dat ik die set ooit verkocht heb.
Dat de loc slipt op wissels en dergelijke kan ik niet beamen. Akkoord, ze is geen krachtpatser maar dat hoeft ze ook niet te zijn alhier. 4 wagentjes maximaal is geen probleem.

Fred
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Fillumpjuh
Hoi die Fred,

Dat er nog maar twee a drie van die dames komen geloof ik niet, of heb je je pasje in moeten leveren hahaha.

suc6 met al die meiden op je baan.

Gr. Arno
Re: IJsengels Pruts- en Knutselhoekje - Decoder met dipswitches en potmetertjes
Hola dames, heren ook,

Al eerder had ik het probleem dat een loc zich niet met de MS2 wilde laten besturen terwijl ze zich dat met de MS1 prima liet welgevallen. Toen betrof het een Fleischmann loc waarbij ik in DCC het aantal rijstappen nog moest aanpassen.
Nu gaat het echter om een gewone Marklin loc af fabriek voorzien van een Marklin decoder met dipswitches en potmetertjes.
Wat ik ook probeer, het blijft angstig stil in de loc.
Hoe krijg ik deze loc aangestuurd met de MS2?

Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hoi Fred.

Kan je Motorola 14 selecteren in de MS2?
Want dit zijn meestal 14 stappen decoders.

Groeten Sander.
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola Sander,
Die 14 rijstappen laten zich in het MS2 enkel bij dcc wijzigen. Niet in mm dus.
H la P
Fred
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hoi Fred,

Misschien noemen ze het mm1?

Groeten Sander.
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hoi Fred,

Ik zie dat je met behulp van Sander al aardig een monteur aan het worden ben.
Even een paar bijlessen bij hobby in praktijk en een nieuwe concurent is geboren.

Suc 6

Gr. Arno
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Pfff Arno, hou er over op! Ik ben en blijf een nitwit op dit gebied. En het frustreert in hoge mate dat ik nooit enig idee heb waarom een en ander niet werkt. De loc in kwestie is gewoon uit de database oproepbaar, maar verdomt het om te reageren.
De keuze mogelijkheden op de MS2 zijn: MM2 codeerbaar,MM2 programmeerbaar en DCC. En enkel bij DCC is rijstappen als variabele instelbaar. Geen MM1 dus.

H la P
Fred
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Kan je niet een lok uit de databank kiezen?

Als je bv de 3791 selecteert, dan heb je een lok met 14 stappen en dipswitch.
Deze heeft standaard adres 3.

Groeten Sander
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola Sander,

Heb geprobeerd wat je voorstelde, doch helaas, het haalt niets uit.
De loc staat ook gewoon in de database van de MS2 en ook hier blijft het resultaat bedroevend.
En voordat jullie ernaar vragen: natuurlijk heb ik wel de dipswitches in de juiste positie geplaatst teneinde het overeenkomstige adres te verkrijgen.
Volgens mij kan ik net zo goed op mijn kop gaan staan om de loc met de MS2 aan de praat te krijgen....
(Toch even geprobeerd. Je kunt nooit weten....)
Wie het weet mag het zeggen.

H la P
Fred
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hoi Fred,

Heeft de loc het in een, wellicht ver verleden, wel probleemloos gedaan?

Groet,
William
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Nope, W.ik bedoel, vast wel.
Deze dame is vandaag komen aanwaaien uit Sauerkrautcountry. Ze is zo goed als nieuw en ongbruikt.
Nogmaals: de loc loopt zeer goed met de MS1 als besturing.
Met de MS2 is het volkomen ruk.
H la P
Frd
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Laat ik daar nu net zijn! Ik zal eens vragen of ze hier, onder de rook van Frankfurt am Main, weten waar het aan ligt. Bestel ik gelijk nog een nieuwe Weissbier. Even geduld aub.

Vraag: je hebt toch wel het fabrieksadres ingesteld? Indien dit niet het geval is, zal de loc niet reageren ook al is deze wel opgenomen in de lijst. Aldus de handleiding.

Vraag: is je loclijst nog niet vol? Je hebt inmiddels al een aardige harem...
Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Freddie H. :D 

Fred, MS2 in menu op mm2 codeerbaar zetten ,  heb je de MS2 voorzien (of laten doen) van de laatste software?
Ik heb dat laten doen bij een M* winkeltje en sindsdien vriendelijker in gebruik.

Suk6 met , tja met wat , tis erg vervelend als dit zich voordoet, hopelijk snel geschiedenis en weet je de oorzaak.

Gr, Jan

Re: IJsengels Knutsel- & Prutshoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola William
Ja ja fabrieksadres is ingesteld. En nee, de MS2 is nog niet vol. Onder meer de Marklin br64 in Drg uitvoering heeft het veld moeten ruimen voor een Kpev representante. Ze was waarschijnlijk een van de beste Marklin locs die ik ooit in bezit heb gehad waar het rijeigenschappen, sound en detail aangaat, maar ze paste niet in het tijdperk.

Hola Jan
De MS2 is 3 maand geleden door de dealer voorzien van de laatste update.
Toch vermoed ik dat ik het probleem bij de MS2 moet zoeken en niet bij de loc.
Maar goed, ik roep ook maar wat...

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Ik ga het proberen met een hele domme opmerking.
De dipswitches in de locomotief zijn op een adres gezet.
Maar staat dat adres ook in de MS2? Even uit mijn hoofd gezegd moet je bij de instellingen van de locomotief ook het adres kunnen wijzigen. Op dezelfde manier als dat je bij een programmeerbare decorder doe.
Weet je heel zeker dat dat ingestelde adres op de MS2 gelijk is aan het adres van de dipswitches?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Ja, dat is gedaan.
Je opmerking is niet per see dom, maar je had het antwoord al een aantal malen kunnen lezen  :P

Iemand nog suggesties?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hallo Ijsengel,

Als ik het goed begrijp reageert alleen deze betreffende lok niet en de rest wel?
Wat misschien helpt is de lok eens analoog te rijden, of het adres even veranderen.. misschien dat het werkt?

gr,

Mathijs
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola Mathijs,
Het is enkel mijn laatste aanwinst die deze koninginneneigingen vertoont.
En eerlijk waar, al je suggesties zij al geprobeerd.
Het is de enige loc hier met een dergelijke decoder. Een paar maand geleden heb ik nog een oude br 52 met een zelfde decoder gehad die wel door de MS2 aangestuurd kon worden. ( ma 3715)
Hoe het ook zij, gooi maar in mijn pet, ik begrijp er geen reetdt van.
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Wel maf hoor: analoog rijdt de loc prima. Aangezien het een digitale loc betreft, geeft dat in mijn ogen al aan dat er met de decoder niets mis is. Met de MS1 werkt de loc ook prima, wat dit vermoeden alleen maar bevestigd. Nu sluit je je MS2 aan, wordt de loc ineens niet meer herkend, of je die nu uit de lijst kiest, of handmatig selecteert. Je neemt hetzelfde adres als wat je op de MS1 gebruikt hebt, alleen met de MS2 gebeurt er niets. Een loc met een vergelijkbare decoder geeft geen enkel probleem.

Maar:

Heb je die loc voor of na de MS2-update getest? Niemand in de buurt met een loc met zo'n decoder, danwel iemand met een MS2 en een dergelijke loc thuis?

Misschien zit het 'm dus toch in de MS2... Al eens een belletje richting winkelier gedaan?

Frustrerend...

Groet,
William

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Spijker op z'n kop, William!
Die br52 was van voor de update. Maar die kan nog wel een keer lenen.

Ik leg het probleem ook voor aan mijn treinenboer.
Wellicht zijn daar nog tips en truuks te hebben anders dan nieuwe decoder kopen.

F
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola
Vanmorgen met loc en mijn MS2 naar de dealer getogen om hen het probleem te demonstreren.
MS ingeplugd, loc op de baan, adres zoeken, afijn, u kent de riedel. Gelukkig kregen zij de boel bij hen ook niet werkende, dus ik stond vooralsnog niet voor joker daar.
Met een andere MS2 van de winkel liet de loc zich vervolgens wel opvoeren vanuit de database en ja hoor ze liet zich ook nog eens gewillig aansturen! Hoera! Probleem ligt dus bij mijn MS2. Maar wacht, er is meer.
Winkel stelde voor dat ik de MS2 kon omruilen voor die van hen, waarmee de loc bestuurd kon worden. Prima geregeld!
En wat denken jullie dat er gebeurde nadat ik thuis alles opnieuw had aangesloten en mijn locjes in de nieuwe MS had ingevoerd? Alle meisjes doen het, behalve die ene kleine dame waar dit epistel mee aanving. 
Gek word ik ervan.......
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Dan zou het ook nog aan de Gleisbox (aansluit ding) waar de MS2 op aangesloten zit kunnen liggen. Daar zit ook software in. Misschien dat ze die in de winkel ook van een update kunnen voorzien?
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Meen je dat nou?
Die had ik godbetere bij me, maar niet getest, want daar zou het niet aan kunnen liggen, volgens de dealer.
Maar dan nog vreemd dat de mijn ms2 het in de winkel ( met verdeeldoos van de winkel) ook niet voor elkaar kreeg de loc te besturen, toch?
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Euhm, bij de MS1 heb je inderdaad een gleisbox. Bij de MS2 ook?

En dan nog, waarom zou dan net die ene weerbarstige dame dienst weigeren?

Maar, het is de moeite van het proberen waard...  :thumbup:

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Men bedoelt Marklin artnr 60113. Nooit geweten, noch vermoed dat daar software in zou zitten....
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Inderdaad die 60113. Stond een tijdje terug (eind vorig jaar denk nog) op www.modelspoorbeurs.nl een stukje over een stand op de beurs waar je je MS2 kon laten updaten, maar dan moest je ook die aansluitbox meenemen om die ook gelijk van de update te laten voorzien.
Geen idee wat het precies inhoud om die te updaten.
Mijn MS2 + aansluitbox werken voor mijn treinen tot nu toe zonder problemen.
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hoi Fred,

Nog nieuws van de MS2 en de relatie met de loc?

Ben wel benieuwd!

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola William,
Nope. De schier onuitputtelijke bron met oplossingen hier op het forum is wel een beetje opgedroogd, vrees ik en ik ben nog niet in de gelegenheid geweest terug naar de dealer te gaan. Die MS2 die ik van hen mee mocht, vertoont bovendien de onhebbelijkheid af en toe een soort van op tilt slaan te hebben waardoor geen enkele bediening meer mogelijk is. Heel vervelend wanneer er net 2 treinen rijden. Ik kan ze dan alleen stoppen door de stekker uit het contact te halen. Lijkt me niet goed voor het materiaal. Ik rij veiligheidshalve maar weer met de MS1. Wellicht morgen maar weer naar de dealer...
In elk geval bedankt voor je belangstelling.
Hoe dan ook,
Hasta la Pasta
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en potmetertjes...
Hola dames, heren ook.
Het is gelukt! Nadat zowel de MS2 als ook het bijbehorende aansluitkastje zijn vervangen door nieuwe exemplaren, wil mijn kleine en voorheen onwillige vriendinnetje nu wel communiceren! Alsof er nu lieve woordjes gefluisterd worden, zo gracieus beweegt ze nu op elke beroering van het rode snelheidswiel. Schitterend! Ik moet er haast van huilen.
Dit is ze dan:



Marklin 37551, de Pruisische G8.1 in haar groen-zwarte livrei der KPEV. Mooi, he! Hier in mijn pruts- en knutselhoekje is overigens ook witte rook te zien vanuit een schoorsteentje. Dat schijnt in bepaalde kringen wel iets te betekenen.

De oorzaak van het waarom van de hele zaak is niet bekend en zal ik waarschijnlijk ook niet te weten komen. Ondeugdelijke MS2 en dito aansluitkastje. Het zal allemaal wel.
Ik ben blij dat het allemaal weer werkt en kan in elk geval weer vrolijk verder.

Hasta la Pasta
Fred

Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Hall Fred,

Fijn dat het uiteindelijk gelukt is deze mooie loc te laten rijden.

Veel plezier ermee.


Mvg,

Peter / degeluidsman.   
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Schoon machientje mooie kleur ook. Blij te lezen dat alles nu ok blijkt te zijn. :thumbup:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Fijn dat alles weer functioneert, en veel genoegen met het aanschouwen van de bevallige bewegingen van je Pruisische vriendinnetje :important:
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Fred, ik heb ook een machientje met een Delta decoder. Die reageert vanaf rijstap 5 pas op de commando's. Doet jou loc het wat dat betreft beter? Zo ja, dan ga ik wat prutsen aan de instellingen met de MS2.

NB: bij de MS2 is de Gleisbox het hart van het systeem, een uitgeklede CS2 om precies te zijn, de MS is "slechts"  het bedieningspaneel.....
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
Hola Kees,
Ik vermoed dat delta decoders toch een heel ander verhaal zijn dan deze 6090 decoders, die een zeer mooi rijgedrag laten zien. Deze decoders - en delta decoders ook trouwens - laten zich niet programmeren met een MS1 /2 , noch CS, Ecos of wat er nog meer mag zijn.

Ik ben ook super content met deze schone. Verbeeld ik het me nu of gaf ze me net een schalkse knipoog?

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - Decoder met Dipswitches en .... Opgelost!
dag Kees en Fred,

ik heb deze uitvoering ook op mijn baan staan, maar dan wel de delta uitvoering (M 34551). en het klopt dat ze niet direct (soepel) reageert.
maar dat wist ik van te voren, en er valt niks aan te regelen. nou ja, niks.... andere decoder, dat ben ik nog een keer van plan B)

groet,
bert
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - .... En er was licht.
Hola


Deze kleine ranke lantaarntjes zijn bedoeld voor mijn hele kleine mini goederenlaadperronnetje. De Viesmannetjes (6065) stellen een houten paal voor met daaraan gemonteerd een oude kap met gaslamp.
Ze verlichten het zaakje heel sfeervol. Ik kan er alleen in het donker geen fotootje van schieten, want het resultaat lijkt helemaal nergens naar.

H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - .... En er was licht.
Camera goed stevig plaatsen en vervolgens met behulp van de timerfunctie de foto maken. Moet toch lukken? Ben benieuwd!

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - .... En er was licht.
Hola
Ik heb een onbenullig digitaal ding van de eerste generatie en daar valt weinig tot niets op af te stellen. Nog een wonder dat ik uberhaupt de voorkant van de achterkant van deze contraptie weet te onderscheiden.
Daarnaast nog een aaifoon, maar das ook al niet veul soeps.
Maar zal het proberen vanavond.
H la P
Fred
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - .... En er was licht.
Gezien jouw voorliefde voor "eerste generatie materieel" zou dat toch geen problemen geven... Maar, ik ben benieuwd en wacht rustig af tot jouw oog, danwel de lantaarns in beeld verschijnen.

Groet,
William
Re: IJsengel's Pruts- & Knutselhoekje - .... En er was licht.
He Fred pasta, misschien wat minder treinen e.d. kopen en investeren in een goede camera. :)